Additionally, paste this code immediately after the opening tag: USB lader voor de fiets - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

USB lader voor de fiets

Ik laad ook nog een GPS, en dat is ook al 1250 mAh, bovenop de 2100 mAh van de Samsung S3.
Misschien blijft de GPS in de toekomst wel thuis, maar voorlopig toch maar niet.
[quote="eindgebruiker]en nu nog waterdicht.[/quote] Met de Sony worde onderwateropnames gemaakt. Hoe diep wou je gaan :-)
En eenvoudig te verwijderen.
klik vast, klik los. Is er in twee en een half jaar nog nimmer uitgesprongen, niet in het bos, niet op het bergpad.
En een robuuste bevestiging van de microUSB-stekker.
Daar heb je een punt dat zelfs bij outdoor gps-en van Garmin niet is opgelost. Of dat stekkertje van de IPhone beter zal houden durf ik te betwijfelen.
Bij regen haal ik 'm los of doe er een plastic hoesje over. Door het kabeltje goed te leiden en ondersteunen, eventueel icm met een haakse stekker, is de kans op beschadiging klein.
Als die Biologic doos voor de IPhone een waterdichte kabeldoorvoer heeft zou dat wel een argument voor de iPhone kunnen zijn.
Voor een aantal populaire Android toestellen bestaan ook van die waterdichte dozen met stuur bevestiging maar ik ken er geen met kabel doorvoer.

Frank
Om het punt van de aansluiting op te lossen kan'k altijd nog opteren voor een los accupack en dit hoesje (scroll wat naar beneden voor de foto met de kabel vast en de case geopend, ter verduidelijking).
Dat is een heel aardige oplossing, ik weet niet hoe lang een iphone het blijft doen op een volle accu, anders zou je het laden ook achterwege kunnen laten voor 's avonds in de tent, ik heb slechte ervaringen om de telefoon continu aan de oplader te hangen; op de één of andere manier werd mijn oplader soms helemaal leeggetrokken.

Wel lijkt het mij onhandig als je de telefoon niet kunt bedienen tijdens regen; zolang je alleen een track wil volgen is dat niet zo'n probleem maar in/uitzoomen en de telefoon aan/uitzetten (bijv om stroom te besparen) deed ik in de praktijk toch wel regelmatig.
Dat lijkt mij ook erg onhandig. Daarom kijk ik ook naar hoesjes waarmee de smartphone wél bedienbaar blijft.
Robertjan schreef:Dat lijkt mij ook erg onhandig. Daarom kijk ik ook naar hoesjes waarmee de smartphone wél bedienbaar blijft.
boterhamzakje, ziplock, ortlieb transparante kaartenhoes, speciale waterdichte zakjes voor smartphones, krimpfolie, het werkt allemaal prima.

Frank
Ik ben wel gecharmeerd van al die nieuwe waterdichte en soms zelf stootvaste Androids. Er is een nieuw 4G topmodel Sony en ik zag net dat er ook een nieuwe waterdichte Samsung is. Dat lijkt mij allemaal toch veel handiger dan hoesjes. Helaas maakt het gebruik van een telefoon de keus voor usb oplading wel veel urgenter. Op deze telefoons ga je anders dan op een aparte gps niet een hele dag rijden. Dat betekent dat je dus wel onderweg moet kunnen laden met een naafdynamo en een lader met bufferaccu (zoals ingebouwd in de nieuwe Luxos U koplamp), of met een redelijk groot battery pak aan de gang moet dat je 's avonds in het toiletgebouw van een camping oplaad en gedurende de dag leegtrekt. Dat is toch niet heel fijn. Wat zou het fijn zijn als telefoons eindelijk weer eens accus hadden waar je ook wat aan hebt.
Wim
USB apparaten die zelf de accu kunnen laden, zoals smartphones, hebben geen bufferaccu nodig, liever niet zelfs.

Frank
Tja, voorheen hadden telefoons geen GPS, groot scherm, 3G (en 4G), Wifi. Tegenwoordig wel, en dat kost allemaal stroom. Als je dat wilt gebruiken (dagboek/blog, navigatie, muziek, filmpje, reisgids, boeken, etc.) zul je toch het apparaat draaiende moeten houden.
aangezien de iPhone 4S zo'n 1420 - 1440 MaH heeft (als ik het goed schrijf), zou die ReeCharge voldoende moeten zijn voor me (met 1600 MaH, die zou ik in 2 uur vlak fietsen kunnen opladen?).

Nou moet ik zeggen dat weliswaar een weersbestendige smartphone handig -lijkt-, maar als ik kijk naar de aansluitingen is er juist veel te zeggen voor weersbestendige hoesjes. De aansluitingen daarvan zijn veel weersbestendiger, waardoor een iPhone met dat laatste hoesje misschien wel geschikter is in theorie dan de een Garmin met USB-kabel ingeplugd.
Nouja, de USB-aansluiting is een zwak punt maar daar zijn wel oplossingen voor (zie verder). Het nadeel van die hoesjes e.d. is dat je telefoon er simpelweg niet goed mee te bedienen is (alleen de knoppen eventueel).

Ik zie een paar mogelijkheden:

- Een tweede accu te kopen, die op een afgeschermde plek (bijv in stuurtas) opladen, wanneer de interne accu leeg is, accu's op een droge plek omwisselen.
- Telefoon met hoge accu capaciteit kopen en zuinig instellen zodat je een dag vooruit kunt (en 's avonds in de tent laden dmv een accu).
- De USB-Aansluiting op de één of andere manier waterdicht maken.
Wim schreef:Ik ben wel gecharmeerd van al die nieuwe waterdichte en soms zelf stootvaste Androids. Er is een nieuw 4G topmodel Sony en ik zag net dat er ook een nieuwe waterdichte Samsung is. Dat lijkt mij allemaal toch veel handiger dan hoesjes.
Bedoel je de Sony Xperia Z? Ik vraag me af of dat ding heel geschikt is, het scherm heeft een Full-HD resolutie; dat klinkt allemaal leuk maar betekent m.i. dat het ding (veel) stroom vreet. Een waterdichtte Samsung telefoon ben ik nog niet tegengekomen... welke bedoel je?

Heeft die nieuwe B&M lamp met USB-uitgang ook een accu?
Ja de Experia Z. Bij mij is het zo geweest dat elke volgende telefoon die ik kocht korter met een acculading deed. Veel meer dan een dag doet mijn huidige het niet, zelfs niet als ik er weinig mee doe. Als ik de gps aan zou zetten is hij vast binnen een paar uur leeg, zo niet eerder. Wie maakt de dunste, wie maakt de lichtse, ook al kun je er niets meer mee?
De Samsung zag ik in de Saturn winkel liggen maar ik heb verder niet gekeken.
Wim
Robertjan schreef:(...) 1420 - 1440 MaH heeft (als ik het goed schrijf) (...)
Nee, precies elke letter verkeerd... :D

Het is mAh:
- Kleine letter 'm' vanwege de betekenis 'mili' (= een duizendste). Een hoofdletter 'M' zou 'Mega' betekenen, ofwel 'miljoen'. Dat is dus een factor 1 miljard groter dan de kleine letter 'm'.
- Hoofdletter 'A' vanwege de betekenis 'Ampère', naar de achternaam van de ontdekker van het elektromagnetisme: André-Marie Ampère
- Kleine letter 'h' vanwege de (Engelse) betekenis 'hour'
Wim schreef:Ja de Experia Z. Bij mij is het zo geweest dat elke volgende telefoon die ik kocht korter met een acculading deed. Veel meer dan een dag doet mijn huidige het niet, zelfs niet als ik er weinig mee doe. Als ik de gps aan zou zetten is hij vast binnen een paar uur leeg, zo niet eerder. Wie maakt de dunste, wie maakt de lichtse, ook al kun je er niets meer mee?
De Samsung zag ik in de Saturn winkel liggen maar ik heb verder niet gekeken.
Wim
Ik denk dat de Sony Xperia Acro S (de versie met oa een fysieke knop voor de camera) met oog op gebruik als fietsnavigatie interessanter is maar ik zou vooral op zoek gaan naar praktijktesten (liefst met scherm+GPS continu aan natuurlijk), ik geloof helemaal niks van de specificaties die sony opgeeft met oog op een Full HD scherm, daarnaast hebben ze de accucapaciteit aardig op moeten voeren. Voordeel van Sony is overigens dat de kwaliteit van de camera (maar verwacht geen wonderen) in orde is!

De accuduur is overigens sterk afhankelijk van hoe je de telefoon instelt; ik heb een widget op mijn hoofdscherm waarmee ik wireless/2G,3G/GPS/scherm helderheid/dataverkeer/scherm timeout kan regelen, daarnaast zit de aan/uit knop op een handige plek en zet ik het scherm dus eenvoudig uit als ik weet dat ik 20km rechtdoor moet.
Mogelijk een hulp bij de keuze voor een bepaalde USB lader: in nummer 13 (uitgave 2 juni 2014) van het (Duitstalige) computertijdschrift c't staat een artikel over smartphone opladers: Strom statt Licht - Smartphone-Ladegeräte am Fahrraddynamo.
Artikelen uit de Duitse c't worden geregeld - een tot enkele maanden later - ook gepubliceerd in de Nederlandse c't.
Und, hast Du den Artikel schon gelesen? Fazit?
eindgebruiker schreef:Fazit?
Je mag het artikel bij mij komen inzien. Domweg overnemen van de conclusie staat het auteursrecht niet toe.
Het is de meest recente uitgave, dus wat let je: haast je naar de dichtsbijzijnde Bruna, AKO of andere tijdschriftenhandel (€5,00 of bestel & download de digitale versie [ca. €1 goedkoper]).