Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Goretex opnieuw waterafstotend maken? - Forum Wereldfietser

Goretex opnieuw waterafstotend maken?

Wie kent een gegarandeerd goed middel om Goretex na een wasbeurt weer waterafstotend te maken? De rommel die Denig me verkocht heeft de jas veranderd in een vloeipapiertje. Terwijl regen voorheen in mooie parels van de jas rolde.

Frank

x

x
wakkeropdefiets schreef:kon die jas wel in de was?
Ja
wakkeropdefiets schreef:Mij lijkt het dat je hem had moeten inspuiten.
Is gebeurd. Zou graag van (goede) ervaringen horen.
Frank,

Zelf heb ik goede ervaring met het gebruik van Nikwax. Om de kleding te reinigen gebruik ik Tech Wash om vervolgens TX Direct Wash-In te gebruiken voor het impregneren.

Tevens heb ik bij Demmenie de tip gekregen om de kleding vaker uit te spoelen met water. Hiermee de kleding te ontdoen van ophopend vuil/zweet, waardoor ademend vermogen in orde blijft.

Succes,

JP
Die waterafstotende finish die zo'n jas 'af-fabriek' meekrijgt, is NIET te koop in een spuitbus! Impregneren heeft ook geen zin omdat het om synthetisch materiaal gaat.
Je kunt het vergelijken met de behandeling van fleece-materiaal: krijgt een DWR (Durable Water Repellent) coating mee die na verloop van tijd verdwijnt. Onder andere door wassen.

Heeft overigens geen invloed op waterdichtheid van de jas. Staat natuurlijk wel 'leuker' wanneer de druppels er af 'paarlen'..

Als je jack lek is en je hebt nog garantie terug gaan naar winkelier anders is het tijd voor een nieuwe.. :P
Even voor mijn begrip: onderwerp heeft als titel "Goretex opnieuw waterafstotend maken ? "
Ik heb 2 producten met Goretex: een Berghaus jas van 10 jaar oud en Lowa wandelschoenen ook al enkele jaren oud. Goretex is toch dat extra zeer dunne kunststoflaagje (bij mijn jas wit) met de eigenschappen van waterdicht en ademend etc. Dit laagje werkt of niet (meer, vanwege scheur ofzo).
Topicsteller zal wel bedoelen de beschermlaag (buitenste laag van bijv. de jas) waterafstotend te maken. Of je wel of niet een Goretex laag in je product hebt is wat anders lijkt me.
Bij mijn Berghaus jas parelde de waterdruppels eraf in het begin. Na twee jaar niet meer. Ik heb Nikwax gebruikt en ook later een bus van de ANWB. Je buitenste beschermlaag wordt wel weer wat waterafstotend maar nooit de kwaliteit als die was bij aankoop is mijn ervaring. Mijn jas behandel ik niet meer. Bij een regenbui neemt de buitenlaag direct vocht op, de Goretex-laag houdt me nog steeds droog van binnen. Ik kan er mee leven.
Gr.
Kees
keesm54 schreef:Topicsteller zal wel bedoelen de beschermlaag (buitenste laag van bijv. de jas) waterafstotend te maken. Of je wel of niet een Goretex laag in je product hebt is wat anders lijkt me.
Kees, de topicsteller is geenszins deskundig waar het textiel aangaat maar hij heeft een jas uit één laag, dus zonder het door jou bedoelde binnenlaagje. Het merk is Gore, opgenaaid is een flink label mat daarop de tekst Gore-Tex. Lijkt mij Goretex.

Herinner me dat mijn vraag over waterafstotend maken eerder op het forum voorbij kwam, kan het helaas niet terugvinden. Herinner me ook dat iemand schreef dat het hydrofobeermiddel eigenlijk alleen aan de buitenkant zou moeten worden opgebracht, vocht van binnenuit wil je juist naar buiten transporteren, ook wel omschreven als "ademen". Voor één keer hecht ik daarom meer geloof aan middelen die van buiten worden opgespoten dan iets dat meegaat in de was.

Ik weet nog dat iemand enthousiast was over één bepaald merk spuitbus. Was het Leon? En welk middel?

Frank
Ik heb goede ervaringen met Nikwax was en daarna Nikwax impregneer. Na deze wasbeurt en behandeling, gewoon in de wasmachine, paarlen de druppeltjes er weer af.

Ronald van der Perk

x

x
De meeste stemmen lijken voor Nikwax. Bovendien heeft Nikwax het altijd goed gedaan op m'n wandelschoenen. Misschien toch maar eens zo'n flesje wasmiddel en impregnant kopen morgen. Goed weer voor een betrouwbaarheidstest.

Frank
Kees, de topicsteller is geenszins deskundig waar het textiel aangaat maar hij heeft een jas uit één laag,
Wanneer er daadwerkelijk gore-tex op staat:

Afbeelding

Iets als bovenstaande afbeelding en jij denkt te maken te hebben met één laag materiaal.. Heb je in werkelijkheid te maken met een zg' 3-laagslaminaat.
Het witte (ptfe / teflon) stofje zit beschermd tussen 'voering' en buitenstof!

Afbeelding

Lijkt mij idd een produkt van WL GORE..
En lek = lek hoewel een 3-laags kledingstuk zich nog al is gemakkelijk laat repareren als het een scheur / winkelhaak oid betrfet..

Poreusheid als gevolg van slijtage los je in elk geval nooit op!!

an heb ik ok nog een impegneer spuitbus.
Die heet Harmisol textielspray
Maakt kleding en textiel water en vuilafstotend.

Wie zei hier boven dat dit niet bestond? :evil:

Ik klets echt niet uit mijn nek hoor.

Groet Yvonne

Harmisol is totaal ONGESCHIKT wanneer het gaat om kledingstukken van Gore-tex en alleen bedoeld voor kleding gemaakt van natuurlijke vezels of een blend daarvan.
De impregneerversie. Die spuitbusversie is na de eerste de beste regenbui weer verdwenen (wellicht 2 regenbuien..)

Die 'fabrieksstaat' waar ik eerder over sprak krijg je dus ook met Harmisol niet terug!
Dus idd - mbt dit onderwerp - klets je mi uit je nek..

grundig
Ik heb mijn TNF Goretex jas sinds 1999 in gebruik. Ik heb hem zo'n 6 keer - denk ik - in de machine gewassen en weer geimplregneerd met een Nikwax-produkt. Maar je hebt 2 soorten nikwax om gewassen kleding te implregneren: spray-on en wash-in. Spray-on was er eerder en het werkt. Wash in werkt minder goed en vooral minder lang. Ik vind het ook onlogisch om een laagje dat je óp je jas wilt er helemaal in te wassen.
Helaas is Nikwax (tx direct..) spray-on slecht te krijgen. De laatste keer heb ik het via internet ergens besteld. Die spullen hebben bovendien een houdbaarheidsdatum; kijk niet vreems als het een paar jaar te laat niet meer werkt of bedorven is.
Leon
Leon schreef:Ik heb mijn TNF Goretex jas sinds 1999 in gebruik... ...als het een paar jaar te laat niet meer werkt of bedorven is.
Leon
Aha, dus toch :wink:
Dank je voor de info, heb het wasmiddel en de spray zojuist besteld. Bedorven was, getver. Zal er eerst voorzichtig aan ruiken/naar kijken...

Frank
Ik heb laatst op aanraden van bever Grangers gebruikt om mijn jas te wassen. Ook een aparte was en een wash-in impregneer, deze zou langduriger werken dan de spray die ze daar ook hadden staan. Volgens de verkoper moest de jas na het impregneren in de droger om het te activeren. Omdat ik geen droger heb had ik dit overgeslagen de de jas parelde voor geen meter. afgelopen weekend bij moeders toch maar de jas even in de droger en nu staan de waterparels erop alsof de jas nieuw is. Misschien moet Nikwax impregneer ook met warmte geactiveerd worden?
Dit is wat Gore zelf zegt:
http://www.gore-tex.com/remote/Satellit ... repellency

En het klopt dat Harmisol ongeschikt is voor gore-tex en andere synthische materialen.
Ik herinner me ook een product dat je op een net gewassen jas moest sprayen en dan moest instrijken. Gaf toch zeker weer wat pareleffect.

Forum zoek tip
Parelen



Walter
Kunie schreef: Misschien moet Nikwax impregneer ook met warmte geactiveerd worden?
Het moet niet, maar het is wel beter. Op de verpakking staat dat dit bij voorkeur wel moet gebeuren. Ik heb beide opties geprobeerd en in de droger werkt inderdaad een stuk beter.
Leon
Kunie schreef:Ik heb laatst op aanraden van bever Grangers gebruikt om mijn jas te wassen.. ... toch maar de jas even in de droger en nu staan de waterparels erop alsof de jas nieuw is. Misschien moet Nikwax impregneer ook met warmte geactiveerd worden?
Grangers was het merk dat ook ik kocht, bij Denig. Heb de jas niet in de droger gehad, dat lijkt een belangrijk verschil.
"Activeren" klinkt wel heel magisch. Denk eerder dat het was achtige product smelt en zich zo beter verspreidt door het weefsel.

Frank
Hej Frank,
Ik ken iemand en die strijkt zijn Goretexjas aan de buitenkant na de wasbeurt en dan gaat ie weer parelen. Dus warmte doet de pareltruc. Succes! Loes
Loes van den Bergen schreef:Hej Frank,
Ik ken iemand en die strijkt zijn Goretexjas aan de buitenkant na de wasbeurt en dan gaat ie weer parelen. Dus warmte doet de pareltruc. Succes! Loes
Ook voor onderweg:
Afbeelding
Succes..

Op die manier worden hamburgers ook gebakken.. :cry:

Kentucky Fried Nuts..