Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ligfietsen kopen: advies gevraagd - Forum Wereldfietser

Ligfietsen kopen: advies gevraagd

Ik speel al heel lang met het idee om een ligfiets te kopen. En dan liefst nog zo'n ligfiets die heel laag aan de grond hangt, met een polyester frame errond (tegen de wind). Ik vraag me een heleboel af:

-> Hoeveel kosten die dingen ongeveer? Ik veronderstel dat ligfietsen een stuk duurder zijn dan gewone fietsen.
-> Is het rijden op een ligfiets makkelijk te leren?
-> Haal je er werkelijk hogere snelheden mee? Mijn belangrijkste reden om een ligfiets te kopen is om sneller van en naar het station te rijden (15km fietsen).
-> Wat met baggage? Kan je meer of minder meenemen dan op een gewone fiets?
-> Hoe noemen die fietsen die laag bij de grond liggen, met een sigaarvormige polyester romp? Ik heb gehoord dat je daar moeiteloos 60km/u mee haalt (op rechte stukken), omdat je zo weinig wind vangt. En zijn die wel verkrijgbaar in Belgi??

Ik hoop dat ik hier in het juiste forum post...

Hallo

Misschien dat je beter even op de volgende site kan kijken, daar staat veel informatie, over gebruik, prijzen vakantie etc....

http://www.ligfiets.net/
en dan bij
http://www.ligfiets.net/vvv/ en misschien dat je nog even verder kunt zoeken op die site.

ligfietsen is makkelijk te leren, zelfs ik kan het :lol:
oja, die sigaarvormige fiets? een velomobiel?

Gijs

Hoi,

Een heleboel vragen en geen eenvoudig eenduidig antwoord.

-> Hoeveel kosten die dingen ongeveer?
Nou tweede hands zijn ze in diverse prijsklassen te koop, begin eerst eens te bepalen waar je hem voor wilt gebruiken en ga dan op de types die zijn overgebleven een keer een dagje fietsen. Je geeft uiteindelijk een heleboel geld uit aan een dergelijke fiets. Ze gaan tot ver over de 6000 euro afhankelijk wat je wil.

-> Is het rijden op een ligfiets makkelijk te leren?
In principe wel de winkels die dergelijke fietsen verkopen en of verhuren geven hier alle begeleiding aan. De een fietst er zo op weg en de andere heeft er meer tijd voor nodig.

-> Haal je er werkelijk hogere snelheden mee? Mijn belangrijkste reden om een ligfiets te kopen is om sneller van en naar het station te rijden (15km fietsen).
Toen ik mijn eerste ligfiets kocht in 1986 werden mij ook byzonder hoge snelheden voorgespiegeld. Dit is natuurlijk naast de fiets ook afhankelijk van de berijder. De velomobielen die je noemt zijn inderdaad in staat tot hoge snelheden 50 is te halen en in de snelle echt wel sneller. Dit natuurlijk alleen op een wedstrijd of op een lange overzichtelijke weg. De snelheden op een bochtig parcour naar een station die ook nog enkele kruispunten en stoplichten heeft drukt de snelheid aanzioenlijk.

Op elke ligfiets is er een mogelijkheid om bagage mee te nemen De low riders hebben over het algemeen de minste mogelijkheden, bovendien hebben zij jammergenoeg de eigenschap dat ze in het verkeer minder gezien worden :!:

De fietsen worden Velomobielen genoemd.
Hieronder vallende Alleweders, de Quest en de Mango om er maar een paar te noemen.

Met de Alleweder heb ik heel goede ervaring; zelf gebouwd, bereden en inmiddels om diverse redenen weer verkocht (helaas)
Nu heb ik een Optima Condor die ik de komende jaren ga voorbereiden op mijn eerste lange fietsreis van 6 maanden.
Wat ik vooral wil zeggen is ; de ideale fiets bestaat NIET. Mike Burows zei eens ; je moet eigenlijk een schuur hebbben met 20 fietsen Een rechtop fiets, randoneur, low rider, bakfiets, vouwfiets, etc....

Hopelijk heb ik je niet ontmoedigd, want ondanks dat ik naast mijn Condor een "gewone" Koga Randoneur heb rijd ik het liefst op mijn Condor en zie altijd reikhalzend uit naar een vakantie met de ligfiets.

groet,

Menno

Ik heb ooit een ligfiets gereden (ik heb het nog steeds wel maar ik rij er niet zo vaak meer op).

Een probleem (met mijn fiets) is dat je met een ligfiets moeilijk in de stad kunt rijden. Zodra andere verkeersdeelnemers ook ruimte opeisen heb je met een ligfiets een probleem. Het probleem is namelijk dat je niet tussen auto's door kunt manovreren en andere obstakels (paaltjes slalom) Bij lage snelheden is het moeilijk in 1 mooie rechte lijn te rijden.

Door de korte wielbasis (afstand tussen de wielen) is de fiets ook wat zenuwachtiger. Bij veel ligfietsen moet je gewoon snel rijden om stabieliteit te verkrijgen.

Door de polder is het leuk, maar verder heb je er in Nederland niet zoveel aan. Zorg dus dat je minimaal een fiets koopt met een lange wielbasis, dan heb je dat wat minder.

Verder zijn veel claims van sneller fietsen fabeltjes. Mensen die zulke dure fietsen kopen, fietsen zowiezo al veel, en kunnen dus zowiezo hard rijden. Verder zit er meestal mooi duur spul op (scheelt ook een beetje), en is het vaak goed onderhouden. Mensen als Bram Moens (M5 Ligfietsen) hebben gewoon 'dikke benen' en kunnen op een gewone fiets waarschijnlijk ook zeer hard fietsen. Het harder fietsen heeft dus niet zoveel met de ligfiets te maken, maar meer met alles wat er om heen hangt.

Wat velomobielen betreft (Alleweder etc) het volgende. Deze fiets is nog minder wendbaar! Hoe ga jij hiermee fietsers inhalen op een fietspad? Moeten die andere fietsers maar de berm in? Zo'n fiets weegt 30 kg ofzo? Dat gewicht moet je wel allemaal in beweging zetten en houden! Met zo'n fiets ben je nog minder wendbaar als met een gewone ligfiets ook in de stad!

Groetjes,

Jos

menno schreef: De een fietst er zo op weg en de andere heeft er meer tijd voor nodig.
Ik zou eerder zeggen. De een fietst er zo op weg en de ander leert het nooit. Ik heb ook ooit overwogen een ligfiets te kopen. Na de verschillende modellen geprobeerd te hebben, heb ik de makkelijkste een hele dag gehuurd. Na een hele dag fietsen (en vallen) was mijn conclusie: Dit wordt nooit wat. Zo'n zenuwachtige fiets is niets voor een zenuwpees als ondergetekende.

Mijn advies is dan ook. Probeer zeer uitgebreid voordat je tot de dure aanschaf overgaat. Het is ook een teken aan de wand dat er al sinds jaar een dag een relatief groot aanbod tweedehands ligfietsen is die amper gebruikt zijn.

Gerd

Ik heb eeb Hurricane Sport.
http://www.ligfiets.net/fietsen/type.php3?id=15
Dat is een wendbare semi lage ligfiets.
Hij is absoluut sneller dan een gewone race fiets. Na gewenning fiets je met zo'n fiets veel sneller dan met een gewone racefiets.
Ik heb als dikke fietser geen moeite met samenwerkende groepjes toerracefietsers op de IJsselmeerdijk tussen Durgerdam en Monnikendam.
Een Hurricane is niet eens een echte raceligfiets.
Bukfietsers zijn dan vaak erg gefrustreerd.
Je fietst absoluut comfortabeler dan met gewone fietsen.
150 kilometer doe je zonder pijn.
Er zijn heel veel soorten ligfietsen:

Hoge op comfort en stadsverkeer gebouwde ligfietsen.
http://www.ligfiets.net/fietsen/type.php3?id=106


Lage snelle:
http://www.ligfiets.net/fietsen/type.php3?id=10

Vakantieligfietsen:
http://www.ligfiets.net/fietsen/type.php3?id=40
Deze zijn maar een klein beetje sneller dan gewone fietsen.
Maar tijdens lange stukken tegen de wind zijn deze fietsen absoluut in het voordeel.

Verder veel mengvormen:
http://www.ligfiets.net/fietsen/type.php3?id=353
http://www.ligfiets.net/fietsen/type.php3?id=341
Deze 2 zijn snel.

Het is een kwestie van uitproberen.
In de stad is een ligfiets onhandiger.
Maar na oefening en gewenning gaat het erg goed.

Op lange afstanden is een ligfiets niet te verslaan qua comfort en snelheid.
Als je je ligfiets als vakantiefiets wilt gebruiken is een hoger type practischer.
Beter uitzicht en je valt beter op. Het is relaxter. Je kijkt over heggen en muurtjes. Handig in Ierland.
Ligfietsen hebben meer bewegende onderdelen, langere ketting, vering. Theoretisch dus kwetsbaarder.
Dat is tijdens een verre reis misschien wat onhandig.

Klimmen is een kwestie van trainen op soeplesse.
De meeste ligfietsen rijden met bagage, in banaantassen, http://www.ligfiets.net/accessoires/type.php3?id=204 , stabieler dan zonderbagage.
Afdalen met een Hurricane is spectaculair kicken.

Een Hurricane vind ik, ivm de hoogte, minder geschikt voor vakanties. Ik heb het wel gedaan. Als je in een groepje op vakantie gaat is de hoogte minder een probleem.
Met een radical karrettje, http://www.ligfiets.net/accessoires/type.php3?id=304.


De ligfietswinkel in Amsterdam, http://www.ligfietswinkel.nl/ , houdt toertochten waar je diverse fietsen kan proberen. Erg leuk!
Als je veel door polders moet fietsen is een ligger ideaal.
Kijk op de ligfietspaza: http://www.ligfiets.net/

Hoi,

Ik heb in juni bij velomobiel in Dronten een proefritje gemaakt met de quest, en ga komende week een langere proefrit maken. Als je een snelle fiets voor de lange afstand wil hebben lijkt mij de Quest ideaal, maar voor 15km van en naar een station lijkt mij een wat hoger, en open model ligfiets handiger en sneller/wendbaarder.

Ik zou gewoon veel gaan proefrijden bij ligfietswinkels, dan kom je er snel genoeg achter wat je wel of niet bevalt.

Een Quest kost rond de 5700 euri en zijn niet tweedehands verkrijgbaar, en open ligfietsen heb je tweedehands al voor een paar honderd euro.

Wat betreft de snelheidswinst: op een ligfiets heb je minder weerstand, maar op 15 km zul je maar weinig tijdwinst halen. Een ligfiets is wellicht wel veel comfortabeler.
Parasietje schreef:Ik speel al heel lang met het idee om een ligfiets te kopen. En dan liefst nog zo'n ligfiets die heel laag aan de grond hangt, met een polyester frame errond (tegen de wind). Ik vraag me een heleboel af:
Eerste opmerking: een die laag bij de grond hangt met een polyester frame er omheen, die twee gaan niet echt samen. Nu is het wel zo dat de onderkant van een velomobiel niet veel ruimte heeft tot de grond (precieze afstand kan je beter iemand anders vragen, ook afhankelijk van welk type), maar om nou te zeggen dat ie laag is, dat lijkt me niet.
-> Hoeveel kosten die dingen ongeveer? Ik veronderstel dat ligfietsen een stuk duurder zijn dan gewone fietsen.
Hangt er helemaal vanaf waarmee je het vergelijkt. 'Gewone' fietsen, is dat een oud stationsbarrel, een hybride, een racefiets, etc... Voor veel fietsen wordt tegenwoordig ook al behoorlijk wat neergelegd. En zoals al is gezegd, nieuwe ligfietsen zijn vanaf iets van 400 (ombouw buk naar lig) tot een 8000, maar er zijn ook genoeg 2e handsjes te krijgen in goede kwaliteit.
-> Is het rijden op een ligfiets makkelijk te leren?
Er zijn inderdaad uitzonderingen, maar gemiddeld zou ik zeggen dat het een 10 mins duurt. Op hoge versies kan je zo wegfietsen, op erg lage moet je ff wennen. Maar het verschilt ook per persoon.
-> Haal je er werkelijk hogere snelheden mee? Mijn belangrijkste reden om een ligfiets te kopen is om sneller van en naar het station te rijden (15km fietsen).
Hier spelen 2 dingen mee. Of je sneller kan met een ligfiets is afhankelijk van de fiets en of je het uberhaupt wil, maar in jouw geval ook de route naar het station, zitten hier veel stoplichten in, moeilijke situaties, etc.
-> Wat met baggage? Kan je meer of minder meenemen dan op een gewone fiets?
Hangt er helemaal vanaf. Ik heb er zelf een bak permanent aan hangen (gelijk staartpunt), daar past ~60L in. Je kan ook met tassen werken, verzin het maar. Je kan zelfs normale fietstassen eraan hangen. Het zal dus weinig verschillen.
-> Hoe noemen die fietsen die laag bij de grond liggen, met een sigaarvormige polyester romp? Ik heb gehoord dat je daar moeiteloos 60km/u mee haalt (op rechte stukken), omdat je zo weinig wind vangt. En zijn die wel verkrijgbaar in Belgi??
Nou, moeiteloos 60km/h halen is een beetje overtroffen. Met de juiste velomobiel zijn er mensen die kruissnelheid rond 40 makkelijk kunnen rijden, sommigen hoger voor een bepaalde tijd, maar 60 heb ik nog niet langs horen komen. Natuurlijk moet je niet naar wedstrijdtijden kijken, daar worden met de Quest wel hogere snelheden gehaald, maar dat zijn er relatief weinig en dat is niet dagelijks verkeer (-:
Ik hoop dat ik hier in het juiste forum post...
Niet echt. Natuurlijk zitten hier wel ligfietsers (net als ik dus), maar je kan het beter op de nieuwsgroep van ligfiets.net proberen.

Wat ook nog eens meespeelt in jouw verhaal: je wilt 'm stallen opt station. Ga daar eerst eens uitzoeken wat je daar uberhaupt wil en kan stallen. Als het bewaakt is en je komt inderdaad met een velomobiel aanzetten, wat vinden ze daarvan?

Voorderest zijn er genoeg ligfietsen om een keuze uit te maken. Ik zag eerst door de bomen het bos niet meer, maar eerst op uiterlijk gekeken en daarna bij De Liggende Hollander (in Eindhoven) meegedaan aan de open dag kwam ik al snel bij mijn huidige fiets uit. Ik kan je die open dag erg aanraden aangezien je dan alle fietsen die ze hebben staan uit kan proberen, er zit ook een tocht bij zodat je de fiets wat beter uit kan testen.

Nog even wat commentaar op de andere reacties:
GerdC
Na een hele dag fietsen (en vallen) was mijn conclusie: Dit wordt nooit wat. Zo'n zenuwachtige fiets is niets voor een zenuwpees als ondergetekende.
Ik ben benieuwd wat voor fiets je hebt geprobeerd dan. Er zit inderdaad behoorlijk wat verschil in de zenuwachtigheid van de fietsen, maar er zijn er ook een hele hoop die zo stabiel zijn als wat. Net als mijn huidige fiets, deze vakantie met ~70km/h van de berg af gereden, geen enkele last van zenuwachtigheid...
Mijn advies is dan ook. Probeer zeer uitgebreid voordat je tot de dure aanschaf overgaat. Het is ook een teken aan de wand dat er al sinds jaar een dag een relatief groot aanbod tweedehands ligfietsen is die amper gebruikt zijn.
Het advies is inderdaad prima. Je hoort ook inderdaad af en toe van mensen die de ligfiets hebben gekocht maar zelden gebruikt, de zogenaamde impulsaankoop denk ik dan. Hoe stom kan je zijn? Maar goed, sommige mensen komen ook met een nieuwe pc thuis terwijl ze die eigenlijk niet nodig hebben of niet eens kunnen betalen, dus of dit nu aan de ligfiets specifiek ligt dat betwijfel ik.

josr:
Een probleem (met mijn fiets) is dat je met een ligfiets moeilijk in de stad kunt rijden. Zodra andere verkeersdeelnemers ook ruimte opeisen heb je met een ligfiets een probleem. Het probleem is namelijk dat je niet tussen auto's door kunt manovreren en andere obstakels (paaltjes slalom) Bij lage snelheden is het moeilijk in 1 mooie rechte lijn te rijden.
Door de korte wielbasis (afstand tussen de wielen) is de fiets ook wat zenuwachtiger. Bij veel ligfietsen moet je gewoon snel rijden om stabieliteit te verkrijgen.
Ben ik het niet mee eens. Ik rij zelf altijd in de stad, nergens last van. Natuurlijk moet je je gedrag wel wat aanpassen, maar dat geldt ook als je met je snelle racefiets door de stad heen fietst (of ragt). Het manouvreren kan inderdaad wel wat lastiger zijn, maar vaak hoef je dat niet eens te doen door simpelweg een andere weg te pakken of gewoon geduld te hebben. Ook lage snelheden zijn prima te rijden. Ik rij nog wel eens met mijn ouders, ~15km/h gaat het dan, dan is prima te doen...
Ook over die wielbasis, dat klopt ook niet. De wielbasis speelt wel een rol mee, maar het gaat ook over de starheid van de fiets hoe zenuwachtig die is...
Verder zijn veel claims van sneller fietsen fabeltjes.
Je moet het nog steeds zelf doen ja... Ook gaat het sneller fietsen pas op als je een (semi-) lage ligfiets hebt. Puur gekeken naar de luchtweerstand levert dat al vrij snel voordeel op als je minder front oppervlak hebt. Met mijn semi-lage ligfiets ben ik wel degelijk sneller dan dat ik ooit op mijn racefiets was...

Maar kijk gewoon eens rond, hou je ogen open. Veel mensen hebben een ligfiets voor het comfort, niet de snelheid, en alleen daarvoor zou je het al kunnen doen. Maar je denkt erover na, je vraagt, dat is al heel wat. Een keuze maken moet je bewust doen, niet als een impuls.

PS Pff beetje lange post geworden, sorry (-: