Additionally, paste this code immediately after the opening tag: achtertassen - Forum Wereldfietser

achtertassen

Hallo,

Bij de voorbereiding van m'n fietsvakantie ben ik aan het ronkijken naar achtertassen. Ik lees hier op het forum veel goede berichten over Vaude en Ortlieb. Daarom vandaag een setje Back-Roller Classic van Ortlieb geleend om die eens uit te proberen. Montage van de tassen op m'n 26" fiets met Tubus Cargo drager gaat zonder problemen, alleen zit ik constant met m'n hakken tegen de tassen aan :? .Als ik foto's zie van vakantiefietsen met soortgelijke tassen zitten die veel verder naar achteren. Dus de drager nog iets aangepast en de tassen zo ver mogelijk naar achteren geplaatst. Gaat wel iets beter, maar is niet geweldig. Iemand een suggestie ??

PS
Heb schoenmaat 43 dus dat lijkt me niet de oorzaak :wink:

groetjes
Kunno

Kunno, Ik zou het ook niet weten van een afstand, maar een optie zou kunnen zijn dat je een set achtertassen probeert van het merk vaude. Die hebben namelijk een linker en een rechter achtertas. Die van ortlieb kan je aan allebei de kanten gebruiken. Ik weet wel dat van een 26 inch fiets de achter vork kleiner is dan van een 28 ich fiets. Dit zou mogelijk een reden kunnen zijn, alleen begrijp ik dan niet waarom andere mensen er dan geen last van hebben? Wacht de verdere berichten maar af.

Mario
Hey

Een oplossing voor jouw probleem heb ik niet Kunno, maar ik denk dat het raken van de tassen met de hielen wel meer voorkomt. Vorige maand ben ik op vakantie vertrokken met een omgebouwde ATB en af en toe raakte ik ook m'n achtertassen terwijl ik geen reuzevoeten heb (maat 43-44).

Trouwens, die Back-Rollers zijn een superkoop en zeker hun geld waard! :wink:

Nick

Heb je de haken op de tassen al maximaal naar voren verschoven? Daarmee verplaats je de tas naar achteren.
niko

Kunno

Ik heb zelf maat 45/46 en een fiets met 26 inch wielen, ook met de tubus cargo en Ortlieb backroller classic. Ik heb geen problemen. De oplossing zit er in dat je inderdaad (zoals Niko al zegt) de haken zoveel mogelijk aan de uiteinden plaatst zodat je tas zover mogelijk naar achteren kan. Als je dit doet zul je ook zien dat de plastic rand (waar je haken inklikken) in z'n geheel evenwijdig loopt met de rand van de tubusdrager waar je de tassen aanhangt. (bij de cargo drager is dat een extra buis, zodat je tassen wat lager kunnen hangen)

Leo

Niko en Leo,

Ik heb de haakjes helemaal op de uiterste stand gezet en de tas zo ver mogelijk naar achteren op de drager gezet. En jawel dan gaat alles precies goed. De achterste haak zit dan wel voorbij de laatste spijl, dus vlak voordat de buis weer naar beneden loopt, maar alles blijft netjes op z'n plaats zitten.
De handleiding van Ortlieb geeft trouwens aan dat de achterste haak voor de laatste dwarsstukje moet zitten, maar dan is het niet erg lekker trappen.. :?
Vind eigenlijk dat meneer tubus voor deze prijs de bagagedrager wel 5 cm langer had mogen maken, scheelt een hoop geklier.

@Leo,
Jij maakte nog een opmerking over de een extra buis op de cargo drager om de tas wat lager te kunnen hangen. Weet je zeker dat je de cargo bedoelt en niet de cosmo? Volgens mij kan de tas maar op 1 manier aan de cargo worden gehangen.

Kunno

Je fiets fietst het lekkerst met bagage als de bagage zover mogelijk naar voren zit (zoveel mogelijk voor de achternaaf), maar net niet zover dat je met je hakken de tas raakt. Dat is dus voor een fabrikant van dragers een lastige keus, want lang niet alle fietsen hebben even lange liggende achtervorken. De ideale vakantiefiets heeft lange achtervorken voor de stabiliteit. Veel mtb's zijn best geschikt als vakantiefeiets, maar hebben nogal eens korte liggende achtervorken en dan heb je een probleem. Kortom, eigenlijk is je frame de boosdoener. De oplossing is dan om net zolang te klooien met de haken totdat je tas net ver genoeg naar achteren hangt. Ik zou overigens liever niet mijn achterste haak achter de dwarsverbinding hangen. Je kunt toch ook de ene haak op de uiterste stand moneteren, en de andere juist verder naar binnen? Dan win je heel wat centimeters. Het enige probleem is dan dat de tas naar voren kan schuiven, en dat moet je dan met de onderste haken voorkomen.
Wim
Geen punt, die haak achter de achterste dwarsverbinding: de Ortlieb-haken lopen helemaal om de buis heen. Dus hij kan er nooit afschuiven.

Sorry: deze mag weg - ik heb per ongeluk op het quote knopje gedrukt ipv wijzigen.
Wim

[quote="Willem Jongman"]Je fiets fietst het lekkerst met bagage als de bagage zover mogelijk naar voren zit (zoveel mogelijk voor de achternaaf), maar net niet zover dat je met je hakken de tas raakt. Dat is dus voor een fabrikant van dragers een lastige keus, want lang niet alle fietsen hebben even lange liggende achtervorken. De ideale vakantiefiets heeft lange achtervorken voor de stabiliteit. Veel mtb's zijn best geschikt als vakantiefeiets, maar hebben nogal eens korte liggende achtervorken en dan heb je een probleem. Kortom, eigenlijk is je frame de boosdoener. De oplossing is dan om net zolang te klooien met de haken totdat je tas net ver genoeg naar achteren hangt. Ik zou overigens liever niet mijn achterste haak achter de dwarsverbinding hangen. Je kunt toch ook de ene haak op de uiterste stand monteren, en de andere juist verder naar binnen? Dan win je heel wat centimeters. Het enige probleem is dan dat de tas naar voren kan schuiven, en dat moet je dan met de onderste haken voorkomen.
Wim[/quote]

Willem Jongman schreef:... Ik zou overigens liever niet mijn achterste haak achter de dwarsverbinding hangen.
Toch wel. Als je dat niet doet, dan is de lengte van het stuk kunststof aan de tas dat de krachten moet opvangen langer en kan de achterste klinknagel uitscheuren. Niet dat dat een ramp is, want met een M5-bout en -moer kun je het weer repareren.
Groet,
Leon

PS: schoenmaat 45, bekend probleem dus. Bij mijn huidige frame heb ik daarom expres de liggende achtervork 1 cm langer laten maken.
PS2: ook bij Cycletoursvakanties zijn waterdichte tassen erg fijn, als "ze" je tassen in een plas water laten liggen :)