Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Intec M1 26'' stalen trekking fiets / in uitrusting - Forum Wereldfietser

Intec M1 26'' stalen trekking fiets / in uitrusting

Beste Wereldfietsers,

Nadat mijn VSF T400 Deore/Alivio uit 2009 gestolen was, ben ik opzoek gegaan naar een goed betaalbaar alternatief.

Uitgangspunt voor mij zijn "specificaties volgens het WF forum": vierkante trapas (geen hollowtech lagers), brede banden (50mm), stevige velgen, stalen trekking frame, v-breaks of Magura HS11 en Lx naven.

Qua verlichting kies ik voor batterij lampen, voor en achter. Batterijen worden opgeladen door het stopcontact of een zonne paneel. Vanwege mijn budget kies ik voor een 9-gangs derailleur versnelling (voorbladen 44-32-22, achterbladen 11-34).

Ik vond de "instap" derailleur modellen van de Nederlandse gevestigde orde te duur (Euro 1400,- tot Euro 1700,- en xt/lx variant zelfs bijna Euro 2000,-).

Verder heb ik mij laten leiden door het principe: goed is goed genoeg. Hierdoor koos ik grotendeels voor Deore onderdelen en een Racktime bagage achterdrager.

Vanwege mijn goede ervaring met VSF heb ik naar een instap model van de T400 gekeken echter die was niet meer leverbaar. Dan kom je uit bij de TX 400 XT, het top model dat geruisloos ieder jaar E 100 duurder is geworden en nu ook vanaf Euro 1400,- te koop is. Een complete fiets waar je zo op weg kunt maar met naafdynamo. Die zou ik dan weer uit moeten laten bouwen.

Enfin lang verhaal kort ik ben bij Meilenweit in Bochem (even over de grens bij Venlo in Duitsland) uit gekomen. Op onderdelen vlak had ik op het WF forum al positieve verhalen gelezen. Dirk heet de aardige Duitse eigenaar / fietsbouwer die ook Nederlands spreekt en schrijft.

Ze hebben van het merk Intec R-T-R (ready to ride) modellen (http://www.meilenweit.net/shop/index.php?cPath=2636) op basis van stalen Fort frames. Deze komen gemonteerd binnen in een aantal varianten. Prijs kwaliteit interessant maar minder wijzigingen mogelijk.

Meilenweit bouwt ook zelf compleet Intec fietsen op (http://meilenweit.net/radD/intec/intec.html, zie onderaan de pagina) voor m.i.z. bijzonder interessante prijzen.

Ik ben uitgekomen op het Intec M1 mtb 26 inch stalen frame (54cm, vanwege Crane Creak Thudbuster verende zadel pen) in de 9 speed Deore variant basis prijs Euro 765,- (zonder bagagedragers en licht).

Wijzigingen (prijs neutraal) tov basis Deore specificatie:
+ Crankset Shimano FC-M340 vierkant, 44-32-22, 175 mm
+ Tecora E vierkante trapas
+ Shimano kasette CS-HG50 Deore, 11-34, 9 speed.
+ Continental Travel Contact 50-599
+ 2 alu bidon houders
+ donkerblauw metalic poeder coating.

Wijzigingen meer prijs:
+ Magura HS 11 (Euro 70,-)
+ Rigida Sputnik 26'' velgen (Euro 40,-)
+ Ergon GP 5 handvatten met lange barend (Euro 60,-)
+ Racktime Add-it achterdrager (Euro 45,-)
+ Tubus Tara voordragen (Euro 60,-)
+ Sks 60 mm spatborden (Euro 20,-)
+ Hebie standaard (Euro 30,-)
+ Lx naven voor en achter (Euro 37,-)
- zadel pen en zadel (-/- Euro 25,-)

Totaal prijs (zonder zadel, zadelpen en licht) Euro 1.102,-

Ik heb de fiets in oktober in Duitsland met de auto op gehaald. De afwerking is keurig. Inmiddels heb ik er de semi off road WF Turkije tocht mee gefiets en ik vindt het een heerlijke Wereld fiets.

Groeten, Willem

NB 1: (edit) maximale bandbreedte
Voor het 26" M1 en M2(Rohloff) frame is 57mm; door Meilenweit geadviseerd 50mm.
Voor het 28" T6 en T8(Rohloff) frame is 50mm; door Meilenweit geadviseerd 47mm.

NB 2: (edit) randonneur
In 26" versie http://www.meilenweit.net/radD/intec/In ... ng_559.pdf
Voorbeeld:http://forum.bikefreaks.de/topics/84347 ... Post843478
In 28" versie http://www.meilenweit.net/radD/intec/In ... ng_622.pdf
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ilit=Intec

NB 3: (edit) links
http://www.intec-bikes.de/trekking.html?&L=3
https://www.soniccycles.co.uk/products.php?id=112&cat=1
http://www.intec-bikes.de/intec_haendler.html?&L=3 (Dealers NL, BE, D)
http://www.poppinkfietsen.nl
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 58&start=0


Hierbij nog wat plaatjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mooi ding!
Hoe bevalt die thutbuster?
Ziet er mooi uit! Ik houd wel van dat genre :)

Toevallig ook enig idee wat de maximum bandbreedte is in dat frame?
Dat is een heel mooie fiets voor een echt scherpe prijs.
Wim
Wim schreef:Dat is een heel mooie fiets voor een echt scherpe prijs.
Wim
+1.
Het zou leuk zijn als ze ook een paar dealers in NL kregen.
In Nederland is een markt voor eenvoudiger maar toch goede trekkingfietsen voor minder geld. Het lijkt wel of de fietsenbranche niet wil weten van crisis en alleen de duurdere versies aanbied waardoor de consument denk dat die er niet zijn.
Leon

BTW: gelukkig nieuwjaar!
Leon schreef: Het zou leuk zijn als ze ook een paar dealers in NL kregen.
In Nederland is een markt voor eenvoudiger maar toch goede trekkingfietsen voor minder geld
Die dealer zal toch ook iets van een marge moeten hebben, dus dan heb je weer een fiets voor meer geld
m-gineering schreef:
Leon schreef: Het zou leuk zijn als ze ook een paar dealers in NL kregen.
In Nederland is een markt voor eenvoudiger maar toch goede trekkingfietsen voor minder geld
Die dealer zal toch ook iets van een marge moeten hebben, dus dan heb je weer een fiets voor meer geld
Meilenweit is toch een consumentenwinkel?
Ik vind hun prijzen toch wel aangenaam:
http://meilenweit.net/radD/intec/Intec_ ... tung_K.pdf
Het enige verschil lijkt me dan om de fietsen (BTW) over de grens te krijgen, of mis ik wat?
Leon
Leon schreef: of mis ik wat?
Leon
Dealers in NL zouden dan dealers van INTEC uit Tsjechië moeten worden, niet dealers van Meilenweitt 8)
Uitgangspunt voor mij zijn specificaties volgens het WF forum: vierkante trapas (geen hollowtech lagers), brede banden (50mm), stevige velgen, stalen trekking frame, v-breaks of Magura HS11 en Lx naven.
Specificaties volgens het WF forum? Wat is dat voor bullshit?
Dat enkele veelschrijvers hier zo hun voorkeuren hebben wil nog niet zeggen dat er een WF-norm is waar je aan moet voldoen bij het kopen of samenstellen van een fiets.
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het een verkeerde fiets is. Hij lijkt alleen totaal niet op een fiets van mijn keuze.
Jan Eleveld schreef:Specificaties volgens het WF forum? Wat is dat voor bullshit?
+1 8)
Jan Eleveld schreef:Specificaties volgens het WF forum? Wat is dat voor bullshit?
Dat enkele veelschrijvers hier zo hun voorkeuren hebben wil nog niet zeggen dat er een WF-norm is waar je aan moet voldoen bij het kopen of samenstellen van een fiets.
Ik zie nergens iemand beweren dat er een norm is waaraan voldaan moet worden, ook Wilm doet dat niet... :roll:
Aangezien de door hem genoemde specificaties hier inderdaad vaak genoemd worden, lijkt "specificaties volgens het WF-forum" mij wel een passende noemer.
Michael W schreef:
Leon schreef: of mis ik wat?
Leon
Dealers in NL zouden dan dealers van INTEC uit Tsjechië moeten worden, niet dealers van Meilenweitt 8)

Dank voor de correctie, ik dacht dat het een Meilenweit initiatief is, maar intec loopt (uitstekende naam om op te zoeken- not) via Ra-Co
Ieder een gelukkig nieuw jaar :)

@mooie fiets: Wimmert, Lasse,Wim en Leon. Dank!

@bs(?): Jan, Michael, Zoals Lasse aangeeft bedoel ik een bepaald "genre" (Lasse bedankt). Het is niet de bedoeling mensen te beledigen. Ik kan mij gewoon goed vinden in argumentatie voor bepaalde keuzen die op het forum zijn uitgewisseld.

@BTW: Europa betekent oa. vrij verkeer van goederen. Ik heb in Duitsland BTW betaald, daarna kan de fies gewoon de grens over.
Leon schreef:Het zou leuk zijn als ze ook een paar dealers in NL kregen.
In Nederland is een markt voor eenvoudiger maar toch goede trekkingfietsen voor minder geld. Het lijkt wel of de fietsenbranche niet wil weten van crisis en alleen de duurdere versies aanbied waardoor de consument denk dat die er niet zijn.
Leon
+1
Wilm schreef:@BTW: Europa betekent oa. vrij verkeer van goederen. Ik heb in Duitsland BTW betaald, daarna kan de fiets gewoon de grens over.
Als consument wel ja, als wederverkopers (dealer dus) zijn er heel andere regels 8)
Dan betaal je niet in Duitsland maar in NL de BTW.
Ik begrijp de opwinding niet, en de grove taal al helemaal niet. Dit is een prima vakantiefiets voor een heel scherpe prijs, geleverd door een bekende gespecialiseerde vakantiefietsen winkel. De afmontage is verstandig, en bouwt inderdaad voort op adviezen die hier vaak gegegeven worden. Zelf had ik gekozen voor een Cargo achterdrager en had ik de voordrager niet genomen, maar dat zijn persoonlijke voorkeuren. Wie de prijs onder de 1000 euro wil hebben kan ook nog genoegen nemen met V Brakes en de standaard laten zitten.
Nu de T 400 steeds duurder is geworden, is dit een leuke no nonsense optie geworden voor vakantiefietsers die geen fortuin kunnen of willen uitgeven. Blijft de vraag waarom de Duits fietsenbranche voor zoveel lagere prijzen kan leveren. Ik heb geen idee.
Wim
Wim schreef:Blijft de vraag waarom de Duits fietsenbranche voor zoveel lagere prijzen kan leveren. Ik heb geen idee.
Duitsland heeft zo'n 83.000.000 inwoners dus hun thuismarkt is veel groter dan de Nederlandse. Misschien zijn hun prijzen ook wel wat realistischer dan in Nederland, waar al vele jaren veel te veel wordt gevraagd voor een goede fiets.
Michael W schreef:
Wim schreef:Blijft de vraag waarom de Duits fietsenbranche voor zoveel lagere prijzen kan leveren. Ik heb geen idee.
Duitsland heeft zo'n 83.000.000 inwoners dus hun thuismarkt is veel groter dan de Nederlandse. Misschien zijn hun prijzen ook wel wat realistischer dan in Nederland, waar al vele jaren veel te veel wordt gevraagd voor een goede fiets.
Het lijkt een beetje op een "glazen vloer". Het is wel lekker comfortabel voor de aanbieders. Als niemand, zoals Leon aangeeft, goede alternatieven biedt dan blijven we met zijn allen te veel betalen voor een goede fiets.

http://www.bicycleretailer.com/studies- ... ONu52_K70c

Een mede fietster op de WF Turkije reis had een nieuwe stalen 28" Santos (ook batterij verlichting). Als we het Brooks zadel van de Santos even buiten beschouwing laten, betaalde hij voor 1 versnelling meer, wat extra XT en LX onderdelen en Magura HS33 ongeveer Euro 800,- meer!? Als hij zag wat ik voor Euro 1100,- had gekocht voelde hij zich wel een beetje bekocht. Nu is dit geen representatieve streek proef maar er zit ergens een grens aan wat je meer wilt betalen voor een merk. De stalen frames komen uit dezelfde fabriek.
dubbele post
@Wim
In Duitsland zijn niet alleen de fietsen goedkoper... Je kunt er ook prima eten voor veel minder geld, goedkoper (gelijkwaardige) tweedehands auto's kopen, enz. De lonen liggen er gemiddeld ook lager dan in NL...
In Frankrijk kost een goede fles wijn de helft van de NL-prijs en in Denemarken zijn nieuwe auto's relatief goedkoop. Leg de catalogi van IKEA uit de verschillende Europese landen eens naast elkaar en vergelijk exact dezelfde artikelen... Je zou er bijna een meubelbak voor huren (om keukens uit NL in Frankrijk te verkopen dan :D ).
Conclusie: elke fabrikant/verkoper bepaalt zijn 'yield' op basis van de mogelijkheden in de markt. Is vrij gebruikelijk.
Volgens mij ontspoort hetbtopic de verkeerde kant op.
Ik snap het wel en in NL is het ook veel duurder.
Ik koop alles in DE tegenwoordig.
Zelfs banden 62,50 in NL 43,50 in DE en 5€ bezorgkosten......
Ik heb nog meer voorbeelden.
Maar goed daar ging dit topic niet over, toch?