Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Carradice zadeltas en drager - Forum Wereldfietser

Carradice zadeltas en drager

Ik wil denk ik een Carradice zadeltas maar zit een beetje te twijfelen tussen twee tassen:

De Super C is 23 liter, weegt 550 gr, heeft snelspanners en vind ik zelf de mooiste. http://www.carradice.co.uk/index.php?pa ... uct_id=115

De Camper met lange flap is 24 liter, 920 gr, heeft leren gespen (onhandig als het vriest) maar heeft weer een handige grote klep waar je misschien veel onder kunt stouwen. http://www.carradice.co.uk/index.php?pa ... duct_id=35

Nu weet ik het niet meer :? , jullie wel? Hoor graag ervaringen, zoals hoe snel wordt canvas nat/droog, kan het tegen blubber (fietsen zonder spatbord) en hoeveel kan je er eigenlijk in kwijt?

Ook wil ik de zadeltasdrager Bagman 2 Expedition met de bijbehorende zadelpen bevestiging. http://www.carradice.co.uk/products/other/bagman
De twee steuntjes die naar zadelpen of frame gaan zijn misschien overdreven?
Ik zet vaak tijdens het MTB-en het zadel hoger en dan weer lager maar dat zou dan met zo'n zadelpendrager denk ik niet meer kunnen. Bij lange klimmen wil ik nl graag hoger zitten en dansend over rotsen zit ik graag lager.
Iemand ervaring hiermee? Of een ander idee?

En waar laat je je tentje als je geen bagagedragers meer wilt. Aan het stuur wil ik waarschijnlijk een roll bag, zou daar nog een tentje onder kunnen of fietst dat dan niet meer fijn? Anders onder de zadeltas?
Lastig al die zooi willen meenemen, ik eet ook altijd zoveel en waar laat je dat nou weer? :?

Groeten, Yopie
IMHO wil je iets wat eigenlijk niet kan. Wat is er tegen een (lichte) achterdrager met tassen? Looks?
Ik zou eerst nog eens goed kijken op de Carradice site want je haalt twee modellen Super C door elkaar. Bij zulke grote zadeltassen zijn de gewone Bagman steuntjes zonder pootjes eigenlijk te licht. Deze vind ik echter heel lelijk. Mooier, degelijker maar ook flink duurder is dan de Nitto R10. Je zadel verstellen zit er daarmee echter niet in. Bij de plaatjes van de Bagman 2 zit er overigens wel eentje waarbij die zadelpenstrop om de pen zit in plaats van om de zitbuis, en dus met zadel en al omhoog versteld kan worden.
Zadeltassen hebben best wel voordelen, juist op een mtb. Het gewicht zit heel dicht tegen je lichaam aan, en dat maakt de fiets beter hanteerbaar zolang de tas niet wiebelt. Dit en een redelijk grote stuurtas zou genoeg moeten zijn voor een ultralight kampeervakantie. Maar het is wel een uitdaging.
Wim
Yopie schreef: Ik zet vaak tijdens het MTB-en het zadel hoger en dan weer lager maar dat zou dan met zo'n zadelpendrager denk ik niet meer kunnen. Bij lange klimmen wil ik nl graag hoger zitten en dansend over rotsen zit ik graag lager.
Iemand ervaring hiermee? Of een ander idee?
Ik zou nog eens nadenken over mtb-en met zo'n worst achter het zadel, waardoor je er niet achter kunt hangen en op- en afstappen ingewikkeld wordt
Wim schreef:Ik zou eerst nog eens goed kijken op de Carradice site want je haalt twee modellen Super C door elkaar. Bij zulke grote zadeltassen zijn de gewone Bagman steuntjes zonder pootjes eigenlijk te licht. Deze vind ik echter heel lelijk. Mooier, degelijker maar ook flink duurder is dan de Nitto R10. Je zadel verstellen zit er daarmee echter niet in.
Zo te zien zijn er drie Super C modellen: een van 24 liter, een van 23 en een kleine 9 liter. Ik had inderdaad niet goed gekeken en had die laatste als link bijgevoegd. Deze bedoelde ik: http://www.wiggle.nl/carradice-super-c-zadeltas/

De Nitto R10 ziet er inderdaad mooi uit maar of het ook sterker/beter is? Hij is wel wat langer en smaller (26 x 13 inplaats van 20 x 19) dat zou misschien handig kunnen zijn. Maar de Bagman 2 kost de helft minder en er zit meteen een snelsluiting/quick release bij. Zelf denk ik dat een tas daardoor beter zit maar ook dat kan natuurlijk weer kapot of vastvriezen en daardoor afbreken. Misschien zijn gewone spanbandjes dan toch weer beter. :?
Wim schreef:Bij de plaatjes van de Bagman 2 zit er overigens wel eentje waarbij die zadelpenstrop om de pen zit in plaats van om de zitbuis, en dus met zadel en al omhoog versteld kan worden.
Oja, dat kan natuurlijk ook! Zolang er maar ruimte is maar door m'n lange benen staat het zadel altijd al vrij hoog dus dat zal wel lukken.
gios schreef:IMHO wil je iets wat eigenlijk niet kan. Wat is er tegen een (lichte) achterdrager met tassen? Looks?
Hoezo niet kunnen?
Ik moet vaak mijn fiets tillen, door modder, over boomstammen en rotsen. Lijkt me dat achtertassen dan enorm in de weg zitten en ook zwaarder zijn. Ben al niet zo'n tiller en hoe minder gewicht des te beter. En ik vind het inderdaad stoer staan: zadel-, frame- en stuurtas en de bidons aan de voorvork, prachtig!
Wil met de MTB hier in de omgeving lekker verdwalen en het Kebnekaise gebergte in. Heb weinig nodig, moet alleen wel altijd een tentje hebben anders eten de muggen me levend op. En ik lees nogal snel, meestal sleep ik kilo's boeken mee, dat kan dan niet meer. Misschien in plaats daarvan zo'n lichtgewicht tin whistle, wie weet heb ik fluittalent. :D
m-gineering schreef:Ik zou nog eens nadenken over mtb-en met zo'n worst achter het zadel, waardoor je er niet achter kunt hangen en op- en afstappen ingewikkeld wordt
Ja, daar had ik inderdaad nog niet over nagedacht. Hang bij zeer steile afdalingen vaak met m'n achterwerk over het zadel en zet juist het zadel lager zodat ik zonder vallen sneller kan op- en afstappen.
De tas is maar 35cm breed, maar het zal wel lastig worden. Ik zal straks een pakketje achter 't zadel hangen en kijken hoe dat fietst. Anders toch minder ruige paden zoeken want naast tillen is ook omdraaien en terugkeren niet mijn sterkste kant.

Hoop ook dat dezelfde zadeltas, drager en stuurtas op de racer kunnen. Het zal wel een beetje afsteken op die glimmende racer maar zolang het lekker fietst en niet zwabbert vind ik alles goed.
Wil ook op de racer graag lange tochten kunnen maken (heb het een beetje gehad met die zware stalen vakantietank), hoe ik hem daarvoor moet inrichten weet ik alleen nog niet want met die dunne bandjes is 't toch een ander verhaal, zal natuurlijk ook veel sneller uit balans zijn.

Dank voor het meedenken!

Yopie
Yopie schreef:Ik moet vaak mijn fiets tillen, door modder, over boomstammen en rotsen. Lijkt me dat achtertassen dan enorm in de weg zitten en ook zwaarder zijn.
Die tas weegt 920 g en de support 424.
Een tubus Fly weegt 417 (incl. anbauteile) en een standaard Ortlieb achtertas 950. (alles volgens de fabrikantenwebistes) Dat scheelt dus precies niets. De wegligging zal met die Carradice wel beter zijn.
Leon
Twee Carradice zadeltassen heb ik in gebruik. Naar volle tevredenheid. Een Barley voor de dagtochtjes, en een Nelson Longflap met Bagman voor lichtgewicht tochten van een nacht of meer weg.

Waterdicht zijn deze tassen absoluut, al kan er ook altijd iets aan nattigheid in een volgeladen tas komen. Mij is niet duidelijk hoe. Van de zijkant, onder de klep? Via de leren riempjes aan het zadel?

Beide tassen merk ik eigenlijk nauwelijks bij het fietsen. De Nelson misschien een ietsje, heuvelop, uit het zadel, omdat de fiets dan anders dan normaal heen en weer pendelt. Maar doorgaans klim ik zittend.

Desalniettemin is deze oplossing me gaan intrigeren. Om zelf met wat handigheid een relatief veel goedkopere drybag tot een zadeltas te maken door er wat spanbanden aan vast te zetten. Ook al omdat dan de verpakking van de bagage een stuk minder weegt.
Dank voor de link! Leuk hoor, dat bike packing.
Ook ik heb 2 Carradice tassen in gebruik, de Barley voor snelle kortere tochten en de Nelson longflap voor wat meer bagage. Beide voor mijn Randonneurs [brevetten] tochten. Voor de Barley kocht ik de één á laatste Bagman, ze hadden nog 2 oude modellen op voorraad. Die nieuwe modellen vind ik niet mooi.

Mijn Nelson rust op een Velo Orange drager, ik heb er een klein triplexplaatje op gemonteerd zodat de tas stabiel op de drager ligt.

Afbeelding

Ik vind de tassen perfect, lekker dicht achter me en heel veel ruimte.
En qua uiterlijk lekker klassiek en degelijk.
Nog nooit water in de tassen gehad.


Henk

kunst en fietswerk
"Hoe heurt het'', Carradice tassen in het wild met op- en afstappen:
Leuk filmpje? Er zijn hier echt een paar mensen die nostalgisten zijn :).

Met een sloping frame (oversized alu, yeah!) is het natuurlijk geen enkel probleem om je rechterbeen over de bovenbuis te tillen, daar hoef je geen slingerende Epke voor te zijn.
Waar ik een beetje bang voor ben is dat Carradicetas niet goed valt te comprimeren, waardoor de inhoud heen en weer kan schuiven. Ik kan dat niet goed inschatten, is het een holle doos of valt dat wel mee?
Voordeel van bikepacking-tassen en de ortliebs is dat je ze goed kunt aansnoeren, comprimeren en ze daardoor heel dicht op het frame c.q. de drager kunt binden, waardoor je geen slingergevoel overhoudt (wel het laatste wat je wilt op een mountainbike met een paar afgronden naast je). Zelf zou ik ook wel geneigd zijn om een dragertje te monteren als je een tentje meeneemt en niet in een bivakzak wilt slapen. Hoewel een tarptentje ook niet veel weegt of ruimte in neemt. EN Yopie, het is eat/sleap/ride, dan is er geen tijd voor een boek natuurlijk :).
Je kunt ze best wel wat insnoeren (tot iets van de helft van het volume, schat ik). Bovendien hebben de Nelson en Camper Longflap modellen een extra lange klep waaronder je extra spul kwijt kunt, zoals een tentje. Maar op een kampeertocht zul je niet snel teveel ruimte hebben :D Dit zijn met 23-24 liter echt tassen voor het heel Spartaanse kampeerwerk. Sterker nog, als je wilt kamperen zijn alleen de grote Super C en de Camper Longflap aan de orde, en dan nog wordt het passen en meten.
Wim
@AB Er zijn hier echt een paar mensen die nostalgisten zijn .
Het liefst met plusfour, stofbril, bidon op het stuur, bandjes over de schouders en brede snor! :D

Henk

kunst en fietswerk
Geweldig filmpje, Marten! Nu ga ik nog meer dromen over randonneurfietsen ;)

Zo'n grote Carradice in combinatie met een ruime stuurtas zou toch moeten volstaan voor eenvoudig kamperen. Op meerdaagse trektochten in de Alpen met 3-persoonstent, Trangia kookset, winterslaapzak etc. heb ik voldoende aan een rugzak van 50L waar alles in past, dus als de tent bovenop de tas kan, de drinkflessen aan het frame en een deel voedsel etc aan het stuur moet dat toch te doen zijn met compact lichtgewicht materiaal zoals bv die Tarptent, een pepsican stove en een lichte donzen slaapzak.
AB schreef:oversized alu, yeah!
Haha... :lol: Hell yeah! Afbeelding
ijsbrand schreef: Desalniettemin is deze oplossing me gaan intrigeren. Om zelf met wat handigheid een relatief veel goedkopere drybag tot een zadeltas te maken door er wat spanbanden aan vast te zetten. Ook al omdat dan de verpakking van de bagage een stuk minder weegt.
Ik heb nu een tas (of eigenlijk is het een zak) met een spanbandje onder het zadel gebonden. Zit goed vast, steekt in de breedte niet uit en ziet eruit als een zak op een fiets dus lang niet zo mooi als een Carradice maar dat mag de pret niet drukken want ik ben er erg blij mee. Dank voor het idee!

Er zit een slaapzak, lange thermobroek, t-shirt, ondergoed en sokken in en er kan nog meer bij. Aan het stuur zit het tentje (Vaude Hogan) plus een warm shirt, het slaapmatje moet daar ook nog bij komen. Tentstokken aan het frame. Nu nog een frametas voor het vele eten, bidon wil ik aan het stuur. Zou hem graag aan de voorvork willen maar daar valt hij denk ik bij de eerste rots ontmoeting snel af. Water vinden is hier geen probleem dus hoef geen -tig flessen. Heb altijd een klein rugzakje voor oa camera en een frametasje bovenop het frame voor wat gereedschap en EHBO-spul. Mobieltje en zakmes aan m'n broekriem. Tja, wat heeft een mens (naast liefde en geluk) nog meer nodig? Oja, lucifers voor een gezellig vuurtje!

Kan alleen niet de fiets met tas serieus testen, geen enkel mtb of wildpaadje is nu door de sneeuw toegankelijk. En met die lompe sneeuwboots waar ik totaal niet mee kan fietsen ben ik net een olifant en met die dikke kleren een Michelinmannetje dus elegant afstappen lukt nu ook niet (heb het ook niet geprobeerd, dat laat ik over aan de Epkes en nostalgisten onder ons). :D
Nee, het eat/sleap/ride zal toch moeten wachten. Jammer.

Voor m'n racer weet ik het nog niet. De Carradice Super C is nu wel erg verleidelijk geworden. En klassiek of niet, zolang het maar geen Lego kleur heeft want daar hou ik echt niet van.

Bedankt voor de reacties, ben er erg door geholpen en iedereen fijne feestdagen gewenst!
Het weer is hier een beetje in de war, in het zuiden van het land is het warm en in het noorden is het onder de -40. Hopelijk is het bij jullie beter!

Groet, Yopie
Helaas, het is hier ook warm... :( Fijne langlauftocht!

Als ik het goed begrijp heb je voor zo'n type opzet gekozen, maar dan minder achterop en meer voorop?:
Afbeelding
(Klik voor vergroting.)
Robertjan schreef: Als ik het goed begrijp heb je voor zo'n type opzet gekozen, maar dan minder achterop en meer voorop?:
Afbeelding
(Klik voor vergroting.)
Zal straks proberen een foto te maken. Nu sneeuwt en waait het teveel, er is al een paar decimeter gevallen en al die verse sneeuw van het dak waait nu ook nog eens vrolijk naar beneden, precies voor de schuurdeuren waar m'n fiets staat. :(
Dat wordt scheppen, maar ben bang dat zodra ik een metertje vrij heb geschept en me omdraai het er al weer ligt. :D
Yopie schreef:
Robertjan schreef: Als ik het goed begrijp heb je voor zo'n type opzet gekozen, maar dan minder achterop en meer voorop?:
Afbeelding
(Klik voor vergroting.)
Zal straks proberen een foto te maken. Nu sneeuwt en waait het teveel, er is al een paar decimeter gevallen en al die verse sneeuw van het dak waait nu ook nog eens vrolijk naar beneden, precies voor de schuurdeuren waar m'n fiets staat. :(
Dat wordt scheppen, maar ben bang dat zodra ik een metertje vrij heb geschept en me omdraai het er al weer ligt. :D
Heb je al eens geprobeerd om met kleine voortassen op de achterdrager lopend naast je fiets een heuvel te bestieren?
Als ik tegenwoordig ga fietskamperen met deze fiets, is het met een Gilles Berthaud zadeltasje als stuurtas (erg klein dus). Daarnaast 2 frontrollers aan de achterdrager en een Carradice Lowsaddle Longflap (veel meer past er niet aan het zadel) op de drager. Precies voldoende voor lichtgewicht kamperen, hoewel een Carradice natuurlijk niet licht is.
Met die combinatie dan ook een paar passen over gefietst in Zwitserland (Furka en Grimsel), waarbij ik onderweg ook nog een toeristische route over een rotsachtig bospad op de Rotmoos genomen heb tussen Bruuchere en Schangnau. Wandelen was daar niet bij, dus een antwoord op je vraag kan ik niet geven.