Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Die had ik nog niet gezien - Forum Wereldfietser

Die had ik nog niet gezien

Afbeelding

Gisteren gezien in de neckerhallen in Mechelen op de wandel en fietsbeurs.
Mis ik iets? Het is een plaatje van een fiets. Een van de vele vakantie fietsen. Niets bijzonders volgend mij. Of zie ik een essentieel onderdeel over het hoofd?
Ik heb het idee dat het een aluminium fietsje van iDWORX is. Die zou dan inderdaad nog niet op de website staan, althans niet met racestuur. De rest is standaard expeditie-afgemonteerd:
  • Magura's (achter de vorken)
  • Rohloff
  • SON?
  • Brooks
  • Ahead
  • SKS-spatborden (wel kort achter!)
  • Ketting (daarom denk ik iDWORX, geen Santos)
  • SON-voorlamp
  • Tubus Logo-drager achter (wat een beest... Waarom geen Cargo?)
  • Tubus voordragers (die dan weer lichtgewicht. Waar zijn de proporties?)
  • Schwalbe Marathon Dureme-banden?
  • Knalharde aluminium voorvork
Al met al zou het niet mijn keuze zijn, maar ik ben dan ook (nog) vrij licht. :D
Robertjan schreef:Ik heb het idee dat het een aluminium fietsje van iDWORX is. Die zou dan inderdaad nog niet op de website staan, althans niet met racestuur. De rest is standaard expeditie-afgemonteerd:
  • Magura's (achter de vorken)
  • Rohloff
  • SON?
  • Brooks
  • Ahead
  • SKS-spatborden (wel kort achter!)
  • Ketting (daarom denk ik iDWORX, geen Santos)
  • SON-voorlamp
  • Tubus Logo-drager achter (wat een beest... Waarom geen Cargo?)
  • Tubus voordragers (die dan weer lichtgewicht. Waar zijn de proporties?)
  • Schwalbe Marathon Dureme-banden?
  • Knalharde aluminium voorvork
Al met al zou het niet mijn keuze zijn, maar ik ben dan ook (nog) vrij licht. :D
omgebouwde Easy Rohler Evo. Wel mooi gedaan.
wat is er hard aan die vork? het gaat om de hoek toch?
en ook nog belt drive op, even geinformeerd bij standhouder, bleek een ombouw gebeurt door fietsen koen in leuven om te tonen wat er allemaal mogelijk was met nieuwe kaders.
Nee. De vorksprong is bij deze fiets al vrij gering zo te zien. Belangrijker is dat je van een vork met een grote sprong ook moet kunnen profiteren. Dat wil zeggen dat de vork moet kunnen veren/meegeven zoals de vork op een oude stalen stadsfiets. Dat kan in staal omdat dat kan veren zonder kapot te gaan. Dat kun je in alumiunum niet echt maken, omdat aluminium daar niet tegen kan. Aluminium moet je zo verwerken dat het stijf blijft, dan pas is het sterk.
Ik ben nog wel benieuwd welke shifter er op deze fiets zit.
Wim
Wim schreef:Nee. De vorksprong is bij deze fiets al vrij gering zo te zien. Belangrijker is dat je van een vork met een grote sprong ook moet kunnen profiteren. Dat wil zeggen dat de vork moet kunnen veren/meegeven zoals de vork op een oude stalen stadsfiets. Dat kan in staal omdat dat kan veren zonder kapot te gaan. Dat kun je in alumiunum niet echt maken, omdat aluminium daar niet tegen kan. Aluminium moet je zo verwerken dat het stijf blijft, dan pas is het sterk.
Ik ben nog wel benieuwd welke shifter er op deze fiets zit.
Wim
Je zou er eens mee moeten fietsen, dan zie je zelf hoeveel zo'n vork heen en weer veert. De mijne heeft al heel wat afgeschud/meegeveerd, niks mis mee (die is dan ook nog een graadje luier in de hoek en iets meer naloop).
Wat dat remmen betreft, tektro met een magura-verloopstuk?
shifter had ik nog nooit gezien maar zag er niet echt goed uit, en was ook veel te breed uitgevallen in verhouding tot stuurlint.
Na snel nog even gezocht te hebben op internet uitgevonden dat het de shifter van co-motion was die gebruikt is op deze fits
Die shifter was moeilijk/glad om te bewegen, heb op die beurs nog een andere shifter voor race sturen gezien en die ging makkelijker/meer grip.
Wim schreef:Dat kan in staal omdat dat kan veren zonder kapot te gaan. Dat kun je in alumiunum niet echt maken, omdat aluminium daar niet tegen kan.
Zeker nooit in een vliegtuig gezeten en naar de (ALU)vleugels gekeken tijdens een beetje turbulentie..... De reden dat Alu frames zoveel grotere buizen hebben is nu juist om de flex uit het frames te verwijderen omdat anders een hoop energie van het trappen in het opwarmen/buigen van het frame gaat zitten.
hwhaan schreef:
Wim schreef:Dat kan in staal omdat dat kan veren zonder kapot te gaan. Dat kun je in alumiunum niet echt maken, omdat aluminium daar niet tegen kan.
Zeker nooit in een vliegtuig gezeten en naar de (ALU)vleugels gekeken tijdens een beetje turbulentie..... De reden dat Alu frames zoveel grotere buizen hebben is nu juist om de flex uit het frames te verwijderen omdat anders een hoop energie van het trappen in het opwarmen/buigen van het frame gaat zitten.
Wim formuleerde het nogal kort door de bocht, maar het komt er wel op neer dat als je een vork in je fiets wilt die je wat comfort biedt je het beter in een stalen uitvoering zoekt. Of het kan lijkt me heel interessant, bijna (!) net zo interessant als de vraag of het te verkrijgen is.
Leon
hwhaan schreef:
Wim schreef:Dat kan in staal omdat dat kan veren zonder kapot te gaan. Dat kun je in alumiunum niet echt maken, omdat aluminium daar niet tegen kan.
Zeker nooit in een vliegtuig gezeten en naar de (ALU)vleugels gekeken tijdens een beetje turbulentie..... .
Ik was op dat moment wat druk met het ontwijken van de vliegende tl balken, maar desondanks geloof ik niet dat er veel lasnaden te zien zouden zijn geweest :D
Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe de magura firm-techs zijn gecombineerd met race-remgrepen. Zit er een converter onder de stuurpen? Welke? en wat kost dat dan?

De converters die ik ken zijn nog al prijzig, zeg vanaf € 300,-
Leon schreef:Wim formuleerde het nogal kort door de bocht, maar het komt er wel op neer dat als je een vork in je fiets wilt die je wat comfort biedt je het beter in een stalen uitvoering zoekt. Of het kan lijkt me heel interessant, bijna (!) net zo interessant als de vraag of het te verkrijgen is.
Leon
Zo kort door de bocht dat het bijna haaks op de waarheid staat. Aluminium is flexibeler dan staal (en dus wat gevoeliger voor metaal moeheid) om dit te overkomen zul je een constructie moeten gebruiken die (bijna) net zo zwaar is als staal, en dat is praktisch vrij doelloos en economisch gezien ook niet echt je van het.

m-gineering: waarschijnlijk net zoveel als stalen framebuizen of voorvorken. Lassen is zo twintigste eeuw :P
hwhaan schreef: Zo kort door de bocht dat het bijna haaks op de waarheid staat. Aluminium is flexibeler dan staal (en dus wat gevoeliger voor metaal moeheid) om dit te overkomen zul je een constructie moeten gebruiken die (bijna) net zo zwaar is als staal, en dat is praktisch vrij doelloos en economisch gezien ook niet echt je van het.

m-gineering: waarschijnlijk net zoveel als stalen framebuizen of voorvorken. Lassen is zo twintigste eeuw :P
de discussie staal-aluminium is er één waar ik mij niet ga mee bezighouden, en waar dit forum al meer dan zijn portie heeft van gehad. Maar flexibiliteit linken aan metaal moeheid is echt wel te kort door de bocht.

Metaalmoeheid is een fenomeen dat zich voordoet in metaal-roosters, waar onvolkomenheden lokale krachtconcentraties genereren. Ook al wordt het voorwerp globaal niet aan zijn maximale belasting onderworpen lopen de spanningen nabij deze onvolkomenheden op tot boven de maximale spanning (trekspanning meestal), hierdoor ontstaan microscheuren in het rooster die zich kunnen voortplanten en eventueel groter worden. Metaalmoeheid is sterk afhankelijk van de onzuiverheden en toevoegingen aan het metaal en niet van de elasticiteit ervan. (noot: ook de elasticiteit is functie van de eigenschappen van het metaalrooster dus beide eigenschappen zijn kenmerken van dezelfde structuur en staan dus niet volledig los van elkaar)
Net als Wibo was ik ook benieuwd naar de combinatie firmtech en racegrepen. Ik heb Koen daarover gemaild en kreeg onderstaan antwoord:

Goedenavond,

We hebben de Firmtech gecombineerd met racegrepen dmv de magura adapter. We zijn hier nog niet 100% tevreden over.

We wachten nu op levering van Alfine Hydraulische racegrepen (die ook met minerale olie werken) om deze te testen. Dit zal een mooiere en eenvoudigere oplossing zijn dan met de adapter.

Vriendelijke groeten,

Koen.
http://www.fietsenkoen.be
hwhaan schreef:Aluminium is flexibeler dan staal (en dus wat gevoeliger voor metaal moeheid) om dit te overkomen zul je een constructie moeten gebruiken die (bijna) net zo zwaar is als staal, en dat is praktisch vrij doelloos en economisch gezien ook niet echt je van het.
Als ik héél hard nadenk begrijp ik ergens wel wat je probeert te vertellen :)
Leon