Additionally, paste this code immediately after the opening tag: advies gevraagd aanschaf fiets - Forum Wereldfietser

advies gevraagd aanschaf fiets

Goedendag!

Ik weet dat ik op een forum ben die over wereldfietsers gaat, maar mijn vraag gaat over woon werk verkeer.

Al geruime tijd ga ik op de fiets naar mijn werk (55km pd).In het begin was dit puur voor conditie op te bouwen, nu begint het meer een verslaving te lijken (voel me niet op mijn gemak terwijl ik een z??r comfortabele auto heb), maar dat terzijde.

Eerst had ik een Trek 850 die mij niet beviel, daarna heb ik mijn huidige fiets gekocht, voor rond om huis (lach niet) een batavus met 3 versnellingen, een echt stalen ros dus :lol:
Deze was/is behangen met bobike adopters frontrek e.d.

Nu ik frequent naar mijn werk fiets merk ik dat mijn fiets totaal niet geschikt is voor ww verkeer.

Gisteren heb ik bij een cannondale crosshybride staan kijken en dat leek me wel wat.

De fiets was afgemonteerd met shimano deore (een instapmodel dus) en een verende voorvork merk?....

Graag wil ik een fiets waar ik met mijn lengte 1,92 / 96kg de (voornamelijk) polderwegen goed mee op weg kan.

Een paar kernvragen:

*kan hier mijn fietskar achter? (tweewieler)
*is zo'n verende voorvork wel nodig?(polderwegen)
*rijdt ik voor paal met mijn brooks zadel?
*Kan hier mijn triatlon stuur op?(lange afstand van zaalpen tot stuur).
*Kan ik niet beter shim XT nemen?




Hebben jullie nog tips voor mij voor de aanschaf?.


Sorry als dit op een verkeerd forum gepost is :oops:


Groet en alvast bedankt voor relpy
Sjon
Uiteraard rijdt je met een Brooks zadel niet voor paal, de meestet mensen zijn juist jaloers; afgezien daar daarvan als jij het lekker vindt zitten dan is toch elk zadel ok. (op mijn nieuwe Mees zit ook een Brooks Conquest)
Verende fietsen zijn in mijn optiek alleen nodig bij een mountain bike, vering kost alleen maar energie die je beter op de tandwielen kan overbrengen.
Volgens mij heb jij behoefte aan een vakantie (trekking) fiets; deze fietsen kan je in allerlei soorten en maten kopen en laten maken; kijk maar eens op www.meesfietsen.nl of www.santos-bikes.nl. (je kan het zo duur maken als jij zelf wilt). Ook je fietskar kan hier achteraan en je stuur zal er hoogstwaarschijnlijk ok wel oppassen.

succes

Dank je Marco

Dat van die vork dacht ik al, het geld is beter besteed in een betere groep denk ik.

Ik zal me eens verder gaan orienteren, de links zien er echt interessant uit.(nog meer spitwerk!)

Verdere tips zijn altijd welkom!
Sjon schreef:Goedendag!

Een paar kernvragen:

*kan hier mijn fietskar achter? (tweewieler)
De meeste fietsen kunnen zonder problemen gekoppeld worden aan een fietskar, gewoon even testen, of het koppelstuk los meenemen naar de winel.
*is zo'n verende voorvork wel nodig?(polderwegen)
Eh nee, maar ondanks de strakke polderwegen kan een verende vork best comfortabel rijden, het is niet alleen voor de ATB?rs nuttig.
Gewoon even mee proefrijden (1 uurtje of zo*
*rijdt ik voor paal met mijn brooks zadel?
Nou en, als het lekker zit wat kan jou dat schelen.
*Kan hier mijn triatlon stuur op?(lange afstand van zaalpen tot stuur).
Zeker op de betere fietsen kun je altijd wel een triathlos stuur kwijt, let alleen even op de dikte van het stuur zelf, dit varieert.
*Kan ik niet beter shim XT nemen?
Als er geen kettingkast op zit slijt het net zo hard als de goedkope groepen, ik ben al jaren terug afgestapt van de dure groepen.
Bij vervanging scheelt dat veel geld.

Zorg in ieder geval dat je je ketting goed in de olie houd na een regenbui, dan moet je zeker een jaar kunnen rijden zonder iets te hoeven vervangen.





Hebben jullie nog tips voor mij voor de aanschaf?.


Groet en alvast bedankt voor relpy[/quote]

Ik zou zelf ook een Brooks zadel monteren, en geen vering nemen. Wel zou ik voor het comfort brede lichte banden nemen. Bijvoorbeeld Schwalbe Big Apple (past in lang niet alle frames, en is vooral moeilijk in frames voor 28 inch banden). Voor de aandrijving zou ik kiezen voor een naafversnelling. Dat scheelt veel in het onderhoud, en verdient zich bij zulke dagafstanden terug. Is het voor gewoon woon werk verkeer, dan is een Shimano 8 speed genoeg. Wil je meer, dan zou ik denken aan een Rohloff naaf.
Ook voor de remmen hangt het ervan af wat je wilt doen. Is het alleen maar woon werk verkeer, dan zou ik trommelremmen/rollerbrakes nemen, omdat die goedkoop in het onderhoud zijn. Wil je op vakantie, dan velgremmen: Shimano of Avid V brakes, of mooier en duurder Magura velgremmen. Verder zou ik altijd een naafdynamo willen.
Tja, en ik zou altijd een stalen frame willen.. Maar er zijn ook mooie alu frames (zoals inderdaad Cannondale). Voor langere afstanden door de polder (tegenwind) kun je ook aan een racestuur denken. Je komt dan uit op een 28 inch randonneur.
Veel plezier,
Wim

Allen hartelijk bedankt!!! :D

De keus is toch gevallen op een crosshybride met o.a

*alu frame
*shim deore
*triatlon stuur
*flyer bagagerek met bijpassende tas (gevormd)
*platic click-on spatborden (liefst helemaal geen)
*brede lichte banden
*oplaadbare dubbele cateyes
*2 bidonhouders met geisol z?fal bidons

Hij heeft een matzwart/grijze kleur met zwart deore.

Ik weet dat het maar een instapper is maar ik ben er echt blij mee.Vanmiddag even wezen proefrijden en dat is op zijn zachtst gezegd een heel stuk beter en sneller!.

Mijn volgende stap is om op dit forum te kijken hoe ik het beste uit mezelf en mijn fiets kan halen.




allen bedankt voor uw reactie's

Groet Sjon.