Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cuba - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Cuba

Filmpje gezien. Ben nog wel benieuwd hoe groot die doos is en vooral hoe jullie hem opvouwen. Idee voor een instructiefilmpje? 8)
Ben wel benieuwd hoe de Cuba gangers het met geld gedaan hebben.

Het is me helder dat pinnen niet kan.
Wel om dus contant geld mee te nemen en daar te wisselen en de mogelijkheid om met creditcard te pinnen.

Hebben jullie tips:
- globale indicatie van kosten per dag
- hadden jullie het te verwachtte benodigde geld geheel contant mee en/of ook gebruik gemaakt van creditcard

Ben benieuwd.
Wij hebben inmiddels geboekt Ook ik ben nog wel benieuwd hoe het daar met geld gaat. Moet alles contant mee? Valt er te pinnen? Wordt een creditcard op sommige plekken geaccepteerd (visa)? Of moeten er travellercheques mee?
Ik was in november en december in Cuba.
Pinnen kan in grotere plaatsen en toeristische centra met een Visa Card. Zorg dat er voldoende geld op de Visa-rekening staat, anders betaal je een fors bedrag aan Visa. Heb je meer dan 500 Euro op je Visa-rekening staan, dan ontvang je rente.
Je hebt in Cuba twee soorten geld: de nationale Peso en de "toeristen-Peso".
De automaten spugen alleen toeristen Pesos uit. Alle overnachtingen betaal je ook in toeristen-Pesos. Veel horeca en winkels accepteren alleen toeristen-Pesos. Aleen als fietser kom je vaak in plaatsjes waar alles in nationale Pesos gaat.
Voor nationale Pesos moet je tussen de Cubanen in de rij staan bij de bank. Nationale Pesos kun je niet wisselen op de luchthavens.
Neem imodium of diacure mee. In Cuba niet te verkrijgen. Bij buikloop krijg je onmiddellijk antibiotica. Medicijnen en medische consulten zijn duur voor niet-Cubanen.
Pas op met het eten van kreeft. Is vaak niet vers.
De wind komt meestal uit het oosten.
Let ook op de paardenpoep op de weg.
Bij de maatschappijen die op Cuba vliegen heb je geen fietsdozen nodig. De scanner van Havana Airport is groot genoeg voor een fiets.
Gerben Mensink schreef:Wij hebben inmiddels geboekt Ook ik ben nog wel benieuwd hoe het daar met geld gaat. Moet alles contant mee? Valt er te pinnen? Wordt een creditcard op sommige plekken geaccepteerd (visa)? Of moeten er travellercheques mee?
Ja, het is (inderdaad) verstandig om contant geld (euro's) mee te nemen want dan kun je gelijk wisselen op het vliegveld. Je kunt uiteraard niet met een gewone bankpas pinnen, het is noodzakelijk om een creditcard hebben. Ik had met mijn (ING) mastercard (wel ff activeren voor internationaal) nooit problemen om in grote steden geld te pinnen, kan bij cadeca's en banken in de steden. Ik zou aanvankelijk niet te veel van de pesos nationales halen; als fietser zijn ze heel bruikbaar maar wat je er mee koopt kost vaak helemaal niks. Enjoy, ik vond het een fantastisch land+ervaring (dec '13).
bert sitters schreef:Ik was in november en december in Cuba.
Pinnen kan in grotere plaatsen en toeristische centra met een Visa Card. Zorg dat er voldoende geld op de Visa-rekening staat, anders betaal je een fors bedrag aan Visa. Heb je meer dan 500 Euro op je Visa-rekening staan, dan ontvang je rente.
Je hebt in Cuba twee soorten geld: de nationale Peso en de "toeristen-Peso".
De automaten spugen alleen toeristen Pesos uit. Alle overnachtingen betaal je ook in toeristen-Pesos. Veel horeca en winkels accepteren alleen toeristen-Pesos. Aleen als fietser kom je vaak in plaatsjes waar alles in nationale Pesos gaat.
Voor nationale Pesos moet je tussen de Cubanen in de rij staan bij de bank. Nationale Pesos kun je niet wisselen op de luchthavens.
Neem imodium of diacure mee. In Cuba niet te verkrijgen. Bij buikloop krijg je onmiddellijk antibiotica. Medicijnen en medische consulten zijn duur voor niet-Cubanen.
Pas op met het eten van kreeft. Is vaak niet vers.
De wind komt meestal uit het oosten.
Let ook op de paardenpoep op de weg.
Bij de maatschappijen die op Cuba vliegen heb je geen fietsdozen nodig. De scanner van Havana Airport is groot genoeg voor een fiets.

Ik had contant geld mee, geen visacard.

Over medicijnen gesproken is mijn ervaring anders. Mijn fietsmaatje kreeg acute oorontsteking. Door medewerkers van de huisjes-camping park werden we naar een lokaal ziekenhuisje gebracht. We mochten niets betalen (behandeling en injectie - wat een krachtig paardenmiddel was), dat weigerden ze pertinent. Ondanks dat we aangaven dat we wisten dat niet alles voorradig is. Aansluitend door naar de apotheek, waar we met onze toeristengeld stonden.....de medewerkster ging bijna onderuit toen we daarmee wapperden. We moesten met lokaal geld betalen en waren rond de €2 euro armer.
Kortom: deze ervaring was goedkoop.
Neemt niet weg dat wat basismedicijnen zeker verstandig kan zijn; je hoeft dan niet onnodig hun mogelijk beperkte voorraad te gebruiken en kan het (met instructie) eventueel achterlaten bij de Cubanen.
Oké, bedankt. Het zal wel een mix worden van Visa en contant.

Nu las ik net weer dat het lastig is om electronica op te laden, bijvoorbeeld camera's (accu's) omdat het electriciteitsnet 110 Volt is. Wat is jullie ervaring?
Mijn telefoon- en camera- opladers werken allemaal zowel op 220 als 110V. Dat is tegenwoordig standaard dacht ik. Afgezien daarvan heeft vrijwel elke Cubaanse hotelkamer of kamer in een casa particular een airco, en die airco heeft een 220V stopcontact. Of een verloopstekker nodig is, weet ik niet meer.
In veel hotels of casas heb je een verloopstekker nodig.