Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vsf fahrrad manufactuur recensie - Forum Wereldfietser

vsf fahrrad manufactuur recensie

Na een dikke 5000 km op de T400 van VSF te hebben gefietst, gekocht in Oldenburg, lijkt het ons tijd voor een korte recensie.
Wij (marieke en emiel) zijn sinds mei dit jaar onderweg door Europa (Belgie,Frankrijk, İtalie, Griekenland en nu Turkije) op de fiets. We rijden veel door de bergen en ook regelmatig onverhard. We gaan nog een paar maandjes verder door het Midden Oosten.

Om te beginnen: de fiets rijdt erg fijn!
Het frame vertoont nog geen tekenen van slijtage.
De ketting is wat roestig maar doet het prima, eigenlijk doet het hele mechanische gedeelte het nog erg goed. Hoewel, gisteren: voor-derailleur bij mijn fiets bleek verbogen. Gelukkig konden we die gewoon weer terugbuigen met een tangetje en doet ie het weer als een trein.

Bij mijn fiets zijn er wat schroefjes van het Tubus-achterrekje losgerammeld.
Bij beide fietsen verbuigen de schroefjes van de standaards. Bij 1 zijn deze al een keertje afgebroken! Heel gedoe om die er uit te krijgen.

Bij Emiel zijn fiets bleken de velglinten helemaal verschoven te zijn, gevolg: lekke banden. Oplossing: in Frankrijk heeft hij er zelf nieuwe ın gedaan. Bij mijn fiets zitten de linten er goed in.

Erg ontevreden zijn we over de buitenbanden: Continetal Travelcontact. Bij Emiel vielen deze na 3000 km helemaal uit elkaar. Na 2000 km verschenen er schuin scheurtjes op de zij kanten van de banden en na 3000 km ploepte de binnenband eruit. Een klaagmail naar Continental, na 4 weken nog geen antwoord. Emiel rijdt inmiddels op Schalwbe XRbanden die mijn moeder naar Turkije heeft gebracht. Bij mij begint de ellende nu pas, dezelfde scheurtjes etc. Vermoedelijk omdat ik minder weeg heb ik uitstel van executie gekregen...Straks in Istanboel op zoek naar nieuwe banden (iemand tips?),

Kortom we zijn eigenlijk heel blij met onze degelijke grijze en zwarte Duitse fietsjes! Alleen hadden er maar andere banden om gezeten....

Groetjes Marieke en Emiel nog altijd gelukkig op de fiets

Fahrradmanufaktur heeft op de 2006 serie andere banden gezet: Continental City Contact.
Maar als ik naar de naam kijk, is het niet een verbetering. :(

Marco

Wat zou jij daar voor banden opzetten, Marco?

Schwalbe Marathons.

Maar wanneer de City Contact sterk genoeg blijken te zijn, is het natuurlijk niet nodig. Ze zijn lekker breed: 53 mm, hebben een goede antileklaag, en een lichtlopend glad profiel.
De Travelcontact heeft als verschil dat deze een extra versterkte laag in de wang heeft. Maar uit het verhaal van Marieke en Emiel, blijkt dat zelfs deze versterking niet genoeg is.

Groeten,

Marco
Tiens, op mijn T400 zaten vorig jaar standaard Schwalbe MArathon XRs gemonteerd. Niet dat ik daar nu zo blij mee ben, want zoals hier al vaker aangehaald trap je je daar wezenloos mee. De band zit ook niet helemaal lekker in de velg. En bovendien had ik van de zomer alsnog een lekke band vanwege een envoudig stom stukje grind in de band!

Problemen met het velglint heb ik ook gehad in het begin: het harde plastic sneed de binnenbanden stuk. Zijn vervangen door katoen.

Andere kinderziekte was de zadelpen, de eerste die ik had deed niet wat ie moet doen, namelijk het zadel vasthouden.

Klachtje nummer drie: ik heb wat probleempjes met het schakelen voor, bij terugschakelen naar het kleinste blad kiept de ketting er meestentijds af. Dat is waarschijnlijk een kwestie van milimeterstelwerk van het derailleur, maar ik heb het nog niet goed gekregen.

En na al dat gezaag en geklaag: al met al ben ik toch heel tevreden, want een heerlijk rijdend fietsje aan een scherpe prijs.

Oh ja... ik heb inmiddels zo'n 3000 KM afgelegd op dit fietsje, half on-road half off-road, door berg en dal. Slijtage heb ik nog geenszins kunnen vaststellen, wel lakschade door het gedemonteerd vervoeren in de TGV.

Groetjes,


Astrid

Hoi,

Ook ik heb een T-400 met nu 3500 km op de teller.

Die van mij heeft nog de explorer banden en hoewel die zwaar lopen heb ik overal grip en nog geen ene lekke band gehad. Wel een keer een spijker maar dat arme ding is op de kevlarlaag verbogen 8)

Maar ik doe hem weg. Ik koop nu de T-400 met Rohloff omdat de duitse winter, modder, sneeuw en pekel dodelijk zijn voor de derailleur. Ik verslijt nu per jaar 2 kettingen en 2 kranssets.

Het enige nadeel van de fiets is het gewicht maar daar tegenover staat dat hij dus echt duits onverwoestbaar is. Ik heb er de gestoordste dingen mee gedaan en hij gaf geen krimp. Zelfs met 70 door diepe kuilen met volle bepakking overleeft hij zonder problemen en de stabiliteit in de sneeuw is fenomenaal. Waar andere met hun volgeveerde zwabber bikes onderuit gaan kar ik zonder problemen verder.

Ook ik heb ervaren dat als je met grote sprongen helemaal naar het lichste verzet schakeld de ketting er op het laafste verzet er well eens af wil vallen. Vooral als je het voor en achterblad tegelijkertijd schakeld. Maar misschien is dat gewoon een Shimano probleem.

Kortom, een tiptop fiets, ik ga niet voor niets weer voor hetzelfde frame :-)

Fiets de wereld,
Marc

De nieuwe T400 is iets 'luxer' uitgerust en krijgt de kleur geel.
Zie http://www.vakantiefietser.nl en klik door naar beursbezoek.
De T400 heeft een naafdynamo, waardoor (bij dit type) de quickrelease vervalt en plaats maakt voor een 'normale' as met moeren. Verder is hij ook leverbaar met een lage instap. Bij zijn billen heeft de T400 een Locc-drager van Tubus (een soort van brede Logo Expedition, maar dan een met een klem voor een Abus beugelslot). En hij heeft een verstelbare nek gekregen (stuurpen dus). En als je wilt stoppen moet je daarvoor tegenwoordig de Magura hydraulische remmen gebruiken.

Leverbaar vanaf november, maar de prijs is -helaas- honderd euro hoger geworden.

Dat is goedkoop voor zoveel extra.
Wim

Jawel Willem, dat is inderdaad veel extra's voor dat geld. Maar let op; het zijn geen HS33 remmen maar HS11 remmen. (Ik weet dit niet zeker, want mijn VSF-paperassen liggen in de winkel en niet hier mij thuis.)
Het nieuwste model HS11 remmen heeft wel wat minder remkracht dan de oude (ik meende iets van 15 procent), maar volgens mij heeft VSF daarom het 'oude' model gemonteerd, dat beter remt. :lol:

De fiets voelt inderdaad heel erg onverwoestbaar! Wij zijn er ook allerlei hellingen mee afgeknald. Naafdynamo? Wel beter dan de huidige want bij mij brak het geribbelde dopje al af voordat ik de dynamo had gebruikt! Met secondenlijm zit ie er weer op en doet het prima.
Verstelbare stuurpen hebben we er zelf op gezet. Gewoon een goedkoop ding.
Groetjes
Oh ja,

Dat was ik vergeten te vermelden bij mijn klachtenlijstje:

1. de eerste de beste keer dat ik echt met licht wilde fietsen, bleek de dynamo om onverklaarbare redenen niet thuis te geven:voor noch achter het kleinste beetje licht. Nochtans een fatsoenlijke Axa HR dynamo, dezelfde die op mijn Brompton v??l te v??k licht wil geven (zonder tegenmaatregelen schiet die namelijk voortdurend aan).

2. Het rubber afdekkoontje van de achteras (Shimano Deore) is gaan meeslippen, en dat geeft als je er geen kledder vet op smeert een hels lawaai.

Tja... als ik het lijstje zo bekijk heb ik op wel heel veel onderdelen problemen ondervonden, maar niet op onderdelen die van vsf FM z?lf...

Groetjes,

Astrid

@Whisky, in het draadje Verende voorvork zeg je:
Maar met rustig sturen is er niks aan de hand en rij ik voor mijn gevoel een echte cadillac. Een Ferrari zeker niet, daar is de T-400 te zwaar voor
Maar hoe zwaar is jouw T-400 Rohloff dan?
Op de Santos-site heb ik een Travelmaster 2.6 Cromo, Rohloff naaf samengesteld, en deze weegt 15,5 kg.

Dus ik ben wel benieuwd hoeveel zwaarder die T-400 is dan 15,5 kg.

Ik heb het vandaag niet meer gecontroleerd, maar nauwkeurig gewicht optellen is nooit de sterkste kant geweest van de Santos website.
Wim

Ik ben wel benieuwd welke technieken ze gebruikt hebben om een frame van nul kg te maken. :lol:

Met spatborden, een ringslot, dragers en een standaard denk ik dat je ruim boven de 17 kg komt voor een Santos Travelmaster.

Hoi Marco,
Maar hoe zwaar is jouw T-400 Rohloff dan?
Op de Santos-site heb ik een Travelmaster 2.6 Cromo, Rohloff naaf samengesteld, en deze weegt 15,5 kg.
Dus ik ben wel benieuwd hoeveel zwaarder die T-400 is dan 15,5 kg.
Gewichten zijn moeilijk te vinden maar ik vond een o.a stukje in Op Pad.
De T-400 met LX weegt volgens Fahrrad Manufaktur 15.5Kg en volgens Op Pad 16,7 kg. 1.2 KG zwaarder dus.
Maar bij een duits tijdschrift komen ze bij de T-400 Rohloff weer uit op 15.6Kg . Dit is 100 gram zwaarder dan het gewicht van de LX en dat kan goed kloppen omdat de Rohloff hub ietsje zwaarder is. En dat een Rohloff gewogen bij de oosterburen lichter zou zijn dan een LX gewogen bij Op Pad kan gewoon niet, zelfs niet met het verschil in remmen tussen de LX (v-brakes) en de Rohloff versie (Magura HS 33).
De Santos Travelmaster alu (!) met XT weegt volgens op pad 16.4 en niet 15.5 Kg. Ook een kilo zwaarder dan de fabrieksopgave.
Ik denk dat Op Pad een fout bij het wegen gemaakt heeft met als bijkomende storende factor dat beide fabrikanten nogal optimistisch wegen. Maar misschien hangt het ook af van de eindmontage (banden, zadel, etc).

Kortom, alle meetproblemen daargelaten is de T-400 Rohloff dus 100 gram zwaarder maar dat moet met een pak zout genomen worden vanwege de grote standaardafwijkingen bij het wegen.
Valt me eigenlijk heel erg mee, ik dacht echt dat mijn "goedkope" fiets veel zwaarder was dan de populaire peperdure Santos fietsen :D

Oh, en bij de nieuwste T-400 Rohloff uitvoering zit er standaard een SON naafdynamo en een Brooks Conquest zadel op...
Dat is goedkoop voor zoveel extra.
Wim
Inderdaad :D

Ik heb mijn T-400 Rohloff tot nu toe nog niet gewogen, geen idee waar ik een "weegschaal' kan vinden.
Ik heb er een geveerde voorvork met lockout, een SON naafdynamo, een Swing lowrider (wordt straks een FAIV Hogar), 3 PET fles houders, een Brooks en een Hebby tweebeens standaard op gemonteerd dus ik schat dat hij nu zo'n 18 kg weegt.
Ik ga opzoek naar een weegschaal want ik ben namelijk zelf ook best wel benieuwd hoeveel ik nu zo zonder bepakking omhoog moet trappen :)


Gewichten wereldfietsen bij Op pad:
http://www.oppad.nl/published/opp/conte ... 188116.pdf
En bij de oosterburen:
http://www.trekkingbike.com/PDF_Test/TK ... freieR.pdf

Fiets de wereld (met een theoretisch onsje meer),
Whisky

whisky schreef:geen idee waar ik een "weegschaal' kan vinden.
Je gaat op een gewone personenweegschaal staan terwijl je je fiets optilt. Daarna nog eens zonder fiets. Je trekt de resultaten af en je hebt het gewicht van je fiets.

Gerd

Hoi!

Ik ben een licht mannetje en heb geen pondjes te veel. Ik heb dus geen weegschaal :D

Ik ga morgen langs het Postamt en laat hem daar wegen...

Whisky

Bedankt voor de antwoorden.

Nou mooi is dat. Die gewichtsinfo die fabrikanten opgeven kloppen dus gewoon niet...

Er klopt gewoon geen bal van. Daar komt nog iets bij. Bij deze vakantiefietsen kun je zelf heel veel speciferen, en dat komt voor alle fabrikanten (=samenstellers) uit dezelfde bak met onderdelen. Wat je aan onderdelen kiest heeft dus een veel grotere invloed dan 'het merk' (wat dat dan ook betekent) van je fiets.
Vooral wielen hakken er dan aardig in, Een goed wiel voor een vakantiefiets heeft een stevige zware (downhill) velg, minstens 36 spaken, een xt naaf (of natuurlijk een Rohloff of Son), en stevige buitenbanden. Dat loopt lekker op. Kies wielen met 32 spaken, aluminium nippels, een veel lichtere velg, en Panaracer Highroad banden, en je bent veel lichter uit - zeker 1,5 kg per fiets. Het is wel kwetsbaarder. Een geveerd Brooks zadel zoals de Champion Flyer of de Conquest/Countess hakt er ook aardig in (al gauw 500 gramn extra vergeleken met een licht zadel), maar houdt je wel uren langer in het zadel.
Waar wel echt gewicht bespaard kan worden zonder dat het duur wordt is op de naafdynamo. De SON is nauwelijks zwaarder dan de combinatie van een XT voornaaf en een goede dynamo van Axa of B&M, of vier AA batterijen (plus een setje reserve). Het wordt echter wat anders als er een Shimano naafdynamo is gemonteerd. Dat is nu mode, maar geen goed idee. Die wegen echt veel meer. Belast is hun rendement nauwelijks beter dan van een Axa (om van een dure B&M S6 maar te zwijgen), maar onbelast geven ze heel veel meer weerstand dan een gewone XT naaf. Kortom, je sleurt een flink gewicht mee, en het trapt altijd zwaarder.
Goedkope fietsen zijn zwaar omdat dat goedkoop te maken is. Op het prijsniveau van goede vakantiefietsen is een zware fiets echter zwaar omdat er stevige onderdelen gebruikt zijn, en omdat het frame wat kan hebben. Ook Rohloff is nauwelijks zwaarder dan een derailleursysteem. Voor echte gewichten van onderdelen: http://weightweenies.starbike.com/
Wim
Avanher schreef:
Klachtje nummer drie: ik heb wat probleempjes met het schakelen voor, bij terugschakelen naar het kleinste blad kiept de ketting er meestentijds af. Dat is waarschijnlijk een kwestie van milimeterstelwerk van het derailleur, maar ik heb het nog niet goed gekregen.
Je zou een Jumpstop of andere vanghaak kunnen monteren, dan is dat voor altijd opgelost
Afbeelding