Additionally, paste this code immediately after the opening tag: mountainbike als reisfiets? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

mountainbike als reisfiets?

Leon schreef:
Robertjan schreef:(daarom denk ik dat een 29'er prima kan voor een vrouw, of kleine man)
Marten G denkt er m.i. anders over: http://www.m-gineering.nl/dezit.htm#Kleine (onderaan)
Leon
Bij mijn eerste 29-er had ik niet goed opgelet. Ik ben niet echt klein maar kwam al met mijn schoenen [Brrrp] tegen de noppen van de voorband :roll:
Hoi Robertjan, de TM (alu versie) van Santos is nu wel degelijk anders dan de doorsnee MTB. De maten zijn anders geworden (langere achterbouw, andere hoek, enz) en daarnaast is het frame heel degelijk uitgevoerd. Als je echt hardcore wilt MTB zou ik kiezen voor een lekker lichte hardtail. Maar van de andere kant kan ik met mijn TM menig MTB'er zonder problemen bijhouden en zelfs voorbij gaan :lol: .
Als je nu een MTB hebt en je bent er tevreden over en zonder veel problemen kan je er een dragertjes opzetten en de wielen vervangen dan zou ik dat zonder meer doen en niet nog een fiets kopen. Een trailertjes is dan wellicht nog een betere oplossing.
Voor de topicstarter lijkt het dus eerst belangrijk zeker te weten dat mountainbiken leuk is voor hen. Je kunt "gaan willen mountainbiken" (letterlijke bewoordingen), maar wat als het bij nader inzien niet iets is wat je geregeld zou willen doen? Dus eerst er achter zien te komen dát je inderdaad de reisfiets wilt inruilen voor de mountainbike.

Daarna is het handig te weten welk type paden en wegen je wilt bereizen. Als mountainbiken heel leuk blijkt, zijn er nog diverse typen tochten met bagage mogelijk: singletracks in alpien terrein, over (oude) karrensporen door heuvelachtig terrein (Frankrijk, Spanje, Oost-Europa, Zwarte Woud, oude militaire wegen in Schotland), afwisselend verhard en onverhard in vlakker terrein. Voor singletracks lijkt me een BoB het handigste, voor de twee andere opties de bagage achterop een dragertje.
Dit heeft invloed op de keuze van de wielen, keuze van de remmen, kortom: invloed op de keuze van alle fietsonderdelen, en dat nog te combineren met het geregelde rondje mountainbiken.

Tenslotte is er nog de keuze tussen een confectiefiets of een fiets-op-maat. Die eerste kun je aanpassingen aan (laten) maken, de maatfiets is feitelijk al precies zoals je hem/haar zou willen hebben (maar kost vaak iets meer).

Belangrijk is dus om te weten dat het kán. Maar de hele dag voorover gebogen zitten met de polsen steunend op de handgrepen en de bagage achter je over een keienrijk alpien paadje, is wezenlijk intensiever dan een rondje van twee uurtjes al spelend rond te trappen over een uitdagend parcours.
Deze Koga MTB van 1997 (gekocht in 2011) beviel me uitstekend.
Ook i.c.m. aanhanger.
Afbeelding
Soms moet je wel wat aanpassingen plegen.
janenliseth schreef:Deze Koga MTB van 1997 (gekocht in 2011) beviel me uitstekend.
Ook i.c.m. aanhanger.
Afbeelding
Soms moet je wel wat aanpassingen plegen.
En dat is nou het voordeel van een tractor!

1) Met Schwalbe Mondials en voordrager is het een expeditiefiets.
2) Sloop de spatborden, verlichting en dragers eraf, monteer Smart Sams en je hebt een vlotte mountainbike (vergelijk bijvoorbeeld Idworx Power Rohler met Idworx Off Rohler: identiek frame)
3) Monteer Kojaks, een ligstuur en een paar frametassen en je hebt een randonneur.

drie fietsen voor de prijs van 1, dat is pas korting :)

PS.
uiteraard niet het sublieme-drie-cijfers-achter-de komma-optimum als je fietsologie hebt gestudeerd, of aan wedstrijdsport doet
Robertjan schreef:Voor de topicstarter lijkt het dus eerst belangrijk zeker te weten dat mountainbiken leuk is voor hen. Je kunt "gaan willen mountainbiken" (letterlijke bewoordingen), maar wat als het bij nader inzien niet iets is wat je geregeld zou willen doen? Dus eerst er achter zien te komen dát je inderdaad de reisfiets wilt inruilen voor de mountainbike.

Daarna is het handig te weten welk type paden en wegen je wilt bereizen. Als mountainbiken heel leuk blijkt, zijn er nog diverse typen tochten met bagage mogelijk: singletracks in alpien terrein, over (oude) karrensporen door heuvelachtig terrein (Frankrijk, Spanje, Oost-Europa, Zwarte Woud, oude militaire wegen in Schotland), afwisselend verhard en onverhard in vlakker terrein. Voor singletracks lijkt me een BoB het handigste, voor de twee andere opties de bagage achterop een dragertje.
Dit heeft invloed op de keuze van de wielen, keuze van de remmen, kortom: invloed op de keuze van alle fietsonderdelen, en dat nog te combineren met het geregelde rondje mountainbiken.

Tenslotte is er nog de keuze tussen een confectiefiets of een fiets-op-maat. Die eerste kun je aanpassingen aan (laten) maken, de maatfiets is feitelijk al precies zoals je hem/haar zou willen hebben (maar kost vaak iets meer).

Belangrijk is dus om te weten dat het kán. Maar de hele dag voorover gebogen zitten met de polsen steunend op de handgrepen en de bagage achter je over een keienrijk alpien paadje, is wezenlijk intensiever dan een rondje van twee uurtjes al spelend rond te trappen over een uitdagend parcours.
We zouden graag wekelijks mountainbike tochtjes maken, die zeker in het begin niet te extreme zullen zijn.
Verder zullen de fietsreizen die we maken voornamelijk op verharde wegen plaatsvinden, zonder de mogelijkheid uit te sluiten om ook af en toe onverharde wegen te berijden.
Verder heeft mijn vriend voorlopig voor en achterdragers en denk ik dat we die ook wel nodig zullen blijven hebben.
Ook is ons budget niet al te groot. We zouden onze koga's willen verkopen en daarmee de mountainbikes willen kopen.
Hebben jullie echt concrete suggesties van fietsen?
Nee, geen concrete suggesties van merken of types. Waarom niet? Omdat de maat erg belangrijk is, en de zit ook. Je kunt, mijns inziens, écht beter eerst uitvinden wat je prettig vindt qua type mountainbiketochten en welke houding je daarbij prettig vindt. Zo heb ik een mountainbike die ik bij nader inzien te diep vind zitten. M'n beide toerfietsen daarentegen, zitten heerlijk. Dat heeft alles te maken met de geometrie.
mariewessing schreef:. We zouden onze koga's willen verkopen en daarmee de mountainbikes willen kopen.
Hebben jullie echt concrete suggesties van fietsen?
Tegen de tijd dat je de Koga's verkocht hebt en de mountainbikes omgebouwd tot vakantiefiets ben je er een boel geld bij ingeschoten. Schroef een paar haken in het plafond en hang die fietsen uit de weg, en koop dan een paar simpele MTB's met aluframe van een B-merk voorzien van een afmontage op Deore niveau
Aansluitend op bovenstaand, kijk hier eens naar. Lange achterbouw. Mogelijkheid om bagage drager te monteren en redelijk betaalbaar.
http://www.bulls.de/bikes/show/king-cobra-disc-29/

Gr. Leo
Fietsen verkopen levert weinig op. Zonde ze te verkopen dus.
Wim
Ik ben ook een beetje aan het dubben over m'n MTB als reisfiets. Er is wel duidelijk verschil tussen die en m'n vakantietank (santos 2.6 cromo). De MTB springt als een geit over rotsblokken en dat doet de Santos toch echt niet na. En ook door sneeuw is hij lang niet zo goed. Het zou aan de Santos kunnen liggen maar er ging wel eens iemand op een andere fietstractor mee (op die wildpaadjes) en waar ik op de MTB nog door de blubber kon ploegen, moest hij steeds stoppen en zijn fiets optillen. En waar ik vrolijk naar beneden hobbelde viel hij steeds en mocht op het laatst zijn brillenglazen bij elkaar zoeken, was dus ook niet zo'n succes. Mag ik nu beweren dat een vakantietractor niet geschikt is voor 'echte' geitenpaadjes? :?
Maar de MTB fietst weer niet fijn op asfalt, hij zit gewoon niet lekker (voelt te klein aan) en ik trap me het zuur. De Santos daarentegen is dan fantastisch, gaat stug door.
Nu wil ik met de MTB op kampeertochten, gewoon hier in Zweden door de bergen en over wildpaden enzo dat zal prima gaan maar wil ook vanuit zweden naar de Karpaten en 't Balkangebergte. Dus over veel asfalt maar ook veel spannende paadjes.
Ik heb het vallen met die Santos echt gehad en daarbij wordt hij er niet beter van (en ik ook niet) dus of ik ga met MTB en vliegtuig naar de Karpaten of ik ga met de Santos en vermijd de mooiste en ruigste paadjes die er zijn. Tja, het leven zit vol moeilijke beslissingen. :(

Maar eerst maar eens sparen voor een mooie camera en iemand vinden die mee wilt. :D
leoprodeo schreef:(...)Mogelijkheid om bagage drager te monteren (...)
Ik zie geen nokjes... Of kijk ik er bij langs?

Vergelijkbaar met die Bulls, ook wat prijs betreft: http://www.cube.eu/hard/cross-country/acid-29/
Of als je niet van blauw houdt: http://www.cube.eu/hard/cross-country/acid-29-red/

Ietsje duurder (zou ik persoonlijk eerder voor gaan): http://www.cube.eu/hard/cross-country/ltd-29/
Ik heb voor mijn dochter een tijdje geleden een Cube wsd mtb gekocht en voor mijn zoon een Cube ltd. Allebei met velgremmen. Tegenwoordig hebben helaas alleen de instapmodellen nog velgremmen. Beide frames hebben nokjes voor achterdragers (er zitten nu OMM Red Rock dragers op). De damesfiets heeft een goede rechtop geometrie om mee te touren, maar is wel erg licht en niet heel stijf met bagage. De ltd is stijver, maar de zit is wat meer gestrekt. Je moet er echt wel een andere stuurpen op monteren om wat meer rechtop te zitten. Verder vind ik het prima fietsen met een heel scherpe prijs en een afmontage zonder zwakke plekken.
Wim
Ik fietste op mijn Focus Black Raider naar Maleisië zonder problemen.
Deze had een vaste stalen voorvork (Surly) en sterke vakantiewielen (van meilenweit.de).
Vaste vork gemonteerd voor: lager gewicht, kan niet kapot gaan. Bij kortere tochten is dat 2e niet echt een probleem, mocht het ooit hopeloos fout gaan met de vering is er wel ergens een fietsenmaker. Tubus heeft een drager die erop past.

Nu staat Focus wel bekend om zijn sterke aluminium frame's.
Overigens hebben de goedkopere mtb's vaak nokken om een drager op te monteren.

Zorg voor een inwendige trapas.

Met deze richtlijnen kom je meestal uit bij de goedkopere mtb's. Zorg gewoon voor sterke wielen, goede ketting (bv hg93 van shimano), stalen tandwielen vooraan, stalen bagagedragers en dan kom je een heel eind, me dunkt

O ja! Zorg voor V-brakes of magura HS33. Dit laatste kan de zoektocht naar een geschikte mtb moeilijker maken, de meeste hebben nu schijfremmen. De oorspronkelijke wielen zijn dan ook niet geschikt voor v-brakes. Hoogstwaarschijnlijk schaf je sterkere wielen aan (150euro voor een goede set), uiteraard met v-brakes. Goed uitkijken dus of er nokken op het frame en voorvork zitten voor V-brakes
Ik zie dat ik er net op tijd bij geweest ben: bij Cube hebben nu alleen de instapmodellen nog frames met nokken voor velgremmen. Daarmee wordt het interessanter te kijken naar de mtb's en geveerde vakantiefietsen van Thorn. Daar zitten een paar prachtige modellen tussen die zowel geschikt zijn voor vakantie als om te spelen in de modder. Veel is voor de Rohloff naaf, maar het Ripio frame is voor derailleur. In Nederland verkrijgbaar afgemonteerd door m-gineering. Of anders toch maar de Koga's afrijden.
Wim
@ Yopie,

Ik heb de Cannondale Touring Rohloff Ultra en ben daar zeer tevreden over.
Een MTB frame speciaal voor trekkingfietsen. Lekker stijf en toch licht frame. Lekkere lange achterbrug, stoot dus niet met mijn schoenen (mt45) tegen de tassen aan. Alle nokjes zitten er op, dus makkelijk om de rekjes erop te monteren (die zaten er al op, evanals de spatborden) en headshock voorvering (dus tussen direct op de voorvork). Stuurt perfect en ik kan er lekker de ruige paden meenemen....
En ook mee MTB-en in de winter...(met of zonder spatborden en rekjes)

Ik lig wel voorover, maar dat vind ik lekker....lekker doortrappen. En hou dat wel de hele dag vol. En zo'n rohloff....lekker onderhoudsvriendeljik en bij het MTBen veel grondspeling.

De fiets heeft Magure HS33 velgremmen. Makkelijk te vervangen. Dus ook ideaal.

Dus als je hier een tweedehands van op de kop kunt tikken....ze worden nml niet meer gemaakt...je moet wat mazzel hebben...
Een stoer fietsje dus...
(ik heb m in dezelfde mooie parelblauwekleur......trok direct de vrouwtjes aan...dus ik heb ook iemand om mee te fietsen :P )

Succes! :wink:

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... BQ&dur=686
mariewessing schreef: We zouden onze koga's willen verkopen en daarmee de mountainbikes willen kopen.
Hebben jullie echt concrete suggesties van fietsen?
Wat dacht je van een Surly LHT 26 inch of een salsa fargo. Inzetbaar als mtb maar ook als vakantiefiets. Ik ben op dit moment een salsa fargo aan het opbouwen. 29 inch, en met genoeg bevestigingspunten voor dragers en bidons.

Patrick
Kijk ook eens naar Cannondale mountainbikes uit de F serie. Die worden al heel lang gebouwd (Ik heb een F300 in 1996 gekocht en gebruik hem nog steeds). De serie loopt van F300 t/m F1000. Het zijn hardtail aluminium mountain bikes met een variatie aan voorvorken (vast, Headshok, normale geveerde voorvork). Ik weet dat de oudere modellen montagepunten hebben om een achterdrager te monteren. En voor Euro 20,- heb je een lowrider die op elke voorvork is te monteren. Vooral het frame is erg goed. De oudere modellen zijn allemaal nog handgemaakt in de USA. Op de onderkant van de trapas kun je zien in welk jaar het frame is gebouwd. Heb zelf een paar maanden geleden een F800 met vaste voorvork in uitstekende staat op de kop getikt voor Euro 115,-. Er staan er nu ook een paar op Marktplaats.

http://www.mtbr.com/cat/bikes/xc-hardta ... 27crx.aspx
Yopie schreef:Ik ben ook een beetje aan het dubben over m'n MTB als reisfiets. Er is wel duidelijk verschil tussen die en m'n vakantietank (santos 2.6 cromo). De MTB springt als een geit over rotsblokken en dat doet de Santos toch echt niet na. En ook door sneeuw is hij lang niet zo goed. Het zou aan de Santos kunnen liggen maar er ging wel eens iemand op een andere fietstractor mee (op die wildpaadjes) en waar ik op de MTB nog door de blubber kon ploegen, moest hij steeds stoppen en zijn fiets optillen. En waar ik vrolijk naar beneden hobbelde viel hij steeds en mocht op het laatst zijn brillenglazen bij elkaar zoeken, was dus ook niet zo'n succes. Mag ik nu beweren dat een vakantietractor niet geschikt is voor 'echte' geitenpaadjes? :?
Maar de MTB fietst weer niet fijn op asfalt, hij zit gewoon niet lekker (voelt te klein aan) en ik trap me het zuur. De Santos daarentegen is dan fantastisch, gaat stug door.
Nu wil ik met de MTB op kampeertochten, gewoon hier in Zweden door de bergen en over wildpaden enzo dat zal prima gaan maar wil ook vanuit zweden naar de Karpaten en 't Balkangebergte. Dus over veel asfalt maar ook veel spannende paadjes.
Ik heb het vallen met die Santos echt gehad en daarbij wordt hij er niet beter van (en ik ook niet) dus of ik ga met MTB en vliegtuig naar de Karpaten of ik ga met de Santos en vermijd de mooiste en ruigste paadjes die er zijn. Tja, het leven zit vol moeilijke beslissingen. :(

Maar eerst maar eens sparen voor een mooie camera en iemand vinden die mee wilt. :D
Als je jezelf met een ander persoon vergelijkt, dan zul je wellicht ook gewichtsverschillen en bandbreedte in ogenschouw moeten nemen. Die twee bepalen al snel het drijfvermogen door de modder. Als jij een licht meisje bent op een lichte mountainbike en je vergelijkt dat met een zwaardere man op een zware tractor (met dragers, spatborden, verlichting, standaard) dan gaat er iets mis in de vergelijking.
Een reisfiets heeft meestal ook een langere achterbrug. Dat is iets prettiger en stabieler klimmen, omdat het lichaamszwaartepunt zich verder van het kantelpunt begeeft (achteras). Betekent ook dat je iets minder makkelijk als een geit kunt steigeren.
Met snel afdalen over sterk hobbelige wegen heeft een geveerde voorvork ook wel zijn voordelen. Mountainbiken is een zware sport, je bent voortdurend aan het remmen en optrekken. Dan heb je veel voordeel als je weinig gewicht meesleurt.
Ikzelf beleef heel veel plezier om mijn tractor als atb in te zetten. Conditionele verschillen zijn over het algemeen belangrijker en nivelleren bij mij de cijfers achter de komma (bij de gemiddelde atb rit in NL, limburg even buiten beschouwing latend). Daar ga ik dus niet een extra lichte 29'er voor aanschaffen, wat ik overigens wel zou doen als ik nog fanatieker zou willen mountainbiken :). Een instap 29'er hobbelt wel iets prettiger, geeft meer tractie bergop en is al snel 3-5kg lichter dan een tractor. Naarmate je lichter bent geeft een zwaardere fiets relatief meer nadeel, daar doen de elastieke crmo rietjes van je stalen frame niet zoveel aan af. En als het echt modderig wordt dan is rohloff toch wel erg fijn. Het gros staat dan op een heuveltje stil en moeten handmatig de voorderailleur verstellen omdat ie door de modder niet meer wil bewegen. Dan rijdt ik toch eventjes al die lichte mannetjes op hun 29'er voorbij. Die me overigens later weer voorbij komen suizen als ik met remmen dichtgeknepen het heuveltje af stuiter :). Op een beachrace zou ik het overigens dan wel weer met ze willen opnemen. Kom maar op met die wind op een zware tractor :).
Fokko schreef:@ Yopie, Ik heb de Cannondale Touring Rohloff Ultra en ben daar zeer tevreden over. http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... BQ&dur=686
Mooie fiets en inderdaad ook een mooi kleurtje!
Heb gelijk even op de zweedse marktplaats gekeken maar nee natuurlijk. :( Ze houden hier wel van fietsen maar het zijn bijna allemaal MTB's of racers. En daarbij heb ik toch het geld niet. :D
AB schreef:Ikzelf beleef heel veel plezier om mijn tractor als atb in te zetten.
Jij hebt me ook op het fantastische idee gebracht om wat niet nodig is van de Santos af te slopen! En nu ik er zo over nadenk is de vergelijking MTB met de santos inderdaad niet eerlijk. In de sneeuw had de Santos nog de dragers plus spatborden (dus onhandiger) en in de zomer had ik hem wel al kaal geplukt maar had hij nog steeds zijn oude gladde bandjes om dus ook wel weer logisch dat ik veel sneller onderuit ging.
Op ijs doet hij 't trouwens beduidend beter, hij is zo koersvast als een tank.
Ik weeg zelf rond de 58kilo en de MTB met spijkerbandjes 14kilo (wat zal 2 x 300 dikke spijkertjes wegen?) en geloof dat de Santos 2 kilo meer weegt maar dat moet toch geen verschil maken.
De geveerde voorvork op de mtb heb ik meestal gelocked dus dat kan ook het verschil met de Santos niet zijn.
Die andere tractor was een VSF met zijn 85kilo berijder die bar weinig fietst en al helemaal niet op zweedse MTBpaden dussss ... trek ik hierbij snel mijn conclusie weer in en ga de Santos weer een nieuwe kans geven!
Ja, ben zo te lezen niet echt slim bezig geweest :oops: dus thanks voor het openen van m'n ogen!

Het idee om met de kaal geplukte Santos ver weg te gaan begint weer angstaanjagend te groeien. :D Zat gelijk weer op kaarten te loeren en te kijken bij RevelateDesigns naar die prachtige bikepacking tassen (wel zonde van mn tubus en ortliebs). Maar eerst maar even wachten op de lente dan kan ik de Santos ECHT testen. 8)

Dank AB en sorry Marie dat ik even je draadje hebt geleend!

Groet,Yopie