Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hase Pino tandem op trein in Nederland - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hase Pino tandem op trein in Nederland

Revanho schreef:@ Carl,

(gezien ik zelf ook niet in het bezit ben van een Hase Pino, maar er over denk er eentje te huren).
Overigens zijn mijn ervaringen met fiets+trein in Nederland ook helemaal niet zo negatief.
Daarvoor op voorhand weten welke trein op welke traject rijdt is natuurlijk absoluut niet noodzakelijk, maar leek me ergens wel handig.

Ook dank aan Henrie voor de informatie. Maar het op die manier achterhalen is me net iets te veel moeite.
Een Pino huren in Nederland is vrij lastig maar in Duitsland wel mogelijk
http://rent-a-pino.de/

In haast alle treinen gaat de Pino makkelijk in. Maar in de Koplopers is weinig ruimte .We proberen die meestal te vermijden en in de vakantietijd als er veel fietsen de trein in gaan gaan we meestal naar Duitsland met de trein en nemen de Pino mee.
@Henrie: bedankt voor de achtergrondinformatie!
[quote="Ligger"
Een Pino huren in Nederland is vrij lastig [/quote]

Lastig? Het kan prima, weliswaar maar - voor zover ik weet - op één locatie (Dordrecht), maar daar is het geen enkel probleem.

Renaat
Revanho schreef:Iemand enig idee of het doenbaar/realistisch is om in Nederland de Hase Pino tandem op de trein te vervoeren en is dat afhankelijke van traject/soort trein?

Renaat
Ja dat is afhankelijk van de vervoerder.

Bij Arriva mag geen tandem of ligfiets mee de trein in, zie antwoord bij de vraag "Mag ik een fiets meenemen?" op: http://www.arriva.nl/klantenservice/vee ... -de-trein/

Tandems en ligfietsen mogen wel mee met NS, zie de AVR-NS: http://www.ns.nl/binaries/content/asset ... /avrns.pdf Maarrrr: fietsaanhangwagentjes mogen niet mee.

Als je via de reisplanner van NS je reis invoert, kan je heel makkelijk zien of je een deel van je traject met een andere vervoerder maakt dan NS.
Revanho schreef:Lastig? Het kan prima, weliswaar maar - voor zover ik weet - op één locatie (Dordrecht), maar daar is het geen enkel probleem.
Renaat
Voor wat het waard is nog een tweede locatie: Kok Fietsen in Utrecht.
Belle schreef: Ja dat is afhankelijk van de vervoerder.

Bij Arriva mag geen tandem of ligfiets mee de trein in, zie antwoord bij de vraag "Mag ik een fiets meenemen?" op: http://www.arriva.nl/klantenservice/vee ... -de-trein/
Dank je voor deze handige aanvulling. Dit kan vervelende verrassingen voorkomen en ga ik zeker controleren.
Het laat ook nogmaals zien dat zo'n privatisering (zonder zeer duidelijk regels vanuit de overheid) het er niet beter op maakt voor de gebruikers.
Marten schreef: Voor wat het waard is nog een tweede locatie: Kok Fietsen in Utrecht.
Ook goed om te weten, dank je. Al is me niet duidelijk of ze ook voor meer dan één dag verhuren (er zijn verhuurders die dat niet doen).

Renaat
Belle schreef:
Revanho schreef:Iemand enig idee of het doenbaar/realistisch is om in Nederland de Hase Pino tandem op de trein te vervoeren en is dat afhankelijke van traject/soort trein?

Renaat

Tandems en ligfietsen mogen wel mee met NS, zie de AVR-NS: http://www.ns.nl/binaries/content/asset ... /avrns.pdf Maarrrr: fietsaanhangwagentjes mogen niet mee.

.
Kinderwagens mogen wel mee met de NS! Een aantal types multifunctionele kinderaanhangers kan als kinderwagen beschouwd worden.
Revanho schreef:Is er eigenlijk een (eenvoudige) manier om te weten welke type treinen er op welk traject in Nederland rijden?

Renaat
Beste Renaat,

Knelpunt is dus de doorloopkop, met weinig ruimte voor de fiets en feitelijk géén ruimte voor "langere fietsen". Het aantal fietsplaatsen is na de verbouwing ook nog eens afgenomen, doordat aan de ene kant van het rijtuig de fietsplaatsen, waar tijdens het fietsverbod in de spits reizigers op klapstoeltjes konden plaatsnemen als alle overige zitplaatsen bezet waren, zijn weggehaald.
Doelstelling van die verbouwing was zoveel mogelijk zitplaatsen te realiseren.
Er is een keuken uit die treinen verwijderd, er zijn wat toiletten opgeheven, maar er is ook gekozen voor een krappere stoelplaatsing.
Tijdens mooie dagen in de zomer bleek het gebrek aan fietsplaatsen een groot probleem op de koplopers vanuit het noorden.

De koplopers werden jarenlang altijd ingezet op de lijnen van de Randstad naar Groningen/Leeuwarden en naar Deventer en Enschede.
Sinds de ingebruikname van de Hanze-spoorlijn via Almere naar Zwolle wordt het materieel anders ingezet. Van Schiphol naar het noorden wordt nu met dubbeldekkers gereden en de koplopers zie je nu ook op Roosendaal -Zwolle (naast ander materieel).

Nieuw is de proef op het station van 's Hertogenboch. Bij de elektronische informatie op het perron, die aangeeft welk deel van de trein vrij vol zit en in welk deel van de trein voldoende zitplaatsen vrij zijn, wordt ook precies aangegeven waar fietsen ingeladen kunnen worden.

Overigens zie ik ook in Belgie verbeteringen. In nieuwe treinen is nu ook een "Mehrzweckraum" voor fietsen, kinderwagens en rolstoelen met een gelijkvloerse toegang waarbij reizigers de deuren kunnen openen zonder eerst de treinbegeleider (conducteur) te hoeven verwittigen.

Een "Mehrzweckraum", waarbij de reiziger zelf de deuren kan openen zag ik ook in aangapste IR-treinen van Antwerpen naar Brussel. Helaas geen lage instap.
Revanho schreef:
Marten schreef: Voor wat het waard is nog een tweede locatie: Kok Fietsen in Utrecht.
Ook goed om te weten, dank je. Al is me niet duidelijk of ze ook voor meer dan één dag verhuren (er zijn verhuurders die dat niet doen).
Zoals ik dacht/vreesde, verhuren ze maximum voor een weekend. Dus huren voor een fietsvakantie is - voor zover ik weet - nog steeds maar mogelijk op één plaats in Nederland. Maar als er toch nog mogelijkheden zijn om een Hase Pino voor een langere periode te huren, dan hoor ik dat graag.

Renaat
Revanho schreef:Zoals ik dacht/vreesde, verhuren ze maximum voor een weekend. Dus huren voor een fietsvakantie is - voor zover ik weet - nog steeds maar mogelijk op één plaats in Nederland. Maar als er toch nog mogelijkheden zijn om een Hase Pino voor een langere periode te huren, dan hoor ik dat graag.

Renaat
Heb je alle Hase dealers geprobeerd?
http://hasebikes.com/33-0-Haendler-Karte.html

ACE in Winterswijk heeft in ieder geval altijd een Pino op voorraad en verhuurt in principe alle fietsen ook voor langere tijd.
cornelese schreef: Heb je alle Hase dealers geprobeerd?
http://hasebikes.com/33-0-Haendler-Karte.html

ACE in Winterswijk heeft in ieder geval altijd een Pino op voorraad en verhuurt in principe alle fietsen ook voor langere tijd.
Dank je voor de tip. Dat kan in de toekomst nog van pas komen. Overigens ben ik op dit ogenblik niet meer actief op zoek omdat ik al een Pino gereserveerd heb ik Dordrecht.

Renaat
Inmiddels is er een nieuw adres bijgekomen: TomTomTandems in Haarlem. De beheerder (Tom Keppens) liet dat zojuist weten aan de Tandemclub. Hij heeft twee Pino's die te huur zijn voor een dag, een weekend, een week of nog langer.