Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Japan - kaartlezen - Forum Wereldfietser

Japan - kaartlezen

Hoi iedereen,

Als ik een kaart koop waarin de dorpen/steden enkel in romaji (ons schrift dus) staan, ga ik dan wel mijn weg kunnen vinden? Ik neem immers aan dat de bewegwijzering niet overal (platteland) in romaji staat? Of wel?

Wat raden jullie aan van kaart? Of kan ik best van hier een kaart meenemen en ter plaatse een andere kopen? Dan heb ik wel 2 kaarten voor exact hetzelfde doel...
(en nee, ik ga niet met GPS, dus dat moet je niet aanraden ;))

Alvast bedankt voor je antwoord!

Lieve groetjes,
Kelly
Hoi hoi,

Zover ik weet is in Japan de bewegwijzering zowel in het Kanji/Katakana/Hiragana (Tekens) alsook in het Romanji (Engelse stijl)

Een citaat van de wegenwiki:

"in Japan is de bewegwijzering met groene borden op autosnelwegen en blauwe borden op het onderliggend wegennet. De bewegwijzering is in principe altijd zowel in het Japans als het Engels, waarbij qua layout het Engels vaak ondergeschikt is, zodat rondrijden in Japan enige aandacht vereist als men geen Japans kan lezen. Er worden een aantal snelwegtermen gebruikt op de bewegwijzering die zijn oorsprong in het Engels vinden;"
bron: http://www.wegenwiki.nl/Japan.
Op sommige van deze wegen mag er gefietst worden en kan je de borden volgen maar de fietspaden....

Echter word het voor fietsen een ander verhaal... wat ik gelezen heb uit fiets reisverslagen van andere nederlandse mensen, zie je vaak dat de fietsroute enkel in het Kanji (teken) geschrift is, hier een voorbeeld: http://optweewielen.com/biwa-ko-rond.html

Gezien het feit dat het in een ander geschrift is zou ik zoals jezelf beschreef, inderdaad OOK daar een fietskaart kopen ;)

Groeten Richard
Ik heb 5 keer in Japan gefietst met veel plezier. Ik kan zeer zeker de Japanse kaart genaamd Touring Mapple aanraden. Deze is in Japan bij elke grote boekenwinkel te koop. Naar mijn ervaring zijn de kaarten die je hier koopt eigenlijk niet bruikbaar (door inderdaad dat romaji naar japans schrift probleempje). Ookal kun je de karakters niet lezen uit de touring mapple, je komt perfect met vergelijken op de kaart met de borden. En alle grotere plaatsen zijn wel in romaji uitgeschreven. Het aller aller aller mooiste van de touring mapple serie is nog wel dat badhuizen en kampeerterreinen en andere leuke dingen erop staan aangegeven. Echt een top kaart! Heel veel plezier gewenst!!
Niek
Ik ben het helemaal met Niek eens. (Slechts twee keer in Japan gefietst).
Touring Mapple is de beste. Ik gebruikte overigens de Touring Mapple Light.
Verder is een overzichtskaart in Romanji nog wel handig (maar niet noodzakelijk). Dat kan ook een vrij grote schaal zijn.

Je kunt ook gewoon navigeren op de wegennummers; die staan gewoon in Romanji aangegeven.
Ik kan deze kaart aanbevelen:

Japan Road Atlas
by Shobunsha Publications
scale: 1:250,000 / Hokkaido 1:600,000
Very extensive road map of Japan. It has cities and towns in both Roman and Japanese script. The road representation is almost identical in actuality, which is pretty impressive. Only downfall of the book is that, even though it indicates mountain passes, there are no elevations...

Kun je in de betere boekenwinkels in Japan vinden (¥3000 / juni 2008)
Groeten,
Ali :D
Ondertussen ben ik weer terug, dus misschien dat deze info handig kan zijn voor toekomstige Japan-fietsers:

Ik heb het met een heel simpele map gedaan. Hierop stonden enkel de grotere steden aangegeven en enkel in ons schrift. Dit is altijd goed gegaan, omdat de bewegwijzering inderdaad ook altijd in ons schrift aangeduid staan. Hier en daar op een heel klein weggetje misschien niet. Handig is daarom dat je de Japanse tekens overschrijft of probeert te onthouden. Zo weet je meteen naar waar je moet als onze tekens er plots niet meer opstaan.

Ik heb grotendeels de grote wegen gedaan, maar zelfs de kleinste wegen staan met nummers aangegeven. Op die manier is het ook altijd handig om je weg te blijven vinden, je blijft gewoon je routenummer volgen!

Dus als je niet met gps fietst en geen grote boeken wil meenemen kan je het heel goed op de bonnefooi doen of met een globale map, als je dan natuurlijk aanvaardt dat je sneller de grote wegen zal moeten doen.

Succes!
Kikitjah schreef:Dus als je niet met gps fietst en geen grote boeken wil meenemen kan je het heel goed op de bonnefooi doen of met een globale map, als je dan natuurlijk aanvaardt dat je sneller de grote wegen zal moeten doen.
Ha Kelly.
Ben ik niet met je eens. Immers, dan ben je gebonden aan die grote doorgaande wegen. En die grote wegen, die wil je als fietser nu juist absoluut ontwijken. Vooral als je weet dat het wemelt van de kleine alternatieve weggetjes, zoals in Japan dus.
Kortom, ik zou juist niet adviseren met een globale kaart van Japan te gaan fietsen, doch indien mogelijk met GPS zoals ik heb gedaan, met heel veel plezier. Indien geen GPS dan toch wel met een zo gedetailleerd mogelijke kaart. En dan moet je al snel Japanse tekens kunnen ontcijferen.
Hoi Jim,

Ik adviseer het ook niet, maar geef gewoon aan dat het een mogelijkheid is. Ik heb er dan ook duidelijk bijgezet dat je moet aanvaarden om grote wegen te doen, dus dat is dan wel iets wat je moet willen. ;) Als je dat niet wil, dan is het inderdaad beter om een gedetailleerde map of gps mee te nemen, maar dat is een keuze die ieder voor zich moet maken. :)

Die grote wegen vielen trouwens op veel plaatsen goed mee vond ik. Honshu is natuurlijk veel drukker en in een grote straal rond steden (Tokyo, Osaka, Kyoto, Hiroshima, ... ) is het inderdaad helemaal niet zo aangenaam. Daarbuiten en zeker op Hokkaido en Kyushu kwam ik vrij weinig verkeer tegen en had ik toch mooie wegen.

Maar natuurlijk waren de kleine wegen ook enorm leuk om te doen en het uitzicht is natuurlijk eens wat anders.
Ik vermoed, dat er een verband is, tussen hoeveel Japans je spreekt, en hoe goed de kleine weggetjes te volgen zijn qua bewegzijzering ed. :wink: het is immers meestal moeilijker verdwalen op hoofdwegen, dan achterafweggetjes.
Waarmee ik trouwens niet Kelly's Japans wil aanvallen, dat leek me op haar lezing prima in orde!
Waarom zou je nog een kaart kopen, als je Google Maps offline kunt downloaden op je tablet pc of mobiele telefoon.

Tijdens mijn fietsreis in Japan heb ik veel gebruik gemaakt van Google Maps. De kaarten van afgelegen gebieden offline downloaden en installeren op tablet of mobiele telefoon. Met Google maps vond ik vrij snel de 7/11 shops, tankstations, mac donalds, goedkope hotelletjes etc.. Verder, heel handig om de drukke nationale en provinciale wegen te vermijden op het eiland Honshu.