Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets zelf in elkaar steken: onderdelen? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Fiets zelf in elkaar steken: onderdelen?

135 berichten
Inderdaad, meeste komt van Bike-components.de, enkele stukken van bij Roseversand.de (of rose.nl, is zelfde) en de wielen komen van Meilenweit.net (goede perfect Nederlandstalige service trouwens). De precieze verdeling staat in de spreadsheet van enkele posts terug, inclusief de prijs die ik betaalde (soms best price guarantee gebruikt).
Ondertussen nog enkele kleine zaken gewijzigd aan de fiets, onder andere de Surly stickers verwijderd:
Afbeelding
custom Surly LHT black 26" 62cm no stickers, mountainbike bar, Ortlieb Backroller Classic yellow, Vaude Cruiser Bag
Ter info, even een snelle meting gedaan:
Shimano Alivio FC-M431 crankset op een 122mm BB levert een chain line van 50mm en een Q-factor van ca 196mm. Dat is dus aan de hoge kant. Het ruim 10 jaar oude Alivio FC-MC20 crankstel op mijn mountainbike heeft bij de zelfde kettinglijn een Q-factor van ca 176mm.
Na zo'n 3000km opgemerkt dat de Xtreme Griffe R-GOtec Comfort (van bij Rose Versand) sluiting aan de rechter greep gebarsten is, het metaal rond de schroef is blijkbaar wat te dun/zwak:
Afbeelding
Voorlopig geeft dat nog geen problemen, maar ik zou ze niet opnieuw kopen, wetende dat ik toch behoorlijk voorzichtig ben bij het aandraaien van schroeven (maar wel zonder momentsleutel).
Verder is de klem aan de buitenkant van de greep helaas ook wat storend wanneer geïnstalleerd en lijkt weinig/geen ondersteuning van het handvat te bieden. Het oppervlak van de greep ziet er wel nog uitstekend uit.
Ik wil ook (mede geïnspireerd door dit draadje) zelf een LHT op bouwen. Het doel is een landreis naar China. De meeste mensen hier zullen voor dat soort werk een Santos/Koga-achtige fiets met Rohloff naaf aanraden, maar dat past niet in het budget. En eerlijk gezegd spreekt de geometrie en randonneur uitstraling van een LHT mij ook meer aan, ook al is mijn opbouw wat meer MTB-achtig dan de standaard versie.

In vergelijking met de standaard uitrusting heb ik geprobeerd te bezuinigen waar 't kan, om met een paar belangrijke upgrades (handgebouwde wielen, Brooks zadel, tubus dragers, verlichting) toch nog onder de 1100 euro uit te komen (excl. kosten gereedschap & montagestandaard). Graag advies of dat gelukt is, of dat er op sommige gevoelige plekken echt duurder spul op moet:

balhoofd: fsa orbit uf
stuurpen: ritchey comp 30 graden os
stuur: salsa cowbell 3

velgen: sputnik 26", 36 spaken
spaken: sapim race
naven: novatec

banden: marathon mondial performance 26" x 2"
binnenband: schwalbe 13
velglint: schwalbe high pressure

crankset: alivio m410, 42-32-22
trapas: shimano un55
cassette: shimano hg50 x9, 11-34
ketting: sram pc 951

v & a derailleurs: deore
bar-end shifter: dura ace
kabels: jagwire hyper

remgrepen: tektro rl 520
remmen: deore v-brake
kabels: jagwire hyper

zadelpen: ritchey comp
zadel: brooks flyer

spatborden: sks bluemels 60

bagagedrager: tubus logo
lowriders: tubus tara

koplamp: sigma lightster
achterlicht: cuberider ii

Mijn hoofdpunten van twijfel -

balhoofd De Orbit UF heeft onderin een naaldlager, leek me goed voor een zwaarbelaste fiets. Maar bovenin zit een semi-cartridge, misschien gevoeliger voor regen? De Orbit Equipe heeft zowel boven en beneden cartridge lagers, de onderste cup is van staal, en hij is 8 euro goedkoper. Een betere keus?

wielen Dit zijn handgebouwde wielen van Meilenweit. Er is weinig informatie te vinden over de Novatec naven, terwijl de LX zich al op ontelbare vakantiefietsen hebben bewezen. De Novatecs hebben cartridge en naald lagers, dus in theorie minder onderhoud, maar zijn ze goed genoeg verzegeld voor een wereldreis?

De Meilenweit wielset is een mooie deal; als LX naven toch verstandiger zijn denk ik er aan zelf te bouwen. Spaken spannen en wiel richten zijn verplichte vaardigheden op dit soort reis, dus beter thuis leren met nieuwe onderdelen dan in de woestijn met een krom wiel. Of is dit iets waar een beginneling (en ook nog 1 zonder spakenspanningsmeter of wielricht standaard) zich niet aan moet wagen?

cranks & trapas Behalve Alivio is er weinig keus als je een vierkante trapas & mtb tandwielen wil hebben. De Spa Cycles 104mm (geloof ik OEM van de zeldzame Sugino DX) ziet er goed uit, & als ik 1 onderdeel zou upgraden zou het de cranks zijn, maar kan er veel mis met gewoon Alivio?

Er zijn ook wat trapas Shimano alternatieven (Tange Seiki, Stronglight), zijn die duidelijk van hogere kwaliteit? En wat is een betere trapas lengte voor een vakantie fiets - de standaard 113mm, of iets korters?

verlichting Het is de bedoeling dat ie een pure vakantiefiets wordt, alleen in noodgevallen in het donker rijden, dus lijkt mij batterij verlichting voldoende. De Lightster geeft 20 lux, maar focust de lichtstraal niet zoals duurdere modellen dat doen. Is dat genoeg voor 20 km/u op onverlichte slechte wegen? De Sigma Pava geeft 25 lux en focust wel zijn straal - is dat 18 euro extra waard?

banden Als je de reputatie van de Marathon XR/ Mondial mag geloven zal er weinig aanleiding zijn ze vaak van de velg te halen, dus lijken draadbanden mij de makkelijkste manier om 20 euro te besparen op een fiets. Behalve de ~100 gram extra gewicht, hebben draadbanden nog andere nadelen als ze toch permanent op de fiets zitten?

Opmerkingen over andere onderdelen zijn die ook zeer welkom!
Alivio cranks kunnen kritisch worden op de spider-crank verbinding; deze is geklonken en kan onder langdurig zware belsting gaan kraken en/of lossen.
Beter is te investeren in cranks van bijv. Sugino (Stronglight) met TA kettingbladen, de kettingbladen zijn duur maar zeer slijtvast en hun geld meer dan waard.
Trapassen zoals de UN55 gaan zeer lang mee, zelfs als er speling op komt kun je er nog makkelijk een paar duizend km's uit krijgen - bovendien zijn deze assen in de bushbush ook nog te vinden.
Novatec naven zijn een risico, ik vind ze te licht uitgevoerd om een wereldreis mee te ondernemen. LX is beter, zeker als deze vooraf goed ingevet en afgesteld worden. Ik heb LX naven onder handen gehad die er 20000km(met bagage!) op hadden zitten en nauwelijks ingelopen waren op de kogelbanen.
Belangrijk zijn de spaken, let er op dat deze butted zijn en het liefst extra verdikt bij de spaakkoppen. Het is niet duidelijke wat Meilenweit voor spaken gebruikt- niro zegt mij niets. Beter is het om voor kwaliteitsspaken zoals bijv. DT-Swiss of Sapim te kiezen.
Om je eerste stel wielen zelf te spaken en daarmee op reis te gaan klinkt spannend maar wielenbouwen is wel een stiel waar ervaring een grote rol speelt- er zijn veel factoren die een rol spelen om een goed en betrouwbaar wiel te bouwen, een gelijkmatige spaakspanning in een wiel verkrijgen is een van de moeilijkste aspecten. Alleen bij de juiste spaakspanning blijft een wiel recht.

Als headset kun je de TangeSeiki nog overwegen - niet duur wel erg goed met cartridge lagers.

Succes!
sengenyingpo schreef: En wat is een betere trapas lengte voor een vakantie fiets - de standaard 113mm, of iets korters?
Er bestaat geen standaard, de juiste lengte hangt af van het ontwerp van het crankstel en de breedte van de achternaaf.

Wielenbouwen is een fors deel van de vervolgcursus
LX naven zijn een heel veilige keus.
Ik zou gaan voor Sugino cranks met goedkope stalen bladen. Als je luxe wilt doen, neem dan het buitenste blad van TA alu, en de binnenste twee van staal.
Tenzij je erg grote voeten hebt zou ik voor de Tubus Cargo voor 26 inch gaan. Spaart weer een beetje.
Ik zou voor een simpele dynamo aan de zijkant van het wiel gaan, met een B&M lumotec rond van 10 euro en een simpel B&M dynamo achterlicht. Hoef je nooit meer na te denken over batterijen en het is veel betrouwbaarder.
Ik zou een zadelpen met twee bouten willen - geen idee wat deze heeft.

Wim
De novatec naaf is de RH802, ik heb ze sinds een paar weken en ben voorlopig tevreden. Ben er nog niet uit of dit een meerwaarde is tov de LX naven. (Vorige naaf was een die-hard XT naaf, die nog perfect was na een geschatte 50 000 km - wees gerust: naaf is enkel tijdelijk buiten gebruik)

Ik zou toch ook afraden om batterij verlichting te voorzien (maar ineens voor een naafdynamo gaan). Een goede verlichting kan je leven beter redden dan een goede verzekering, die betaalt enkel je ouders.

Cartidge lagers voor je balhoofd: lijkt me voldoende, hoewel naaldlagers voor mij wel leuker rijden. Met jouw budget zou ik daar echter geen geld aan geven.

Heb je van je huidige fietsen niet wat recuperatie spullen die budget kunnen vrijmaken wat vrijer te kiezen?
Bedankt voor alle reacties!

Cranks upgraden is dus duidelijk. Enige probleem is dat ik in de Sugino/Stronglight categorie geen losse 104x64 crankarmen kan vinden, en een 22 binnenring lijkt me wel fijn. Maar ja, m'n knieën zijn nog goed & als je eenmaal op reis gaat ben je gauw in topconditie, dus als het moet zal een 46-34-24 combinatie wel lukken. Hoe vergelijkt Zicral alloy zich met TA?

Met "standaard" trapaslengte bedoelde ik "door Shimano aangeraden voor Alivio". Ik kan me voorstellen dat een kortere kettinglijn prettiger is als je van plan ben meer in de lagere versnellingen te zitten dan tijdens gewoon mtb gebruik.

LX naven zijn ook duidelijk. Dus op zoek naar een andere bouwer, of inschrijven voor die cursus.

Iedereen is het er ook over eens dat batterijverlichting niet voldoet. Maar een SON is overkill. De DH 3N80 is wellicht goed genoeg, maar waarom permanent een gevoelig technisch onderdeel op een delicate plek toevoegen, als je die van plan bent nooit te gebruiken? Dus dan maar een banddynamo, ook al ben ik niet blij met de herrie en weerstand van zo'n ding. Hopelijk hoeft ie nooit aan. De goedkope B&M lumotec geeft trouwens maar 15lux, is dat wel genoeg?

Tubus Cargo vs. Logo. Het leek me handig dat op de Logo de tassen lager hangen dan het rek, dan kunnen grote zakken op het rek makkelijk bovenop de tassen rusten. Da's voor mij wel 20 euro extra waard.

Op m'n huidige racefiets, cross-hybride, en stadsfiets zit niet veel dat geschikt is voor een zware vakantiefiets.
sengenyingpo schreef:Bedankt voor alle reacties!

Cranks upgraden is dus duidelijk. Enige probleem is dat ik in de Sugino/Stronglight categorie geen losse 104x64 crankarmen kan vinden
Beter zoeken ;), het toverwoord is DX
Aangezien de linker crankarm en pedaal vrij zwaar beschadigd geraakt zijn, heb ik die vroeger dan gehoopt moeten vervangen (de bladen kan ik gelukkig nog gebruiken op m'n mtb). De Alivio cranks hebben plaats gemaakt voor een Sugino XD2 in 175mm met Specialites TA bladen (24, 34, 46) en de Wellgo pedalen zijn vervangen door de nieuwe Shimano PD-MX80.

Kettinglijn van de triple Sugino XD2 komt hier op ca 50mm op een Shimano BB-UN55 van 113mm (gemeten tot centrum middelste kettingblad), de q-factor is ca 170mm.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heeft dat opgeschroefde uitsteeksel op het grote kettingblad wel nut wanneer dat niet tussen de crankarm en het kettingblad zit?
Afbeelding

Afbeelding

De Xtreme Kettenblattschraubenschlüssel Screw Arm II die door Rose verkocht wordt heeft te veel ruimte nodig voor de omgedraaide schroef die verborgen zit achter de crankarm. Gelukkig kon een platte schroevendraaier ook gebruikt worden om het meedraaien tegen te gaan. Zijn er andere kettingbladsleutels die wel smal genoeg zijn?
Afbeelding

De Shimano PD-MX80 pedalen worden eenvoudig opengehaald met een 20mm steeksleutel om lagervet in het huis te spuiten:
Afbeelding

Afbeelding
Ziet er netjes uit, jij leest chinese kranten? :lol:
berger schreef:Ziet er netjes uit, jij leest chinese kranten? :lol:
Ik ook: ik lees Skoda Yeti:)

Maar ziet er idd heel netjes uit hoor!
Ziet inderdaad mooi uit.

Bij Bike Cpmponents hebben ze nu zelfs 3 verschillende frame prijzen:

355/399 en 425 euro.

Ik heb geluk gehad. Ik zat toevallig te kijken van de week en zag een frame staan maat 60 donker groen voor de lage prijs van 300 euro.

Het was een overjarig model. Heb deze maar gekocht. Als ik het frame heb opgebouwd laat ik wel een foto zien.

Mario
Heeft dat opgeschroefde uitsteeksel op het grote kettingblad wel nut wanneer dat niet tussen de crankarm en het kettingblad zit
Ik heb net dezelfde combinatie crancks/voorbladen als jij en ik vrees dat het niet veel nut heeft, het dient immers om te vermijden dat de ketting klem komt te zitten tussen crankarm en blad, niet?
m_nu schreef:
Heeft dat opgeschroefde uitsteeksel op het grote kettingblad wel nut wanneer dat niet tussen de crankarm en het kettingblad zit
Ik heb net dezelfde combinatie crancks/voorbladen als jij en ik vrees dat het niet veel nut heeft, het dient immers om te vermijden dat de ketting klem komt te zitten tussen crankarm en blad, niet?
De boutkop dient als schakelhulp, maar het is idd netter om de nok naar achter de crank te verhuizen. Maar dan moet je een gaatje half door een randje boren, en daar heb je wel een stijve opstelling voor nodig
m-gineering schreef:
m_nu schreef:
Heeft dat opgeschroefde uitsteeksel op het grote kettingblad wel nut wanneer dat niet tussen de crankarm en het kettingblad zit
Ik heb net dezelfde combinatie crancks/voorbladen als jij en ik vrees dat het niet veel nut heeft, het dient immers om te vermijden dat de ketting klem komt te zitten tussen crankarm en blad, niet?
De boutkop dient als schakelhulp, maar het is idd netter om de nok naar achter de crank te verhuizen. Maar dan moet je een gaatje half door een randje boren, en daar heb je wel een stijve opstelling voor nodig
Als je die moeite gaat nemen, boor dat gat dan helemaal aan de overzijde van het blad, zitten de andere schakelhulpen ook weer op de goede plek.

.tsooJ
Ik heb de stangen (en veiligheidsverbinding) van de SKS Bluemels spatborden vervangen door de hardware van de Chromoplastics en de moertjes vervangen door een nylock versie. Resultaat: duidelijk stabieler, zowel voor als achter. Juist terug van 2 dagen grind- en aardepaden in de Ardennen met MTB-banden en dat was stabiel genoeg om klapperen van de spatborden tegen de banden zo goed als volledig tegen te gaan. Voor de aanpassing had ik daar nog problemen mee, zo ver gaand dat er moertjes verloren gingen tijdens het rijden zowel met mijn Kojaks (slicks) op kasseiwegen als met MTB-banden op ietwat ruwe fietspaden. Ik zou dus aanraden de Bluemels over te slaan en direct Chromoplastics te kopen.
Heb ik even pech heb net mijn bluemels binnen :wink:

Mario