Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pijnlijke rechterknie - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Pijnlijke rechterknie

Twee dagen geleden ben ik een van mijn fiets/wandelschoenen verloren. Gisteren, na een rustdag, heb ik 70 km gefietst op crocs slippers.

En wat bleek, geen centje pijn! Heel bizar. Verder niets aan fiets veranderd misschien lag het aan zadelhoogte, want zonder schoen en inlegzooltje scheelt dat toch gauw één of twee centimeter.

Maar het is niet te doen om de hele tijd op slippers te fietsen. Zeker niet bij koud weer in de bergen.

Mijn oude schoenen hadden een harde zool. Handig voor trektochten en mij is verteld ook voor het overbrengen van energie naar pedaal.

Maar als ik weer schoenen koop met harde zool, ben ik bang weer pijn te krijgen. Schoenen met zachte zool zijn voor mij erg onhandig voor trektochten.

Wat denken jullie?
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de pijn in je knieën aan de hardheid van je zolen te wijten is, maar een lichaam is een vreemd ding dus je weet maar nooit. Maar een mogelijk verschil in zadelhoogte lijkt me een waarschijnlijkere verklaring, dus misschien moet je daar een voorzichtig met aan de slag?

Renaat
Revanho schreef:Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de pijn in je knieën aan de hardheid van je zolen te wijten is, maar een lichaam is een vreemd ding dus je weet maar nooit. Maar een mogelijk verschil in zadelhoogte lijkt me een waarschijnlijkere verklaring, dus misschien moet je daar een voorzichtig met aan de slag?
Ik zou zeker wel schoenen kopen met harde zolen, maar geen steunzooltjes erin en misschien het zadel ietsje lager zetten. Op zachte zolen kom je jezelf gauw tegen of je moet pedalen hebben die volkomen vlak en gesloten zijn.
rogierius schreef:Twee dagen geleden ben ik een van mijn fiets/wandelschoenen verloren. Gisteren, na een rustdag, heb ik 70 km gefietst op crocs slippers.

En wat bleek, geen centje pijn! Heel bizar. Verder niets aan fiets veranderd misschien lag het aan zadelhoogte, want zonder schoen en inlegzooltje scheelt dat toch gauw één of twee centimeter.

Maar het is niet te doen om de hele tijd op slippers te fietsen. Zeker niet bij koud weer in de bergen.

Mijn oude schoenen hadden een harde zool. Handig voor trektochten en mij is verteld ook voor het overbrengen van energie naar pedaal.

Maar als ik weer schoenen koop met harde zool, ben ik bang weer pijn te krijgen. Schoenen met zachte zool zijn voor mij erg onhandig voor trektochten.

Wat denken jullie?
Is er een sportarts bij jou in de buurt?
Michael W schreef:
Revanho schreef:Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de pijn in je knieën aan de hardheid van je zolen te wijten is, maar een lichaam is een vreemd ding dus je weet maar nooit. Maar een mogelijk verschil in zadelhoogte lijkt me een waarschijnlijkere verklaring, dus misschien moet je daar een voorzichtig met aan de slag?
Ik zou zeker wel schoenen kopen met harde zolen, maar geen steunzooltjes erin en misschien het zadel ietsje lager zetten. Op zachte zolen kom je jezelf gauw tegen of je moet pedalen hebben die volkomen vlak en gesloten zijn.
Misschien het zadel ietsje lager zetten, zeg je. Als ik het verhaal van TS goed lees, lijkt het alsof hij, door dunnere zolen, nu als het ware met een hóger zadel fietst...?
Travelmaster schreef:
Michael W schreef: Ik zou zeker wel schoenen kopen met harde zolen, maar geen steunzooltjes erin en misschien het zadel ietsje lager zetten. Op zachte zolen kom je jezelf gauw tegen of je moet pedalen hebben die volkomen vlak en gesloten zijn.
Misschien het zadel ietsje lager zetten, zeg je. Als ik het verhaal van TS goed lees, lijkt het alsof hij, door dunnere zolen, nu als het ware met een hóger zadel fietst...?
Legt eraan wat voor crocs slippers het zijn natuurlijk, je hebt ze met dunne en dikke zolen; maar dat hij eens kritisch naar de afstelling van het zadel moet kijken lijkt mij persoonlijk wel duidelijk (om mee te beginnnen). 8)
Michael W schreef:
Travelmaster schreef:
Michael W schreef: Ik zou zeker wel schoenen kopen met harde zolen, maar geen steunzooltjes erin en misschien het zadel ietsje lager zetten. Op zachte zolen kom je jezelf gauw tegen of je moet pedalen hebben die volkomen vlak en gesloten zijn.
Misschien het zadel ietsje lager zetten, zeg je. Als ik het verhaal van TS goed lees, lijkt het alsof hij, door dunnere zolen, nu als het ware met een hóger zadel fietst...?
Legt eraan wat voor crocs slippers het zijn natuurlijk, je hebt ze met dunne en dikke zolen; maar dat hij eens kritisch naar de afstelling van het zadel moet kijken lijkt mij persoonlijk wel duidelijk (om mee te beginnnen). 8)
Eensch!
Michael W schreef:
Revanho schreef:Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de pijn in je knieën aan de hardheid van je zolen te wijten is, maar een lichaam is een vreemd ding dus je weet maar nooit. Maar een mogelijk verschil in zadelhoogte lijkt me een waarschijnlijkere verklaring, dus misschien moet je daar een voorzichtig met aan de slag?
Ik zou zeker wel schoenen kopen met harde zolen, maar geen steunzooltjes erin en misschien het zadel ietsje lager zetten. Op zachte zolen kom je jezelf gauw tegen of je moet pedalen hebben die volkomen vlak en gesloten zijn.
Heerlijk dat quoten...

Begin eerst bij de basis; klopt de ergonomie van de voeten en enkels? Zo ja, geen zolen nodig. zo nee, dan hebben de voeten steun nodig om de stand te corrigeren. Wanneer bijvoorbeeld de enkel naar binnen zakt tijdens belasting moet deze ondersteunt worden (door de juiste stand van de voet).
Over het algemeen stelt de zool van een fietsschoen weinig voor en is een steunzool vaak wel praktisch, maar alleen een maat gemaakte steunzool zal nut hebben.

Een harde schoenzool is bij fietsen zeker nuttig, omdat de krachtoverbrenging optimaal is en het vaak ook slapen de voeten voorkomt (betere drukverdeling dan een zachte die alle kanten op vervormt). De steunzool daarintegen is iets heel anders dan een schoenzool. Deze moet naar mijn idee hard zijn voor een fietser. Voor een loper juist weer niet. dus gebruik je de schoenen ook voor lopen, kies dan een steunzool die aan de achterkant stevig is en aan de voorkant wat flexibeler. Hierdoor kan de voet "afrollen". Bij een harde zool kan dit niet, maar is ook niet nuttig bij alleen fietsen. bij fietsen moet de voet juist ondersteunt worden.

Dan als 2e: die zadelhoogte wordt bepaald door de hoek van de knie. Stel het zadel zo af dat er nog een buiging in zit van circa 30 graden. een te laag zadel zorgt voor behoorlijke krachten op de knieschijf (welke in het spoor gedrukt wordt eronder). bij een te hoog zadel ga je vanzelf over het zadel heen glijden links en rechts, dus zadel problemen en meestal klachten aan de achterkant van de knie (de pees wordt gerekt). bij een normale trekkingfiets zal de setback (afstand horizontaal trapas-middenpunt zadel) over het algemeen prima zijn met een zadelpen die iets setback heeft.

Dan 3e: de afstand en hoogteverschil naar stuur, ga ik niet op in.

Het lijkt mij erg verkeerd om de schoenen aan te passen aan het zadel in plaats van andersom.
rogierius schreef:Twee dagen geleden ben ik een van mijn fiets/wandelschoenen verloren. Gisteren, na een rustdag, heb ik 70 km gefietst op crocs slippers.
En wat bleek, geen centje pijn! [...]
Wat denken jullie?
Wij denken van alles, zoals blijkt uit voorgaande reacties, maar daar heb jij niet veel aan. We weten nl. nog niet eens precies waar de pijn zit, en toch hebben sommige mensen de diagnose en oplossing al helemaal klaar. De pijn zit waar je duim ligt als je je rechterhand op de knie legt - maar wij weten toch niet hoe jij die hand precies neerlegt? Echt, het kan een kwestie van millimeters zijn, en verschillende structuren kunnen zelfs pijn opleveren op precies dezelfde plek; dan is er onderzoek nodig om na te gaan welke pees, band, slijmbeurs enz. het probleem veroorzaakt. Ook met een heel precieze beschrijving of foto kunnen wij dat onderscheid niet maken. Een (para)medicus ter plekke kan dat wel. Of die ook de oplossing kan bedenken, is nog maar de vraag; rust voorschrijven is makkelijker dan een fiets afstellen. :wink: Die kan in elk geval wel zeggen of het slim is pijnstillers te gebruiken!

Dat je op slippers geen last hebt gekregen, is natuurlijk heel fijn! Waarom dat zo is, is ook nog maar de vraag; er zijn meerdere factoren waarin je slippers verschillen van je schoenen. De vraag of je je fiets/wandelschoenen inklikt, heb je nog niet beantwoord; dat zou een wel heel voor de hand liggend verschil zijn. De zolen van je slippers zijn flexibeler dan die van je schoenen. Als ik je goed begrijp, zijn de zolen van je slippers ook dunner dan die van je schoenen.

Inklikken (in een stand die maar een fractie verkeerd hoeft te zijn) kan een belasting voor je knie zijn, zoals anderen al schreven. Ook als je je schoenen niet inklikte, kunnen ze door de combinatie profiel/pedaal met pinnen of tanden je knie meer in een bepaalde stand geforceerd hebben dan je slippers, waarin je voet vrijelijker t.o.v. het pedaal kan bewegen.

Door een dunnere zool wordt de afstand zadel-pedaal groter, zoals Travelmaster ook al noemde. Dat je klachten daardoor verdwijnen, zou te rijmen zijn met klachten van de quadriceps door een te laag staand zadel. Je zadel een heel klein beetje omhoog wanneer je weer 2 fietsschoenen hebt, zou dan uitkomst kunnen bieden. Let wel; een heel klein beetje, want je loopt natuurlijk het risico dat het zadel voor je kortere linkerbeen weer te hoog komt te staan!

Het slapper zijn van je slipperzool lijkt mij de minst voor de hand liggende oorzaak van het verdwijnen van je klachten. Ik vermoed dat je eerder andere problemen gaat krijgen als je lang op die zachte slippers blijft fietsen. Nieuwe fietsschoenen kopen zou ik daarom in jouw geval wel aandurven. Of doorfietsen op je resterende linkerschoen en rechterslipper natuurlijk. :wink:

Beterschap en een mooie pijnvrije fietstocht gewenst,

Carl