Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsverpakking - Forum Wereldfietser

fietsverpakking

hallo,
ik vertrek eind april naar andalusie met iberia, in het reisbureau hebben ze me verteld dat de fiets verpakt moet worden in een kartonnen doos, ik heb dozen gevonden maar die wegen al direkt 4 kg, ik was eerst van plan mijn fietsen te verpakken in folie, maar daar het mijn eerste fietsvlucht is ,ben ik geneigd braaf te luisteren naar de maatschappij. heeft iemand ervaring met iberia, en zou ik de fietsen verpakken in folie, zo spaar ik toch gauw 12kg ( 3 personen ) groetjes danny

Mijn advies is om je fiets in bellenplastic te verpakken.
Haal je wielen uit het frame en bevestig ze met flinke tywraps aan het frame.
Stuur, trappers en zadel eraf, en veel bellenplastic om je karretje.

Bij de vertrekbalie doen als of dit de officielle methode is, en klaar is kees.
Mocht je toch een doos moeten gebruiken, dan kan het bellenplastic geen kwaad.

Groeten, John.

Er wordt op een andere thread ook over dit onderwerp gesproken.

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8652#8652

danny,
Waarom gebruik je gewoonweg niet de dozen waarin de fietsen bij de fietsenmaker toekomen? Of heb je het hier over deze dozen? En betaal je sowieso niet een vaste prijs per fiets ongeacht het gewicht?
Ik ben tijdens de zomer van 2OO3 teruggekomen met Iberia vanuit Compostella en moest de fietsen NIET inpakken, hier geen enkel probleem mee gehad, inpakken blijft natuurlijk zekerder!
veel plezier met je tocht

Let op! Voor de zoveelste keer: fietsdozen bieden in de regel slechts schijnbescherming. Kunnen ze lekker plat neerleggen op een stapel koffers om er vervolgens weer een stapel loodzware Samsonites op kwakken. Vooral met turbulentie tijdens de vlucht kan dat lekker gaan wrikken. De laatste keer dat mijn fiets in een doos zat, al heel lang geleden, brak mijn frame op de tweede dag van mijn fietsreis. Oorzaak het gewrik door de stapel Samsonites.
Een fiets in luchtkussentjefolie wordt in de regel altijd apart geladen. Je kunt de edele delen van je fiets natuurlijk beschermen met wat karton.
Gaat bij mij altijd goed! Bovendien hoe vervoer je de doos als je in het buitenland van A naar B fietst?

In plaats van een echte fietsdoos kun je beter een "loopkarton" nemen.
Sommige nieuwe fietsen worden hierin aangeleverd. Dit is een slappe doos zonder onderkant en maar een halve voor/achterkant.
De wielen steken er onderuit, en het stuur er bovenuit. Dit wordt in de regel ook voorzichtig behandeld net als het bubbelplastic. Een loopkarton kan je ook oprollen en weegt slechts een kwart van een normale doos. Bij sommige fietsenmakers is dit gratis. (itt bubbelplastic)

Groeten,

Marco
Wij zijn 2 jaar geleden heen op Sevilla gevlogen en terug van Santiago de Compostella (beiden via Madrid met Iberia). De fiets vakantie winkel in Woerden raadde ons aan om hun fiets zakken te gebruiken. je kan ze online bij ze bestellen. Deze zijn doorzichtig zo kunnen de gasten die de boel pakken zien dat er een fiets in zit. Wij hadden helemaal geen problemen.

Je moet uiteraart gewoon de trappers eraf halen (neem een goede sleutel mee en probeer het thuis vast een keer) en je stuur bij draaien (let op dat je remmen niet uit steken. Je kan ze naar binnen draaien of als je handlebars hebt kan je die bijdraaien zodat ze als bescherming dienen)

Veel plezier in Spanje

Een paar maanden geleden had ik hetzelfde probleem, nl. hoe je fiets verpakken voor transport in he vliegtuig.

Hoe ik het uiteindelijk gedaan heb kan je hier lezen :
http://www.mountainbike.be/forum/viewto ... ht=#122094
Ik heb echt wel overdreven met het inpakken, zowat alles wat ingepakt. Ik heb ook een hele tijd gezocht hoe de fiets het best in de doos paste, ik wil zeggen : waar steek je het best het voorwiel, het stuur, enz...

Ik geloof niet in de theorie om je fiets onverpakt mee te geven met het vliegtuig, dat is volgens mij je geluk zwaar op de proef stellen...
Lees het verhaal maar eens van die persoon die werkt op de luchthaven van Zaventem, je vindt het ergens in deze topic :
http://www.mountainbike.be/forum/viewtopic.php?t=7363

Als er natuurlijk een massa vaneen paar honderd kilo op je fiets terechtkomt is er niks tegen opgewassen, maar tegen het 'normale' sleur- en eventuele gooiwerk was mijn fietsdoos toch opgewassen denk ik...

Nog een ander topic die hierover handelt is :
http://www.mountainbike.be/forum/viewtopic.php?t=5237

Hopelijk heb je er wat aan...

kOen
De stangen van de fiets inpakken met isolatiemateriaal voor verwarmingsbuizen gaat ook prima.
Overigens vliegt Iberia niet meer vanaf Schiphol
Kwetsbare delen verpakken met bubble folie en dan verpakken in een fietshoes.
Wij hebben die van de Halfors en gaat al vele vluchten mee.
Overtuig je vooraf wel of de airliner daarmee akkoord gaat.(kopietje van de voorwaarden meenemen)
De hoezen en een paar stukjes bubble folie kunnen zo op je bagagedrager mee voor terug.
Als je kampeert kan je ze evt.als grondzijl gebruiken.

Dirk
Kom natuurlijk naar de Wereldfietsbeurs, 24 maart, Bussum, daar wordt o.a. de volgende lezing gehouden: 12.00u "Fiets inpakken voor het vliegtuig, Marco de Wit"