Additionally, paste this code immediately after the opening tag: snelspanner wielnaaf ? - Forum Wereldfietser

snelspanner wielnaaf ?

Hallo,

op onze VSF fietsen zijn de wielen beveiligd met een soort semi-snelspanner :roll:

om een wiel uit het frame te halen moet ik eerst aan één kant van de naaf met een inbus sleutel de bijstellingsmoer los draaien, waarna ik aan de andere kant de snelspanner kan lossen,

blijkbaar dient dit systeem als diefstalpreventie, zijn er nog mensen die dit kennen of is dit weer de typische Duitse gründlichkeit ?

Frank en Diane
Er bestaan inderdaad een paar van dit soort systemen. Zijn er vooral om te voorkomen dat iemand er met jouw wiel(en)/dure naven/zadel vandoor gaat. De meeste van die systemen zijn redelijk eenvoudig alsnog open te krijgen, maar een gelegenheidsdief heeft er iets meer moeite mee en zal dus hopelijk je fiets met rust laten.

Zorg alleen wel altijd dat je het "sleuteltje" bij je hebt, want zonder zoon "sleuteltje" is het onderweg vaak heel lastig om een bandje te wisselen.
Jij noemt het een imbusbout, vergis je niet imbusbouten zijn 6 kantig veelal zijn dit soort bouten 5 kantig en daarom niet met een imbussleutel te openen. Wel met een platte schroevendraaier. :)
@ BamBoe: het is wel degelijk een 6 kantig inbussleuteltje, :roll:

@ nsa1984: wanneer ik ga fietsen heb ik altijd het minimum aan fietsmateriaal mee, want idd, je zal maar ergens te velde lek staan en geen reserveband of plakgerei bij hebben :twisted:

Frank en Diane
frank en diane schreef:Hallo,

op onze VSF fietsen zijn de wielen beveiligd met een soort semi-snelspanner :roll:

om een wiel uit het frame te halen moet ik eerst aan één kant van de naaf met een inbus sleutel de bijstellingsmoer los draaien, waarna ik aan de andere kant de snelspanner kan lossen,

blijkbaar dient dit systeem als diefstalpreventie, zijn er nog mensen die dit kennen of is dit weer de typische Duitse gründlichkeit ?

Frank en Diane
http://www.rose.nl/artikel/tranz-x-span ... /aid:49999 met 5-kant inbus, http://www.rose.nl/artikel/xtreme-spana ... aid:333892 met rare sleutel, http://www.rose.nl/artikel/spanassen-li ... /aid:50003 met gewone inbus.

Pas op de lengte van de as, ze passen lang niet allemaal op alle wielen/assen omdat ze te kort zijn. En niet te lomp hard aandraaien, het is bijna allemaal maar aluminium.

Ik gebruik er een voor omdat de snelspanhendel enorm in de weg zat bij mijn lowrider. Zorgt er meteen voor dat ze mijn voorwiel niet zo snel lenen. Achter heb ik er niet zo'n zin in omdat ik het wiel er toch regelmatig uithaal.
Ik neem aan dat het een VSF fiets is met een Rohloff?

Wat je denk ik bedoeld is geen snelspanner, maar het zorgt ervoor dat een essentieel onderdeel van je Rohloff naaf, de zg. asplaat, aan de achterkant niet meedraait. Zou slecht zijn voor je kabels als dat wel zo gebeuren.

Afbeelding
Ik heb hetzelfde als jullie, Frank en Diane. Ik vind het erg handig. Je kunt ze precies goed aanspannen en dat is bijvoorbeeld bij een rohloff met interne schakeling belangrijk. Met snelspanners kun je al ze snel deze te hard aanspannen.

Sjirk
Ik sluit me aan bij vorige schrijver.
Voor mijn Avaghon 28S heb ik dat in combinatie met een Rohloff-naaf enkele jaren geleden ook gekozen. Zie ook o.a hier
frank en diane schreef:@ BamBoe: het is wel degelijk een 6 kantig inbussleuteltje, :roll:

Frank en Diane
Ojajoh?! Alleen is het geen snelspanner... :wink: :lol:
Hallo allen,

blijkt het een taalfout van mijnentwege te zijn :?:

ik bedoel wel degelijk spanassen zoals JaapG toont op de link van rose.

bedankt voor de info

Frank en Diane