Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Winterfietskleding, advies gevraagd! - Forum Wereldfietser

Winterfietskleding, advies gevraagd!

Ik heb een andere baan!

Mijn oude baan was twee km fietsen (heen- en weer), mijn nieuwe baan is heen- en weer 30 km fietsen.

In de winter wil ik doorgaan met fietsen. Waar moet ik aan denken als ik winterkleding (en onderkleding?) voor op de fiets koop.

Alvast bedankt voor de antwoorden1

Blanche

Gefeliciteerd met je nieuwe baan en afstand!
Ik raad je aan goede kleding te kopen, Craft of Odlo oid. Ik heb er altijd veel plezier van. Je kunt beter diverse lagen over elkaar heen trekken, dan kun je ook wat uittrekken als het warmer is/wordt.
Zorg dat het strak om je lichaam zit, dat houd je beter warm (lucht-isolatie).
Ook gebruik ik wel de onderkleding met windstukken er in. Werkt erg goed!
Dit vooal bij vorst. Ik spreek van racefietservaring in de vrije tijd, en schaatsen.

Ga je op je "gewone" fiets, dan kun je ook denken aan een goed ski-jack, dat goed te reguleren is.

Succes!

Hoi Blanche,

In de winter heb ik altijd lekker strak thermo-ondergoed, een windstopper fleece bij mooi weer en een goretex bergportjack voor slecht weer. Vooral niet al te warm kleden want als je fiets warm je natuurlijk vanzelf op. Ook langzaam je tempo opbouwen tijdens het fietsen en dan net zo hard fietsen zodat je net niet zweet. Mocht je zo een windstopper fleece en jack kopen let er dan op dat deze okselritsen hebben. Ideaal om je temperaratuur te regelen.

Een erg handige link over winterfietsen: http://www.icebike.com/ Vooral hun handschoenen (lobster model) zijn geweldig, hoewel wat overdreven voor de nederlandse temperaturen.

Hun tips zijn erg handig. Ik woon nu in Noordoost Beieren en hier ligt vanaf kerst tot eind maart sneeuw met temperaturen tot -20. Met hun tips heb ik het nog nooit te warm of te koud gehad. Ik haal nu met mijn fiets op de heuvels met diepe sneeuw regelmatig langlaufers in :)

Fiets de wereld,

Marc

Ha Blanche,

tja, gewoon een trainingsbroek, t-shirt en een goede jas.
That's all. Als het vriest, soms handschoenen; als het hard vriest een muts op.

Gewoon hard door blijven trappen; dan blijf/word je vanzelf warm! :D

Freek

Hoi!

Wij hebben laatst een icebreaker-ondershirt aangeschaft. Is te koop bij oa slee buitensport. Dit is gemaakt van merino wol uit Nieuw Zeeland, echt heel prettig om te dragen, kriebelt totaal niet, want het is niet stug.

http://www.icebreaker.com/

Er zijn verschillende lagen te koop, 1ste, 2de.. etc. Wol is wel wat zwaarder, maar blijft als het vochtig is ook nog isoleren (hebben wij ons laten vertellen! ) en tsja, zo'n ondershirt weegt ook echt 3 keer niks hoor!

Succes!

Groetjes,
El & El

Ik draag helemaal geen bijzondere fietskleding.
Hooguit neem ik een extra katoenen t shirt mee naar het werk.
In plaats van allerlei dure oplossingen draag ik als het wat kouder is een bodywarmer over mijn jas heen.
Dit heeft als voor deel dat je armen veel meer bewegingsvrijheid hebben in vergelijking met een dikke winterjas.
Er zit een hoge kraag op, waar ik eventueel een deel van mijn gezicht in weg kan stoppen.
De kraag zorgt er dan tevens voor dat mijn nek volledig vrij is van tocht, wat nog wel eens voorkomt bij winterjassen.
Je rijdt dus 15 KM heen en 15 KM terug binnen NL?

Dan lijkt me speciale kleding niet nodig. Een ademende regenjas met uitritsbaar fleece en een regenbroek zijn wel aangename accesoires. In dure originele (Goretex) uitvoering, of een aanbiedinkje van Aldi en consorten.

Kop en voorpoten bescherm ik met goedkope fleece. Als onderste laag iets dat niet van katoen, want dat wordt veel te nat...

Groetjes,

Astrid