Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Degelijke carbon voorvork - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Degelijke carbon voorvork

Matthie9000 schreef:Interessant dat je carbon zo kunt construeren dat het éénmalig een flinke klap kan opvangen in een F1-raceauto maar wat is de relevantie daarvan voor een vakantiefiets?
Ik wil er alleen maar mee zeggen dat carbon niet per definitie als breekbaar moet worden gezien. Bij een ultralichte racefiets zal dat misschien zo zijn, maar je kunt carbon dus kennelijk ook zo constueren dat het zelfs bij zware crashes op hoge snelheid heel blijft...
Henrie schreef: maar je kunt carbon dus kennelijk ook zo constueren dat het zelfs bij zware crashes op hoge snelheid heel blijft...
Maar je kan het ook construeren uit spul dat je ook carbon mag noemen*), en voor een zodanige prijs dat er ook nog genoeg (lees meer als de helft) voor het marketing budget overblijft

'cheap, light, strong: pick any two'


*) je hebt heel veel kwaliteiten carbonvezel, daar kun je dan heel veel verschillende weefsels van vlechten, die kun je met heel veel verschillende lijmen insmeren, die kun je dan in hel veel variaties in een mal leggen, die kun je dan op heel veel verschillende manieren onder zeer verschillende condities laten uitharden en dan is het allemaal 'CARBON!'
De uci regel 1.3.019 bepaalt het minimum gewicht van een racefiets op 6800 gram.
Wat is de motivatie achter deze regel? Misschien moet er een wereldfiets regel komen mbt een minimaal (frame met vork) gewicht.
(*)De uci heeft wel meer bijzondere ontwikkelings remmende regeltjes...
Eric op de Fiets schreef:
De uci regel 1.3.019 bepaalt het minimum gewicht van een racefiets op 6800 gram.
Wat is de motivatie achter deze regel? .

UCI= Utter & Complete Idiots
Het is in ieder geval handig voor de ploegen met een lager budget.
[foutje :D ]
Eric op de Fiets schreef:Wat is de motivatie achter deze regel?
...
(*)De uci heeft wel meer bijzondere ontwikkelings remmende regeltjes...
Ik ben het met Marten eens. Eigenlijk zoek je een rationele verklaring voor een 'clubje' dat niet zo aan rationaliteit doet. Hun werking is zelf in strijd met hun eigen doelstellingen.

Maar als ik me niet vergis is één van de redenen dat men een stop wilde zetten aan de race naar steeds lichter en dit om verschillende redenen:

- Om er voor te zorgen dat het een competitie tussen mensen is, en niet een technische competitie.
Niet dat ze met die regel daarin slagen.

- Om te voorkomen dat men te veel de materiaalgrenzen opzoekt ten koste van de veiligheid.
Bij dat argument kan ik me nog iets voorstellen. Maar o.a. het verbieden van ultrasmalle bandjes zou daarin minstens zoveel effect hebben.

Renaat
UCI= Utter & Complete Idiots
or UCI= Utter Carbon Idiots :? Je hebt ongeremde idioten nodig om tot vernieuwing te komen. Welke idioot ging er met een kroon in bad, een beetje chaos en anarchie is goed voor nieuwe ontwikkelingen. Zonder woning geen kroning, of schiet ik nu een beetje door?
Dit filmpje toont toch wel aan dat carbon heel sterk is. Maar vergeet vooral niet dat een carbon frame meestal minder dan de helft van een stalen exemplaar weegt. Bij hetzelfde gewicht tussen carbon en staal (wat absurd zou zijn, want carbon kies je voor andere eigenschappen) zou er dan veel verschil qua sterkte zijn denk je? Denk dan menigeen nog zou opkijken hoe sterk carbon wel is. Maar ga geen frames van 800 gram vergelijken met een stalen frame van 2 kg.
Niemand hier beweert dat carbon niet sterk is. Het is een pracht materiaal. Waar het om gaat is de vraag hoe het reageert op ongebruikelijke belastingen en kleine beschadigingen zoals die optreden bij vakantiefietsen.
Wim