Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskar banden (zelfde maat als sommige ligfietsbanden) - Forum Wereldfietser

Fietskar banden (zelfde maat als sommige ligfietsbanden)

Hallo,

Sta op het punt om zowel mijn fiets als kar een upgrade te geven. Daarbij horen ook de banden uiteraard (hmmm jawel alweer banden). Voor mezelf heb ik uitgemaakt dat schwalbe marathon supremes mij het meeste aanspreken (panaracer ed. zijn ook door het hoofd gegaan, maar uiteindelijk toch iets meer naar de middenklasse gegaan). Ik had het idee deze banden ook voor de kar te gebruiken, maar de maat die ik nodig heb, bestaat blijkbaar niet. Er liggen nu banden op met maat 47-406. (en de supremes gaan maar tot 42-406
Zijn er mensen die gelijkaardige alternatieven weten ?

Mocht ik toch over dergelijke topic gekeken hebben, mijn excuses dan !

Grts
Marijke
Kijk ook eens naar de Big Apple. Die heb ik op m'n fietskar. lekker breed, veert goed en weinig rolweerstand.
Ik heb sinds kort de radical cyclone. Rollen die apples net zo goed als de standaard banden?
Ik weet niet welke de standaardbanden zijn. Je kan ook dunne bandjes monteren (marathon racer in die maat) en keihard oppompen als je alleen maar op asfalt rijdt, dan heb je een nog lagere rolweerstand. Maar de ideale mix heb ik gevonden met die Big Apples.
Hoi Laagvlieger,

welke maat heb jij erop liggen ? Vind hier
http://www.bike-components.de/products/ ... r=1&xtmcl=
big apples performance van 50-406 en van 55-406
Zelf zou ik denken dat de 55 in dit geval nog iets beter is. Verbeter me maar als ik het fout heb.

Met de racer heb ik een beetje hetzelfde probleem als met de supreme. Daar is ook de maximumbreedte 40. Dus daarom ook van het lijstje geschrapt. :?

Vandaag ook weer een stuk in de bossen gaan bollen en dan wil ik toch niet al te veel schuiven en lek rijden. Het merendeel is dan wel asfalt, maar grint en bospaadjes worden echt niet geschuwd :D

Ik bekijk alvast ook even de radical cyclone.

Bedankt alvast voor de reactie !
Ik ben geen kenner, maar het zou me toch verbazen als de 'ideale' band voor op de fiets, ook de ideale band is voor op een fietskar.

Er is immers sprake van:

- In de meeste gevallen veel minder belasting van de wielen en banden (makkelijk factor 2, maar ook factor 4-5 zal wel voorkomen) (--> o.a. invloed op slijtage, optimale druk (dus rolweerstand, noodzakelijk stugheid, ... zijn niet zomaar te vergelijken), kans op lekrijden, ...)

- Geen aandrijving op de banden (--> o.a. invloed op het nut van profiel)

- Andere belasting, zeker zijdelings

- Geen nood aan 'comfort', naargelang de omstandigheden en het meegenomen gewicht wel nood aan demping van trillingen schokken

- ... (ik vergeet er waarschijnlijk nog)

Dat een band je aanspreekt op je gewone fiets lijkt me geen zeer goede reden om deze band ook te gebruiken op een fietskar.

Renaat
Hoi Renaat,

Ik begrijp jouw redenering en zie er wel wat in. Jammer genoeg ben ik niet zo technisch onderlegd om op basis van hetgeen jij aanhaalt bij een andere band uit te komen. Dus als je een ander idee hebt ... steeds welkom :wink:

Voor mij is het belangrijk dat de rolweerstand zo laag mogelijk blijft gezien de kar zelf zo'n 14 kg weegt en de maximale belasting zo'n 35 kg is. Het is geen bagage maar bewegend grut dus demping is daarbij zeker belangrijk zodat het daar toch ook wel enigszins comfortabel in blijft. (had ik misschien van in het begin moeten meegeven :? )

Als er op basis hiervan een andere band de voorkeur zou krijgen ... just shoot ! I'm listening !
oeps Wimmert, had even niet door dat je het over je fietskar zelf had :oops:
Marijke9 schreef:oeps Wimmert, had even niet door dat je het over je fietskar zelf had :oops:
Ah geeft niets!
Maar hoe is jouw ervaring met de standaard banden?
Was je daar tevreden over?
Het verbaast mij hoe licht het ding rolt, namelijk.
Marijke9 schreef: Er liggen nu banden op met maat 47-406. (en de supremes gaan maar tot 42-406
Zijn er mensen die gelijkaardige alternatieven weten ?
Veel velomobielrijders zweren voor de rolweerstand bij de Vredestein F-lites 406-50

ZIe ook http://www.ligfiets.net/product/accesso ... -lite.html
Ik heb goede ervaringen met big apples in 50 - 406 onder een burley d'lite met kind en wat olumineus spul als luiers, pot, picknickkleed etc....

Groet Remco
Wimmert schreef:
Marijke9 schreef:oeps Wimmert, had even niet door dat je het over je fietskar zelf had :oops:
Ah geeft niets!
Maar hoe is jouw ervaring met de standaard banden?
Was je daar tevreden over?
Het verbaast mij hoe licht het ding rolt, namelijk.
Mijn standaardband die op mijn kar zit is een kenda (geen typevermelding van te vinden) met behoorlijk wat profiel. Naar mijn gevoel bolde mijn karretje behoorlijk maar met ettelijke duizenden kilometertjes op de teller (de kar werd ook gebruikt bij woon-werkverkeer en dat loopt ook op) zijn ze aan vervanging toe. Alvast nooit lek mee gereden en toch behoorlijk wat glas tegen gekomen. Persoonlijk vond ik ze echter beter voor minder asfalt. Als ik de modderpaadjes kies, geeft mijn kar immers nooit een krimp terwijl ikzelf wel eens een schuiver maak. (Uiteraard omdat een kar ook wat stabieler is, maar ik vond het wel markant.)
Voor mij is het nu dus even uitproberen of andere banden daadwerkelijk lichter lopen. Is dat niet het geval ga ik terug voor een type met iets meer profiel, want ik was er best tevreden van.
Als ik beslist heb welke ik ga nemen, laat ik alvast hier even weten of er een merkbaar verschil is :!: Een kleine wederdienst voor het meedenken :)
Ligger schreef:Veel velomobielrijders zweren voor de rolweerstand bij de Vredestein F-lites 406-50

ZIe ook http://www.ligfiets.net/product/accesso ... -lite.html
Marijke9 schreef: Er liggen nu banden op met maat 47-406. (en de supremes gaan maar tot 42-406
Zijn er mensen die gelijkaardige alternatieven weten ?
Veel velomobielrijders zweren voor de rolweerstand bij de Vredestein F-lites 406-50

ZIe ook http://www.ligfiets.net/product/accesso ... -lite.html
Hoi Ligger,
ben even door de commentaren gescrold en bij nat weer vinden sommigen hem nogal schuiverig. Er zit heel weinig profiel op dus wellicht heb je helemaal gelijk wat betreft de rolweerstand. Voor mij is het echter toch wel belangrijk dat hij niet direct schuift bij nat weer, want als de kar gaat schuiven, ben ik er zeker van dat hij met mij aan de haal gaat :lol:
Maar heel erg bedankt om mee te denken !
Revanho schreef:Ik ben geen kenner, maar het zou me toch verbazen als de 'ideale' band voor op de fiets, ook de ideale band is voor op een fietskar.


- Geen nood aan 'comfort', naargelang de omstandigheden en het meegenomen gewicht wel nood aan demping van trillingen schokken
Comfort is belangrijker dan je denkt. Je wilt namelijk niet dat die kar achter jouw fiets omhoog en zijdelings stuitert als de weg wat minder goed is.
Ik had zelf ook al even stiekem zitten kijken omdat ik die standaard yokoyokooloeloeloe (spreek dat maar eens uit) banden niet helemaal tof vond.
Ik kwam uit op op de schwalbe big apple
50-305 (16 x 2.00) RaceGuard®, Performance Line Endurance Black-Reflex
Voor mijn radical cyclone.
Omdat:
big apple op fietsen als een betrouwbare band geldt.
Veel ruimte is om met lucht het gedrag van de kar te beinvloeden.
Draadband dus licht.
Hoi Wimmert,

Deze band had ik ook al de revue laten passeren :)
Waarom zou jij voor deze gaan en niet voor de big apple ? meer profiel en daardoor beter off-road ? Maar betekent dat niet meer rolweerstand of zie ik dat nu even fout ?

Ik twijfel nog tussen deze twee.
Als er weinig gewicht op komt hoeft de druk minder hoog. Als de druk minder hoog is hoeft het karkas niet zo sterk. Dan zijn de banden die bedoeld zijn om als achterband van een fiets met stevige berijder te fungeren dus nodeloos zwaar uitgevoerd.
Ik neig dus naar een lichter type.
Leon
Ik neig dus naar een lichter type.
Bedoel je het lichtste van deze twee of nog een geheel ander type band ? Ik vond de big apple wel ok omdat daar (naar het schijnt) behoorlijk wat vering opzit wat toch een beetje comfort geeft.
Ik bedoelde big apple en niet big ben!
Marijke9 schreef:
Ik neig dus naar een lichter type.
Bedoel je het lichtste van deze twee of nog een geheel ander type band ? Ik vond de big apple wel ok omdat daar (naar het schijnt) behoorlijk wat vering opzit wat toch een beetje comfort geeft.
Ik bedoel eigelijk andere types. Twee van die sterke dikke dingen voor een karretje van alles bij elkaar 30 kilo (?) lijkt me overkill.
Betrouwbaar is het zeker.
Leon