Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring bagagedrager - Forum Wereldfietser

Ervaring bagagedrager

Hallo,

Heeft iemand hier ervaring met deze bagagedrager? Hij kost maar 19 euro. Is volgens mij uitermate geschikt voor mijn atb met disc brakes en kan tot 25 kg dragen.

Afbeelding
Heb geen ervaring met deze drager, maar wel een suggestie: bij het monteren van een drager die de buizen van de achtervork omklemt is het vast een goed idee om de bouten tot de juiste torsie aan te draaien. Als je de drager te strak laat klemmen, kun je misschien je frame beschadigen. Wat de beste waarde is zou ik aan de verkoper van het frame vragen. Misschien raadt hij/zij helemaal af om hem te monteren, dat weet ik niet. Een fiets met schijfrem zal een stevige vork hebben, maar soms zijn ze niet op zulke krachten gebouwd.
Passen je tassen erop: is er plek voor de haken voor zover je die kunt verstellen?
Wil je ook over hobbels: de achterste haken steunen op de schuine poot, de voorste steunen alleen indirect en proberen de schuine poot juist te buigen.
Leon
je kan mazzel hebben, maar in het algemeen is het verstandig om je op vakantie te beperken tot producten waarbij de ontwerper de functie in de praktijk van de gebruiker als uitgangspunt nam.
m-gineering schreef:je kan mazzel hebben, maar in het algemeen is het verstandig om je op vakantie te beperken tot producten waarbij de ontwerper de functie in de praktijk van de gebruiker als uitgangspunt nam.
En dat is hierbij niet het geval? Zo te lezen heb je er geen vertrouwen in?
Heeft mij persoonlijk iets te veel 'verstelmogelijkheden'..

En als je 'hele-hebben-en-houwen' er aan moet hangen kun je beter investeren in iets wat zich reeds heeft bewezen..

grundig
De twee courante merken die zich echt bewezen hebben zijn Tubus en Old Man Mountain, elk met een wat eigen toepassingsgebied. Tubus vooral voor de meer klassieke tourer, en OMM vooral voor mtb en schijfremmen. Het is de moeite waard geld uit te geven aan een drager. Slechte dragers gaan kapot, en slappe dragers hebben zowat meer invloed op het rijgedrag van je fiets dan een te slap frame.
Wim
Wim, helemaal mee eens. Gekloot met dragers kan je tocht stevig verstieren. Zou ik niet zo snel op bezuinigen.
merken die zich echt bewezen hebben zijn Tubus en Old Man Mountain
Vergeet de dragertjes van Jim Blackburn niet svp..
(Voor hen die al iets langer meedraaien..)
Zijn volgens mij nog steeds verkrijgbaar maar inmiddels iets minder 'courant' als die andere twee.

* vraagt zich af hoe dat komt *

ortlieb-syndroom..? 8)
Bedankt voor jullie reacties.
Nog even over Blackburn dragers. Ooit waren dat de enige acceptabele dragers op de markt, maar dat is lang geleden. Blackburn is sindsdien ook enkele keren in andere handen overgegaan. De ooit heel innovatieve lowriders zijn echt slap (moderne tassen passen bovendien slecht), en de mtn achterdrager is ook niet veel soeps. De EX achterdrager was wel redelijk stevig en niet heel erg duur. Voor de duidelijkheid : ik heb ze alle drie nog ergens op zitten. Er is van de EX1 nu ook een disc versie. Die EX1 is nog steeds een heel behoorlijke budget keus, al kost die nu toch ook tegen de 60 euro denk ik. Daarmee is het prijsverschil met de echt goede dragers niet zo groot meer, maar ik kan je ook weer uit eigen ervaring verzekeren dat je met Tubus of OMM in een kwalitatief andere wereld bent.
Wim
Wij hebben deze drager op onze tandem gebruikt. Mijn oude (+10 jaar) Vaude achtertassen pasten er niet goed op. Leon merkte dit al heel terecht op. Ik heb er twee brakeboosters aangevogeld met nog meer boutjes. Daar vielen toen de haken net achter en kreeg de hele tas wat meer steun. Echte problemen hebben we er niet mee gehad, maar dit is geen product voor een lange reis. Hij gaat op den duur los, er zitten heel erg veel boutjes (helaas niet het echte RVS spul) bij. Dus regelmatig alle boutjes nalopen. Ook kunnen de pootjes onderweg in elkaar schuiven en heb je ineens een drager op je achterband. Na 2800 km was een van die pootjes ook licht gebogen. Voor een volgende reis op de tandem zoeken we een nieuwe drager uit die robuuster is. Hij is ook vrij zwaar, maar wel goedkoop en in China overal te krijgen :)
Heb ruim 20 jaar ervaring met Blackburn en nooit een probleem. Tassen (Madden) passen perfect.
Kan tegenwoordig best heel anders zijn idd..

De meneer van OMM heeft mi heel goed gekeken naar de dragers van JB als je het mij vraagt.. 8)

Maar mooi spul, zekers..

4 wiw:

Afbeelding
Ik heb Blackburn en OMM dragers (plus Tubus en Nitto). Die OMM dragers zijn toch echt geen kopie van de Blackburn dragers, of je moet iedere alu drager een kopie noemen. Het materiaal is anders, de constructie is anders, en de bevestiging is anders.
Ik weet nog maar al te goed hoe slap mijn eerste Engelse dragers waren halverwege de jaren zeventig, van dun en lekker buigzaam staaldraad. De stalen Karrimor achterdrager was daarbij al een hele verbetering. Voordragers waren toen nog allemaal van die dingen boven je wiel, zodat met bagage je wiel alle kanten uit wilde behalve vooruit. Nogmaals, voor hun tijd waren Blackburn dragers vervolgens een hele verbetering, en het idee van een lowrider was ook prima. Beter was er ook nauwelijks. Thorn beval daarom in die tijd iedereen aan om de Blackburn dragers na iedere echt lange reis te vervangen. Het was niet voor niets dat goede framebouwers als Vittorio of Thorn eigen dragers zijn gaan ontwerpen.
Wim
grundig schreef: De meneer van OMM heeft mi heel goed gekeken naar de dragers van JB als je het mij vraagt.. 8)
.

En toen iets totaaaaaal anders gemaakt!

(ben je niet en heel klein beetje in de war met Bor-Yeuh oid?)
En toen iets totaaaaaal anders gemaakt!
Later..

Belangrijkste verschil is wel dat men holle buis itt blackburn die massief alu gebruikt.

Hoor graag van je waarom hol sterker is als masief.. :wink: