Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin Oregon 300 - Forum Wereldfietser

Garmin Oregon 300

Beste forumleden,

wie heeft hier ervaring mee of kan iets zeggen over dit toestel:

Garmin Oregon 300

ik ben absoluut leek op GPS-gebied, het TomTommetje in de auto lukt nog net, maar dit is andere koek.

Reden van mijn vraag: ik overweeg al poosje de aanschaf van een fiets-gps, en deze kan ik "nieuw in de doos" kopen aan schappelijke prijs.

De sportieve GPS die harstalg, cadans ed registreert interesseren mij minder:
wel:
-routes maken bv op Route You en die in GPS steken,
-fietsreisjes maken
grtz
mvg
Benny
Naast mijn 60Cx en Edge800 heb ik ook een Oregon300. Deze gebruik ik veel voor fietstochten en fietsvakantie. Hoewel het toestel al een tijdje discontinued (uit de handel) is, vind ik het nog steeds een goed en modern toestel. Garmin heeft het afgelopen jaar Topokaarten met Activerouting gelanceerd, daar kan het toestel niet in mee.
Maar volgens mij hoeft dat voor jou geen belemmering te zijn. Routes, tracks, alles kan deze gps aan met voldoende opslagmogelijkheden (200 tracks bijvoorbeeld met elk 10.000 punten). En dat in combinatie met de kaarten van openstreetmap, kan allemaal.
De vraag is alleen wat moet deze gps kosten, nieuw in de doos schrijf je. Dat moet die dan al een tijdje zitten want toestel is volgens mij al 1 1/2 jaar uit de handel. Wie is de leverancier en hoe zit het met garantie ?
Een Garmin Outdoor-toestel is echt iets anders dan een Tomtom. Heb je je daar al in verdiept, ingelezen, ervaring mee ? Bij aanschaf van een nieuw outdoortoestel van Garmin is er vaak de discussie tussen een knoppentoestel (60, 62, 78, Etrex) of touchscreen (Oregon, Dakota, Montana) ; heb je daar een mening over of maakt het niet uit ? De prijs dus, ik zie op marktplaats etc. nog wel eens 300 toestellen tussen de 150,- en - 225,- . Biedingen vaak tussen 100,- en 150,-
Vraagprijs is vaak wat hoger wanneer er kaartmateriaal mee wordt aangeboden. Dat zijn dan ook vaak oude city Navigator kaarten, hebben voor mij geen waarde meer. Ook wel met diverse topokaarten, dat zijn dan vaak niet geheel legale kaarten, wil je dat. Er zin dus vele goede osm-kaarten (zeker voor fietsen) en die zijn gratis.

Op zich als de prijs niet te hoog is en e.e.a is nog in nieuwstaat (wellicht zonder garantie) kun je zonder meer starten met een Oregon300 en nog veel plezier van hebben.
Dag Keesm54,

Bedankt voor je waardevolle toelichting.
Als ik het goed begrijp is dit een ietwat verouderd toestel, dat wel nog goed mee kan.
Kaarten hebben geen geheimen voor me, kompas ook niet. Orienatie op de zon lukt ook aardig,maar GPS is ander paar mouwen!
Evoluties gaan razend snel tegenwoordig.
Ik zag het toestel hier:
http://nl.kapaza.be/limburg/fiets--en-w ... 144554.htm

En vond dit een kans om me aan een GPS te wagen.
De toestellen die meer op sportieve training gericht zijn interesseren me totaal niet.

Knoppen of touchscreen: gebruiksvriendelijkheid zonder al te veel poespas staat voorop.
Nog een vraagje:
kan ik met dit toestel routes van bv Routeyou.com downen?
of op Routeyou zelf een route maken en in de GPS steken?
de LF's die op het net staan downen?

Allemaal nieuw voor mij!
Sinds iets meer dan een jaar heb ik een Oregon 300.
Ik heb hem tweedehands 140 euro betaald.

Verwacht geen gebruik zoals een Tomtom, het is heel wat moeilijker maar de mogelijkheden zijn ook veel groter.
De routes van routeyou zijn perfect bruikbaar.
Met Garmin Basecamp kan je zelf routes en sporen maken.

Sporen zijn praktischer dan routes.
Ik heb juist een fietsreis in Frankrijk gemaakt: 375 km sporen zonder enig probleem.

Ook wandelen is sinds we deze GPS gebruiken veel aangenamer.

Een nadeel van de Oregon 300 is de afleesbaarheid van het scherm, bij de volgende modellen is die beter. Voor ons echter geen reden om hem te vervangen.

De prijs is goed maar je zal er heel wat mee bezig zijn om hem te leren gebruiken.

Beslist de moeite, ik rij niet meer zonder.
benie schreef: Ik zag het toestel hier:
http://nl.kapaza.be/limburg/fiets--en-w ... 144554.htm

Koopje, krijg je geen spijt van.


En Ja, RouteYou routes (wat vaak weer tracks zijn) kun je op de Oregon gewoon laden. Tracks zijn altijd te gebruiken, daarvoor heb je geen kaart nodig in de Oregon (maar is wel makkelijk als extra ondersteuning). Met routes heb je (meestal) wel een kaart nodig en hoe beter de kaart is, des te beter gaat het met routes.

In zijn algemeenheid: Elke GPS van Garmin kent TomTom methode, maar door de lagere kwaliteit van wandel/fiets kaarten (ten opzichte van auto kaarten) lukt het TomTom effect nog niet altijd of niet altijd even goed. Zeker als je veel van de lokale paden af weet, dan zul je merken dat de GPS dan soms vreemde routes maakt.

Met Tracks heb je daar geen last van, maar is ook geen TomTom, maar iets wat je in de hand houd en je eigenlijk laat zien welke lijn je dient te volgen en waar je jezelf bevind.
Sluit me geheel aan bij het antwoord van Marco.
Koopje, zeker met die kaarten erbij.
Suc6
Gr.
Kees
Aan iedereen hier: bedankt voor jullie uitleg en moeite.

Ondertussen heb ik de handleiding gevonden op het net en die ook bekeken.
Zoals jullie zeggen: het is een hele kluif, maar het lukt wel!
En als er een onoverkomelijk probleem of moeilijkheid zou opduiken: hier zitten kenners!

Om een hoog Tomtom gehalte te verkrijgen zou ik in feite de City Navigator moeteninstalleren?

Ik wist ook nog van een Mio Cyclo 305hc, niet slecht, maar meer voor de sportievere rijder. Iets gebruiksvriendelijker me dunkt.

Ik ga die man contacteren.
benie schreef: Ik ga die man contacteren.
Ben je niet bang iemand op een idee te brengen?
Ben je niet bang iemand op een idee te brengen?
Ik ben nergens bang van.
Bovendien is het voor mij een héél eind....de andere kant van t land.
Wie dichterbij woont en op zoek is naar een betaalbare GPS: je doet maar!