Additionally, paste this code immediately after the opening tag: USB lader voor de fiets - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

USB lader voor de fiets

Robertjan schreef:http://www.nkon.nl/
http://sk.nkon.nl/

Alle kleine beetjes schelen.
nvt
T.Goossens schreef:Inmiddels antwoord van SIStech:
Dear Tom,
For the simutanely charging and discharging we suggest to use Powertank L, because he is much more tolerant regarding input voltage. He can work already from 4.2V to 6V, this is ideal for transient voltage and current from dynamo.
Hope me comment will help you.

best regards and have a great trip!

Hugo Schwab
SIStech (Switzerland)
Inmiddels nog een aanvulling van SIStech:
We suggest to use Powertank L to use with SON. Powertank XL interupt power output when you stop bycicle, L version not.
Ben voor mezelf nog eens aan het zoeken op het net, maar het duizelt zo behoorlijk voor de ogen. Als ik het goed aanpak, zou ik alleen een iPhone opgeladen hoeven te houden. Zoveel mensen willen naast hun smartphone een GPS meenemen, lijkt me erg overbodig allemaal.
Het lijkt erop dat de meest elegante, meest beschermende en meest eenvoudige oplossing daarvoor de BioLogic Reecharge Dynamo Kit is. Die sluit je aan op de naaf en op de stuurhouder. De iPhone kan dan in een beschermend hoesje in de stuurhouder geplaatst worden, die ook geschikt zou zijn voor motorrijden. Dat hoesje bevat dan ook gelijk al de bufferaccu, terwijl alles beschermd tegen de weersomstandigheden aangesloten zou zijn.

Kan dit zo'n beetje kloppen? Al die andere mogelijkheden zijn me wat te ingewikkeld. Ik las ergens dat dit op zich een prima oplossing is. Zeker als een app op de smartphone voldoende is voor GPX-bestanden. Hopelijk is dit dus een goede mogelijkheid. Dan kan ik gaan sparen... :D

Nu nog een HTML-site vinden waar je makkelijk routes kan uitzetten en downloaden in GPX-formaat op de smartphone.
Robertjan schreef:Ben voor mezelf nog eens aan het zoeken op het net, maar het duizelt zo behoorlijk voor de ogen. Als ik het goed aanpak, zou ik alleen een iPhone opgeladen hoeven te houden. Zoveel mensen willen naast hun smartphone een GPS meenemen, lijkt me erg overbodig allemaal.
Het lijkt erop dat de meest elegante, meest beschermende en meest eenvoudige oplossing daarvoor de BioLogic Reecharge Dynamo Kit is. Die sluit je aan op de naaf en op de stuurhouder. De iPhone kan dan in een beschermend hoesje in de stuurhouder geplaatst worden, die ook geschikt zou zijn voor motorrijden. Dat hoesje bevat dan ook gelijk al de bufferaccu, terwijl alles beschermd tegen de weersomstandigheden aangesloten zou zijn.

Kan dit zo'n beetje kloppen? Al die andere mogelijkheden zijn me wat te ingewikkeld. Ik las ergens dat dit op zich een prima oplossing is. Zeker als een app op de smartphone voldoende is voor GPX-bestanden. Hopelijk is dit dus een goede mogelijkheid. Dan kan ik gaan sparen... :D

Nu nog een HTML-site vinden waar je makkelijk routes kan uitzetten en downloaden in GPX-formaat op de smartphone.
Helaas zit je dan weer aan een iphone gebonden, aangezien ik geen iphone heb krijg je weer meer lossen dingen en kabeltjes. Maar voor een iphone ziet het er inderdaad prima uit.
Robertjan schreef:Kan dit zo'n beetje kloppen? Al die andere mogelijkheden zijn me wat te ingewikkeld. Ik las ergens dat dit op zich een prima oplossing is. Zeker als een app op de smartphone voldoende is voor GPX-bestanden. Hopelijk is dit dus een goede mogelijkheid. Dan kan ik gaan sparen... :D
Klopt helemaal. Johan van de Vakantiefietser is erg enthousiast over deze combinatie, en is hem nu aan het uittesten in Midden-Amerika.

Je boft maar met een iPhone. Voor Androids, zeker de grotere exemplaren, is de keuze een stuk beperkter, en wordt het al snel ingewikkeld.
Ik ben erg benieuwd naar zijn ervaringen. Niet iedereen is er namelijk tevreden over...
eindgebruiker schreef:Je boft maar met een iPhone. Voor Androids, zeker de grotere exemplaren, is de keuze een stuk beperkter, en wordt het al snel ingewikkeld.
Huh? Het is eerder andersom, er zijn diverse IPx7 waterdichte android telefoons te koop (nu heb je oa de Sony Xperia Acro S) en zowel gratis als betaalde apps die prima geschikt zijn voor gpx-navigatie; ik ben er mee van Praag naar Nijmegen gefietst zonder ooit een kaart nodig gehad te hebben.
Matthie9000 schreef:
eindgebruiker schreef:Je boft maar met een iPhone. Voor Androids, zeker de grotere exemplaren, is de keuze een stuk beperkter, en wordt het al snel ingewikkeld.
Huh? Het is eerder andersom, er zijn diverse IPx7 waterdichte android telefoons te koop (nu heb je oa de Sony Xperia Acro S) en zowel gratis als betaalde apps die prima geschikt zijn voor gpx-navigatie; ik ben er mee van Praag naar Nijmegen gefietst zonder ooit een kaart nodig gehad te hebben.
Ben het met Matthie eens, er is een toenemend aantal stof/spatwaterdichte Android toestellen. Bovendien heb je voor dat systeem zeer complete navigatie apps met vectorkaarten en offline navigatie, alles vrijwel gratis. Op de Iphone komt alleen Viewranger in de buurt, met dure kaarten en beduidend minder functionaliteit.
Na ca 2 jaar met de (ook spatwaterdichte) Motorola Defy+ rij ik nu een paar maanden met de door Matthie genoemde Sony Acro S. Ondanks het grotere scherm gebruikt deze minder stroom dan de Defy. Bovendien maken Sony's bekend goede foto's. Het scherm is net groot genoeg om een blog bij te houden. Heb eigenlijk niets anders meer nodig.
Één minpuntje: de usb aansluiting zit aan de bovenkant van het toestel :(

Frank
Nou nou, zó slecht is het nou ook weer niet op iOS. MotionX-GPS kost nog geen 3 euro, Kaarten en Google Maps zijn gratis. Dus je kunt voor een prikkie op weg met GPX-bestanden (MotionX) en vectorkaarten zijn ook gratis (Apple en, -eindelijk ook-, Google). In MotionX kun je van OpenStreetMap allerlei typen kaarten downloaden voor offline gebruik. Ik meen dat je zelfs live-updates van je positie kunt exporteren...

Ik moet nog eens goed kijken of de gebruikelijke GPS-routesites (Bikely, GPSies, etc.) ook op iOS werken.
Robertjan schreef:Nou nou, zó slecht is het nou ook weer niet op iOS. MotionX-GPS kost nog geen 3 euro, Kaarten en Google Maps zijn gratis. Dus je kunt voor een prikkie op weg met GPX-bestanden (MotionX) en vectorkaarten zijn ook gratis (Apple en, -eindelijk ook-, Google). In MotionX kun je van OpenStreetMap allerlei typen kaarten downloaden voor offline gebruik. Ik meen dat je zelfs live-updates van je positie kunt exporteren...

Ik moet nog eens goed kijken of de gebruikelijke GPS-routesites (Bikely, GPSies, etc.) ook op iOS werken.
Ik ben misschien niet helemaal op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen bij de I-Phone, laatste keer dat ik MotionX zag kon het offline alleen overweg met bitmaps. Google maps is om meerdere redenen geen serieuze optie voor fietsnavigatie in het buitenland.
Blijft staan dat er meerdere spatwaterdichte Android toestellen zijn, en de keus groeit. (Toegegeven, dat Bionx doosje voor de I-phone is ook heel mooi :)

Frank
Matthie9000 schreef:
eindgebruiker schreef:Je boft maar met een iPhone. Voor Androids, zeker de grotere exemplaren, is de keuze een stuk beperkter, en wordt het al snel ingewikkeld.
Huh? Het is eerder andersom, er zijn diverse IPx7 waterdichte android telefoons te koop (nu heb je oa de Sony Xperia Acro S) en zowel gratis als betaalde apps die prima geschikt zijn voor gpx-navigatie; ik ben er mee van Praag naar Nijmegen gefietst zonder ooit een kaart nodig gehad te hebben.
Het gaat mij om de hardware, niet om de software. Ik wil mijn telefoon stevig en goed beschermd op mijn fiets kunnen bevestigen, en tegelijk opladen via de naafdynamo. Liefst moet ie heel blijven als ie een klap krijgt of eraf lazert. Voor mijn One X is op dat gebied tot nu toe niets fatsoenlijks te krijgen, voor de iPhone zijn er allerlei mooie cases, inclusief koppeling aan het stuur.
eindgebruiker schreef:Het gaat mij om de hardware, niet om de software. Ik wil mijn telefoon stevig en goed beschermd op mijn fiets kunnen bevestigen, en tegelijk opladen via de naafdynamo. Liefst moet ie heel blijven als ie een klap krijgt of eraf lazert. Voor mijn One X is op dat gebied tot nu toe niets fatsoenlijks te krijgen, voor de iPhone zijn er allerlei mooie cases, inclusief koppeling aan het stuur.
Er is gewoon een Richter houder te krijgen die voor de One X gemaakt is, die je kunt combineren met een bike mount, zie bijv hier.
Naast dat niet iedereen goed leest wat er nu eigenlijk geschreven wordt, gaan we zo ook weer erg offtopic (sinds deze reactie van Matthie9000).
Daarom als moderator:
Terug ontopic!
eindgebruiker schreef:Ik wil mijn telefoon stevig en goed beschermd op mijn fiets kunnen bevestigen, en tegelijk opladen via de naafdynamo.
Hopelijk on topic.

Houder voor de Defy of Defy+:
http://bikertech.de/html/defy.html

Voor de Sony Acro S:
http://www.amazon.com/gp/product/B008BI ... phonblo-20

Oplossing van bikertech.de voor de Acro S
https://dl.dropbox.com/u/106914710/P1060988_kl.jpg
https://dl.dropbox.com/u/106914710/P1060987.JPG

Of van ebay, uit hongkong (bij mij altijd goed gegaan)

Frank
Wat ik eigenaardig vind is dat deze persoon zegt dat hij een iPhone tot 3 keer helemaal kan opladen, terwijl deze meneer net het omgekeerde zegt, die haalt amper 70%.
Nu zijn al die mAh dingen voor mij redelijk Chinees, maar als ik de mAh waardes van de iPhone en van de ReeCharge vergelijk, denk ik dat meneer 2 wel eens gelijk zou kunnen hebben.
Wie kan dit nader toelichten aub, zonder al te technisch te doen?
@ k_a_r_e_l: Meneer 2 heeft gelijk. Dat 3 keer opladen zal niet vanuit lege toestand zijn. Hij schrijft ook dat ie z'n iPhone niet de hele dag gebruikt.

@Matthie9000 en frank bueters: en nu nog waterdicht. En eenvoudig te verwijderen. En een robuuste bevestiging van de microUSB-stekker.

@Robertjan: Johan komt eind maart terug. Ik ben benieuwd wat zijn ervaringen zijn met de eis dat je de Dynamo Kit moet ontkoppelen als de accu vol is, of als je langdurig boven de 45 rijdt.
k_a_r_e_l schreef:Nu zijn al die mAh dingen voor mij redelijk Chinees (...)
Het aantal miliampere-uur (mAh) geeft simpel gezegd aan hoeveel energie er in een batterij opgeslagen kan worden (en dus wat ie kan afgeven als ie helemaal opgeladen is). Dus hoe hoger het aantal mAh, hoe meer energie de batterij kan opslaan. Als de iPhone een batterij heeft die een hogere capaciteit heeft dan de batterij in die USB-lader, dan kun je de batterij van iPhone daar dus nooit helemaal mee opladen. Het zal ruim meer moeten zijn, omdat je met verliezen te maken hebt...

Ps. volgens mij is de officiele definitie van een batterij van bijvoorbeeld 2500 mAh: een batterij die 10 uur lang 250 mA kan leveren (want 10 uur x 250 mA = 2500 mAh). Dat is overigens niet hetzelfde als 1 uur lang 2500 mA, want bij een hogere stroom heb je meer veliezen, dus dan houdt hij het niet een uur lang vol...
Da's duidelijk. Bedankt.

Echt zwaar is dat standaard batterypack van ReeCharge niet (1600 mAh). Zou je er dan bijvoorbeeld niet een zwaarder exemplaar van een andere fabrikant kunnen op aansluiten?
k_a_r_e_l schreef:Da's duidelijk. Bedankt.

Echt zwaar is dat standaard batterypack van ReeCharge niet (1600 mAh). Zou je er dan bijvoorbeeld niet een zwaarder exemplaar van een andere fabrikant kunnen op aansluiten?
Zolang die op dezelfde spanning werkt, zou dat wel moeten kunnen, lijkt me. Maar je moet 'm wel 'vol' kunnen fietsen natuurlijk. En met 1600 mAh kun je toch redelijk wat opladen volgens mij. Als je elke dag je iPhone een beetje bijlaadt (wat met moderne Li-Ion-batterijen makkelijk kan; met NiMh-batterijen ook trouwens), dan zou dat toch genoeg moeten zijn. Of je moet je iPhone zo veel gebruiken dat ie elke dag (bijna) helemaal leeg is (wat mij bij een iPhone dan ook weer niet zo zou verbazen)...