Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kettingtest - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Kettingtest

Chaintest 6000 km

Shimano HG 70 still 100 percent worn out
KMC X8 now 56 percent worn out
KMC Gold now 74 percent worn out
KMC X1 now on one spot 60 percent and another spot 85 percent worn out
Kan er iemand uitleggen hoe het kan dat nu ineens de X8 minder versleten is dan de gold... Is de eerste rek tot een bepaalde hoogte van de x8 sneller?
marketing, variatie, verkeerde onderzoeksopzet :shock: :?: :wink:
Denk kwa onderzoeksopzet dat dit niet zo is, maar misschien dat het komt omdat ze bij de kmc gold met gewicht spelen....
lars de wit schreef:Shimano HG 70 still 100 percent worn out
Je bedoelt dat je 'meetapparaat' niet meer dan 100% kan aanduiden. De slijtage gaat gewoon door, daar hoef je niet ongerust over te zijn :) .
Leon
Leon schreef:
lars de wit schreef:Shimano HG 70 still 100 percent worn out
Je bedoelt dat je 'meetapparaat' niet meer dan 100% kan aanduiden. De slijtage gaat gewoon door, daar hoef je niet ongerust over te zijn :) .
Leon
Gewoon doorfietsen, op een gegeven moment geeft de Rohloff checker wel weer aan dat de ketting weer helemaal goed is!


(dan staat de achterkant van de meetboog op de volgende rol)
Lol Marten :P
De stand na iets meer dan 7000 km

Shimano nog steeds 100 % versleten
KMC X8 is nu 91 % versleten
KMC Gold is nu 89 % versleten
KMC X1 is nu 90 % versleten

Komt aardig bij elkaar in de buurt nu he ...
Shimano HG 70 still 100 % worn out
KMC X8 is now 91 % worn out
KMC Gold is now 89 % worn out
KMC X1 is now 90 % worn out

7300 km gave the same result.
Why a 7300 measurement ?
Because I changed my chain, I had a spare one with me.
The testing chain had a tick in it since roughly the first 1000 kilometers.
I calculated it, more then one million ticks I had to hear and feel and now I was sort of sick and tyred of it.
I wanted to change my chain a long time ( and kilometers ) ago but I wanted to do the chaintest as well so I kept going with it.

The winner is for me KMC X8
KMC Gold and KMC X1 are slightly better but that is to neglect.
And with 14,95 euro for the KMC X8 chain it will be my next choice !

I will continue this trip with a new Shimano HG 70 because I brought that one from Hollland and measure again, just for fun.

Tailwinds !!!

:wink:
Hi Lars,

wat heb je eigenlijk gebruikt om de ketting te smeren?
Hoi Frank,

Kettingzaagolie.
Ooit eens een liter gekocht in duitsland, doe ik waarschijnlijk mijn hele leven mee :D

Met een oude tandenborstel druk ik op de ketting en draai de pedalen rond.
Dit alle 4 de zijden van de ketting.
Voorblad en derraileurwieltjes ( van mijn kettingspanner ) het aangekoekte vet erafhalen met een houtje en de ketting smeren.

Afhankelijk van de wegen ( gravel, stof, zand ), het weer ( na een regenbui smeer ik altijd opnieuw ) doe ik dit een aantal keer per duizend kilometer.
Op de fiets wandel beurs zegt het mannetje van de KMC tent dat alle KMC kettingen 2x langer mee gaan dan alle sram of shimano kettingen. Best kort door de bocht, maar misschien waar. In mijn geval ga ik een KMC x10 silver light op mijn nieuwe fiets monteren. Ben benieuwd hoe lang deze mee zal gaan met mijn manier van onderhoud.
Van al mijn recente kettingen was de peperdure KMC X1 (?) het snelst versleten. Het is maar een steekproef van 1, en de omstandigheden kunnen natuurlijk erg wisselen. Mijn beste ketting ooit was de originele Rohloff.
Wim
Pipopopo schreef:Op de fiets wandel beurs zegt het mannetje van de KMC tent dat alle KMC kettingen 2x langer mee gaan dan alle sram of shimano kettingen.
Dat ' mannetje' is een Fries. Weet je zeker dat hij niet gezegd heeft dat een KMC ketting net zolang meegaat als die andere? :lol:
lars de wit schreef:Hoi Frank,

Kettingzaagolie.
Ooit eens een liter gekocht in duitsland, doe ik waarschijnlijk mijn hele leven mee :D
Ik wil die kettingzaagolie nooit meer op een fietsketting hebben. Alleen voor nood nog. Verder totaal ongeschikt om fietskettingen te smeren. Kettingzaagolie is voor continuesmering van kettingzagen en het overschot aan smering verdwijnt in het zaagsel.

Op een fietsketting koekt kettingzaagolie aan en houdt het vuil vast. Ik veeg en blaas de ketting schoon en smeert de buitenkant met PTFE smering. De binnenkant, pennen, schalmen en rollen zijn gesmeerd af fabriek. Versleten = vervangen.

Piet.
m-gineering schreef:
Pipopopo schreef:Op de fiets wandel beurs zegt het mannetje van de KMC tent dat alle KMC kettingen 2x langer mee gaan dan alle sram of shimano kettingen.
Dat ' mannetje' is een Fries. Weet je zeker dat hij niet gezegd heeft dat een KMC ketting net zolang meegaat als die andere? :lol:
Nop heb 2 getuigen :)
Ik veeg en blaas de ketting schoon en smeert de buitenkant met PTFE smering.
Persoonlijk heb ik zeer goede ervaringen met dit goedje:


Afbeelding