Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips voor de honeymoon :-) (bestemming winter/voorjaar 2013) - Forum Wereldfietser

Tips voor de honeymoon :-) (bestemming winter/voorjaar 2013)

Dag allen,
We gaan in januari trouwen en willen daarna graag weer even weg op de fiets. Hoeft niet direct aansluitend, maar zoeken een leuke spannende en ook ontspannende fietsbestemming voor ongeveer 4 weken. Azie leek mij te warm worden rond die tijd, marokko zijn we al eens geweest. Ik blijf steeds terugvallen op de bekendere plaatsen, dus vandaar de vraag om input: iemand nog onverwachte/onbekende tips voor winter/voorjaar?

Dank alvast!
Je moet denk ik iets specifieker zijn over de maanden. Het verschil tussen februari en april is meestal fors.
Leon
Dag Leon: ja, het liefst februari :-)
Alvast gefeliciteerd, misschien kom ik jullie in Lapland tegen?

:shock: :lol:
haha, dat is iets minder ontspannen dan we willen vermoed ik :-)
Lapland is overigens geweldig, helemaal in de winter lijkt mij, enjoy!
Ik weet niet wat jij de bekendere plaatsen vindt, maar als er nog wat geld over is.... zuideiland Nieuw Zeeland?
Zuid-India is helemaal geweldig; honeymoontripje met de boot door de backwaters van Kerala, chillen in Pondicherry... Wat mij betreft een ideale mengeling van spanning en ontspanning. Wij waren er in januari-begin februari (reisverslag) en het was zeker niet te heet; in Kerala was het overigens vochtiger/warmer dan in Tamil Nadu.
Janneke,

Ik sluit mij aan bij Peter. Kerala is afwisselend, maar wel hectisch.
Azië wordt wel warm in februari, maar is nog wel te doen in de hooglanden.
(Laos,Noord-Thailand)
Zelf veel genoten van Oeganda. Afwisselend, niet te droog en staat garant voor leuke ontmoetingen. Reisverslag en route beschikbaar

Succes en alvast gefeliciteerd

Ariën
Bedankt allen nog voor de reacties:
Wij zijn erover uit en willen graag naar CUBA!
Als er tips/ervaringen zijn, dan hoor ik het graag. We kunnen op z'n vroegst weg in mei-juni, dus het zal wel wat warmer zijn al dan en misschien ook een stuk natter?

Bedankt alvast!
Ha, ondanks eerdere berichten gaan we toch niet naar Cuba. Na het lezen van de blogpost op travellingtwo over Cuba met de kiddo, is dit land verplaatst naar het lijstje: 'landen te fietsen voor als we ooit kids hebben'.

In plaats van Cuba hebben we nu onze zinnen gezet op zuid-west China (Sichuan en Yunnan provincies), we gaan de tickets boeken en hopen in mei dit jaar daar rond te fietsen.

Als er nog suggesties zijn voor de route van Chengu naar Kunming, dan houden wij ons aanbevolen :-)
neem de trein naar Xining of Lanzou en fiets dan zo westelijk mogelijk langs de grens met provincie Tibet naar het zuiden en geniet van ruige landschappen, twee passen op een dag behangen met gebedsvlaggetjes, rij langs Tibetaanse kloosters, fiets een deel van de Kora rond de Amney Machen....
Eindig in Chengdu of blijf doorgaan naar zuiden en eindig in Kunming. Bijvoorbeeld langs de Tiger Leaping Gorge.

Kom langs op de wereldfietserbeurs in de ochtend en neem een kaart van China mee (die van mij heb ik net uitgeleend).

groet,

Sjirk
Mooie bestemming. Ik zit nog in de trein, maar hier alvast wat foto's van Sichuan van afgelopen oktober:
Foto's Sichuan op de fiets
SjirkM schreef:Kom langs op de wereldfietserbeurs in de ochtend en neem een kaart van China mee (die van mij heb ik net uitgeleend).
Jeetje wie leent er nu zijn kaarten uit :wink:
Janneke ook zonder kinderen is Cuba leuk hoor maar jullie nieuwe bestemming is ook goed!
fietsjunks schreef:Mooie bestemming. Ik zit nog in de trein, maar hier alvast wat foto's van Sichuan van afgelopen oktober:
Foto's Sichuan op de fiets
Leuk, ook goed om te zien dat een tunnel tent wat sneeuw aan kan :wink:
Hahaha! Ja, inderdaad, maar Elmar moest er wel 3 keer uit 's nachts!

ik moest natuurlijk de slaapzakken warm houden... iemand moet dat doen.. 8)
Ha, nou gistere de hele gids doorgespit en ook al mooie fietsroute gevonden denk ik: Is dit, Ellen en Sjirk, een beetje de route die jullie ook hebben gedaan/adviseren?
http://www.odysseycycling.com/images/si ... -route.jpg

Supermooie foto's Ellen! Dat belooft wat! :-)
Dankje Janneke! :)

Wij zijn vanuit Chengdu onderlangs naar Xinduqiao gefietst, de rest is wel zo'n beetje hetzelfde tot aan Zhongdian.
Litang was erg mooi en vanaf dat punt vond ik de route echt mooi (en ook een stuk rustiger) worden.

Hier een grafische weergave van de route, ik zal binnenkort de exacte dag tot dag route erbij zetten.

Als je op de fietsjes klikt, ontdek je een volgorde. :)

PS. voor onze honeymoon fietsten we door Namibie, ook echt supermooi!
Dank Ellen,
Ja ik ben benieuwd naar de dag-tot-dag route. Drukke wegen willen we zoveel mogelijk vermijden, daar houden we echt niet van, maar geloof dat het een vrij toeristisch gebied is (ook/vooral voor chinezen zelf).
Had je voor die route dus geen 'tibet-visum' nodig? E.e.a. uit de rough guide vond ik er niet zo duidelijk over: gebieden in sichuan en yunnan kunnen dicht zijn voor buitenstaanders, maar dat is meestal in maart (en is dit jaar ook weer het geval) en dan kom je daar sowieso niet in, maar of je nu anders wel een permit nodig hebt is mij niet duidelijk... heb je daar nog info over?

We willen van Chengdu naar Kunming fietsen, dus we gaan nog een stukje verder zuidelijker (maar waarschijnlijk bus van Dali naar Kunming, en van Chengdu naar een startpunt hoger in de bergen. Ook een optie is dat we juist van Kunming naar Chengdu fietsen, zodat we hoog/hoger beginnen. Voordeel van beginnen in Chengdu is dat er goede treinverbindingen zijn in Kunming, dus we kunnen daar gemakkelijker onze reis inkorten mochten we 'tijd tekort' hebben de hele geplande route af te fietsen. Wellicht is dat in Chengdu ook wel het geval, maar leek mij naar wat klein onderzoek in de gids, minder het geval.
Als ik terugdenk, welke herinneringen zijn het sterkst, dan was het stuk Xining (over 110) tot Ganzi (via Yushu) meer indrukwekkend dan Litang - Shangri-la. Het is het verschil tussen een 9,5 en een 8,5 op je rapport.

De route die jullie laten zien kan beter. Zo is het mogelijk om bij Shangri-la meer oostelijk naar de tiger leaping gorge te fietsen. Je komt dan aan de andere (oost) kant uit van de Gorge. Daar in de buurt gaan ook twee pontjes over de rivier en kun je ook een andere route naar Lijang nemen. Trek een halve dag uit voor de winter- of zomerpont. Je moet over een voetpad naar beneden en omhoog. In de Lonely Planet staan deze wegen wel (itt tot de Chinese kaart die je laat zien).

Ten westen van Dali ligt een lang dal. Je kunt vanuit Lijang via de oude hoofdweg en dan een afslag nemen en dit dal in fietsen. Via een mooie pas kun je terugsteken naar het dal waarin het meer van Dali ligt.

zie ook mijn website http://www.sjirkmeijer.nl, reis naar oosten.

Sjirk
Dag Sjirk,
Dank je wel voor je tips. De oostelijke kant van de Tiger Leaping Gorge heb ik inderdaad al op de lijst staan.

We zijn nu toch weer aan het twijfelen: we willen ook China-niet-himalaya zien en wat meer diversiteit. Het voorlopige plan nu is beginnen in Kunming met een route naar het zuiden naar Xishuangbanna. Daar bus/vliegtuig/trein naar Dali pakken en dan fietsen naar Shangri-La of verder naar Litang-bus Chengdu (of juist met OV naar Shangri-La of Litang met OV en dan fietsen naar Dali-bus Kunming?).

Ik ga eens even uitzoeken hoeveel kilometers het is van Dali richting het noorden, Shangri-La of Litang.
Met in het achterhoofd dat we over het algemeen niet veel kilometers maken op een dag en van veel vrije dagen houden in verre oorden lijkt Shangri La een betere optie. dan laten we dus eigenlijk wel Sichuan een beetje voor wat het is...