Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hellsport fjellheimen superlight ervaringen? - Forum Wereldfietser

hellsport fjellheimen superlight ervaringen?

Ha, als gelukkige bezitter van een Nallo 2 - na bijna 15 jaar nog steeds geweldig - worden met de jaren de haren grijzer en de spieren strammer. We (2 pers.) zijn toe aan iets meer comfort (3 ipv 2 persoons en meer ruimte in de voortent).

Als Hillebergfans is dat niet zo moeilijk. Een Nallo of Nammatsj 3GT, maar nu brengt de Hellsport Fjellheimen 3 camp superlight (<2 kilo) mij aan het twijfelen. Mmm, wel een groot gewichtsverschil met Hilleberg. Ik vertrouw het eigenlijk niet, kan een tent met zulke afmetingen voor dat gewicht wel iets zijn??? En hoe houdt die zich op langere termijn - daar is nu natuurlijk nog niets over bekend...?

Zijn er mensen die ervaring hebben met dit model tent??


Zelf hebben we ook nog een Hellsport - een grote voor lang luxe camperen op 1 plek. Dus ik ken Hellsport. Een Hellsporttent is een uitstekende tent, maar de afwerking haalt toch niet de Hilleberg. De verhalen over Hellsportstokken zijn mij ook bekend.

Alvast dank bij voorbaat voor het delen van de ervaringen.

groet, Berry
Natuurlijk is zo'n heel lichte tent wat minder degelijk, en eerder versleten. Gewichtsopgaven bij Helsport zijn soms wel wat optimistisch, overigens. Het zou me verbazen als deze compleet in werkelijkheid onder de 2,2 kg bleef. Alternatieven zijn de nieuwe Hilleberg Anjan 3gt (2.4 kg), of voor nog meer hoogte de Terra Nova Laserspace (3 kg).
Wim
Geen ervaring mee.

Weet alleen dat dit mijn volgende tent wordt..
Vooral vanwege de slikranden.
'Vroeger' zaten die steevast op iedere tent en lijken nu overbodige ballast..
Kan je vertellen, die stukjes 'extra' materiaal bevallen mij prima en tenten zonder vallen voor mij sowieso af..

En vanwaar trouwens dat extreem lichte??
Bedoel als eea nou in een rugzak moest.. maar je reist nota bene per fiets :?:
http://www.helsport.no/en/product/TENTS ... 203%20Camp

wij hebben deze. Lekker ruim! en een dwarsslaper. Je stapt er dus makkelijker in en uit. En 2 uitgangen. Ook een zeer ruime voortent voor slecht weer. Ook achterin nog een achtertentje bij de ingang waar een paar tassen gestald kunnen worden zodat degene aan die kant zijn/haar spulletjes ook dichtbij heeft. En hij past makkelijk in een achtertas (excl. stokken).

succes...
Nou ja lichter is altijd fijner. De vraag is welke prijs je ervoor betaalt. Als je vaak in de sneeuw kampeert wil je dat je tent daarop gebouwd is, en dat maakt een tent zwaarder. Maar als je toch nooit in de sneeuw kampeert hoeft hij daar niet tegen te kunnen. De vraagstellers melden dat ze wat ouder beginnen te worden en niet meer zo soepel zijn. Dat geldt ook voor mij, en dan wil je net als ik iets meer ruimte. Tegelijk is juist voor ouderen gewicht een groter probleem dan voor jongeren, omdat nou net klimmen moeilijker wordt met het afnemen van de krachten. Je merkt dan het verschil in gewicht tussen een zware en een lichte uitrusting gewoon wel. Daar is weinig anders aan te doen dan minder steile wegen zoeken en/of minder gewicht meesleuren (en veel blijven bewegen). Ik vind het dus niet gek dat een oudere kijkt of met extra geld voor nieuwe technologie de combinatie van meer ruimte en een lager gewicht bereikt kan worden, en of er ook andere nadelen aan zitten.
Wim
grundig schreef:Vooral vanwege de slikranden.
'Vroeger' zaten die steevast op iedere tent en lijken nu overbodige ballast..
Die hebben nu eenmaal weinig nut in de zomer en verhinderen de ventilatie onder het tentzeil door, dus voor de meeste reizen zijn ze niet bepaald een meerwaarde...

Zoals Wim aangeeft is lichter vaak ook fragieler, tenzij er bespaard is op extra's (zakjes, een binnentent, ...) of ruimte. (Tenzij bij vergelijking in totaal verschillende prijsklassen door materiaalkwaliteitsverschillen.) Maar dat hoeft geen probleem te zijn. Ik zou dus vooral letten op het gebruik dat jullie typisch hebben? (winter/zomer/hooggebergte/Provence/...)

Op Youtube staat er een filmpje waarin de windvastheid van die Helsport getest wordt met een grote ventilator: link. Comfortabel ziet het er niet direct uit bij winden boven 60km/h, maar de tent overleeft de test wel. Om het resultaat te kunnen vergelijken kijk je best ook naar de zelfde test (ook van OutdoorChannelDe) van oa een aantal Hillebergs.
Ook wij hebben de Helsport Vidda Light die hierboven aangehaald wordt en dat is een hele fijne tent, één van de weinige tenten met twee ingangen, twee opbergruimtes en heel veel ruimte in de voortent, gecombineerd met een relatief laag gewicht. Een jaar geleden heb ik de mijne bij Carl Denig voor €575,- gekocht en dat vind ik voor deze tent ook nog eens een heel nette prijs. Afgelopen vakanties en weekenden weg veel regen gehad, maar dat ging heel goed met de tent. Het enige minpunt is dat sommige naden die door veel lagen stof lopen, zoals bij de ingang van de voortent, je wel met de bijgeleverde seam sealer moet nalopen. Hier is het katoen om de stikdraad niet voldoende om het waterdicht te maken. Bij alle andere naden is dit geen probleem. Ben ik heel kritisch, dan zou ik zeggen dat een Hilleberg tent beter is afgewerkt (wat netter gestikt, beter materiaal scheerlijnen), maar of dit in de praktijk ook daadwerkelijk consequenties heeft is moeilijk te zeggen. Wel betaal je veel meer geld voor een vergelijkbare Hilleberg (dat zou dan de Nammatj 3 GT of the Kaitum 3GT moeten zijn).

Het verbaasd mij overigens wel een beetje dat deze tent niet meer gemaakt wordt door Helsport. De andere tenten hebben beduidend minder ruimte in de binnentent en hebben geen tweede ingang en luifel. De rest van de tunneltenten lijken sterk op elkaar.
Die hebben nu eenmaal weinig nut in de zomer en verhinderen de ventilatie onder het tentzeil door
Geloof me, die hebben in de zomer ook hun nut bewezen. Is namelijk niet alle dagen droog daarbij houdt je 'ongedierte' beter buiten..

Als een tent het voor z'n ventilatie daarvan moet hebben is het imo een niet al te doordacht model. Ventileren doe je nl. daar waar meeste condens ontstaat; vooral bovenin dus :roll:

Helaas moeten veel (goedkope) tenten het hiermee doen..
wij hebben deze.
Mooi en praktisch tentje.. :wink:
grundig schreef:Als een tent het voor z'n ventilatie daarvan moet hebben is het imo een niet al te doordacht model. Ventileren doe je nl. daar waar meeste condens ontstaat; vooral bovenin dus :roll:
Het schoorsteeneffect zal echter wel zijn voordeel hebben voor wat betreft ventilatie: verse, koude lucht wordt langs onder aangezogen terwijl de verwarmde lucht ontsnapt via de hoger gelegen ventilatie-openingen.
Het moet al een serieuze storm zijn om nat te worden door water dat omhoog komt onder normale tentwanden door. Tenzij uw tent geen badkuip-binnententvloer heeft kan ik me moeilijk voorstellen dat je effectief nat wordt in de binnentent op die manier.
Fijne reacties van iedereen! Dank.

Ik herken Wim's verhaal. Het is nou eenmaal een feit dat met de jaren de kracht gewoon wat afneemt. Inderdaad veel blijven bewegen en je bestemming of afstand er op aanpassen. Omdat koken onze vakantiepret zeer verhoogd, nemen wij op dat vlak meer mee dan gemiddeld. Dat betekent extra kritisch zijn op andere bagage, vandaar dat het gewicht van de tent erg belangrijk is. Het liefst tot rond de 3 kilo want er komt ook nog een grondzeil bij en soms stevige'zware' haringen.
Ik ga de Vidda Light bestuderen. Eigenlijk iets te zwaar, maar de moeite van meer aandacht waard. Ook de testfilms met wind ga ik zeker bekijken.
Dat met die slikranden vind ik zelf overdreven. Lijkt me qua ventilatie niet fijn buiten het winterseizoen en qua ongedierte... is dat niet ook een kwestie van de dingen goed inpakken? Niks 'los' in de voortent...Brood, rijst etc neem ik 's nachts meestal mee in de binnentent of ik verpak het goed in extra plastic. Alle bagage die ik niet nodig heb laat ik op de fiets. Zo ook met de tassen. Ik wil zo min mogelijk natte tassen in de voortent.

Ik laat wel weer van me horen!

groet, Berry
Hilleberg Ajan 3 of 3 GT? De Anjan 3 is 1,9 kg voor een ruime tent zonder grote voortent. Het is het model van de Nallo, maar dan aardig lichter, en ongeschikt voor barre winters.
Wim
Wim schreef:Hilleberg Ajan 3 of 3 GT? De Anjan 3 is 1,9 kg voor een ruime tent zonder grote voortent. Het is het model van de Nallo, maar dan aardig lichter, en ongeschikt voor barre winters.
Wim
Ik zal er waarschijnlijk een eigen topic over openen, maar afgelopen week ben ik naar een Anjan 3 GT wezen kijken.
Het viel ons op dat de onderkant van de tent wel heel hoog staat, de bagage die in de voortent ligt is heel goed zichtbaar. Dat is wat mij betreft wel een groot nadeel. Wij plaatsen de tent, leggen de tassen erin en gaan dan nog even “iets” doen, weg bij de tent.
Ook vind ik het slaapdeel van de tent erg klein. Het is dan een 3 persoonstent, maar er kunnen geen drie matjes inliggen, achterin de tent liggen de matjes over elkaar heen. Nadere bestudering van de Hillenbergsite http://hilleberg.se/product/anjan-3-gt geeft ook aan dat de breedte achterin 127 cm is.
Mijn exped matje is 52 cm breed, die past er dus geen drie keer in. Matjes over elkaar heen schuiven wordt wel een hoge stapel bij onze matjes. (hier heb je als je hem als tweepersoonstent gebruikt dan weer minder last van)
Ik vond hem zelf eerlijk gezegd redelijk ruim voor een ultralichte tent. De GT uitvoering lijkt mij dan weer te veel van het goede als je een echt licht gewicht wilt. De maten zijn voor zover ik weet overigens gelijk aan de Nallo. Nu leg je je matras ook niet helemaal tot achterin. Daar is het ook te laag. De vraag moet dus zijn hoe breed de Anjans zijn op 30-40 cm van achteren. Maar goed, mijn vrouw krijg ik er ook niet in. Als je echt meer ruimte wil moet je natuurlijk een Kaitum nemen, maar die is zwaarder. Verder zou ik vrijwel nooit voor drie personen ook een driepersoons tent kopen. Dat is bijna altijd te krap.
Die ruimte tussen de onderkant van de buitentent en de grond ziet er in een winkel groot uit omdat daar geen gras groeit. In het echt valt het denk ik wel mee. Het geeft wel veel meer frisse lucht. Dit is bewust een heel luchtige tent. Het hangt er dus maar vanaf waar en wanneer je gaat kamperen. Koop hem niet voor oktober of november in Schotland, denk ik.
Wim
Wim schreef:Ik vond hem zelf eerlijk gezegd redelijk ruim voor een ultralichte tent. [...] Maar goed, mijn vrouw krijg ik er ook niet in.
Dat roept natuurlijk wel vragen op over gewicht en pakvolume van je vrouw, Wim, en de gevolgen daarvan voor het ultralichtkamperen...

:oops:

Carl
Ondanks haar bescheiden omvang vindt zij de Nammatj 3 GT al klein.
Wim
Hallo Wim,

misschien is de eerdere tip van de Helsport Vidda Light 3 nog iets om naar te kijken. Wij vonden de tent te zwaar, maar hij heeft wel een aanlokkelijke zee van ruimte.

Ondertussen hebben wij onze keus bijna gemaakt.
Het wordt de Helsport Fjellheimen 3 Camp of de Hilleberg Nallo 3 GT.

De voordelen op een rij:
Hilleberg: beter afgewerkt en uitstekende stokken, w.s. hogere bodemranden van de binnentent, meer variatiemogelijkheden openzetten van de tent, lichter van gewicht.

Helsport: goedkoper, sterker doek, meer mogelijkheden om de ventilatie aan te passen als je in de binnentent ligt, iets hoger

Ik denk dat de Hilleberg het gaat winnen. Daar hebben we gewoon veel te goede ervaringen mee.

Wim, misschien nog een suggestie. Met een lichtgewicht tarp en een korte lichtgewicht stok kun je misschien ook iets. Wij verlengen er onze Nallo wel eens mee. En soms namen we 'm mee als we vooraf wisten dat het slecht weer zou worden. We leggen er ook wel onze bagage onder en dan spannen we het doek als een zeil over de grond. Of je kunt met regen toch nog lekker buiten zitten. Maar als het echt om binnenruimte in de tent gaat is mijn suggestie niets waard.

Succes!

groet, Berry
Oh ja, ik vergat nog te zetten dat de Vidda nog bestaat bij Carl Denig. Die heeft 'm ook in de aanbieding.
Het gaat mijn vrouw om de binnenruimte. Ikzelf heb geen zin meer mee te nemen, dus we laten het hier bij. Berrie: heb je de Anjan 3 gt gezien? Dat is vooral een lichtere Nallo, met iets minder inzetbaarheid in de winter, maar betere ventilatie in de zomer.
Wim