Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gevraagd: 90's achterderailleur - Forum Wereldfietser

Gevraagd: 90's achterderailleur

Hoi!

Ik ben op zoek naar een achterderailleur voor mijn 'nieuw' te bouwen vakantiefiets. Daartoe heb ik een oude Koga WorldTraveller uit begin jaren negentig opnieuw laten spuiten. Nu ben ik op zoek naar een achterderailleur ergens uit de jaren negentig, liefst blank metaal. Liefst Shimano, vanwege de klikjescompatibiliteit.

<technies verhaal> Er zat er eentje op, maar die zat zo vast dat, toen ik hem er met veel geweld vanaf haalde, niet alleen de bout draaide, maar ook het busje waar de veer in haakt is gedraaid. Resultaat: een stelschroefje aan de verkeerde kant van de derailleur. Niet handig! En niks meer aan te doen. </technies verhaal>

Wie heeft er nog iets moois liggen?

Afbeelding
Koploper schreef:Hoi!

Ik ben op zoek naar een achterderailleur voor mijn 'nieuw' te bouwen vakantiefiets. Daartoe heb ik een oude Koga WorldTraveller uit begin jaren negentig opnieuw laten spuiten. Nu ben ik op zoek naar een achterderailleur ergens uit de jaren negentig, liefst blank metaal. Liefst Shimano, vanwege de klikjescompatibiliteit.

<technies verhaal> Er zat er eentje op, maar die zat zo vast dat, toen ik hem er met veel geweld vanaf haalde, niet alleen de bout draaide, maar ook het busje waar de veer in haakt is gedraaid. Resultaat: een stelschroefje aan de verkeerde kant van de derailleur. Niet handig! En niks meer aan te doen. </technies verhaal>

Wie heeft er nog iets moois liggen?

Afbeelding

Misschien handig om te vermelden hoeveel speed je zoekt... 7, 8... 9?
Plan is om hem op te bouwen met de oude naven, dat zijn 7-speeds naven, en daar dan 8 van de kransjes van een 9 speed cassette op te zetten. Dat schijnt te kunnen.

Nu heb ik begrepen dat de beweging per kabeltrekafstand van het Shimano spul al decennia niet is veranderd, dus dat het eigenlijk niet uitmaakt wat erop staat. Derailleurs zijn dus niet 7, 8 of 9-speed specifiek. De shifters wel.

Lang verhaal kort: Dat maakt niet uit.
Koploper schreef:Plan is om hem op te bouwen met de oude naven, dat zijn 7-speeds naven, en daar dan 8 van de kransjes van een 9 speed cassette op te zetten. Dat schijnt te kunnen.

Nu heb ik begrepen dat de beweging per kabeltrekafstand van het Shimano spul al decennia niet is veranderd, dus dat het eigenlijk niet uitmaakt wat erop staat. Derailleurs zijn dus niet 7, 8 of 9-speed specifiek. De shifters wel.

Lang verhaal kort: Dat maakt niet uit.
geen 8sp Dura -Ace monteren, geen 10sp MTB (Dyna-sys) de rest werkt gewoon. Wel is een 8/9 sp handiger dan een 10sp, want die zijn meer ingericht op een iets bredere ketting
Ik heb nog wel wat liggen uit mn hoofd 2 of 3 iig een rsx . pm maar.
Tip: zoek van de modellen die je wel wat lijken de typenummers op, en zoek daarmee op Marktplaats en eBay. Vooral op eBay komt héél veel "new old stock" Shimano-spul voorbij.

.tsooJ
lennart schreef:Ik heb nog wel wat liggen uit mn hoofd 2 of 3 iig een rsx . pm maar.

PB gestuurd!
Ik heb ooit, in de jaren negentig, een racefiets zelf opgebouwd en ook (een andere :D ) afgebouwd.
Met andere woorden, ik heb een doos vol met Shimano (Ultegra) spul, waar ik eigenlijk zeker weten nooit meer wat mee ga doen.
Remhendels, kettingbladen, derailleur, shifters, pignonnen.
Interesse?
Wel even ophalen...

Groetjes, Yvon
Zeker interesse! pb gestuurd.
Ik heb ook nog wel wat liggen (zit momenteel op een fietsje maar dat is er snel af)
Ooit een racefiets gekregen van een vriend. Na dagen poetsen en afstellen
heb ik er een aantal weken heerlijk op gereden. Het frame is me nu toch wel een beetje klein.
Afgelopen week de onderdelen over willen zetten naar een oude stadsfiets
maar daar gaat me toch te veel geld in zitten (banden en velgen enz nieuw en dan nog een slechte fiets overhouden).

Ik heb dus een complete set liggen. Stuur maar even een pb als je interesse hebt of foto's wil hebben. (Hij had hendels op de buis voor de verstelling. Welk type weet ik niet precies)

(ook remmen enz trouwens)