Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Enkele vragen over Marokko - Forum Wereldfietser

Enkele vragen over Marokko

Hallo iedereen,

Ik ben van plan om in december van Tanger naar Marrakech te fietsen. Nu hoor ik van mensen uit mijn omgeving die in Marokko geweest zijn dat het land onveilig is om te fietsen vanwege onder anderen de rijstijl van de Marokkanen. Daardoor vinden zij dat ik beter niet kan gaan, wat ik natuurlijk niet leuk vind :wink:

Nu is mijn vraag hoe het is om te fietsen in Marokko in vergelijking met bijvoorbeeld Bosnië of Kroatië, waar ik al vorige maand gefietst heb. En is het makkelijk om een lift te krijgen in het geval dat m'n fiets gerepareerd moet worden?

Groetjes, Jan
Ik weet niet hoe ze rijden in Bosnië of Kroatië. Maar wat ik zag in en rond Marrakech tart alle verbeelding. Kaarsrechte weg richting gebergte scheren ze je aan 100 km/u voorbij op enkele centimeters van je ellebogen.
Moet je maar de berm nemen ipv de weg is hun uitleg. Nou ja, de berm, dat lijkt wel een oorlogsgebied.
In Marrakech zelf is afsnijden na inhalen een gewoonte. Ondenkbaar in Nederland. Men maakt er zich niet eens druk om. Heb de indruk dat taxichauffeurs de grootste schoften zijn. En er rijden véél taxi's. Succes.
Tanger - Marrakech is niet het meest opwindende deel van Marokko. Ik zou met de trein naar Meknes gaan en dan langs de rand van Atlas (maar niet de N8) richting Marrakech. Daar vind je meer rustige wegen en een mooiere omgeving. Niet dat je daar niet van de weg geblazen kunt worden, maar de kans lijkt me minder groot.
De meeste fietsers beginnen trouwens in Marrakech of Agadir en doen dan de Atlas en/of Anti-Atlas.
Gek, wij gaan voor de 13 e keer naar Marokko en vinden de Marokanen dus absoluut niet gevaarlijk rijden. Maar wie zijn wij?.......Als je al op moet passen daar dan is het op de touristen onderweg met hun campervans. In Marokko zijn er slechts enkele wegen die te druk zijn en daar moet je je natuurlijk niet gaan fietsen. Maar die wegen kan je op een hand tellen. Een van die wegen is de hoofdweg via Agadir naar Marakech, die zou ik dus nooit fietsen.

Er rijden overal bussen en taxies die je fiets meenemen. Fiets repareren onderweg kan ook maar verwacht geen onderdelen voor bijvoorbeeld hydraulische remmen.
Mijn herinneringen over fietsen in marokko en daarbij in /om marakech zijn niet dat ik dacht tering wat een ellende. kwa verkeer. Orn de grote steden (in mijn geval marakech en agadir) is het wel druk en minder gestrucureerd als in nl. Het is even wennen als je het vliegtuig uitkomt.
Dat heb ik in Spanje ook.
Ik vond het prima te doen. Grote doorgaande wegen vermijden is altijd fijn, De paralelweg is altijd fijner, maar das in nederland niet anders. De ring van A'dam word je ook niet blij van. Voor de rest, mooi land, fijne mensen en eten. Er word redelijk veel gefietst door de lokals. Verwacht geen high tech. Een reparatie bij de garage/fm zodat je weer verder kan, zit er wel in.

blanche:
Er rijden overal bussen en taxies die je fiets meenemen.
dat is mijn idee ook.

veel plezier
In de verkeersveiligheidsstatistieken scoort Marokko niet best. En dat kan ik wel begrijpen ook. Maar als ik er een maand kan rondfietsen en het er levend vanaf breng, dan kunnen anderen dat ook. Zoals anderen ook aangeven kun je de N-wegen het beste vermijden. Die zijn voor fietsers ronduit gevaarlijk en rijden onprettig. In de stad kun je het beste met de chaos meebewegen en zo je richting kiezen. Haaks een straat oversteken snappen ze daar niet. Van mijn vakantie heb ik de laatste week vrijwel allen onverhard gereden. En eerlijk is eerlijk, in die week hebben we de mooiste dingen gezien en meegemaakt en geen last gehad van opdringerig snelverkeer. Sterker nog, er was nouwelijks ander verkeer. Vereist wel een paar goede banden, Schwalbe Marathon Plus Tour bijvoorbeeld (0 gaatjes) hebben rivierbeddingen en woestijn-piste glansrijk overleefd.
Kortom; opletten, goede spullen mee, de juiste weg kiezen en lekker gaan.
Gr. Kees
Er staan all veel opmerkingen waar ik me in kan vinden. Nog een aanvulling na een maand Bosnië en kroatië en een paar reizen in Marokko: kustweg Kroatië = doorgaande route Marokko. Druk, geen rekening houden met fietsers. Daarbuiten, rust en gastvrijheid. Kortom, zoek de kleine wegen en geniet ervan.

BertV

En in Marokko liggen geen bermbommen!
avic schreef:En in Marokko liggen geen bermbommen!
Dat is niet waar Avic. Als je heel zuidelijk komtten zuiden van de lijn TanTan - Assa - Zag heb je kans op berm bommen vanwege de strijd tegen de Polisario. Ter voorbereiding van onze reis door deze omgeving naar Plage Blanche ben ik er toen heel stevig ingedoken om zeker te zijn dat we veilig konden wildkamperen.
Bedankt voor alle reacties en tips :)
Ben ik heel blij mee!

Ik ben niet van plan om veel over doorgaande wegen te gaan rijden, maar als die vergelijkbaar zijn met de kustweg in Kroatië moet dat wel goedkomen. Fietste daar een maand geleden op de laatste dag van Ploce naar Split. Was niet heel relaxt fietsen maar vond het niet vreselijk :)
Kan hier vanuit Marrakech nog aan toevoegen dat men in Marokko ongeveer iedere drie seconden op de claxon ramt. Als je dat niet gewend bent, is het behoorlijk bloeddrukverhogend, maar na de eerste dag kom je erachter dat ze meestal gewoon bedoelen te zeggen "Hoi man, zet 'm op!".

Ook wordt er in Marokko door de Marokkanen zelf behoorlijk veel gefietst, meestal op Europese MTB's uit de jaren negentig. Het is daarbij wel de norm dat die MTB met zijn dikke banden de berm in gaat als er een (vracht)auto achterop komt en die door tegemoetkomend verkeer niet kan passeren. En van een vakantiefietser verwachten ze dat ook.

Ik voel me hier niet verschrikkelijk onveilig maar mis wel een achteruitkijkspiegeltje op de N-wegen.