Additionally, paste this code immediately after the opening tag: VSF TX Randonneur model 2013 - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

VSF TX Randonneur model 2013

m-gineering schreef:weet t niet zeker
Marten niet zeker? Ben je ziek? Kunnen we iets voor je doen? :D :wink:

Ik zie het nu >>>>> veranderen in: Marten kwoot niet goed: komt ook errug zelden voor :lol:
Matthie9000 schreef:maar topic-opener geeft toch aan dat hij een racefiets achtergrond heeft en graag met weinig bagage reist? dan lijkt mij een 28" randonneur geen slecht idee, mits het verzet wat lager is dan die van de VSF... Surly LHT lijkt me een prachtfiets voor dit doeleinde (of een thorn 28" die opgebouwd wordt door iemand met verstand van zaken ;-)), een 26" fiets vind ik hier niet zo'n logische keuze aangezien ik niks over wereldexpedities, offroad-werk en dat soort zaken hoor, dus ik vind het een vreemde suggestie.

Daarnaast denk ik dat een goed opgebouwde ligfiets voor dit doeleinde ook heel geschikt is, maar ligfietsen zijn voor veel mensen een beetje eng ;-).
getver, daar hebben we het ligfiets-woord weer, kan dat niet samen met het ebike-woord verboden worden :)

Nu je toch over de keus tussen 26"/28" begint en dat gelijk associeert met alle bekende vooroordelen. Wat is een leukere randonneur, een Salsa Fargo of een Velotraum Speedster?
Leon schreef:"Vind ik", "vind ik", "vind ik". Prima, maar zonder nuancering vind ik het zinloze praat allemaal. Jongens stap eens over je eigen schaduw en praat meer in het algemeen. Geef antwoorden in plaats van steeds méér vragen te stellen. Geef eens ruiterlijk toe dat je eigen fiets ook niet perfect is of mischien wel de blunder van de eeuw, dat 26" maar een klein beetje kleiner dan 28", dat mensen verschillen en dat de meeste kampeerders niet allemaal en masse achterlijke keuzes gemaakt hebben maar daar vaak voor de hand liggende redenen voor hadden en vaak ook goede argumenten; dat niet iedereen een racestuur wil, dat niet iedereen brede banden moet, dat sommige fietsers over andere wegen fietsen waar jij niet dood gevonden wil worden etc. etc. Volgens mij zijn jullie allemaal oud en wijs genoeg om je eigen ultracoole wereldsucces en jullie eigen gelijk een beetje te nuanceren.
Leon
Hoe meer vragen en twijfel je bij iemand kunt oproepen, hoe beter.
Volgens wat ik gelezen heb en zelf ervaar is de LHT juist ontworpen voor veel bagage en dus niet als lichte randonneur (de LHT heeft dan ook vrij dikke, oversized buizen). Voor snelle tochten met weinig bagage is een frame met kortere achtervork en minder stijve boven- en onderbuis waarschijnlijk comfortabeler, sneller en vinniger. Een Thorn Sherpa lijkt mij om de zelfde reden ook niet optimaal.

Is er iemand die meer weet over de gebruikte buizen van die VSF TX Randonneur?

Om een beter idee te hebben van wat ideaal zou zijn zijn er meer details nodig zoals de te verwachten massa die meegesleurd zal worden. Voor de een is 15kg licht, voor de ander is 10kg nog zwaar... Met een lichaamsgewicht van 65kg zit je met een kg of 10 bagage in ieder geval nog lang niet in de categorie zwaar beladen. Als er dan nog rekening gehouden wordt met de lichaamslengte van de topicstarter (1,75m) en men er van uit gaat dat massaproductie frames vaak de zelfde dikte en diameter buizen gebruiken voor grote als voor kleine frames wordt dat al snel erg stijf in het kleine frame en zou ik dus nog meer afraden een echte trekkingfiets voor zware belading zoals de LHT of de Sherpa te kopen.

Wat 26" vs 28" betreft: beide kunnen op een snelle of op een trage fiets zitten... Banden, geometrie, houding en buizen zullen veel meer effect hebben. Wel zou 26" beter rijden met bredere banden, 47mm bv, dan 28" waar 30mm bv meer geschikt zou zijn (better handling).

Zelf rijd ik tevreden op mijn LHT, ook zonder bagage, maar als er een volgende fiets in mijn stal bijkomt wordt het waarschijnlijk een lichtere randonneur die niet bedoeld is voor veel bagage en dus wat soepeler is. Het valt mij wel op dat de LHT met bagage lekkerder aanvoelt dan zonder, maar dat is geen deftige meting natuurlijk...

Er is trouwens nog een interessant topic over snelle fietsen elders hier op het forum.
Ik heb inderdaad 26 inch genoemd, omdat beginners daar vaak niet aan denken. Ook al ben je van plan vooral snel over asfalt te rijden, dan nog zul je tegenwoordig door de grotere verkeersdrukte ook stukjes onverhard moeten rijden, simpelweg omdat dat soms nodig is om rustig te rijden ver weg van het verkeer. Dat heeft nog niets te maken met woeste tochten over onverharde paden. Beginners realiseren zich dat vaak onvoldoende. De snelheidverschillen zijn nauwelijks of niet meetbaar, dus daar hoef je geen 28 inch fiets voor te kiezen, tenzij je echt alleen maar heel hard wilt gaan. Wat ook wee rniet wil zeggen dat een 28 inch fiets ongeschikt zou zijn. Zet er wat bredere banden op, zoals 37 mm Pasela's, en je komt ook onverhard behoorlijk ver.
Kortom, deze hele discussie gaat eigenlijk over de vraag: wat wil je doen? Dat is lastig als je nog nooit zulke tochten hebt gemaakt, vandaar het goede advies eens een paar proeftochten te maken. En vandaar dat Ronald en ik een beginnersweekend willen organiseren waar mensen hun spullen kunnen uitproberen, en verhalen horen.
Wim
AB schreef:Wat is een leukere randonneur, een Salsa Fargo of een Velotraum Speedster?
Wel 'n leuk kleurtje 8)

Afbeelding

Maar we moeten het over de VSF TX Randonneur model 2013 hebben om on-topic te blijven :wink:
m-gineering schreef:
Matthie9000 schreef: Daarnaast denk ik dat een goed opgebouwde ligfiets voor dit doeleinde ook heel geschikt is, maar ligfietsen zijn voor veel mensen een beetje eng ;-).
ligfietsers zijn een beetje eng met al die bekeringsdrang. De fietsen zelf vallen wel mee zolang je er niet mee op vakantie moet :D
waarom niet voor op vakantie? de verhalen die ik hoor zijn positief en lijken me best reëel als je van snellem voornamelijk asfalt vakanties houdt, enige nadeel is dat ze vaak zwaar zijn (of van carbon en daarmee minder betrouwbaar)
Matthie9000 schreef:
m-gineering schreef:
Matthie9000 schreef: Daarnaast denk ik dat een goed opgebouwde ligfiets voor dit doeleinde ook heel geschikt is, maar ligfietsen zijn voor veel mensen een beetje eng ;-).
ligfietsers zijn een beetje eng met al die bekeringsdrang. De fietsen zelf vallen wel mee zolang je er niet mee op vakantie moet :D
waarom niet voor op vakantie? de verhalen die ik hoor zijn positief en lijken me best reëel als je van snellem voornamelijk asfalt vakanties houdt, enige nadeel is dat ze vaak zwaar zijn (of van carbon en daarmee minder betrouwbaar)
ligfietsen is een totaal andere manier van fietsen. De trapbeweging is anders, het perspectief is anders, het balanceren is anders. Iemand naar een ligfiets verwijzen die naar een fiets vraagt, is in mijn ogen nog maar een korte stap verwijderd van het aanbevelen van een auto. Daar kun je mee op vakantie, het is een alternatief, maar dat was de vraag niet
Wim schreef: <...> En vandaar dat Ronald en ik een beginnersweekend willen organiseren waar mensen hun spullen kunnen uitproberen, en verhalen horen.
Wim
Al iets meer bekend over wanneer? Als het kan, willen we daar graag bij zijn.
Vind het een leuke vakantie fiets de VSF TX Randonneur.
Wat ik een beetje merk is dat veel mensen hun ideale beeld van een vakantie fiets hier adviseren. Ik ben zelf niet van de Randonneurs, maar weet zeker dat je hier een leuke vakantie mee kan gaan maken!. Wat Marten zei over het verzet ben ik het eens. Best groot die 50t. Maar je bent een sportieve m/v dat gewend is om op een race bakkie rond te knallen, dus moet na mijn idee prima gaan. Vriend van mij ging met een rugzakkie en zijn racefiets en bagagedrager aan de zadelpen.... en 2 tasjes de Pelgrim tocht fietsen. In 19 dagen 2600 km gefiets. Dit was met hotels enzo. Volgende reis word met een andere fiets [ook Randonneur] en een tent. Want hij miste de vrijheid van het overnachten.
Voorlopige datum voor het beginnersweekend is 19-21 april. We zijn nog op zoek naar een of meer campings met zaaltje, en handig gelegen bij openbaar vervoer en wegen zodat iedereen er makkelijk kan komen. Liefst ergens in de buurt van Amersfoort of zo. Wordt vervolgd.
Wim
Matthie9000 schreef:ligfiets ... enige nadeel is
Ja doei! Mattie je weel best dat er meer nadelen zijn.
Leon
m-gineering schreef: ligfietsen is een totaal andere manier van fietsen. De trapbeweging is anders, het perspectief is anders, het balanceren is anders.
Leuk, maar ik vroeg me af waarom je niet met een ligfiets op vakantie zou kunnen, ik weet namelijk dat er hier diverse forumleden zijn die dat met veel succes (en soms indrukwekkende dagafstanden) doen, zonder perineale perikelen ;-).

Als snelle randonneurfiets met weinig bagage zou ik de Salsa Caseroll nog willen noemen, prima op te bouwen als snelle vakantiefiets inclusief achterdrager, bandbreedte tot 38mm mogelijk.

Afbeelding
Ik heb niet alle antwoorden gelezen dus het kan zijn dat ik iets onzinnigs roep. Wat ik dan wel weer heb gelezen in de oproep van Leon.

Ik heb zelf een eerder genoemde Thorn Club tour. Ik vind het voor mijn gebruik een fantastische fiets omdat:
1. Het frame sterk genoeg en comfortabel is
2. Ik heb zelf een voorkeur voor 28 inch maar ik merk zelf nooit een ene malle moer verschil dus ik vind ht wel best als iemand 26 inch wil hebben. Ik vind 28 inch gewoon mooier.
3. De onderdelen heb ik zelf uitgekozen met een reden: simpele onderdelen waar een goede prijs/ kwaliteitmix op zit. Sterk en simpel zeg ik altijd maar.

De fiets is overigens niet ideaal, dat is in mijn ogen geen enkele fiets. Iedere fiets zal een of andere concessie bevatten. Daarom ben ik van mening: als jij hem lekker vindt zitten en je hebt een goed gevoel over de kwaliteit kan je de fiets gewoon aanschaffen.
Mijn fiets is bijvoorbeeld niet echt geschikt voor flinke bospaden, dan vindt ik een racebocht wat te nerveus voelen. Maar dat is gewoon een kwestie van langzamer erover fietsen en je komt er wel. Gravelpaden zijn trouwens wel goed te doen.

Succes en ik hoor het wel.

Paul
Wim schreef:Voorlopige datum voor het beginnersweekend is 19-21 april. We zijn nog op zoek naar een of meer campings met zaaltje, en handig gelegen bij openbaar vervoer en wegen zodat iedereen er makkelijk kan komen. Liefst ergens in de buurt van Amersfoort of zo. Wordt vervolgd.
Wim
Dan zijn wij er in ieder geval niet bij. M1 wordt de 21e 50 en dat wordt groots gevierd.
Alvast gefeliciteerd, en maak er een mooi feest van.
Wim
Ik kan het advies om eerst een korte trip in de Ardennen te maken zeker aanraden.
Dat lost vele vragen op.

Ik kom ook uit het race gebeuren. Eén ding moet je goed voor oog houden. Geen enkele vakantiefiets komt ook maar qua rijgedrag en gevoel in de buurt van een racefiets. Het is t-o-t-a-a-l anders.
Focus je niet op snelheid, maar eerder op comfort (lange en vele dagen na elkaar).
Je bent een tiental kilo lichter dan mezelf, maar het verzet waarop je klimt met een racer is meestal veel te zwaar op een tourfiets met bepakking. Voor mij was het verzet op m'n racefiets zeker niet voldoende om met zwaardere fiets en bepakking te fietsen. Op stukken waar het 15% gaat ben je blij met die 32 of 34 achteraan op je compact (50/34). Die 50 is ook te groot. Je kan beter wat kleiner kiezen, je hebt immers een 11 als kleinste kroontje.

Ik had vroeger een omgebouwde Ridley crossfiets, met Tubus Fly met 16 kg bagage erop...en dat fietste niet zo lekker. Voorkant werd te licht (zoals hier al aangegeven werd door iemand). Gewichtsverdeling is helemaal niet goed. Mijn vakantiefiets heeft met 22 kg achterop dat probleem helemaal niet.

8 kg achterop of het dubbele....een wereld van verschil. Maar om 4 maanden te gaan kamperen met 8 kg zal je wel héél erg lichtgewicht of weinig moeten meenemen. Wordt heel moeilijk.

Succes.
Ik ben bij Bike 4 Travel geweest in Rotterdam voor de VSF randonneur. Helaas krijgen ze de fiets pas eind mei binnen, wat veel te laat voor me is. Ik heb mijn interesse nu verlegd in een Avaghon s28. Er kan gekozen worden tussen een Avaghon fiets afgemonteerd met deore (1600 euro), deore LX (1800 euro) of deore XT (2000 euro).

Ik vraag me af of de deore goed genoeg is? Of is een XT een must om 4 maanden te fietsen? Of is de LX, een goede middenweg?
Deore is best goed, en xt is slecht vwb de naven. LX is het beste voor de naven. Ik zou geen cranks met externe lagers willen, liever een vierkante as.
Wim
Vorig jaar kochten mijn vrouw en ik allebei nieuwe fietsen. Beiden gingen we voor een randonneur. Mijn vrouw overwoog de vsf, maar om een aantal redenen viel hij af. Wat betreft de onderdelen vonden we het verzet te zwaar (ik zie dat hij geen triple heeft, dat kan ik me niet herinneren maar maakt hem voor ons nog ongeschikter) en we willen liever een volledig stalen frame. De vsf heeft een alu voorvork. Tenslotte leek het ons niet verstandig om rem/schakelgrepen te gebruiken; 'indexing' op de voorderailleur is niet ideaal en het lijkt me een lastig te repareren systeem. Bar-end shifters zijn wellicht gevoeliger voor spontaan schakelen, maar ik denk dat er minder aan kapot kan gaan.

Daar kwam bij dat we hem niet konden proefrijden, en de verkoper leek zelfs onwillig deze specifieke fiets te verkopen; hij raadde een fiets die niet lichter dan 1:1 kon af en cantileverremmen voldeden volgens hem ook niet. Toen we wat verder zochten kwamen we bij een andere winkel waar zowel de Kona Sutra als de Surly LHT klaar stonden voor een proefrit. De Kona beviel mijn vrouw erg goed, zowel vanwege het rijgedrag als de schijfremmen. Het is vergeleken met andere randonneurs ook een betaalbare fiets, zeker als je schrijfremmen wil. De cassette werd gratis vervangen voor een lichtere. Zelf ging ik voor de Surly.