Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsbroek...advies gevraagd - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsbroek...advies gevraagd

Wimmert schreef:Bij mij bretels ultima broeken kan ik zonder shirt uit te trekken de voorkant van de broek makkelijk naar beneden doen om te plassen.
Ja, dat zei je al. In mijn ervaring lukt dat met vrijwel alle fietsbroeken wel. Maar er zijn ook sanitaire stops waarbij de broek gewoon uit moet.

Let verder wel op dat je goed uitplast; urine is venijnig spul en je wilt daar niet al te veel van in de broek hebben tijdens het fietsen, daar krijg je geheid nare problemen mee.
Voor vrouwen is het anders natuurlijk die hebben niets om over de rand heen te hangen natuurlijk 8)
Voor vrouwen zijn wel meer dingen anders. Zo schijnen die bretels behoorlijk in de weg te kunnen zitten. Ik heb ben geen vrouw, maar ik kan me er iets bij voorstellen. Er wordt voor vrouwen dan ook specifieke fietskleding gemaakt. Soms zelfs met oplossingen voor het bespoedigen van de sanitaire stop.

.tsooJ
Carl schreef:
TravelDuck schreef:Naar mijn idee heb je er tenminste 2 nodig op fietsvakantie. Eentje dragen, eentje drogen. Tot op heden steeds aardig gelukt om elke avond even te wassen en droog te krijgen in de dag erna.
Echt? Dan heb je veel sneller drogende zemen dan ik, of je weet beter weer te vinden. (Of je overnacht in warme droge hotelkamers, of je centrifugeert na het wassen.) Misschien komt het omdat ik lang doe met mijn broeken en zijn de zemen de laatste pakweg tien jaar veel beter geworden qua drogen?

Carl
beter weer is misschien een kwestie van geluk hebben, vooralsnog gaan we dan ook niet echt vroeg in 't seizoen of herfst voor langere tijd weg. Dat scheeld natuurlijk wel. Je zou dan een 3de kunnen overwegen hoewel die broeken en dan met name de zeem toch niet heel erg snel drogen.
We wassen ze dan vroeg in de avond/laat in de middag bij aankomst op de camping (tot laat op de dag fietsen doen we zelden) en hang ze direct uit in het avond zonnetje. De volgende dag gaan ze achterop de fietstassen om te drogen.
Niet altijd een even charmant gezicht een paar van die bavianen op de fietstassen.
Want op een of andere manier maken ze die zemen dan weer in knal oranje, paars of weet ik veel.

veel plezier van je nieuwe fietsbroek.
TravelDuck schreef:
Carl schreef:
TravelDuck schreef: Tot op heden steeds aardig gelukt om elke avond even te wassen en droog te krijgen in de dag erna.
Echt? Dan heb je veel sneller drogende zemen dan ik, of je weet beter weer te vinden. (Of je overnacht in warme droge hotelkamers, of je centrifugeert na het wassen.) Misschien komt het omdat ik lang doe met mijn broeken en zijn de zemen de laatste pakweg tien jaar veel beter geworden qua drogen?
beter weer is misschien een kwestie van geluk hebben, vooralsnog gaan we dan ook niet echt vroeg in 't seizoen of herfst voor langere tijd weg.
Dat is 1...
We wassen ze dan vroeg in de avond/laat in de middag bij aankomst op de camping (tot laat op de dag fietsen doen we zelden)
Dat is 2: ik laat me vaak op zijn vroegst rond 19:00 van de fiets vallen (had ik even niet aan gedacht).
Niet altijd een even charmant gezicht een paar van die bavianen op de fietstassen.
Want op een of andere manier maken ze die zemen dan weer in knal oranje, paars of weet ik veel.
:) En dat is 3; ik kocht dit jaar een nieuwe broek en toen bleken alle zemen in de winkel inderdaad knaloranje of -rood. Die nieuwe broek is nog niet mee op vakantie geweest, dus ik weet niet hoe hard hij droogt aan de scheerlijn of achtertas, mijn oude broeken dateren uit de tijd dat kunstzemen kennelijk zo veel mogelijk op natuurzemen moesten lijken - gedekte grijs- en beigetinten. En die drogen zelfs thuis na (voorzichtig) centrifugeren vaak niet in een dag.

Dank voor je antwoord Arnold, en excuses aan de topicstarter voor de draadkaping,

Carl
TravelDuck schreef:Naar mijn idee heb je er tenminste 2 nodig op fietsvakantie. Eentje dragen, eentje drogen. Tot op heden steeds aardig gelukt om elke avond even te wassen en droog te krijgen in de dag erna. Op rustdagen de boel even extra grondig wassen.
Wat proper. Ik twijfel juist altijd of ik er 1 of 2 meeneem op vakantie. Ik was 'm dan 1x per week ofzo, en niet grondig. Ik leef nog steeds.:wink: Als ik vaker rustdagen zou inplannen zou ik 'm wel even wassen natuurlijk, maar ik houd niet van rustdagen. En thuis wat vaker en dan liefst met de hand, want op de een of andere manier slijt ie snel in de wasmachine.
Ik ben een beginnend vrouwelijk fietser die zweert bij een korte fietsbroek van AGU en beenwarmers. Op die manier heb je geen last van bretels die in de weg zitten en het houdt je benen warm tijdens het fietsen.
Leon schreef:
Elstar schreef:Wat als je nou eens gewoon wacht tot nieuw Zeeland?
Ik vind het altijd vervelend om mijn duur opgespaarde en fors betaalde vakantietijd te besteden aan dingen die ik ook thuis had kunnen doen.
Leon
Ik ook, maar mijn ervaring is dat ik elke vakantie toch een intersport of andere outdoorshop binnen moet en da's in nieuw Zeeland geen straf. Christchurch en Wellington zijn zo goed als onvermijdelijk als je daar 3 maanden gaat fietsen en het zijn steden waar je waarschijnlijk toch al een dag(deel) inplant.

Ik bedoel: zorg voor een goede broek voordat je gaat, en eigenlijk moet je een tweede hebben voor "dragen/drogen"' zoals travelduck het noemt.
De eerste zou je best al in NL van een noordeuropees of amerikaans merk moeten kopen, en koop die tweede broek dan vooral op je ervaringen tijdens de fietstocht.
Italiaans spul kan je m.i. gewoon in de rekken laten hangen. Veel te duur en veel te klein.

x

x
Alien schreef:Voor vrouwen zijn wel meer dingen anders. Zo schijnen die bretels behoorlijk in de weg te kunnen zitten. Ik heb ben geen vrouw, maar ik kan me er iets bij voorstellen.
Ook bij mannen kunnen die bretels behoorlijk lastig zijn. Er zit dan weliswaar niks echt in de weg, maar ze hebben soms vervelende stiknaden op de verkeerde plek. Ik ben dan ook wel eens met schrale tepels thuis gekomen (wat je pas merkt als je gaat douchen en er water op komt. Auw!). Daar heb ik vooral last van als het warm is, en ik dus veel zweet en ik bovendien geen ondershirt draag (die gaat bij mij overigens sowieso niet aan boven de 15 graden). En bij hardlopen heb ik het ook vaak (bij grotere afstanden), ook vooral als het warm is, maar ook als ik in de regen heb gelopen (shirt wordt dan nat en zwaar en gaat schuren)...
Ik heb van de week bij onderstaande link wat fietsbroeken van Agu besteld.
Degelijk spul voor een nette prijs.
http://cyclewear.eu/advanced_search_res ... U+OR+Cordo
Henrie schreef:Ook bij mannen kunnen die bretels behoorlijk lastig zijn. Er zit dan weliswaar niks echt in de weg, maar ze hebben soms vervelende stiknaden op de verkeerde plek. Ik ben dan ook wel eens met schrale tepels thuis gekomen (wat je pas merkt als je gaat douchen en er water op komt. Auw!)..
Daar heb je weer zoiets. Zou dit probleem merk gebonden kunnen zijn. Nu je erover begint, daar had ik ook last van. De laatste jaren niet meer. Ik fiets heel vaak zonder ondershirt maar dit probleem is bij mij vanzelf opgelost. Ik heb die broek nog even aangetrokken en de bretels lopen ook over de tepels.
Nog nooit last gehad van geschuurde tepels.(wel van koude)
Zou het merk gebonden zijn?
multiwgb schreef:Daar heb je weer zoiets. Zou dit probleem merk gebonden kunnen zijn. Nu je erover begint, daar had ik ook last van. De laatste jaren niet meer. Ik fiets heel vaak zonder ondershirt maar dit probleem is bij mij vanzelf opgelost. Ik heb die broek nog even aangetrokken en de bretels lopen ook over de tepels.
Ik denk zeker dat het merk- of typegebonden is. Ik heb zelf 2 fietsbroeken, 1 relatief goedkope van Agu, en een vrij dure van Craft (en nog een winterbroek met windstopper, maar daarbij heb ik nooit last van geschuurde tepels, want dan draag ik altijd een ondershirt). Die Agu heeft precies bij de tepels een stiknaad, dwars over de schouderband. Ook het materiaal van de schouderbanden is anders dan bij de Craft. Bij de Agu is het namelijk gelijk aan het materiaal van de broek, terwijl er bij de Craft een ander soort, zachtere, meer open stof is gebruikt. Ik denk dat vooral de stiknaad funest is (en een domme ontwerpfout bovendien), maar het soort stof maakt ook wel verschil...

Bij hardloopshirts heb ik het vooral als het een niet/weinig meerekkend shirt is. Die gaan bij mij altijd schuren. En opgedrukte plaatjes (of nog erger: geborduurde plaatjes) helpen ook niet mee. Die zorgen voor extra gewicht, wat juist bij hardlopen ervoor zorgt dat het shirt meer op een neer gaat bewegen. En het maakt de stof ook stugger...

Ik heb een inmiddels al vrij oud hardloopshirt van Craft dat ik nog altijd mijn fijnste shirt vind. Samen met een mouwloos hemd van Erima, dat wat stof betreft veel op dat Craft-shirt lijkt. Verder heb ik vooral shirts die ik gekregen heb bij wedstrijden. Daar is eigenlijk altijd wel wat mee. De ene is gemaakt van te zware stof, waardoor ie veel zweet vasthoudt, de ander is weinig zweet doorlatend, waardoor hij constant nat aanvoelt (heel smerig gevoel is dat), weer een ander schuurt enorm vanwege een opdruk op de voorkant, en nog een andere is van niet rekkende stof, waardoor hij knelt rond de borstkas (terwijl een maat groter te groot aanvoelde)...

Uiteindelijk kom ik wat sportkleding betreft vaak weer uit op Craft. Er zullen ook best andere merken zijn die goede kleding maken (bijvoorbeeld dat hemd van Erima is ook prima (no pun intended)), maar er zijn ook veel merken (ook grote name) waar ik meestal niet mee uit de voeten kan...
Nu ik mijn eigen bericht nog eens over lees zie ik dit moet iets duidelijker. :oops:
Het betreft een nieuwe of andere broek, deze is iets meer dan een jaar oud.

Waar je ool veel leergeld kan betalen zweethemden. Wat een troep zit daar tussen.
multiwgb schreef:
Henrie schreef:Ook bij mannen kunnen die bretels behoorlijk lastig zijn. Er zit dan weliswaar niks echt in de weg, maar ze hebben soms vervelende stiknaden op de verkeerde plek. Ik ben dan ook wel eens met schrale tepels thuis gekomen (wat je pas merkt als je gaat douchen en er water op komt. Auw!)..
Daar heb je weer zoiets. Zou dit probleem merk gebonden kunnen zijn. Nu je erover begint, daar had ik ook last van. De laatste jaren niet meer. Ik fiets heel vaak zonder ondershirt maar dit probleem is bij mij vanzelf opgelost. Ik heb die broek nog even aangetrokken en de bretels lopen ook over de tepels.
Huh, vanzelf opgelost? Zijn je tepels weggeschuurd of wat? :shock:
Ik zat eraan te denken om er een met bretels aan te schaffen maar nu niet meer geloof ik. :)
Ze lijken me anders wel fijn zitten, lekker warm bij koude dagen en geen rand in je buik enzo. Er zijn ook broeken met bovenstuk/rits van voren of met een rondlopende rits zijn, zodat je shirt niet uit hoeft bij plaspauzes. Iemand ervaring hiermee?
Henrie schreef: Uiteindelijk kom ik wat sportkleding betreft vaak weer uit op Craft.
Keek net bij Rose.nl maar zag geen Craft lange broeken met zeem. Zag wel een koersbroek voor 439 euro! (voor als je niet meer weet wat je aan de Sint moet vragen): http://www.rose.nl/artikel/assos-thermo ... aid:509086
Yopie schreef:
Henrie schreef: Uiteindelijk kom ik wat sportkleding betreft vaak weer uit op Craft.
Keek net bij Rose.nl maar zag geen Craft lange broeken met zeem. Zag wel een koersbroek voor 439 euro! (voor als je niet meer weet wat je aan de Sint moet vragen): http://www.rose.nl/artikel/assos-thermo ... aid:509086
Dat lijkt wel een triathlonoutfit... :shock: En dat is inderdaad wel erg duur...

Mijn lange broek met zeem (van Craft inderdaad) heeft gewoon schouderbanden, net als een korte koersbroek. Aan de voorkant is ie wel wat hoger dan een korte koersbroek, en hij is ook van dikkere stof gemaakt. Dit allemaal ter bescherming tegen de kou. Dat hogere stuk aan de voorkant kun je overigens openritsen, tot net boven je kruis, zodat hij makkelijker aan en uit te trekken is. Ik heb 'm begin dit jaar gekocht, toen het zo vroor (en er nog een elf stedentocht aan leek te komen). Ik heb er toen regelmatig in gefietst bij temperaturen tot -10 (o.i.d.). Boven het vriespunt wordt ie al snel te warm heb ik gemerkt. Maar dat kan ook aan mij liggen, ik heb het vrij snel warm...

Duur was ie wel, maar lang niet zo duur als die jij gevonden hebt. Ik meen dat ie iets van €150 kostte. Ik was in ieder geval ruim €350 kwijt voor die broek, een fietsjas (korte voorkant, lange achterkant en met windstopper) en een muts (voor onder de helm). Allemaal van Craft. Maar dat is dus nog altijd minder dan alleen die broek in jouw link... :shock:

Op www.craft.se kun je wel dergelijke broeken vinden trouwens. Deze link verwijst naar een broek die lijkt op de mijne, maar dan zonder rits aan de voorkant, dus het is niet helemaal dezelfde...
Henrie schreef: Mijn lange broek met zeem (van Craft inderdaad) heeft gewoon schouderbanden, net als een korte koersbroek. Aan de voorkant is ie wel wat hoger dan een korte koersbroek, en hij is ook van dikkere stof gemaakt. Dit allemaal ter bescherming tegen de kou. Dat hogere stuk aan de voorkant kun je overigens openritsen, tot net boven je kruis, zodat hij makkelijker aan en uit te trekken is. Ik heb 'm begin dit jaar gekocht, toen het zo vroor (en er nog een elf stedentocht aan leek te komen). Ik heb er toen regelmatig in gefietst bij temperaturen tot -10 (o.i.d.). Boven het vriespunt wordt ie al snel te warm heb ik gemerkt. Maar dat kan ook aan mij liggen, ik heb het vrij snel warm...
Henrie, dat klinkt goed.
Tis nu niet de tijd voor racefietsen (ligt een pak sneeuw en is nu -14) maar ga nu wel op aanbiedingen letten. Dank je wel!
Er is iets dat ik niet begrijp en dat ik in geen enkele fietsbroek-discussie aan bod zie komen. Misschien mis ik iets...

Nu, als je een gewoon onderbroek koopt, is daar voldoende ruimte in voorzien voor de 'edele delen'. Die kunnen zich rustig in de voorziene ruimte bevinden. Aangezien die ruimte voorzien is, is dit een stabiele situatie. Als je een beetje de juiste maat koopt, zijn er geen ontsnappingspogingen.

Laat ons nu overstappen in de wereld van het fietsen: waar tot in het absurde de ideale ergonomie aanbeden wordt, honderden euro's worden uitgegeven om dit ideale positie te bereiken, waar tientallen pagina's beschreven worden aan zadels, handgrepen, ondertruitjes in 7 diktes deel uitmaken van de standaard fietsgarderobe, high-tech ademende maar waterdichte weefsels normaal zijn,... Welnu, in deze wereld is blijkbaar geen plaats meer voor het mannelijk geslachtsorgaan. In mijn fietsbroekjes met zeem vraag ik me af waar het naartoe moet. Ge kunt wel vertrekken met alles op de door de natuur voorziene plaats, maar ge zijt zeker dat het niet op die positie zal aankomen. Doordat er geen plaats voor voorzien is, wordt alles gewoon weggedrukt naar waar er meer plaats is: links, rechts, hoger, lager...
Dit geeft me toch een ferm onaangenaam gevoel. Ik ben toch niet de enige met een schepping van niet-verwaarloosbare grootte ? 8)
Volgens mij is het wel fijn dat je ballen niet te veel ruimte hebben om naar beneden af te zakken. mede daarom vind ik een onderbroek en spijkerbroek niet fijn fietsen.
Anders zouden ze de hele tijd tussen wall en schip zitten met als gevolg een slaapzak of nog erger!
Het maakt ook uit of je een dinkytoy hebt of een monstertruck volgens mij. je moet het immers ergens parkeren maar iets meer ruimte zou wel fijner zijn ja. 8)
En die fietsbroeken moet je echt wel passen want de 1 zit wel en de andere niet, ivm met hoogte broek en pasvorm van de zeem, ik heb een korte broek met zeem van craft gekocht en draag er een korte broek over, dat vindt ik ik prettiger als je bij de bakker wat haal of een biertje doet op een terras.
We kunnen ook een simpel overzicht maken met wat jullie dragen en of je dit goed vind jah of nee. enzovoort.

Ben zelf ook nog zoekende voor een andere. Zie namelijk ook bijna nooit een treat voorbij komen dat over broeken gaat.

Lijstje:

Welk merk: Contec
Welke type: ?
Tevreden ja/nee: Ja.
Waarom: Is beter dan een normale broek. Geen ervaring in andere merken.
Volgende broek: Craft ?
Waarom: Mensen zijn er positief over.