Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tandwiel vervangen op Nexus achternaaf. Tips? - Forum Wereldfietser

Tandwiel vervangen op Nexus achternaaf. Tips?

Ik heb op de fiets van mijn zoon een nieuwe ketting gelegd. Nu geeft het contact van de ketting op het achtertandwiel een duidelijk hoorbaar ratelgeluid. Ik kan hopen dat dit op elkaar inslijt maar ik wil liever het tandwiel vervangen. Het gaat om een Nexus-7. Op de info van Shimano ziet dat er niet erg moeilijk uit, maar graag hoor ik van iemand die dit gedaan heeft waar ik op moet letten. Heb ik bijvoorbeeld meer nodig dan alleen het tandwiel, bijvoorbeeld ook een nieuwe borgveer? En hoe makkelijk verwijder ik het oude tandwiel?

Alvast bedankt!

Wout
Er staan op Youtube filmpjes over, is eenvoudiger dan je denkt.

Nog even gezocht op Youtube, zoekopdracht: Nexus 7 chainwheel replacement, en bijv.:

http://www.youtube.com/watch?v=Dz-3PfboKTw

Vincent
VincentM schreef:Er staan op Youtube filmpjes over, is eenvoudiger dan je denkt.

Nog even gezocht op Youtube, zoekopdracht: Nexus 7 chainwheel replacement, en bijv.:

http://www.youtube.com/watch?v=Dz-3PfboKTw

Vincent
het chainwheel zit voor aan de crank, cog of sprocket is meer in de buurt en geeft vast deskundiger hits ;)

het lastigste is het wiel verwijderen en weer monteren, dan zit je te prutsen met al die losse shimano onderdelen uit plastic etc. goed schoonmaken zodat je de merktekens ziet, dan wordt het veel duidelijker.

de veer gebruik je weer, het loswippen met dunne schroevendraaiers is een ideale manier om je zelf in de vingers te prikken. Ik pak een spreiddtang voor Seegerringen
Vincent, dank je voor de link naar het filmpje. Precies wat ik moet weten!

Marten, de boel is nu net prachtig schoon dus dat gaat wel lukken. Een spreidtang is een goede tip, maar de gebruikte ringen schijnen niet altijd gaatjes te hebben voor een spreidtang. Het wordt prutsen denk ik, maar daar ben ik goed in...

Nu even kijken hoeveel tandjes ik nodi heb en dan bestellen.

Bedankt voor de hulp!

Wout
moerman schreef:Vincent, dank je voor de link naar het filmpje. Precies wat ik moet weten!

Marten, de boel is nu net prachtig schoon dus dat gaat wel lukken. Een spreidtang is een goede tip, maar de gebruikte ringen schijnen niet altijd gaatjes te hebben voor een spreidtang.
hebben ze nooit, maar wel twee uiteinden met een beetje ruimte er tussen
Ok, de klus is gedaan! Het losmaken van de sluitring viel wel mee, maar het terugplaatsen was erg lastig. Ik heb de ring nog geprobeerd op de bek van een tang te plaatsen als een soort van spreidtang. Maar de tang zelf zat teveel in de weg wwaardoor ik de ring toch niet geplaatst kreeg. Uiteimdelijk met twee schroevendraaiers hem er op gekregen.
Het oude tandwiel was er slecht aan toe, enorm ingesleten. Nu loopt de fiets weer stil en soepel.

Dank voor de hulp!

Wout