Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paklijst Europa Ultralicht II - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Paklijst Europa Ultralicht II

164 berichten
cwg schreef:
AB schreef:En op extreme tochten is het misschien niet eens verkeerd om wat lichaamsreserve te hebben... vet is ook brandstof, dat scheelt je weer kopjes en pannetjes of een bezoek aan een onvindbaar restaurant :)
Daarnaast is vet een warmte isolator, dus het scheelt ook in de dikte van je slaapzak, en de hoeveelheid warme kleren. :).
En hoe hoger je horizontale snelheid, des te minder je last zult hebben van (de verticale zwaartekrachten van) de massa van je bagage..... dan is aerodynamica de grootste te overwinnen weerstand (dan is compact en gestroomlijnd beter).

Als je horizontale snelheid lager wordt, zoals bij wandelen, of bij fietsen in de bergen, dan speelt bagagegewicht en je bmi een veel grotere rol, dus zowel je lichaamsgewicht als je bagagegewicht. Tijdens het klimmen ben je ook meer aan het bewegen op de fiets, dan is een gewichtsbesparing erg nuttig, plus ook weer het compact opbergen van je bagage, zo dicht mogelijk bij je lichaamszwaartepunt, zodat je minder last hebt van momenten (kracht*arm), die je stuurstabiliteit aantasten..... Dat zijn de momenten waarop een "superstijve tractorfiets + het compact opbergen" echt zijn voordelen heeft.

Daarom zie ik wel de voordelen van bikepacking (inclusief klein rugzakje). Namelijk je hebt een noodzakelijke minimale packlist (dus weinig gewicht), je bent gestroomlijnder en je bent compacter. En dus meer tijd om te genieten.... voor zover "efficientie" rechtevenredig met plezier op gaat.
Carl schreef:Allereerst mijn complimenten voor de gedane arbeid, keurig lijstje. Ik neem niet alleen een portemonnee mee, maar heb daar ook geld in. Ik heb ook zo'n Orikaso bord, maar slurp het niet zo leeg - er gaat een spork mee. Naast een tandenborstel heb ik ook nog tandpasta bij me (het zou ook wel met de zeep kunnen misschien, maar...) Ik wil me nog wel eens scheren onderweg - of is daar het zakmes voor? :wink:
Ik begin nu wel te begrijpen waarom het mij niet lukt zo licht te kamperen.

Dank je voor het inzichtelijk maken,

Carl
Dank je. :wink:

- Geld kan je idd niet zonder. Maar probeer altijd zo min mogelijk muntgeld te hebben.
- Bij de folding toothbrush zit ook tandpasta. Maar ik betwijfel of ze dat meegewogen hebben. Een mini tube Colgate weegt overigens ook geen drol.
- De spork was ik vergeten, 8 gram.
- Scheren doet niet iedereen. Maar ik zat te denken aan Williams Shaving Oil en simpele wegwerpmesjes.
- Eten en drinken zal wel ongeveer 1,5 kg zijn. Maar die moet je er maar bij bedenken.
- Zakjes, tieraps, ducktape, 50 gram. Schuursponsje 5 gram!
- Camera 130 gram, mobiel 100 gram, teller 50 gram.

Maar meer als 2 kg zou ik er niet bij op willen tellen om compleet te zijn.
Ik zou ook bidons meenemen. Handig om water in te doen. 1,5 kilo voor eten en drinken vind ik een lage schatting. En mijn fiets zou ik niet toevertrouwen aan zo'n slotje.
Vanwaar de rainmates? Die lange broek is toch al waterdicht?
Pedalero schreef:Vanwaar de rainmates? Die lange broek is toch al waterdicht?
Goede tip, die had ik nog niet gezien. Misschien kunnen we die jas ook wel in de lijst zetten? Dan kan de softshell en regenjas ook weggestreept worden! Ik vraag me alleen af hoe waterdicht dat spul nou werkelijk is.
DeFietsreiziger schreef:
Pedalero schreef:Vanwaar de rainmates? Die lange broek is toch al waterdicht?
Goede tip, die had ik nog niet gezien. Misschien kunnen we die jas ook wel in de lijst zetten? Dan kan de softshell en regenjas ook weggestreept worden! Ik vraag me alleen af hoe waterdicht dat spul nou werkelijk is.
Ik vraag me juist altijd af hoe goed dat spul nou werkelijk ademt.

Ondanks de 60 gram extra zijn een afzonderlijk regenjasje en softshell (dus twee kledingstukken) misschien ook niet gek. Het kan immers ook (te hard) regenen als het warm is.
Geweldige lijst! Mooi om te zien dat er altijd discussie ontstaat over het nut / en volledigheid hiervan!
Massa wordt uitgedrukt in gram, aerodynamica heeft betrekking op frontaaloppervlak.

De lijst is weer handig en de prijzen zijn een leuk idee.
Zelf fiets ik met 2 achtertassen en een camelbak. Als ik geen tent en/of kookgerief meeneem, past alles in een toptas van 25liter en die camelbak.
Mijn tent is 2kg, (en weegt dus 2kg*9,81m/(s^2)).

Ik heb ook zo'n rainmates maar bij felle regen is dit nutteloos.
Ik neem geen regenbroek mee als ik in de zomer weg ben. Enkel een licht regenjack. Na enkele uren regen, ben je vanbinnen toch nat doordat je zweet. Als je die waterdichte kledij na gebruik niet met speciale wasproducten wast, vermindert de ademende capaciteit ervan.
Na alle positieve inbreng is de spreadsheet weer wat beter geworden.

De broek is nu comfortabeler, andere mondreiniging. Nader gekeken naar de tent lijkt hij net zo ruim als mijn MSR Hubba, ruimte zat dus.
Toegevoegd zijn bidonhouder, bidon, dragerklemmen, spork, geld, smeermiddel, eten en drinken en nog wat andere rommel. WC papier, schuursponsje en tasjes mag je er bij denken.

Verder zijn er nog allerlei optionele dingen toegevoegd als allerlei soorten electronica, scheerspullen, zonnebril . . . die uiteraard niet meetellen voor het totaal.

De bepakking blijft onder de 6,5 kg. Voor eten en drinken is 1,5 kg gerekend, uiteraard is dat niet voor de hele dag maar moet je dat onderweg aanvullen.

Voor de duidelijkheid, dit is en blijft een referentielijst, wie mij kent zal weten dat ik voor geen goud op zo'n fiets op vakantie zal gaan. :P
Ik krijg een google docs error als ik op de link klik.
Vandaag op de Fiets- & Wandelbeurs hielden de Rugzaklopers een interessante presentatie, waarbij veel van de op de eerste pagina vermelde gewichten feilloos gehaald werden: presentatie Rugzaklopers (PDF, 1,5MB). Alleen het verhaal van het zelf drogen van voedsel is binnen de Wereldfietser volgens mij nog niet vaak aan de orden gekomen. Daarbij zei de presentatrice ook dat zij dat om 2 redenen doet: ze vindt het enerzijds leuk, en anderzijds kost een gedroogde en volledige avondmaaltijd daardoor slechts ca. € 2, in plaats van de kant-en-klare maaltijden van zo'n € 6 - € 9.
De presentatrice was overigens de derde van rechts, op de één na laatste 'dia'. Dus echt geen jonge hond die het allemaal wel 'even komt vertellen'. Juist een ervaren wandelaarster die het erg prettig vindt om niet zo veel gewicht mee te hoeven sjouwen.
Robertjan schreef:Vandaag op de Fiets- & Wandelbeurs hielden de Rugzaklopers een interessante presentatie
Ik was bij de presentatie van koud weer kamperen. Was best wel interessant. Wat dat betreft kunnen we nog wat van rugzaklopers leren.

alle presentaties fiets-wandelbeurs
Leo,
Bedankt voor de leerzame referentielijst met goeie links! Wat kleine tips:
Je zou slippers en fietsschoenen kunnen combineren in een sandaal als keen commuter II. Scheelt volume, en misschien ook gewicht.
Bord en beker kan je thuis laten: gewoon uit de pan eten en uit je bidon drinken.
Kiezen tussen lange broek of regenbroek.
Wat ik handig vind is sea to summit wilderness wash: shampoo, afwasmiddel en kledingwasmiddel in 1. Ik heb het gebruikt en vond het goed werken!
De portemonnee kan kleiner, lichter en goedkoper (evt zelf maken, bv uit Tyvek o.i.d.)
Wasbakplug nog nooit nodig gehad en kan ook met bidon of plastic tasje o.i.d.
Zorg dat je fiets in topconditie is en laat reserveband en spokey thuis aangezien je in (west?)europa blijft.
Multitool: maak een lijstje van tools die je echt nodig vindt en vind bijpassende multitool.
Noodmaaltijd en isostarrepen kunnen thuis blijven. Die repen vind ik erg duur trouwens (budget is een issue voor mij).
Meer heb ik er niet op aan te merken; hele goede lijst!
Wel zou ik je paklijst omschrijven als lichtgewicht, net als mijn eigen stijl van fietsreizen. Hieronder een voorbeeld van wat ik ultralichtgewicht zou noemen. Het is de carbon(!)fiets incl. bagage van Mike Hall die hij gebruikte voor zijn record rond de wereld. Fiets + bagage voor vertrek = 18 kg! Inclusief o.a. eten, water, electronica, slaapzak, bivy bag en kleding voor alle omstandigheden.
http://road.cc/sites/default/files/imag ... 0_0315.JPG
DeFietsreiziger schreef:- Scheren doet niet iedereen. Maar ik zat te denken aan Williams Shaving Oil en simpele wegwerpmesjes.
Eerst thuis testen. Die Shaving oil werkt bij mijn baardhaar hopeloos. Het verstopt het mesje redelijk effectief. Een hotelzeepje werkt bij mij veel beter (veel lichter!) en breder inzetbaar.

Sjirk
jurkt schreef:laat reserveband en spokey thuis aangezien je in (west?)europa blijft.
Een reservebuitenband thuis laten scheelt veel gewicht, maar een spokey niet heus. Zonder spaaksleutel zou ik toch wel serieus balen als een spaak breekt en het wiel vastloopt tegen frame of remmen. Sta je leuk op zaterdagmiddag te kijken op 10 km afstand van een dorp met 200 inwoners waarvan 80% boven de 60 en een bushalte naar de "stad" op 40 km en een bus die iedere dag 2x gaat: 1x heen en 1x terug.
Leon
@jurkt, goede tip over Keen. Weet je toevallig wat de Keen Commuter weegt? Dit soort dingen wordt helaas spaarzaam vermeld op websites wat ten koste gaat van deze lijst.

En ja, de lijst is een referentielijst. Het comfortnivo zit aan de onderkant van wat de meeste hier vinden kunnen (beetje een grijs gebiedje moet ik zeggen). Uiteraard kan het altijd nog lichter.

Ik zal eens kijken of er een versie 3 gaat komen.
DeFietsreiziger schreef:@jurkt, goede tip over Keen. Weet je toevallig wat de Keen Commuter weegt? Dit soort dingen wordt helaas spaarzaam vermeld op websites wat ten koste gaat van deze lijst.

En ja, de lijst is een referentielijst. Het comfortnivo zit aan de onderkant van wat de meeste hier vinden kunnen (beetje een grijs gebiedje moet ik zeggen). Uiteraard kan het altijd nog lichter.

Ik zal eens kijken of er een versie 3 gaat komen.
Gewicht is: 13.62 oz/386.81 g. Hier http://www.keenfootwear.com/us/en/produ ... ck!yellow# gevonden. Er staat alleen niet bij welke maat dat dan is. En waarschijnlijk nog een paar gram extra voor het klikplaatje.

Groet, Joop
Meestal wordt bij schoenen het gewicht per stuk opgegeven, dacht ik.
Wim
Meten is weten.

Ik heb net mijn Keen Commuter op de weegschaal gezet. Maat 12 weegt 532 gram per schoen, inclusief spd plaatje.

Sjirk
Dan heb je nog US 12 en UK 12...