Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wrijvingsarme remkabel: RVS op teflon of teflon op teflon? - Forum Wereldfietser

Wrijvingsarme remkabel: RVS op teflon of teflon op teflon?

Ik vraag mij af wat de beste keus is voor een remkabel. Ik wi in ieder geval een RVS binnenkabel en ik kan de binnenkabel met of zonder teflon (PTFE) bestellen, maar dit geldt ook voor de buitenkabel. Wat is verstandig? Of maakt het niet veel uit?

Ik heb een paar dagen geleden op een stadsfiets met trommelrem gewone kabels gelegd, geen teflon en geen RVS maar een verzinkte binnenkabel. Voor de voorrem is dit geen probleem, maar voor de achterrem is er veel te veel weerstand. Als de rem is aangesloten lijkt het wel of de kabel over schuurpapier loopt. Teflonspray verbeterd dit niet. Als de rem niet is aangesloten loopt de kabel wel soepel. Het gevolg is dat de toch al zwakke trommelrem onnodig zwaar loopt en daar moet wat aan gedaan worden!

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Wout
Slick (extra glad) RVS binnenkabel, buitenkabel die stijf is met teflon liner binnenin. Kies uiteraard alleen kwaliteitskabels. Voor montage even smeren.
rvdh schreef: Voor montage even smeren.
Wat moet ik smeren, en waarmee?
Teflon buitenkabels niet smeren (met vet), dat ben je zo weer kwijt, althans zo werd mij verteld. Teflon binnenkabels ken ik niet, wel dat de kwaliteit van binnenkabels flink kan verschillen (dat kun je voelen, goede binnenkabels voelen gladder aan).
Buitenkabels: http://nokon.de/
Binnenkabels: http://www.powercordz.com/

.tsooJ
Teflon is hetzelfde als PTFE. Bij Rose zijn er diverse binnenkabels die hiermee gecoat zijn. Ik ga in ieder geval de buitenkabel met teflon liner nemen. De vraag blijft of teflon op de binnenkabel heilzaam is. Goede kwaliteit RVS wordt het in ieder geval.
Alien schreef:Buitenkabels: http://nokon.de/
Binnenkabels: http://www.powercordz.com/

.tsooJ
En hoe zet je zo'n remkabel op slot bij het station? :roll:
Mijn ervaring (eenmalig) is dat teflon+teflon=rotzooi. De dubbele tefloncoating schuurt/laat los/gaat kapot en het wordt een smeerboel (die niet smeert :lol: ) met als gevolg veel weerstand (wel goedkoop spul gebruikt, met heel duur spul blijft de tefloncoating misschien wel zitten).
Sindsdien gebruik ik altijd teflon buitenkabel + rvs binnenkabel + goed afdichtende tonnetjes (geen vocht/rotzooi in kabels) + beetje lithiumvet op binnenkabels.
JaapG schreef:... gebruik ik altijd teflon buitenkabel + rvs binnenkabel + goed afdichtende tonnetjes (geen vocht/rotzooi in kabels) + beetje lithiumvet op binnenkabels.
+1, zij het ook wel 'derailleurspray' ipv lithiumvet, nooit verschil gemerkt. Als ik de kabels later preventief vervang is de binnenkant nog mooi blinkend en glad.
Leon
Leon schreef:+1, zij het ook wel 'derailleurspray' ipv lithiumvet, nooit verschil gemerkt. Als ik de kabels later preventief vervang is de binnenkant nog mooi blinkend en glad.
Leon
derailleurspray is geloof ik meestal iets dat siliconen + olie/oplosmiddel bevat, en dus inderdaad redelijk goed als 'vochtbeschermer/verdrijver', wat denk ik ook de hoofdrol van mijn lithiumvet is (niet het smeren, daar is de teflon + gladde rvs kabel voor).
Een Shimano kabelset bevat standaard (lithium?)vet, er zit een kloddertje aan de kant met de merkopdruk. Andere kant afknippen en het logo aan de greepkant monteren
RVS kabeltjes "koken", zoals vroeger een ketting, zou dat een goede behandeling zijn?

.tsooJ
Alien schreef:RVS kabeltjes "koken", zoals vroeger een ketting, zou dat een goede behandeling zijn?

.tsooJ
Mocht je echt niets anders te doen hebben dan kan het vast geen kwaad (vet wordt vast niet warm genoeg om kabeleigenschappen nadelig te veranderen, en de kabelnippel+soldeer smelt vast bij hogere temperaturen), maar of het iets toevoegt :P .....
m-gineering schreef:Een Shimano kabelset bevat standaard (lithium?)vet, er zit een kloddertje aan de kant met de merkopdruk. Andere kant afknippen en het logo aan de greepkant monteren
Ik recycle mijn buitenkabels zo vaak dat er op een gegeven moment geen kloddertje meer in zit :roll: . Dan maar tussen 2 vingers wat vet uit de pot 'goed voor alles', die bij mij toevallig lithium erin heeft zitten (en in de huidige versie erg lekker ruikt :) ).
JaapG schreef:Mijn ervaring (eenmalig) is dat teflon+teflon=rotzooi. De dubbele tefloncoating schuurt/laat los/gaat kapot en het wordt een smeerboel (die niet smeert :lol: ) met als gevolg veel weerstand (wel goedkoop spul gebruikt, met heel duur spul blijft de tefloncoating misschien wel zitten).
Sindsdien gebruik ik altijd teflon buitenkabel + rvs binnenkabel + goed afdichtende tonnetjes (geen vocht/rotzooi in kabels) + beetje lithiumvet op binnenkabels.
Ik denk dat ik nu wel voldoende overtuigd ben. Dank voor deze heldere uiteenzetting!