Additionally, paste this code immediately after the opening tag: geen gevoel meer in mn tenen - Forum Wereldfietser

geen gevoel meer in mn tenen

Hoi,

Sinds drie maanden ben ik een mooie tocht aan t maken vanuit Alaska tot Argentinie. Ben nu in Utah. Sinds een paar weken ben ik echter t gevoel in mn middelste drie tenen van mn linkervoet redelijk kwijt. Ze voelen een verdoofd aan. Als ik op internet speur kom ik weinig tegen. Zijn er hier mensen die daar last van hebben gehad of dit herkennen? Is er een manier om dit tegen te gaan, en.. is dit ernstig? (lijkt me niet, heb t nu al zo lang)

alvast bedankt!
Rob Haanstra schreef:Hoi,

Sinds drie maanden ben ik een mooie tocht aan t maken vanuit Alaska tot Argentinie. Ben nu in Utah. Sinds een paar weken ben ik echter t gevoel in mn middelste drie tenen van mn linkervoet redelijk kwijt. Ze voelen een verdoofd aan. Als ik op internet speur kom ik weinig tegen. Zijn er hier mensen die daar last van hebben gehad of dit herkennen? Is er een manier om dit tegen te gaan, en.. is dit ernstig? (lijkt me niet, heb t nu al zo lang)

alvast bedankt!
Ik zou voor alle zekerheid even bij een dokter langs gaan.
Rob Haanstra schreef:Sinds een paar weken ben ik echter t gevoel in mn middelste drie tenen van mn linkervoet redelijk kwijt.
Zoals Bert hierboven zegt ...

Maar je kan ook kijken naar je kniehouding.
De zenuwen die die tenen aansturen liggen o.a. in je knieholte en de spier die ze aanstuurt hecht zich aan een knobbel links van je knie (zie rode spier op het plaatje). Misschien te veel of verkeerd in kleermakerszit gezeten. Je kan zelf controleren of er misschien een knobbel zit in je spier daar en die dan wegmasseren!! Als je met een borrel minder last hebt weet je al haast zeker dat het een ophoping in je spier kan zijn.
Het komt ook voor bij mensen die met de knieën over elkaar te veel achter de computer zitten en daardoor de zenuwen afknellen (waardoor zelfs een klapvoet kan onstaan).
Sterkte en er gewoon mee doorfietsen lijkt mij niet slim :wink:
Afbeelding
+1.

"Ik heb het nu al zo lang" is eerder een reden om je ongerust te maken dan het omgekeerde.
Op 30 november 2007 's middags kreeg ik een vreemd tintelend gevoel in mijn 3 buitenste tenen, ze leken te slapen (geen gevoel), maar voor de rest had ik echt nergens last van. Toen dat een paar dagen later niet weg was, ging ik toch maar eens op doktersconsult. Bleek dat ik een hernia had (maar geen pijn), die dringend moest geopereerd worden, zoniet onherstelbare zenuwschade en blijvend krachtverlies. Op 21 december ging ik al onder het mes :twisted: .Geen idee of het bij jou ook zoiets is, maar ik zou wel eens een diagnose laten stellen...
Kan het ook aan je schoenen liggen?
Heb ik zelf namelijk ook. Bij wandelschoenen van me krijg ik onder m'n linkervoet erg veel pijn, net of er met een mes in gestoken wordt, en niet te zuinig ook, echt pijn. Trek ik dan m'n teva's aan is het over. Dacht eerst dat het aan de trappers lag, maar ik heb een andere fiets, en daar is het exact 't zelfde mee. En met lopen niet, alleen op de fiets. Dus ligt het aan de schoen, wellicht bij jou ook?
jansenius schreef:+1.
"Ik heb het nu al zo lang" is eerder een reden om je ongerust te maken dan het omgekeerde.
+2
Leon
Rob Haanstra schreef:Sinds een paar weken ben ik echter t gevoel in mn middelste drie tenen van mn linkervoet redelijk kwijt. Ze voelen een verdoofd aan.
Naast de al genoemde adviezen (waarvan ik de belangrijkste vind: "probeer een dokter te bezoeken") zou je hier nog eens naar kunnen kijken:
- knelt je schoen op de voetrug? Helpt het als je je veters/bandjes losser zet?
- staat je zadel perfect recht? De neus van je zadel een mm uit het lood kan klachten opleveren.

Ik kan me voorstellen dat een doktersbezoek onderweg tamelijk lastig is. Haal er dan ook zo veel mogelijk uit door je goed voor te bereiden en vooraf alvast na te denken over wanneer en waarmee de klachten begonnen, ging daar een specifiek voorval aan vooraf of is het erin geslopen, wordt het erger, heb je krachtsverlies, is er variatie in de klachten (op de fiets/'s nachts/rustdag etc), heb je nog andere klachten? Die andere klachten hoeven niet in de buurt van je linkervoet te zijn; jouw klacht met bijvoorbeeld wat schouderpijn kan duiden op een scheve fietshouding.

Beterschap gewenst!

Carl
Hallo Rob,
Niets meer gehoord. Hoe is het ermee?
Iemand anders nog iets van hem gehoord?
Groet,
Leon
Oeps, ik heb prongeluk mijn oude posting gewijzigd...
Maakt niet uit. Iemand nog iets van Rob gehoord. Er staat ook niks op zijn website (met voor de hand liggend adres)
Leon
Hoi mensen,

bedankt voor de uitgebreide antwoorden. Ben vorige week langs een fietsenwinkel gegaan, eindelijk weer eens in een grote stad. Heb nieuwe schoenen aangeschaft en heb t idee dat dat toch t probleem was. Heb nog steeds wel tintelend/numb gevoel in mn tenen maar veel minder dan t was. Ik hoop dat het komende week beter wordt! Als dit niet werkt dan tja.. toch maar naar de dokter voordat ik Mexico induik :)
Dat gevoel kan maanden aanhouden.

Na mijn Audax tochten, zoals Parijs-Brest-Parijs, [1200 km] heb ik ook een dood gevoel onder mijn voeten, soms ook in mijn handen.
Bij mij hield het maanden aan voor het dove en tintelende gevoel weg was, ik ken mensen waarbij het nooit is verdwenen.

Iet wat grotere schoenen, stevige zool en regelmatig je voeten bewegen, dan komt het vast goed! :wink:

Henk

kunst en fietswerk
Nog twee tips:
- Schoenen met stijve zolen helpen vaak;
- Check of de boutjes van je plaatje niet een klein beetje te ver doorsteken, in de zool van je voet. Dat kan zo'n klein beetje zijn dat je het niet bewust voelt, maar na verloop van tijd wel dat dode gevoel geeft.

Groetjes en veel plezier,

Walter
Ow man ik heb grote aluminium Shimano blokken als pedalen (pd-mx30), geen plaatjes voor mij :) Gevoel houd nog steeds aan, heb mn zadel en stuur verzet en weer terug gezet maar denk dat ik herken wat henkfiets zegt, sommige mensen krijgen er last van en niks aan te doen. Ben nu bijna een maand verder en t houd nog steeds aan, t is niet echt irritant en zolang ik alles nog kan bewegen ga ik ervan uit dat t wel goed komt.
Rob Haanstra schreef: Gevoel houd nog steeds aan, heb mn zadel en stuur verzet en weer terug gezet maar denk dat ik herken wat henkfiets zegt, sommige mensen krijgen er last van en niks aan te doen. Ben nu bijna een maand verder en t houd nog steeds aan, t is niet echt irritant en zolang ik alles nog kan bewegen ga ik ervan uit dat t wel goed komt.
Mag ik daaruit concluderen dat je nog geen dokter hebt geraadpleegd? Je redenering dat het wel goed komt omdat het aanhoudt vind ik op zijn minst bizar. Het is jouw lichaam en ik ga ook niet voor het minste of geringste naar de dokter (de meeste zaken lossen zichzelf wel op), maar als je maanden ergens last van hebt dan vind ik niet naar de dokter gaan niet bepaald slim.

Renaat
Ik heb dat al jaren. Soms is het een tijdje wat minder en met klimmen of met koud weer is het erger. Ik ben er ook mee naar een arts geweest, maar dat heeft geen nieuwe inzichten opgeleverd. Ik vermoed zelf dat het voornaamste probleem een beknelde zenuw(baan) is, ongetwijfeld veroorzaakt door de druk op de pedalen. Bij mij zijn het vooral de tenen die min of meer gevoelloos worden. Een slechte doorbloeding zal daarnaast ook een deel van de oorzaak zijn. Ik heb er zowel met gewone schoenen als met spd-schoenen last van. Tegenwoordig fiets ik het liefst met spd-sandalen die lekker ruim zitten bij de tenen (Keen Commuter) op pedalen met een breed voetbed. Onderweg zorg ik dat ik mijn tenen regelmatig beweeg en als het dove gevoel te erg wordt neem ik een pauze waarin ik neurotisch veel heen en weer loop. Kortom, ik heb er mee leren leven.