Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oorzaak van fietsongevallen en hoe voorkomen we ze - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Oorzaak van fietsongevallen en hoe voorkomen we ze

In Zweden wordt circa 75% van fietsongelukken veroorzaakt door slechte wegen zoals gaten en scheuren in het asfalt, losliggend grind waar je het niet verwacht, sneeuw en ijs. En die bomen natuurlijk, die zijn erg hard. Maar opvallend is dat juist hier de ongelukken enorm dalen terwijl het fietsen toeneemt. Waarschijnlijk te weinig bureauridders, oude mannen en e-fietsen?
Hier veroorzaakt wel de vaak veel hogere snelheid van fietsers ongelukken, maar in hoeverre dat waar is?

De Nederlandse automobilist moet hoognodig zijn rijgedrag aanpassen. Was vorig jaar op m'n fiets in NL en moest weer erg wennen aan die asociale rijstijl. Terwijl het landje zo klein is dat je er zo vanaf kunt rollen, blijft er altijd die eeuwige haasthaasthaast.
Ja, lang leve de 24uurs economie, met een sneltreinvaart jezelf en een ander het graf inrijden.
Dit plaatje verwoord hoe ik me toen soms voelde:

Afbeelding
Nou ik dit zo zie zou ik dan toch eens een poging moeten wagen om wereldfietser te worden. Met Zweden als test. :lol: :lol:
eergisteren nog een crash gemaakt met de koersfiets. Toen een kleine van een zijweg de baan zonder kijken dwarste kon ik hem niet meer ontwijken. Een ongeluk zit in een klein hoekje.... Toch geluk bij een ongeluk dat ik niet met de wagen was en dat ik kopje over ging over het stuur en wonderwel goed terecht kwam. De fietshelm kreeg zelfs geen dreun, geen geschaafde elleboog of knie en geen pijnlijke rug. Die kleine kwam er ook vanaf met een kleine kwetsuur, een geblokkeerde voorrem en een kwade pa (die eigenlijk zelf in fout was door zijn 10-jarige dochter niet deftig te begeleiden). Buiten wat schrik en een kapotte pedaal kwam ik er dus goed vanaf.

Ik vraag me af hoe oudere e-bikers (meestal zonder helm) dit zouden doorstaan hebben?
cabonga schreef:eergisteren nog een crash gemaakt met de koersfiets. Toen een kleine van een zijweg de baan zonder kijken dwarste kon ik hem niet meer ontwijken. Een ongeluk zit in een klein hoekje.... Toch geluk bij een ongeluk dat ik niet met de wagen was en dat ik kopje over ging over het stuur en wonderwel goed terecht kwam. De fietshelm kreeg zelfs geen dreun, geen geschaafde elleboog of knie en geen pijnlijke rug. Die kleine kwam er ook vanaf met een kleine kwetsuur, een geblokkeerde voorrem en een kwade pa (die eigenlijk zelf in fout was door zijn 10-jarige dochter niet deftig te begeleiden). Buiten wat schrik en een kapotte pedaal kwam ik er dus goed vanaf.

Ik vraag me af hoe oudere e-bikers (meestal zonder helm) dit zouden doorstaan hebben?
Mijn vriendin is wijkverpleegkundige. Zij en haar organisatie varen wel bij alle ouderen die hun e-bike niet onder controle hebben en thuiszorg nodig hebben als gevolg van hun gebroken polsjes.
----------------------- Weetje van de dag -----------------------

Het veiligste vervoermiddel van Europa is de trein: per 1 000 000 000 reiskilometers vallen er 0,2 doden. Vliegen, autorijden en fietsen kosten resp. 0,4, 8,0 en 63 mensen per 1 miljard gereisde kilometers het leven.

----------------------- Weetje van de dag -----------------------

Wel een beetje vertekend, want het is per miljard gereisde kilometers. En er worden natuurlijk veel meer andere kilometers dan fietskilometers gemaakt.

Ook uit het 'weetje':

VERKEERSDODEN IN NEDERLAND Jaarlijks zo'n 661 personen (= 100%)
Automobilisten: 34,9%
Fietsers: 30,3%
Brom- en snorfietsers: 11,2%
Voetgangers: 11,2%
Motorrijders: 07,9%
Bestelwagen- en vrachtwagenchauffeurs: 03,3%
Overigen: 01,2%
Veel automobilisten zijn denk ik niet genoeg bezig met autorijden maar met andere dingen, en of daar waar ze rijden ook fietsers zijn interesseert de meesten al helemaal niet. Omdat ik ook fietser ben weet ik waar ik voorzichtig moet rijden en waar ik wat extra gas kan geven. Dat wat ik doe strookt vaak ook niet met hoe ik andere automobilisten zie rijden. Misschien hebben ze een stimulans nodig door ze wat zwaarder te straffen als het wel fout gaat. Maar het onderstaande verhaal maakt me daarin niet vrolijk.

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.as ... nid=129233

Zie nu net dat de straf verlaagd was naar 350 euro boete.

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=130124
HansvanderVeeke schreef:----------------------- Weetje van de dag -----------------------
Het veiligste vervoermiddel van Europa is de trein: per 1 000 000 000 reiskilometers vallen er 0,2 doden. Vliegen, autorijden en fietsen kosten resp. 0,4, 8,0 en 63 mensen per 1 miljard gereisde kilometers het leven.
Ik rij ongeveer evenveel kilometer per jaar in de auto als op de fiets. Rijdend op de fiets denk ik nooit aan het risico, dat bijna 80x groter is dan in de auto.

Om over letsel, groot of klein, maar te zwijgen. Dan is het verschil tussen beide vervoerswijze nog groter.
PietV schreef:
HansvanderVeeke schreef:----------------------- Weetje van de dag -----------------------
Het veiligste vervoermiddel van Europa is de trein: per 1 000 000 000 reiskilometers vallen er 0,2 doden. Vliegen, autorijden en fietsen kosten resp. 0,4, 8,0 en 63 mensen per 1 miljard gereisde kilometers het leven.
Ik rij ongeveer evenveel kilometer per jaar in de auto als op de fiets. Rijdend op de fiets denk ik nooit aan het risico, dat bijna 80x groter is dan in de auto.

Om over letsel, groot of klein, maar te zwijgen. Dan is het verschil tussen beide vervoerswijze nog groter.
Volgens mij is een van de risico's dat je veel kwetsbaarder bent op de fiets. Daarom is het jammer dat het cijfer voor de motor er niet bij staat. Ik verwacht dat die net onder de fiets zit.

Hans (die de meeste kilometers per motor en fiets aflegt)
DeFietsreiziger schreef:Zie nu net dat de straf verlaagd was naar 350 euro boete.
Er is een tweedeling in de maatschappij:
* zij voor wie een boete van 200 euro een probleem van maanden in het huishoudgeld betekent.
* zij voor wie een boete van 200 euro helemaal niets betekent, want in plaats van een auto van 80.000 euro hebben ze een auto van 70.000 euro plus 10.000 euro aan fungeld.

De oplossing is simpel: schaf de geldboetes af en laat overtreders schoffelen in het park. Dat is hetzelfde voor alle inkomens.

Leon
Leon schreef:De oplossing is simpel: schaf de geldboetes af en laat overtreders schoffelen in het park. Dat is hetzelfde voor alle inkomens.
Zal niet meevallen als je in een rolstoel zit of 60+ bent met een slechte rug. :wink:

Maar goed, kort samengevat vind ik dat automobilisten in Nederland wel wat meer om fietsers mogen denken, en dat mag in een straf dan best tot uitdrukking komen.
DeFietsreiziger schreef:
Leon schreef:De oplossing is simpel: schaf de geldboetes af en laat overtreders schoffelen in het park. Dat is hetzelfde voor alle inkomens.
Zal niet meevallen als je in een rolstoel zit of 60+ bent met een slechte rug. :wink:

.
Aangepaste taakstraffen voor deze categorie.
PietV schreef:
HansvanderVeeke schreef:----------------------- Weetje van de dag -----------------------
Het veiligste vervoermiddel van Europa is de trein: per 1 000 000 000 reiskilometers vallen er 0,2 doden. Vliegen, autorijden en fietsen kosten resp. 0,4, 8,0 en 63 mensen per 1 miljard gereisde kilometers het leven.
Ik rij ongeveer evenveel kilometer per jaar in de auto als op de fiets. Rijdend op de fiets denk ik nooit aan het risico, dat bijna 80x groter is dan in de auto.

Om over letsel, groot of klein, maar te zwijgen. Dan is het verschil tussen beide vervoerswijze nog groter.

Een fietser rijdt op twee dunne bandjes en kan uit balans geraakt snel omvallen.
Een automobiel valt niet zo snel om.
Passagiers in een automobiel worden beschermd door kooicontructies, kreukzones en airbags.
Overigens zou je de kans op een letsel ook anders kunnen berekenen. Niet in kilometers, maar in de tijd die je in of op het vervoer doorbrengt.
bert sitters schreef:
DeFietsreiziger schreef:
Leon schreef:De oplossing is simpel: schaf de geldboetes af en laat overtreders schoffelen in het park. Dat is hetzelfde voor alle inkomens.
Zal niet meevallen als je in een rolstoel zit of 60+ bent met een slechte rug. :wink: .
Aangepaste taakstraffen voor deze categorie.
Wat nou harken in het park, nee gewoon het speeltje afpakken.
En bij tegenstribbelen wordt de auto geplet.
Wat zal het dan zonder al dat blik mooi leeg worden en .. wat zal de fietsenmaker blij zijn.
bert sitters schreef:Overigens zou je de kans op een letsel ook anders kunnen berekenen. Niet in kilometers, maar in de tijd die je in of op het vervoer doorbrengt.
Dat motiveert de spoorwegen niet om op tijd te rijden :roll:
Bij een of andere kaart kreeg ik van NS eens een brief met de wens voor 'vele uren reisplezier'; vele uren waren het inderdaad :evil:

Je moet ook verloren levensuren in rekening brengen. Fietsen is voor de meesten van ons zo gezond dat je door een uur te fietsen een uur langer leeft, dat komt dus gunstig uit.

Leon
Dan moet je voor de grap maar eens even het Autoweek-forum in de gaten houden. Daar zit zowat heel autorijdend Nederland op (in ieder geval een representatief aantal). Dan zie je met je eigen ogen wat daar allemaal over voetgangers/fietsers geschreven wordt. Wat voor een 'haat' er vaak gespuwd wordt. Ja dan ben ik als fietser wel op mijn hoede als ik weer op de fiets spring.


Naast de fietsvakanties fiets ik zo'n 5.000 km per jaar naar het werk. Tijdens de spits, waar iedereen gehaast, opgejaagd, onoplettend, agressief, ... is. Ik heb al wat meegemaakt op dat vlak. Als ze bijvoorbeeld nog maar zien dat je als fietser sneller bent dan hun (door file) gooien ze met woorden (in het ergste geval met afval of wat ze maar in hun auto kunnen vinden) naar je hoofd.

Ahja en ik woon in België, waar de hoffelijkheid in mijn ogen nog iets verder zoek is dan in Nederland.

Lang niet iedereen is zo en gelukkig maar. Maar zo'n gevallen blijven je wel bij en dat spookt die hele week door je hoofd.
laagvlieger schreef:Dan moet je voor de grap maar eens even het Autoweek-forum in de gaten houden. Daar zit zowat heel autorijdend Nederland op (in ieder geval een representatief aantal).
Ik denk dat de mensen op zo'n forum net zomin representatief zijn voor 'autorijdend Nederland', dan de mensen op dit forum voor fietsend Nederland (of België).

Ik zie trouwens ook genoeg wangedrag van fietsers, maar kan me dan wel troosten met de gedachte dat die mensen tenminste niet in een auto rijden.
laagvlieger schreef: Ahja en ik woon in België, waar de hoffelijkheid in mijn ogen nog iets verder zoek is dan in Nederland.
Dat sluit ik als Belg zeker niet uit. Maar ook blijf ik er van overtuigd dat je als functionele fietsers in veel geval meer last hebt van wangedrag dan als toeristische fietsers of dat het in ieder geval meer opvalt. Men is tijdens vakantie immers vaak wat minder gehaast, rijdt op rustigere wegen, is mentaal in een andere stemming, ...

Bovendien lijkt hoffelijkheid toch ook cultureel gebonden en is de hoffelijkheid bij mensen van bepaalde origine nog vaker beperkt is dan bij anderen.
Ook in steden onderling of zelf tussen diverse wijken in bepaalden steden is het verschil behoorlijk groot.

Renaat
HansvanderVeeke schreef:----------------------- Weetje van de dag -----------------------

Het veiligste vervoermiddel van Europa is de trein: per 1 000 000 000 reiskilometers vallen er 0,2 doden.
Ik was gisteren na een stevig rondje fietsen al 0,2 dood :oops:
HansvanderVeeke schreef:----------------------- Weetje van de dag -----------------------

Het veiligste vervoermiddel van Europa is de trein: per 1 000 000 000 reiskilometers vallen er 0,2 doden. Vliegen, autorijden en fietsen kosten resp. 0,4, 8,0 en 63 mensen per 1 miljard gereisde kilometers het leven.

----------------------- Weetje van de dag -----------------------
Ja, daarom ga ik tegenwoordig ook altijd met het vliegtuig naar mijn werk. Dat is tenslotte veel veiliger dan met de fiets :-)

Oftewel, je bedoelt niet "het veiligste vervoermiddel" maar "het veiligste vervoermiddel per kilometer".

Lies, damn lies, and statistics.
En mensen die te veel geblowd hebben.