Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velgen en banden op de Ridley Tempo - Forum Wereldfietser

Velgen en banden op de Ridley Tempo

Hoi allemaal, eerst even voorstellen voor we wat vraagjes afvuren :oops:
Ik ben een 50er die in Mei e.k. naar Compostela wil fietsen. Ik heb het voordeel dat ik in een iets of wat luxepositie zit daar mijn echtgenote mij elke avond met de camper zal opwachten op een afgesproken punt maw 2 kleine Ortlieb zakjes aan de bagagedrager achteraan en klaar.
(De fiets zal desondanks aardig wat wegen maar dat ligt dan weer aan mezelf 8) )
Gezien dat voordeel achtte ik het niet noodzakelijk om een zware Randonneur aan te schaffen, maar liet eerder het oog vallen op een Ridley Tempo, een hybride met degelijk materiaal afgemonteerd. (SLX en schijfjes)
De standaard velgen zijn WTB Cross Country 700c Dual Duty. Momenteel liggen er vrij smalle Durano's op en de combinatie rijdt echt als een trein.
Om de 2800km tot Santiago te overbruggen zou ik toch andere rubbers willen leggen...
Door mijn zoektocht kwam ik eerder toevallig op dit forum terecht en de zoektocht leverde VEEL 'bandentopics' op maar toch vond ik niet echt wat ik zocht.
Welke bandbreedte kan ik probleemloos op de velgen leggen?
(Info op de velg : ETRTO 622x19c - inner RIM width 21mm)

Ik heb hier al veel opgestoken over de verhouding breed of smal, maar zoals hier toch te lezen valt zou mijn voorkeur uitgaan naar een Schwalbe Marathon Racer - Evo Line met de maat 28x1.35 ofte 700x35c
Is dit mogelijk?

Sorry om weeral 'banden' als topic te starten :oops: :oops: :oops:
Hallo,
WTB Cross Country 700c Dual Duty
ETRTO 622x19c
Ik rijd met hetzelfde wiel rond (maar dan op een tempo X) en heb er een schwalbe mondial van 700x35C op liggen om te testen. De banden die je aanhaalt zijn denk ik voor de wielen geen probleem.
Ook Tempo X, een schitterend fietske ... nu nog de juiste rubbers
Op die velgen kunnen allerlei banden van ±32 mm tot 60. Die laatsten passen zeker niet op je fiets dus daar zit een limiet. Het is me niet helemaal duidelijk om welke maat het gaat want waarom heet hij 19 als het 21 zou zijn? Het gaat om de breedte aan de binnenkant tussen de flanken. Als je banden van 32 breed wilt monteren is dat relevant.

Wat het beste is hangt af van de snelheid die je meestal fietst, de route en een beetje je gewicht.
* Als je een wielrenner bent die tempo rijdt kom je smaller uit dan wanneer je een relaxte fietser bent.
* Als je steeds het mooie asfalt opzoekt kom je smaller uit dan wanneer je de kleinste weggetjes en af en toe een stuk onverhard wilt fietsen.
* Naarmate het geheel zwaarder wordt, worden de smalste banjes minder interessant en zul je bovendien de fragielere versies een beetje moeten mijden.
* Naarmate je het vervelender vindt om lek te rijden wil je banden met een dikkere antileklaag maar die rijden wel trager en stugger. Dat is wel een contra-dilemma* want als je mooi asfalt hebt kun je de soepelste bandjes rijden maar dan heb je er juist het minste aan.

Leon

*: nieuw woord?
Leon schreef: *: nieuw woord?
* nee, een pleonasme. :wink:
Wat de snelheid betreft, die is niet zo belangrijk, de beleving zo veel te meer.
Maar er is uiteraard een verschil tussen baggeren en comfortabel rijden op de Franse en Spaanse wegen.
Zoals de track er momenteel uitziet zou het tot Santiago +/-1% over grind en verharde weg gaan, de rest tarmac e.d.
Moet je voor die 1% geprofileerde zolen leggen of zouden jullie het risiko nemen en eerder voor een slicktype gaan?
Ook op tarmac/macadam/asfalt ligt in de bochten vaak genoeg rommel en klei. Als het nat is heb je daar met slicks echt last van, al ontkennen anderen dat hevig.
Er is echter een groter verschil te vinden in de opbouw van de rest van de band dan in het meestal toch al beperkte profiel.
Leon
En zijn die Marathon Racer of die van collega Drie Marathon Mondial dan aanraders bij een breedte van 32-40mm of zijn er bij deze smalle banden (voor jullie toch :lol: ) meer aan ta raden exemplaren.
Rokon schreef:Zoals de track er momenteel uitziet zou het tot Santiago +/-1% over grind en verharde weg gaan, de rest tarmac e.d.
Moet je voor die 1% geprofileerde zolen leggen of zouden jullie het risiko nemen en eerder voor een slicktype gaan?
Ik ben op Schwalbe Supremes (wel 50-559) naar Santiago de Compostela en terug gereden, en dat was profiel genoeg, ook op de grintpaadjes en op wat Sweerman in zijn Jacobsrouteboekjes 'avontuurlijke' of 'pittoreske' weggetjes noemt (lees: aarde met kuilen op de plekken waar geen grote stenen liggen). Ga je de Camino voor de wandelaars volgen, dan wordt het wellicht een ander verhaal, maar ik vermoed dat je dat niet van plan bent. Mocht je er niet helemaal uit komen welke banden je wil, dan kun je ook nog je snelste optie monteren en je meer geprofileerde optie als reservebanden in de camper mikken... Bevallen de snelheidsmonsters dan toch niet, dan kun je altijd nog wisselen.

Off-topic: ik lees dat je met twee (voor?)tassen wil gaan fietsen. Tenzij je bv. een echt uitgebreide foto-uitrusting mee wilt nemen of nooduitrusting voor als het niet lukt om je volgauto 's avonds te treffen, denk ik dat 1 tas ook wel zal gaan. In Spanje gaat het vrijwel het hele stuk serieus op en neer (en altijd meer op dan neer, lijkt het wel), houd daar rekening mee bij het bepalen van je bagage.

Buen camino!

Carl
@ Carl

Thx voor de extra raad!
Heb de Ortlieb zakjes (echt het kleinere type, diegene die normaal vooraan worden bevestigd) hier in de lokale A.S. Adventure-store gekocht. De verkoopster in kwestie, zo'n taaie tante die al minstens 47 keer de wereld heeft rondgefietst, kwam nochthans met een aanneembare repliek toen ik voor één zak ging.
Zij stelde dat je beter het totale gewicht L/R kon verdelen omdat je anders een onnatuurlijke en scheve houding zou gaan aannemen.
Of het een verkoopstruuk was of niet....het klonk alleszins logisch in mijn leek-oren.

Wat de banden betreft heb ik hier straks het hele gamma bijeen denk ik 8) . Na de Racer, de Mondial blijkt de Sûpreme nu ook ideaal te zijn... :?
Ik geraak er niet meer uit tenzij ik een fortuintje aan banden zou aanschaffen :idea:
Rokon schreef: Ik geraak er niet meer uit tenzij ik een fortuintje aan banden zou aanschaffen :idea:
Mag ik nog voor extra verwarring zorgen met Panaracer Pasela's ? :D
Ja...en daar heb je ook nog geuren en kleuren in zeker :lol:

Nee grapje, ik ben, zoals eerder gezegd, een beetje leek in langeafstands-fietstochten en zoek een comfortabel, enigszins duurzaam, vlotte band die in Be te verkrijgen is en die tussen de 32-40mm breed is (en dan mag ik hopen dat het past op die WTB's)
De Panaracer Pasela is in mijn ervaring inderdaad de snelste en comfortabelste touring band op de markt. Het is niet de allerdegelijkste, maar in mijn ervaring wel degelijk genoeg.
Wim
Maar waar vind je ze nog in België, mijn vriend Google heeft in ieder geval niet veel adressen te voorschijn getoverd...
Moet je maar niet in Belgie gaan wonen... Maar nu in ernst. Dat zou best wel moeilijk kunnen zijn, maar het zou me verbazen als m-gineering ze niet over de post kan sturen. Of doe mee met de wereldfietser reparatiecursus, en je kunt ze ter plekke monteren.
De maximale breedte van de 28 inch Pasela is 37mm, en als het past lijkt me dat ook het beste. Realiseer je daarbij wel dat anders dan bij veel andere merken de maat van de Pasela aardig overeen komt met de werkelijkheid. Een 37 mm Pasela is vast ongeveer even breed als of zelfs breder dan een 40 mm Marathon Racer. En zwaarder dan een Racer zou ik zeker niet gaan op een tocht zonder bagage. Van de Pasela zijn is er versies met en zonder lekbescherming. Zonder rijdt lekkerder. Ik rijdt sinds een tijdje zonder, en heb nog geen lekke banden gehad.
Wim
De madam die je de tassen heeft verkocht was zo dom nog niet. Van die tasjes zul je veel plezier hebben.
Uiteraard is het geen gek idee om twee verschillende typen band mee te nemen. Reserves meenemen wil je toch want je wilt je vrouw echt niet met een camper op zoektocht naar een fietsenmaker in een grote stad in Frankrijk sturen, dat is gemeen. (been there, done it)
Leon
Rokon schreef:De verkoopster[...] stelde dat je beter het totale gewicht L/R kon verdelen omdat je anders een onnatuurlijke en scheve houding zou gaan aannemen.
Mwah, met een brood, portemonnee, paspoort, fototoestel, regenjasje en reservebinnenband zal dat wel niet zo'n vaart lopen. Maar je gaat dus met twee halflege tassen fietsen, ik zag volle tassen voor mijn geestesoog en vroeg me af wat daar dan allemaal in moest. :) En die set tassen gaat op volgende reizen ook nog heel goed van pas komen.
Na de Racer, de Mondial blijkt de Sûpreme nu ook ideaal te zijn... :?
Heb je al een aanhangwagen voor die camper? ;) Het was niet mijn bedoeling je Supremes aan te praten; ik bedoelde slechts te zeggen dat je volgens mij niet meer profiel dan dat nodig hebt. Marathon Racers of Panaracer Pasela's kunnen wat profiel betreft prima denk ik. Overigens reed ik een gemeen gat in mijn achterband op het gravel in de Foz de Lumbier - zoiets kan je met elke band en overal toch overkomen. Een buitenbandplakker heeft me tijdelijk uit de brand geholpen.

Groetjes,

Carl
Wim schreef:Moet je maar niet in Belgie gaan wonen...
Hela, Hela, op't gemak hé :wink:

Nog één vraagje, op de Site van de Pasela en ook die van onze beste vriend forumgenoot zie ik twee verschillende profielen voor dezelfde band, het enige verschil lijkt me het draad- of vouwtype, dit uiteraaard voor de normale of de TG-versie.....of zie ik dit verkeerd!
Er wordt blijkbaar geen verschil gemaakt naar de omschrijving toe en dit lijkt me toch niet erg logisch.... Welke dient voor wat :?:
Wim schreef:Van de Pasela zijn is er versies met en zonder lekbescherming. Zonder rijdt lekkerder. Ik rijdt sinds een tijdje zonder, en heb nog geen lekke banden gehad.
Wim
Moet je maar niet in Groningen gaan wonen. :wink:
Leon
Heb er ook tochten in Engeland, Belgie en Duitsland mee gemaakt. De enige lekke band de laatste jaren was bij een Pasela met lekbescherming, door een grote schroef op een fietspad bij een bouwplaats net buiten Maastricht. Op mijn stadsfiets zitten Pasela's met lekbescherming, en die geven in de binnenstad hier toch ook geen krimp.
Wim