Additionally, paste this code immediately after the opening tag: DSLR in rugzak of zadeltas - Forum Wereldfietser

DSLR in rugzak of zadeltas

Voor de volgende reis gaat de stuurtas niet mee, net zo min als de voortassen mee gaan. De spiegelreflex moet natuurlijk wel mee en deze past niet in frametas en is net iets te onhandig voor de achterzijtassen. Ik wil de camera ook niet laten stuiteren bovenop de achterdrager, er moet wat flex en lucht in zitten.

Dus een rugzak of zadeltas lijken me de enige resterende opties.

Even wat huiswerk gedaan:
rugzak
1a) de Lowepro Photo Sport 200 AW lijkt me nummer 1 op de lijst, ook omdat je dan een waterreservoir mee kunt nemen, inclusief wat kleding en eten. Gewicht gaat dan wel richting 7kg.
1b) heuptas: de Lowepro Inverse 100AW
1c) Lowepro Toploader Pro 65

zadeltas
2a) Nelson Longflap
2b) Camper Longflap
Brooks verplicht?
2c) Ortlieb Zadeltas Classic
2d) Viscacha
2e) Gilles Berthoud Chapak

overig
3) een ortlieb stuurtas bevestigd aan de zadel, kan dat?. Voordeel van de ortlieb stuurtas vond ik toch wel de snelle bereikbaarheid, maar ook de flexibiliteit, waardoor schokken worden geabsorbeerd en niet terugdeinsen in de camera zelf. Een goede zadeltas zou wellicht hetzelfde aan schokabsorbtie kunnen bewerkstelligen.
4) als bovenstaande alternatieven niet goed werken dan zal ik alsnog proberen een ortlieb stuurtas classic onder mijn ligstuur monteren :)

iemand nog andere suggesties?
Ik zou nooit kiezen voor een rug- / heuptas. Dan draag je 'm altijd. Wordt warm, zit ongemakkelijk. Dus kies voor iets op/aan de fiets zou ik zeggen
doubletravel schreef:Ik zou nooit kiezen voor een rug- / heuptas. Dan draag je 'm altijd. Wordt warm, zit ongemakkelijk. Dus kies voor iets op/aan de fiets zou ik zeggen
Rugzak gaat zowieso mee en gaat prima tot 5-6kg. Ik zit wel op de grens als die dslr meegaat.
Misschien wel een belangrijke vraag: Wat voor DSLR en lens gaat het om?

Ik heb zelf een Pentax K-m met 18-200 lens. Dit is een vrij klein pakket. Een Nikon D7000 met een 150-500 bijvoorbeeld is een heeeel andere kwestie om mee te nemen.

Ik zou hem persoonlijk toch in een tas aan het stuur doen. Heb je hem het beste bij de hand, niet op de rug qua gewicht en je kunt hem altijd zien (veiligheid).
Ervan uitgaande dat je geen stuurtas kunt bevestigen, lijkt die heuptas nog helemaal zo gek nog niet. Zo warm zal dat toch niet zijn? En het is iig handiger dan de camera in een achtertas (zij- of zadeltas) want je kunt er zo bij.
.
Al die speciaal ontworpen camerarugzakken vallen allemaal af, ook de Lowepro Photo Sport 200AW of de Click Elite Compact Sport (daar past zelfs geen d700 in). Reden is simpel, ze maken ergonomisch geen goede rugzakken voor fietsers. Dan moet je toch gewoon bij LoweAlpine zijn (met goede airflow en goed af te stellen heupbanden).

Ik had nog een Centro 35+10 liggen en daar gaat nu een Lowepro Toploader Zoom 55AW in. Daar past zelfs een 70-200/4+D700 in wat in een stuurtas niet zal lukken. Via het te openen zijpaneel kan ik nu snel bij de camera zonder daarvoor mijn hele rugzak eraf te halen. Het zal iets langzamer gaan dan bij een ortlieb classic stuurtas, maar heb nu wel al mijn kostbare spullen in 1 tas die ik altijd bij me heb. Dat is ook een voordeel (en inclusief camelbak). Nu is het alleen nog maar een kwestie van niet omvallen :).
Ik heb al heel lang (> 35.000 km) het onderstaande zelfgemaakte geval in gebruik.
De stuurtas hangt aan het afgeveerde deel van het zadel en raakt de drager niet.
Het hoekijzer is van staal, de andere delen van aluminium, de boutjes RVS. Het is tamelijk bomproof gebleken. Het rare gespje aan de Quorumtas past als perect ontworpen aan het horizontale stangetje van het zadel als borging.
Zoals je ziet was de poging om ding het zwart te lakken niet het beste idee.
Leon
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Heb je nou een schroefje in je zadel gemaakt? Ik had het idee ik dat moest doen met een veter ivm stijfheid.
dat ziet er goed solide uit :)

Belangrijkste voor een dslr lijkt me dat je het bewaart op een plek die voldoende kan meeveren met de schokken van je fiets en een soort stabiliserend effect bewerkstelligen (net als dikke kussens in je zijtassen bijvoorbeeld). Die tere electronica in lens en body wil je niet aan hoge schokpieken onderhevig laten zijn. Vandaar mijn lichte voorkeur voor de rugzak, de benen vangen de schokken meer op dan een frame kan. Een rugzak zal wel een extra belasting voor de rug zijn, vooral in combo met ligstuur waarbij je dus nog meer voorover buigt. Dat zal nog even een tijdje oefenen worden om er echt aan gewend te geraken.

Nadeel van zadeltas lijkt me dat je alsnog van je fiets moet afstappen om bij de camera te komen. En als je in een mooi gebied gaat wandelen dan is een rugzak weer net iets comfortabeler dan een als schoudertas uitgevoerde zadel/stuurtas.
Ik vind een Ortlieb stuurtas eigenlijk een stijf rot ding, zeker als je hem als tasje de winkel in moet nemen. Die schouder riem zit ook altijd in de weg als hij aan je stuur hangt.
Tocht vind ik het voor de camera nog de meest prettige plaats; Snel ter hand en droog.
Mijn Carradice tas is echt de meest fijne tas die heb, maar voor de camera; twee riempjes en binnen in nog een koord, duurt bij de lang als ik snel de camera wil pakken.
Iets aan mijn lijf is geen optie.
Wat Leon laat zien is ook niet gek, maar ik heb daar meestal mijn tentje zitten.

'het blijft wikken en [af]wegen'

Henk

kunst en fietswerk
OP de mtb heb ik eens een oude stuur A-head voorbouw op de zadelpen gezet, met een stukje oud stuurbuis en daar de ortliebhouder aan voor een passende stuurtas.

Helemaal ideaal was het niet. De zadeltas trilt dan toch nog veel en zakt naar beneden. De juiste dikte/maat of vulbus tussen zadelpen/voorbouw, was niet helemaal gelukt.
Al eens gedacht om een soort van vangnet te maken in om het even welke tas het best aan uw fiets past?
Je naait/lijmt een soort van stevig doek in een tas. In dat doek maak je een gat die groot genoeg is om de camera met de lens naar beneden gericht in te hangen. De body wordt automatisch tegengehouden door het (kleinere) gat waar enkel de lens in past. Als je er voor zorgt dat de lens de bodem van je tas niet raakt, dan is hij trillingsvrij.