Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nekpijn - idworks or - vlinderstuur?? - Forum Wereldfietser

Nekpijn - idworks or - vlinderstuur??

Inmiddels 2500km geredn zonder enige last. De laatste week sukkel ik echter hard met mijn nek.. Eenmaal aan het fietsen voel ik alles blokeren en savonds heb ik hoofdpijn en een grieperig gevoel. Ik ben al bezig met oefeningen voor mijn nekspieren los te maken en de omringende spieren te versterken.

Een vlinderstuur lijkt me ook handig. Wat ik me wel afvraag: kan ik dit op een off rohler idworks? Op google vind ik alvast niets terug hierover...
bert claes schreef:Inmiddels 2500km geredn zonder enige last. De laatste week sukkel ik echter hard met mijn nek.. Eenmaal aan het fietsen voel ik alles blokeren en savonds heb ik hoofdpijn en een grieperig gevoel. Ik ben al bezig met oefeningen voor mijn nekspieren los te maken en de omringende spieren te versterken.

Een vlinderstuur lijkt me ook handig. Wat ik me wel afvraag: kan ik dit op een off rohler idworks? Op google vind ik alvast niets terug hierover...
Alles kan, maar het is niet gezegd dat een vlinderstuur de juiste oplossing voor je probleem is.
Als je een recente fiets hebt met de Magura grepen met plastik kapjes, heb je nieuwe (lees een eerder model) remgrepen nodig
Heb je echt nek pijn of zit het ook tussen je schouders?
Die griep verschijnselen icm nekpijn is raar.
Je had eerder toch ook al last van je armen?
Daar zijn dokters voor, en goede fysiotherapeuten. En de combinatie grieperig gevoel en nekpijn kan inderdaad op griep wijzen.
Wim
Wimmert schreef:Heb je echt nek pijn of zit het ook tussen je schouders?
Die griep verschijnselen icm nekpijn is raar.
Je had eerder toch ook al last van je armen?
Het is eerder mijn nek.. Van tussen de schouders geen last... Ik voel de spieren trekken aan mijn achterhoofd(wat de hoofdpijn verklaart)

Een fysio zou idd perfect zijn... Hier in de bergen in spanje zijn ze helaas schaars...
Veel rekken en strekken en draaien dan in de tussen tijd.
Bij mij werkt dat altijd tussen de kraak sessies in.
Sterkte.
Als het afzakt naar monikkapspieren en schouderbladen ff naar de dokter gaan.
Wat is je basis. Hoeveel kilometers heb je de vorige jaren zo gemiddeld gefietst. Zover ik je kan volgen fiets je toch niet zo lang op dit niveau. Ik bedoel dagelijks de nodige kilometers wegtrappen.
Bert, laat je serieus opmeten bij een winkel met een pasframe waar een expert goed kan zien hoe het met de spanning in je nek en met de stuurbreedte en hoek van het stuur zit. Ik doe dit zelf al vele jaren en -moet eerlijk bekennen- dat ik het de laatste paar jaar pas echt goed in de vingers heb. Mede dankzij feedback van fysiotherapeuten.

Je hebt vele soorten vlindersturen en de een is echt de ander niet. Jouw klachten zijn goed te verhelpen met 1. een juiste stuurstand, 2. juiste stuurhoek, 3. goede stuurhoogte, 4. ergonomische handvatten (+afstelling) en 5. kromming van het stuur. Soms maakt 1 centimeter verschil al veel uit.

En op een idworx waarop wij een vlinderstuur monteren, zetten wij vaak andere remgrepen omdat de huidige Maguragrepen simpelweg niet goed op een vlinderstuur passen.
Wat Eric zegt!
Alleen of die te vinden zijn ergens midden in Spanje?
Want daar zit hij nu.
bert claes schreef:Inmiddels 2500km gereden zonder enige last. De laatste week sukkel ik echter hard met mijn nek. Eenmaal aan het fietsen voel ik alles blokeren en savonds heb ik hoofdpijn en een grieperig gevoel.
Als je zo ver prima gefietst hebt vindt ik het niet logisch om het stuur ineens de schuld te geven.
Het zou kunnen als je jezelf een andere (onjuiste) fietshouding hebt aangemeten en/of/omdat het wegdek ineens slecht is geworden, maar het is zeker zo logisch om het bij je eigen lijf te zoeken. Daarbij is het stuur ook maar één onderdeel van het zitten op de fiets.
De dokter lijkt me tot nu toe het beste advies.
Leon
Tja, een filiaal in Spanje krijgen we voorlopig nog niet :wink:
Mocht je "iets" in Barcelona willen doen dan hoor ik het wel ;)
Hoho, eerst moet Maastricht nog aan de beurt komen. Het is hier ook een witte vlek op de kaart. :shock: :lol: :wink:
Sorry, eerst Istanbul. Zaterdag 9 maart 2013 is de opening.
Ik heb ongeveer het zelfde probleem.

Na mijn judo les ging ik lekker ontspannen naar huis helemaal geen last. De andere dag veel last van schouderblad wat door trok naar nek en hoofd.

Toch een paar dagen gaan fietsen, moest stoppen wegens te veel pijn.

Ben naar de dokter geweest, zij vertelde mij:

Je hebt last van je monnikskapspier. Dit is een hele grote spier die van je schouderblad doorloopt tot aan de bovenkant van je schedel. Je hebt waarschijnlijk tijdens het fietsen iets te ver naar voren gezeten, waardoor er te veel druk op je schouder kwam, wat door sloeg naar je nek.

Ik fiets op een Vittorio en heb het rechte stuur er af gezet en vervangen voor het orginele moonstuur voor rechtop fietsen. Ik heb nu veel minder pijn, omdat ik nu natuurlijk mijn schouders ontlast.

Dit zou ook wel eens de oplossing voor jouw problemen kunnen zijn.

Mario
Eric Schuijt schreef:Bert, laat je serieus opmeten bij een winkel met een pasframe waar een expert goed kan zien hoe het met de spanning in je nek en met de stuurbreedte en hoek van het stuur zit. Ik doe dit zelf al vele jaren en -moet eerlijk bekennen- dat ik het de laatste paar jaar pas echt goed in de vingers heb. Mede dankzij feedback van fysiotherapeuten.

Je hebt vele soorten vlindersturen en de een is echt de ander niet. Jouw klachten zijn goed te verhelpen met 1. een juiste stuurstand, 2. juiste stuurhoek, 3. goede stuurhoogte, 4. ergonomische handvatten (+afstelling) en 5. kromming van het stuur. Soms maakt 1 centimeter verschil al veel uit.

En op een idworx waarop wij een vlinderstuur monteren, zetten wij vaak andere remgrepen omdat de huidige Maguragrepen simpelweg niet goed op een vlinderstuur passen.
Dag eric,

Bedankt voor de reactie! En de anderen ook natuurlijk. Het eenvoudigste is uiteraard om langs een meetcentrum te gaan, maar ben momenteel de benjaminse route aan het fietsen in spanje. En daarna naar azie/amerika. Als alles goed gaat hoop ik niet te moeten terugkomen. Dus ik hoop onderweg mijn problemen te Verhelpen.

Welk stuur raad je aan om confortabler te zitten? Zodat mijn nek/schouders wat meer ontlast worden.. Ik kan er om gaan in Madrid. En welke eventuele Magura grepen moet ik bijkopen?
bert claes schreef:Welk stuur raad je aan om confortabler te zitten? Zodat mijn nek/schouders wat meer ontlast worden..
Alles waardoor je rechterop kunt gaan zitten zonder dat je ellebogen geheel gestrekt worden.
Dat is dus hoger en/of meer naar je toe. Hoe het precies moet hangt af van de kennelijk nu foute situatie en de wens van jezelf. Hoe de situatie nu is kunnen wij niet zien.
Succes,
Leon

even wat gezocht op je website, geen idee of jij dit dsteeds bent:
Is dat stuur niet verstelbaar?:
http://www.guitarbiking.com/uploads/8/9 ... 0_orig.jpg

Als dit je fietshouding is, met dat geeloranje truitje, is het niet raar dat je pijn in schouders en nek krijgt:
http://www.guitarbiking.com/uploads/8/9 ... 0_orig.jpg

Het zadel lijkt voorover te staan:
http://www.guitarbiking.com/uploads/8/9 ... 8_orig.jpg
Leon schreef:
bert claes schreef:Welk stuur raad je aan om confortabler te zitten? Zodat mijn nek/schouders wat meer ontlast worden..
Alles waardoor je rechterop kunt gaan zitten zonder dat je ellebogen geheel gestrekt worden.
Dat is dus hoger en/of meer naar je toe. Hoe het precies moet hangt af van de kennelijk nu foute situatie en de wens van jezelf. Hoe de situatie nu is kunnen wij niet zien.
Succes,
Leon

even wat gezocht op je website, geen idee of jij dit dsteeds bent:
Is dat stuur niet verstelbaar?:
http://www.guitarbiking.com/uploads/8/9 ... 0_orig.jpg
Idd verstelbaar. Bij hoogste stand nog last

Als dit je fietshouding is, met dat geeloranje truitje, is het niet raar dat je pijn in schouders en nek krijgt:
http://www.guitarbiking.com/uploads/8/9 ... 0_orig.jpg
Yep, thats me...

Het zadel lijkt voorover te staan:
http://www.guitarbiking.com/uploads/8/9 ... 8_orig.jpg
Idd, bij het vertrek was het zadel wat gezakt, staat inmiddels terug horizontaal. En de conditie is er ook sterk op vooruit gegaan :-) foto was ook genomen na een middag pastis :-)
Mijn eerste inschatting is dat je stuur wat te recht is (bezemsteel). Had ik ook last van. Toen een stuur er op gezet met een grotere backsweep van 9 graden en geen last meer.