Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mooi routes in Canada gezocht - Forum Wereldfietser

Mooi routes in Canada gezocht

Is nog erg vroeg om iets vast te leggen maar ik vermoed dat mijn volgende grote reis naar Canada zal gaan.

Voorlopig grof planning is naar Toronto vliegen en met een combinatie van fiets en trein naar Calgary en evt daarna een stukje Great Divide mee pikken.

Wie kent mooi stukken in Canada? ik ga niet alles fietsen dus zoek rondjes of A-B routes van 1-2 weken en zal een aantal van deze aan elkaar koppelen met de trein( ik wil zo weinig mogelijk saai stukken fietsen, dat kan ik al).

Ik zoek :

-Wildernis en natuur met veel mogelijkheid voor wild kamperen.
-Een redelijk grote dorp/stad circa 1 keer per week om de nodig eten, bier en gesprekken weer in te slaan, tussen in zo weinig mogelijk mensen.
-De route mag makkelijk,zwaar,afzien,onverhaard,verhaard dat maakt me niet uit als het maar niet te druk is met verkeer, dus de trans canadian wil ik zo veel mogelijk vermeiden.

Ik snap wel dat Canada erg groot is maar ik vermoed met af en toe een trein/bus pakken dat er veel te zien is in 3-4 maand.
Dag Shane,

Weet zeker dat Irene Bakker jou verder kan helpen.
Haar e-mailadres is: calgary@nlconsulate.com
Je kan ook even Googlen op Irene Bakker Canada.

Weet ook zeker dat hier mensen tussen zitten die jou willen helpen. Weet dat ze gastvrij zijn...

Weet dat je naar een meer dan een pracht land gaat...

Heel veel fietsplezier en beleving!

Groet,
Pierre
Tussen Toronto en Winnipeg valt de Trans Canada Highway nauwelijks te vermijden. Je kunt via Lake Huron gaan, met de veerboot vanaf Tobermory, en dat is wel leuk, maar daarna kom je onvermijdelijk op de HW 17 en ik kan je uit ervaring zeggen, dat is niet leuk.
Zelf zou ik van Toronto naar Calgary altijd via de Verenigde Staten gaan omdat het verkeer daar veel minder druk is en bovendien beschaafder. Je hebt ook vele malen meer keus uit routes. Landschappelijk bieden de noordelijke VS trouwens ook voldoende hoogtepunten.
Ten westen van Calgary wordt Canada uiteraard wel een weergaloos fietsland.
Ik zou in dat geval gewoon de Great Divide doen, en daarna als de tijd/het seizoen het toelaat bv. de Colorado of de Arizona trail. Ik vond Amerika eigenlijk ook veel leuker dan Canada.

Het lijkt in ieder geval behoorlijk goed te voldoen aan je zoekprofiel: veel wildernis en wildkamperen, weinig verkeer, genoeg tussenstops voor eten, bier en aanspraak.

Maarten
kettlevalleyrailtrail.com

Icefieldsparkway

Yukon

Alaska

Wel een busje pepperspray meenemen :)
Is er een peciale reden om naar Toronto te vliegen? Van een kennis die van Vancouver naar Toronto gefietst is, heb ik gehoord dat het stuk Calgary - Toronto grotendeels vrij saai was. Waarom vlieg je niet naar Calgary? Van daaruit kan je naar het Noorden, Zuiden en/of Westen gaan om precies de fietsgebieden te vinden die je zoekt.
Dank allemaal,

Ik wil vrienden bezoeken in de beurt van Toronto en Calgary, van daar.

Als het super saai is kan ik gewoon een trein pakken, is maar 4 dagen van rechts naar links en ik vind lange trein reizen ook best leuk :lol:

Maar volgens mij als je in noord Ontario/Manitoba/saskatchewan gaat kan het ook best mooi zijn, in elke staat een rondje van 2 weken dan vanaf Calgary weer de toeristen gebieden opzoeken.

VS ben ik trouwens al geweest en als ik terug zou gaan zou ik idd iets doen in de beurt van de Great divide.

Meer tips zijn welkom :D
Hallo,

grofweg vanuit jouw vertrekstad Toronto richting Calgary, zou je kunnen beginnen richting Collingwood en de Blue Mountains, dan ben je meteen aan Lake Huron en kan je misschien per trein/boot een stuk overslaan.
Wat nu Airport Road heet, was 20 jaar geleden een eenzame baan over een afstand van ongeveer 140 km waar je maar af en toe een dorp tegen kwam en mooi in de natuur gelegen met vaak klimmen en dalen, het was toen wel een baan met 1 strook heen en 1 strook terug, zonder fietspad, weet niet hoe de situatie er ondertussen is.

Frank en Diane
Hallo Shane,

Ik ben een jaar door midden en west canada getrokken, maar dan een combinatie van auto en wandel/trektochten door de parken. Het zal niet mee vallen om in het noorden van Canada met de trein te komen, afgezien van Churchill in Manitoba. Noord Saskatchewan en noord-Alberta zijn lastig te bereiken met een combinatie van fiets en trein, tenzij je heel veel tijd hebt. Bovendien ontkom je dan niet aan lange, vlakke en saaie stukken door eindeloze graan- en grasvelden. Zelf houd ik wel van die uitgestrekte landschappen, maar niet om er 100-den kilometers door te moeten fietsen. In Saskatchewan zou ik eerder richting de grens met de VS gaan, Grasslands NP en Cypress Hill PP zijn mooi. Maar ook dat is een eind vanaf het dichtstbijzijnde treinstation in Saskatoon. Misschien een bus naar Regina?

Vanaf het treinstation in Jasper zou je door de Rockies richting Calgary kunnen fietsen. De bekende parken Banff, Jasper en Yoho zijn geweldig mooi, maar ook erg druk bezocht, vooral hartje zomer (en in het skiseizoen, maar dan zul je niet gaan). De parken Glacier, Kootenay, Mt Robson en Mt Assinibone zijn ook mooi en minder druk. Een van mijn favorieten was verder Waterton Lakes ten zuiden van Calgary op de grens met de VS.

Mocht je veel tijd hebben, zou je ook nog door kunnen steken naar Vancouver via het zuiden van British Columbia. Dit is naar mijn idee een van de meest gevarieerde streken van het land, met naast bergen, ook vruchtbare valleien, veel rivieren en zelfs een stukje woestijn. Vancouver vind ik ook een veel leukere stad dan Calgary.

De ruigste en meest verlaten streken die nog enigszins bereikbaar zijn vind je in het noorden van British Columbia en de Yukon. Vooral de omgeving van Kluane NP, Tombstone PP en de Top of the World Hwy zijn verschrikkelijk mooi. Maar alleen te bereiken met auto (liften?) of vliegtuig.

Succes met plannen en veel fietsplezier
Gr Dirk
iceman schreef:Hallo Shane,

Ik ben een jaar door midden en west canada getrokken, maar dan een combinatie van auto en wandel/trektochten door de parken. Het zal niet mee vallen om in het noorden van Canada met de trein te komen, afgezien van Churchill in Manitoba. Noord Saskatchewan en noord-Alberta zijn lastig te bereiken met een combinatie van fiets en trein, tenzij je heel veel tijd hebt. Bovendien ontkom je dan niet aan lange, vlakke en saaie stukken door eindeloze graan- en grasvelden. Zelf houd ik wel van die uitgestrekte landschappen, maar niet om er 100-den kilometers door te moeten fietsen. In Saskatchewan zou ik eerder richting de grens met de VS gaan, Grasslands NP en Cypress Hill PP zijn mooi. Maar ook dat is een eind vanaf het dichtstbijzijnde treinstation in Saskatoon. Misschien een bus naar Regina?

Vanaf het treinstation in Jasper zou je door de Rockies richting Calgary kunnen fietsen. De bekende parken Banff, Jasper en Yoho zijn geweldig mooi, maar ook erg druk bezocht, vooral hartje zomer (en in het skiseizoen, maar dan zul je niet gaan). De parken Glacier, Kootenay, Mt Robson en Mt Assinibone zijn ook mooi en minder druk. Een van mijn favorieten was verder Waterton Lakes ten zuiden van Calgary op de grens met de VS.

Mocht je veel tijd hebben, zou je ook nog door kunnen steken naar Vancouver via het zuiden van British Columbia. Dit is naar mijn idee een van de meest gevarieerde streken van het land, met naast bergen, ook vruchtbare valleien, veel rivieren en zelfs een stukje woestijn. Vancouver vind ik ook een veel leukere stad dan Calgary.

De ruigste en meest verlaten streken die nog enigszins bereikbaar zijn vind je in het noorden van British Columbia en de Yukon. Vooral de omgeving van Kluane NP, Tombstone PP en de Top of the World Hwy zijn verschrikkelijk mooi. Maar alleen te bereiken met auto (liften?) of vliegtuig.

Succes met plannen en veel fietsplezier
Gr Dirk
Ja, mooi, Waterton Lakes... kun je meteen Glacier NP (usa) en een canadees/montanees stuk van de Great Divide meepakken. Wat heel mooi is, is de overgang van de prairies naar Rocky Mountains als je van Pincher Creek richting Waterton Lakes gaat. Je fietst dan helemaal parallel aan de bergketen die vanuit het groen opdoemt. Zo'n overzicht is soms mooier dan helemaal tussen de bergen fietsen. Je leest dan een heel andere schaal van zo'n bergketen.

Aan de andere kant, The Great Divide Mountain Bike Route als geheel vond ik weer een stuk mooier dan alleen de Canadese Rockies. Het mooie van de Great Divide is het gehele verloop in landschap, van dorre woestijnen in New Mexico naar de besneeuwde Canadese Rockies. Ik zou het wel weten Shane ;).
Bedankt, leuk ideeën .

@iceman, na 3 weken wind tegen door de midwest in 2009 hoef ik ook geen maisveld meer te zien :lol:

@AB, na een jaar in Afrika hoef ik voorlopig geen woestijn te zien :lol: Dus dan blijft alleen de boveste stuk Great divide over, verder ben ik geen fan van zo'n bekende toeristen route maar dat is mijn tik. De Great divide lijkt me mooi genoeg om daar over heen te stappen.

Ik zie veel mogelijkheden in west Canada, BC en de yukon en ben ook een paar dingen aan het uit zoeken in Ontario om vrij ver omhoog te komen. Een paar weken op een ice road sluit ik ook niet uit. Om dorpen te kunnen bezoeken die normaal alleen per vliegtuig te bereiken zijn lijkt me best interessant.
Shane schreef:Bedankt, leuk ideeën .

@iceman, na 3 weken wind tegen door de midwest in 2009 hoef ik ook geen maisveld meer te zien :lol:

@AB, na een jaar in Afrika hoef ik voorlopig geen woestijn te zien :lol: Dus dan blijft alleen de boveste stuk Great divide over, verder ben ik geen fan van zo'n bekende toeristen route maar dat is mijn tik. De Great divide lijkt me mooi genoeg om daar over heen te stappen.

Ik zie veel mogelijkheden in west Canada, BC en de yukon en ben ook een paar dingen aan het uit zoeken in Ontario om vrij ver omhoog te komen. Een paar weken op een ice road sluit ik ook niet uit. Om dorpen te kunnen bezoeken die normaal alleen per vliegtuig te bereiken zijn lijkt me best interessant.
Alleen al op Vancouver Island kun je je volgens mij wel een tijdje vermaken... het is zó'n schitterend land.
Ja, lijkt me wel dat er keuzes gemaakt moet worden,alles zien en doen lukt niet in 3-4 maand :oops:
Shane schreef:Ja, lijkt me wel dat er keuzes gemaakt moet worden,alles zien en doen lukt niet in 3-4 maand :oops:
Klopt... want ik heb ook nog twee maanden op Newfoundland gewoond, en daar raak je ook niet uitgekeken!
Travelmaster schreef:
Shane schreef:Ja, lijkt me wel dat er keuzes gemaakt moet worden,alles zien en doen lukt niet in 3-4 maand :oops:
Klopt... want ik heb ook nog twee maanden op Newfoundland gewoond, en daar raak je ook niet uitgekeken!
https://ssl.panoramio.com/photo/38349296

niet veel wegen daar in Labrador en Newfoundland.... is dat te befietsen?
http://en.wikipedia.org/wiki/Trans-Labrador_Highway
Wel veel muggen daar (aan het grote aantal meren te zien), of valt het mee?
AB schreef:
Travelmaster schreef:
Shane schreef:Ja, lijkt me wel dat er keuzes gemaakt moet worden,alles zien en doen lukt niet in 3-4 maand :oops:
Klopt... want ik heb ook nog twee maanden op Newfoundland gewoond, en daar raak je ook niet uitgekeken!
https://ssl.panoramio.com/photo/38349296

niet veel wegen daar in Labrador en Newfoundland.... is dat te befietsen?
http://en.wikipedia.org/wiki/Trans-Labrador_Highway
Wel veel muggen daar (aan het grote aantal meren te zien), of valt het mee?
Haha, wie zei dat ik er gefietst heb? Nee, ik was daar voor mijn sociaal-geografische afstudeeronderzoek. Ik heb samen met een maat er twee maanden in een leegstaand B&B gezeten, en heel veel gewandeld en walvissen gespot. Maar ik zou niet weten waarom het niet te befietsen zou zijn. Ik was er in september en oktober, toen was het interessant weer... alles meegemaakt. Ook 11 september, overigens.
Travelmaster schreef:
Haha, wie zei dat ik er gefietst heb? Nee, ik was daar voor mijn sociaal-geografische afstudeeronderzoek. Ik heb samen met een maat er twee maanden in een leegstaand B&B gezeten, en heel veel gewandeld en walvissen gespot. Maar ik zou niet weten waarom het niet te befietsen zou zijn. Ik was er in september en oktober, toen was het interessant weer... alles meegemaakt. Ook 11 september, overigens.
bedoel meer de afgelegenheid, de afstanden tussen de voorzieningen en de lage wegendichtheid waar je als fietser toch aan gebonden bent (metname Labrador, het eiland Newfoundland lijkt mee te vallen). Kan me voorstellen dat je wandelend op de meest mooie plekken komt daar. Hoog Noorwegengehalte zo te zien, fjorden, ruige kustlijn, kaal en ruig. Prachtig zo te zien vanuit een luie stoel! ;)
In 2003 had ik een retourtje Boston geboekt met tussenstop in IJsland. Helaas tijdens stop in IJsland knieblessure gekregen dus terug naar huis gevlogen. Want zonder fietsen geen reis. Maar goed vanaf Boston zou ik naar Labrador City gaan fietsen en via Goose Bay naar Nova Scotia en New Foundland en dan terug naar Boston. Totaal een week of zes. Nu ik dit item weer lees begin ik wel weer zin te krijgen. Het is een combi tussen leegte, wildernis naar Labrador City en later het prachtige Nova Scotia en New Foundland.
Ik hoop heel vaak dit sort borden te zien :lol:
Gelukkig blijft het fietsen dus het hoeft nooit te spannend te worden op zo'n weg, je kan altijd nog liften als het echt niet meer lukt.

Als goed is liggen de muggen nog te slapen als ik er ben :shock:

@Rutger

Dat lijkt ook een mooi optie idd