Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Achterwiel met terugtraprem loopt aan? - Forum Wereldfietser

Achterwiel met terugtraprem loopt aan?

Hallo mensen,

Ik ben sinds kort een oude fiets aan het opknappen. alleen heb ik 1 probleem.
Mijn achterwiel loopt een beetje aan, hoe kan ik dit verhelpen?

Hoe moet ik dit losdraaien en met welk gereedschap?

ZIE filmpje van de naaf (ik heb even de foto's in een filmpje gezet want wist niet hoe ik ze in het forum moest uploader)

alvast badenkt,
bartjesnouws schreef: Ik ben sinds kort een oude fiets aan het opknappen. alleen heb ik 1 probleem.
Mijn achterwiel loopt een beetje aan, hoe kan ik dit verhelpen?
Hoe moet ik dit losdraaien en met welk gereedschap?
Wat loopt er aan? De band?
Dit antwoord heb je al eerder gekregen op een ander forum. Indien je niet reageert kan niemand je adviseren. Je hebt een remnaaf van Sachs/F&S: Torpedo of een kloon ervan. Voor alle naven geldt sowieso: demonteren en afstellen aan de linkerkant. De ketting loopt rechts. Voor torpedo naven is speciaal gereedschap. Als je niet hebt, kan het ook, maar kost zeer veel tijd (en wat geluk).
sjefke schreef:
bartjesnouws schreef: Ik ben sinds kort een oude fiets aan het opknappen. alleen heb ik 1 probleem.
Mijn achterwiel loopt een beetje aan, hoe kan ik dit verhelpen?
Hoe moet ik dit losdraaien en met welk gereedschap?
Wat loopt er aan? De band?
Dit antwoord heb je al eerder gekregen op een ander forum. Indien je niet reageert kan niemand je adviseren. Je hebt een remnaaf van Sachs/F&S: Torpedo of een kloon ervan. Voor alle naven geldt sowieso: demonteren en afstellen aan de linkerkant. De ketting loopt rechts. Voor torpedo naven is speciaal gereedschap. Als je niet hebt, kan het ook, maar kost zeer veel tijd (en wat geluk).
Sorry voor het niet reageren op het andere forum.
Nee, de naaf zelf loopt aan, weet u misschien welk speciaal gereedschap hiervoor is bedoeld?

Gr
bartjesnouws schreef:
sjefke schreef:
bartjesnouws schreef: Ik ben sinds kort een oude fiets aan het opknappen. alleen heb ik 1 probleem.
Mijn achterwiel loopt een beetje aan, hoe kan ik dit verhelpen?
Hoe moet ik dit losdraaien en met welk gereedschap?
Wat loopt er aan? De band?
Dit antwoord heb je al eerder gekregen op een ander forum. Indien je niet reageert kan niemand je adviseren. Je hebt een remnaaf van Sachs/F&S: Torpedo of een kloon ervan. Voor alle naven geldt sowieso: demonteren en afstellen aan de linkerkant. De ketting loopt rechts. Voor torpedo naven is speciaal gereedschap. Als je niet hebt, kan het ook, maar kost zeer veel tijd (en wat geluk).
Sorry voor het niet reageren op het andere forum.
Nee, de naaf zelf loopt aan, weet u misschien welk speciaal gereedschap hiervoor is bedoeld?
je hebt een speciale haaksleutel nodig voor de borgmoer links, maar die kun je ook met drijver los krijgen, maar niet als het wiel gemonteerd is. Diezelfde haaksleutel heeft aan de andere kant een vierkant gat om het vierkant aseinde rechts te blokkeren bij het afstellen, vooral bij wiel in het frame, maar dat kan ook met kleine steeksleutel. Ik heb die sleutels al langer dan 30 jaar en zie ze nooit meer aangeboden. Misschien heeft een fietsemaker er een over.
[/quote]
je hebt een speciale haaksleutel nodig voor de borgmoer links, maar die kun je ook met drijver los krijgen, maar niet als het wiel gemonteerd is. Diezelfde haaksleutel heeft aan de andere kant een vierkant gat om het vierkant aseinde rechts te blokkeren bij het afstellen, vooral bij wiel in het frame, maar dat kan ook met kleine steeksleutel. Ik heb die sleutels al langer dan 30 jaar en zie ze nooit meer aangeboden. Misschien heeft een fietsemaker er een over.[/quote]


Bedankt voor je reactie! ik a het proberen en hopen dat het lukt.

Gr Bart
bartjesnouws schreef:
je hebt een speciale haaksleutel nodig voor de borgmoer links, maar die kun je ook met drijver los krijgen, maar niet als het wiel gemonteerd is. Diezelfde haaksleutel heeft aan de andere kant een vierkant gat om het vierkant aseinde rechts te blokkeren bij het afstellen, vooral bij wiel in het frame, maar dat kan ook met kleine steeksleutel. Ik heb die sleutels al langer dan 30 jaar en zie ze nooit meer aangeboden. Misschien heeft een fietsemaker er een over.[/quote]
Bedankt voor je reactie! ik a het proberen en hopen dat het lukt.

Gr Bart[/quote]

Succes! mocht de oorzaak van het "aanlopen" slijtage van een onderdeel zijn (kan niet anders: kogel(ring) kapot meest waarschijnlijk) en je nieuwe onderdelen nodig hebben, laat maar even weten. Al word ik 100j, dan krijg ik mijn voorraad nieuwe F&S Torpedo onderdelen nooit op. Zijn echt nuke-proof. Die van Favorit niet.