Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eten na de reis - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Eten na de reis

Carl schreef:
AB schreef:Ik weet uit ervaring wel dat je tijdens een lange klim of een lange tijdrit een grote kans maakt op kramp in de kuiten en onderbeenspieren als je niet genoeg zouten (magnesium oid) tot je neemt.
Een mooie illustratie van mijn bewering dat theorieen nogal eens tegengesproken, weerlegd, opnieuw bewezen en weer verlegd :wink: worden.
http://www.prorun.nl/gezondheid/blessur ... esiummythe
"Vorige week beschreef ik in mijn artikel dat kramp waarschijnlijk wordt veroorzaakt door veranderingen in de neuromusculaire controle. Veranderingen door met name vermoeidheid van de spieren. Onderzoek had uitgewezen dat uitdroging en het tekort aan zouten onwaarschijnlijk is."

Ik lees tegenwoordig met enige regelmaat dat kramp niets met magnesium- of ander mineraaltekort te maken heeft. Een echte bron vinden is meestal lastig.

Groeten,

Carl

(P.S. Kuiten en onderbeenspieren?)
hamstrings! de spieren onder je dijbeen :)

Sinds ik beter op mijn voeding (energydrank) let tijdens zware inspanningen (lange beklimming of lange tijdrit) geen last meer van kramp. Vandaar de associatie. Het is ook misschien maar net waar je in gelooft. Misschien was ik beter gewend of getraind die keren dat ik niet verkrampt raakte. Vooral in de bergen krijg ik in het begin gewenningsverschijnselen waaronder dus kramp in kuit en hamstring, maar ook verstijfde armspieren en een grotere belasting in mijn onderrug.
Carl schreef:(P.S. Kuiten en onderbeenspieren?)
Even uit m'n hoofd van wat nog is blijven hangen:
* Musculus Peroneus Longus
* Musculus Soleus
* Musculus Tibialis Anterior
* Musculus Tibialis Posterior
Ik zal er vast een een paar vergeten zijn...
@ AB Gister mijn eerste rondje ijsselmeer weer gereden (waar was je Henk?)
Das meteen al een heel eind AB! Ik ben net terug van een rondje Posbank en zat er al bijna door heen. :oops:

Volgende weekend vanuit Maastricht 200 km door Duitsland - België, zal zwaar worden ben ik bang.

Ik neem roggebrood met pindakaas, brood met gebakken ei mee voor onderweg.
Wat me ook goed bevalt voor zo'n dag is pannenkoeken met appel.

Maar ik eet ook een uitsmijter onderweg, dat gaat er goed in. :wink:

Bij aankomst in Maastricht meteen een groot glas Leffe met een patatje.
@ Piet voedingsleer voor de bio--industrie.
Ik heb 19 jaar bij de Voedsel en Waren Autoriteit gewerkt ook veel met de bio-industrie in aanraking geweest. Ik werd er niet echt vrolijk van. En het blijft pappen en nat houden , dat zie je wel weer met dat paardenvees. :|


Henk

kunst en fietswerk
AB schreef:
Matthie9000 schreef:Waarom/wanneer gebruikt men in het ziekenhuis ook al weer een 0.9% NaCl oplossing om te rehydreren :roll:.
Ben wel benieuwd! Of wacht je op een antwoord van Leon ;).
Omdat ze een infuus niet in je mond doen maar in een ader?
Leon schreef:
AB schreef:
Matthie9000 schreef:Waarom/wanneer gebruikt men in het ziekenhuis ook al weer een 0.9% NaCl oplossing om te rehydreren :roll:.
Ben wel benieuwd! Of wacht je op een antwoord van Leon ;).
Omdat ze een infuus niet in je mond doen maar in een ader?
Dat maakt voor het onderliggende principe niks uit. TLDR: het is wel degelijk beter om water met zout/0.9% NaCl te drinken bij dehydratie (tgv inspanning), de uitleg staat in elk fysiologie boek van enige kwaliteit.

Het heeft te maken met verstoring van intra/extracellulair milieu als je 'puur' water drinkt, dit leidt uiteindelijk tot onnodig zeiken!! :lol: :lol: ;-) (via ADH).
Matthie9000 schreef:TLDR: het is wel degelijk beter om water met zout/0.9% NaCl te drinken bij dehydratie (tgv inspanning), de uitleg staat in elk fysiologie boek van enige kwaliteit.
Dus als je 3 liter water nodig hebt bij een middag zwoegen ouder de Spaanse zon moet daar 27 gram zout in?
Leon
Leon schreef:
Matthie9000 schreef:TLDR: het is wel degelijk beter om water met zout/0.9% NaCl te drinken bij dehydratie (tgv inspanning), de uitleg staat in elk fysiologie boek van enige kwaliteit.
Dus als je 3 liter water nodig hebt bij een middag zwoegen ouder de Spaanse zon moet daar 27 gram zout in?
Leon
Voor jou niet, je doet gewoon wat kleine stukje brood, koekjes, kaas en worst door de mixer, die drap verdun je met wat scheuten maggi en 3L water in je camelbak. Slurp je het zo naar binnen.
AB schreef:
Leon schreef:
Matthie9000 schreef:TLDR: het is wel degelijk beter om water met zout/0.9% NaCl te drinken bij dehydratie (tgv inspanning), de uitleg staat in elk fysiologie boek van enige kwaliteit.
Dus als je 3 liter water nodig hebt bij een middag zwoegen ouder de Spaanse zon moet daar 27 gram zout in?
Leon
Voor jou niet, je doet gewoon wat kleine stukje brood, koekjes, kaas en worst door de mixer, die drap verdun je met wat scheuten maggi en 3L water in je camelbak. Slurp je het zo naar binnen.
Ben jij je tanden aan het wisselen? :wink:
Leon schreef:Dus als je 3 liter water nodig hebt bij een middag zwoegen ouder de Spaanse zon moet daar 27 gram zout in?
Leon
Daar kan je alleen je neus mee spoelen als je verkouden bent, maar zeker niet drinken 8)
Drinkbaar is 2/3 gram zout op één liter, dus 'n afgestreken theelepeltje,
eventueel met een paar schepjes suiker erbij :wink:
Dat zout in je bidons werkt echt wel hoor.

Proefondervriendelijk vind ik het veel prettiger om sportdrank te drinken tijdens zware inspanning. Ik krijg veel minder snel kramp en ik kan langer blijven buffelen. Alleen kraanwater werkt niet bij mij tijdens zware inspanning. Tijdens wedstrijden in de bergen drink ik sportdrank (eigen recept) en ik vreet vieze energiegels weg. Is het lekker? Nee, maar het werkt goed.

Als ik gewoon rustig fiets, dan drink ik net lief gewoon water en eet een paar krentenbollen. Een kop koffie onderweg en een stuk appelgebak.
Matthie9000 schreef:
Leon schreef:Omdat ze een infuus niet in je mond doen maar in een ader?
Dat maakt voor het onderliggende principe niks uit. TLDR: het is wel degelijk beter om water met zout/0.9% NaCl te drinken bij dehydratie (tgv inspanning), de uitleg staat in elk fysiologie boek van enige kwaliteit.

Het heeft te maken met verstoring van intra/extracellulair milieu als je 'puur' water drinkt, dit leidt uiteindelijk tot onnodig zeiken!! :lol: :lol: ;-) (via ADH).
Heb je het nu over isotone-, hypertone-, of hypotone dehydratie? Hoe kun je als gezonde fietser uitgedroogd raken als je normaal eet en water drinkt?
Je lichaam houdt bij het fietsen in voldoende mate de mineralen vast. De hoeveelheid mineralen die je uit zweet is gewoonlijk een concentratie van circa 30% van je lichaams-concentratie. Die geringe verliezen aan mineralen krijg je meer dan genoeg aangevuld via je voeding.

Anders wordt het als je je bloedglucosespiegel gaat opdrijven of opvoeren door het drinken van sportdrank en zuigen van gel om je (trap)vermogen te vergroten en onvoldoende je maag vult, omdat je anders bij zware inspanning gaat kotsen.

Komt daar nog de nodige stress-hormonen bij als cortisol en adrenaline, dan ga je zweten als een beer en schiet ook de zout-concentratie van het zweet omhoog. Dan kan hypotone dehydratie om de hoek komen kijken. Komt voor bij wielrenners, die in een meerdaagse tour, na een zware etappe, aan het infuus gaan. Maar soms zit er meer in dan alleen zout. :)

Maar zout water drinken voor een vakantiefietser lijkt mij erg ongezond. Een te zware belasting voor je nieren.

Piet.
De kern van het verhaal is dat wanneer je alléén water drinkt, je juist de zout/waterbalans van je lichaam verstoord, wel eens van het fenomeen watervergiftiging gehoord? Verder is zout dus ook niet per definitie slecht voor je nieren, dat is onzin.
*kuch*
Watervergiftiging kan al bij drie liter per uur optreden.

Het mechanisme van watervergiftiging heeft alles te maken met de osmotische druk in onze cellen. Wanneer het zoutgehalte in het bloed daalt, passen de cellen zich daarop aan. Dan gaan ze dus steeds meer water opnemen, en zwellen ze steeds verder op.

Wanneer je veilig een grote hoeveelheid water naar binnen wilt slaan, is het beter om daar altijd bij te eten. Zodra je het gevoel krijgt teveel water te hebben gedronken is het nemen van zout en suiker aan te raden.

http://www.lenntech.nl/watervergiftiging.htm

*kuch*
Matthie9000 schreef:De kern van het verhaal is dat wanneer je alléén water drinkt, je juist de zout/waterbalans van je lichaam verstoord, wel eens van het fenomeen watervergiftiging gehoord? Verder is zout dus ook niet per definitie slecht voor je nieren, dat is onzin.
Gemiddeld krijgt een volwassen persoon circa 10 gr NaCl binnen via voeding. Jij schrijft op een NaCl concenstratie van 0,9% in je drinkwater. Op een warme dag is dat circa 3 liter drinkwater a 9 gram per liter. Totale inname circa 37 gram NaCl.

Ga je de vakantiefietsers ook adviseren een pak zout mee te nemen voor maken het drinkwater? Om de bloeddruk op te krikken? Lees eens 'n artikel over het drinken van zeewater.

Je zweet normaal fietsend circa 2 liter a 3 gram NaCl. Totaal 6 gram daags. Je nieren moeten die keukenzout filteren en een overschot van circa 30 gram afvoeren in de urine. Laat je eens goed informeren door een arts.

Als je normaal eet tijdens het fietsen krijg je nooit een "watervergiftiging".

Piet.
PietV schreef:
Matthie9000 schreef:De kern van het verhaal is dat wanneer je alléén water drinkt, je juist de zout/waterbalans van je lichaam verstoord, wel eens van het fenomeen watervergiftiging gehoord? Verder is zout dus ook niet per definitie slecht voor je nieren, dat is onzin.
Gemiddeld krijgt een volwassen persoon circa 10 gr NaCl binnen via voeding. Jij schrijft op een NaCl concenstratie van 0,9% in je drinkwater. Op een warme dag is dat circa 3 liter drinkwater a 9 gram per liter. Totale inname circa 37 gram NaCl.

Ga je de vakantiefietsers ook adviseren een pak zout mee te nemen voor maken het drinkwater? Om de bloeddruk op te krikken? Lees eens 'n artikel over het drinken van zeewater.

Je zweet normaal fietsend circa 2 liter a 3 gram NaCl. Totaal 6 gram daags. Je nieren moeten die keukenzout filteren en een overschot van circa 30 gram afvoeren in de urine. Laat je eens goed informeren door een arts.

Als je normaal eet tijdens het fietsen krijg je nooit een "watervergiftiging".

Piet.
Piet, haal je nu niet gewoon verschillende inspanningsniveaus door elkaar. Hoe wil je nou normaal eten als je 2 uur lang met een hsf van 180 rondfietst. Er lijkt me wel een verschil te zitten tussen een triathleet die een paar uur achterelkaar volle bak gaat (en zijn "sportvoeding" daar op afstemt) en een fietstoerist die bij elk terrasje een appeltaart naar binnen werkt (en juist een aversie tegen "sportvoeding" heeft).
Ook een fietstoerist kan in extreme condities komen te verkeren.... niet iedereen fietst bij 15graden in de vlakke polder met een brood met pindakaas.
Michael W schreef:
Carl schreef:Ik lees tegenwoordig met enige regelmaat dat kramp niets met magnesium- of ander mineraaltekort te maken heeft. Een echte bron vinden is meestal lastig.
Dat geloof ik graag, ik heb al maanden last van kramp 's nacht in tenen en kuiten en ben extra magnesium gaan slikken, 0,niks verbetering, wel verbeterd het als ik de kachel aan laat staan 's nachts, maar dat wil ik niet :wink:
Als je spierkrampen hebt, veroorzaakt door magnesiumtekort(wat niet persé door het sporten komt, stress kan ook één vd oorzaken zijn), dan is dit niet op te lossen met magnesiumpillen. Ik heb hier enkele jaren terug enorm veel last van gehad en heb toen 6maand lang tweewekelijks een bxter magnesium gekregen in het ziekenhuis. Aan de bloedresultaten was toen zelfs al te zien dat hettekort zeer langzaam werd aangevuld...

Magnesiumtabletten is bijv een goede aanvulling als je in landen zit waar je niet genoeg kan drinken/gezond eten of bijv in azie waar ze geen mineralen/suplementen in het drinkwater doen! De gierigaards :-)
AB schreef:Piet, haal je nu niet gewoon verschillende inspanningsniveaus door elkaar. Hoe wil je nou normaal eten als je 2 uur lang met een hsf van 180 rondfietst. Er lijkt me wel een verschil te zitten tussen een triathleet die een paar uur achterelkaar volle bak gaat (en zijn "sportvoeding" daar op afstemt) en een fietstoerist die bij elk terrasje een appeltaart naar binnen werkt (en juist een aversie tegen "sportvoeding" heeft).
Ook een fietstoerist kan in extreme condities komen te verkeren.... niet iedereen fietst bij 15graden in de vlakke polder met een brood met pindakaas.
Ik ben een vrij denker en heb geen aversie tegen sportvoeding. Dat mag de sporter zelf bepalen. Ben daarom ook voorstander van het vrijgeven van doping in de sport. Iedereen gelijke kansen.

Nogmaals: bewegen is gezond, sporten geeft ongemakken en topsport is slecht. Topsporters maken gebruik van een haptonoom, arts en inspannings-wetenschapper en voedingsdeskundige. Dat is nodig omdat topsport een sterke wissel trekt op je energiebalans. Vele topsporters komen kilo's aan na het stoppen met topsport.

Als je besluit intensief te gaan sporten is het verstandig je niet te spiegelen aan topsporters. Sporten is van de laatste 100 jaar. De laatste 50 jaar zelfs een hype. Maar er is geen wetenschappelijk bewijs geleverd dat sporten gezonder is dan bewegen. Wel is wetenschappelijk aangetoond dat sporter meer slijten dan mensen die gezond bewegen. Omdat topsporters een grotere kans hebben eerder te overlijden, hou ik het op bewegen en een stabiele energiebalans.

Vanaf m'n 18-de slechts 2 kg aangekomen. Ik blijf gewoon fietsen, wandelen en zwemmen.

Piet.
@Piet,

Ik doe wel aan sport. Geen topsport maar ik fiets wel wedstrijdjes en cyclos. En ik ben ook vakantiefietser. Ik doe zo'n beetje alles. Van vakantie fietsen tot het rijden van de maratona en daar fanatiek voor trainen. En ik ben sinds mijn 18de nog nul kg aangekomen.
Wat is dit een klotediscussie geworden zeg. Van mij mag hij dicht.