Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff toer en vakantiefiets - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Rohloff toer en vakantiefiets

Hallo Berghaus Kees,

Nou goed dan. Zand erover.

Laat het topic maar herleven.

Groeten,

Willem
@RealRedHair

Ik heb nu ook een zilveren Rohloff. Als ik opnieuw moest kiezen werd het een zwart geanodiseerde versie.
Afgelopen winter heb ik vaker dan normaal de rohloff-naaf afgespoeld om de vernietigende werking van de pekel te voorkomen.

Verder zou ik wel voor een Son kiezen. Gezien afwerkings-niveau past dit goed in het totaal-plaatje. ( en werkt natuurlijk super )
Gisteren nieuwe fiets gehaald. Mooie winkel bike4travel! Wel wat gekke plek maar ze hebben mooie fietsen en spullen er om heen.

Hierbij de beloofde foto's. Ben er erg blij; mooie fiets voor goede prijs. Nu nog goede km teller ... draadloos wellicht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Prachtige fiets hoor. Ziet er bijna uit als een 26" maar dat komt door dat relatief grote frame. Veel plezier er mee. Ik zou trouwens juist niet voor een draadloze km-teller gaan. Zit je veel sneller met leeggelopen batterijen en soms verstoringen.
Wim schreef:Ik zou met jouw gewicht en als je vrij veel bagage meeneemt bij 28 inch fietsen goed opletten of er wel voldoende brede banden in passen.
De man weegt slechts 80kg!
Smalle banden staat veel eleganter/strakker vind ik zelf.
RealRedHair schreef:Smalle banden staat veel eleganter/strakker vind ik zelf.
De fiets is niet om naar te kijken! Smalle banden zijn contra-productief voor het gebruik, en daar gaat het toch om!? Overigens vind ik ballon banden, zoals BigApples e.d., juist vanwege de functionaliteit erg aantrekkelijk uitzien.
sjefke schreef:
RealRedHair schreef:Smalle banden staat veel eleganter/strakker vind ik zelf.
De fiets is niet om naar te kijken! Smalle banden zijn contra-productief voor het gebruik, en daar gaat het toch om!? Overigens vind ik ballon banden, zoals BigApples e.d., juist vanwege de functionaliteit erg aantrekkelijk uitzien.
Hoezo Schwalbe Marathon 40-622 banden contra productief in gebruik? Een prima band in een velgbed breedte van 19 mm.
Welke functionaliteit van Big Apples bedoel je? Waarom onnodig zware banden monteren op je fiets? Is zwaarder altijd beter?

Volgens jou is een fiets niet om naar te kijken. Maar Big Apples zien erg volgens jou wel erg aantrekkelijk uit.

Piet.
draagvermogen/lage rolweerstand
Ken je feiten: 40-622 Marathon is zwaarder dan 50-622 BigApple!
Mooie fiets RealRedHair !
(zoek de verschillen zou ik bijna zeggen: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 35#p127435 en die zijn er wel hoor).
sjefke schreef:draagvermogen/lage rolweerstand
Ken je feiten: 40-622 Marathon is zwaarder dan 50-622 BigApple!
Marathon 40-622 Green Guard 810 gram, draagvermogen 100 kg. Big Apple 50-622 Green Guard 1100 gram, draagvermogen 135 kg. Draagvermogen van beide type band ruim voldoende.

Rolweerstand, alsmede de stabiliteit van de band, is sterk afhankelijk van de bandenspanning. De Big Apple is een "lompe" band en rolt zeker niet licht. Beperkt je de bandenspanning dan heb je met een Big Apple wel veel comfort, maar rolt ie zwaar. Bij snelle afdalingen gaat een Big Apple bij lage bandenspanning "dweilen" in een smal velgbed.

Voor op de weg is een 40-622 band een prima keus. Mooie fiets en een goede bandenkeus RealRedHair.

http://www.fietsersbond.nl/node/5907

Piet.
PietV schreef:
sjefke schreef:draagvermogen/lage rolweerstand
Ken je feiten: 40-622 Marathon is zwaarder dan 50-622 BigApple!
Marathon 40-622 Green Guard 810 gram, draagvermogen 100 kg. Big Apple 50-622 Green Guard 1100 gram, draagvermogen 135 kg. Draagvermogen van beide type band ruim voldoende.
Ik dacht dat de hele grap van een Big Apple juist was dat je nog kon ontsnappen aan de terreur van de dikke energie slorpende laag afvalrubber onder het loopvlak waar de standaard marathon mee verprutst is :roll:
PietV schreef:
sjefke schreef:draagvermogen/lage rolweerstand
Ken je feiten: 40-622 Marathon is zwaarder dan 50-622 BigApple!
Marathon 40-622 Green Guard 810 gram, draagvermogen 100 kg. Big Apple 50-622 Green Guard 1100 gram, draagvermogen 135 kg. Draagvermogen van beide type band ruim voldoende.

Rolweerstand, alsmede de stabiliteit van de band, is sterk afhankelijk van de bandenspanning. De Big Apple is een "lompe" band en rolt zeker niet licht. Beperkt je de bandenspanning dan heb je met een Big Apple wel veel comfort, maar rolt ie zwaar. Bij snelle afdalingen gaat een Big Apple bij lage bandenspanning "dweilen" in een smal velgbed.

Voor op de weg is een 40-622 band een prima keus. Mooie fiets en een goede bandenkeus RealRedHair.

http://www.fietsersbond.nl/node/5907

Piet.
Ik denk dat ik na 8 jaar en 25000 km op BigApple, zo wel de draad- als de vouwversie echt wel weet hoe snel die band is. Afdalingen als de MontVentoux ben ik sneller als de meeste jongens op racefiets. Mijn verzet is niet groot genoeg, anders ga ik die ook voorbij. Bandenspanning nooit hoger dan 2,5 bar op Notubes ZTR velgen(19mm). Jammer dat je foutieve gegevens tevoorschijn denkt te moeten halen voor je "gelijk". :( De Big Apple vouwversie 50-622 weegt, zelf gewogen, 690 gram, volgens Schwalbe weegt de draadversie met het nieuwe profiel 740gr. Zal wel iets meer zijn, maar dat geldt voor alle metingen van de fabrikant, ook voor de Marathon. Door jou genoemde 1100 gr is van een andere band. Rolweerstand: meten is weten. Volgens de test van TestKees Bakker (Fietsersbond, zie aldaar) is de rolweerstand van de BigApple (55-622!) 3% hoger dan de band met laagste gemeten rolweerstand van 24 geteste banden (een Vittoria Randonneur 37-622). De Marathon in de 37mm versie heeft een extra rolweerstand van 7%. Asjeblieft: niet van alles roepen wat je welgevallig is. Ken je feiten!
Brede banden zijn geconstrueerd voor smal velgbed. Zie de voorschriften van ETRTO hierover. Sinds 2005 wordt niet meer van 25mm brede velgen uitgegaan, maar als standaard van 19mm brede velgen. Alle bandenfabrikanten deden dat al jaren daarvoor.
m-gineering schreef: Ik dacht dat de hele grap van een Big Apple juist was dat je nog kon ontsnappen aan de terreur van de dikke energie slorpende laag afvalrubber onder het loopvlak waar de standaard marathon mee verprutst is :roll:
Je hebt helemaal gelijk Marten. Helaas, Piet vergelijkt appels met meloenen :D !
sjefke schreef:Volgens de test van TestKees Bakker (Fietsersbond, zie aldaar) is de rolweerstand van de BigApple (55-622!) 3% hoger dan de band met laagste gemeten rolweerstand van 24 geteste banden (een Vittoria Randonneur 37-622).
Ik vind de kwaliteit van de testen en beoordeling van TestKees vaak ondermaats, ook de testen van de rolweerstand van banden.

Verder ben ik het wel met je eens dat er veel te snel 'maar wat geroepen wordt'.

Renaat
sjefke schreef:
m-gineering schreef: Ik dacht dat de hele grap van een Big Apple juist was dat je nog kon ontsnappen aan de terreur van de dikke energie slorpende laag afvalrubber onder het loopvlak waar de standaard marathon mee verprutst is :roll:
Je hebt helemaal gelijk Marten. Helaas, Piet vergelijkt appels met meloenen :D !
Ik vergeleek 2 Schwalbe banden met anti-leklaag GreenGuard. De massa's van de Big Apple en Marathon zijn volgens opgave van Schwalbe respectievelijk 1100 en 810 gram. Dat zijn feiten. Geen appels met meloenen, maar een Big Apple met een Marathon vergeleken.
Over welke type Big Apple van Schwalbe van 690 gram heb jij het?

Dat fabrikanten voor de verkoop een ruime marge aanhouden betreffende brede banden op smalle velgen, wil nog niet zeggen dat een brede band op een smalle zal uitblinken in stabiliteit.
Schwalbe staat zelfs een 62 mm band toe op een 19 mm velg. Maar vermeld er wel bij dat het gebruik van een bredere velg zinvol is, omdat het de band extra stabiliseert. Men kan de bandenspanning iets meer reduceren zodat het fietsgedrag niet "zwabberig" wordt. Ook feiten.

Gelijke zoals bij auto's en motorfietsen etc. wordt ook voor fietsen een optimale verhouding tussen band en inwendige velgbedbreedte aangehouden. Optimaal is een bandbreedte van 1,5 tot 2 keer de inwendige velgbedbreedte. Daarmee komt ook de breedte van de band zoveel mogelijk overeen met de vermelde bandmaat. In smalle velgen wordt die bandbreedte zelden gehaald.

Piet.
Beste Piet,
Ik ga niet overtypen wat ik eerder al heb getypt. Een keer is voldoende.
sjef
sjefke schreef:Beste Piet,
Ik ga niet overtypen wat ik eerder al heb getypt. Een keer is voldoende.
sjef
Het blijft dan voor die ene keer een vaag bericht. Geen feiten.

Piet.
Als je het dan per sé wil vergelijken met dezelfde antilek-laag (maar dan mis je dus volledig het punt dat gemaakt werd...):

- Schwalbe marathon performance-line greenguard in 622-50: 1080 gram
- Schwalbe big apple plus performance-line greenguard in 622-50: 1100 gram

Kortom, het maakt geen bal uit, maar de big apple is ook in andere versies verkrijgbaar (en de marathon als 'deluxe').
@RealRedHair Mooie fiets, daar ga je veel plezier van hebben.
RealRedHair schreef:Gisteren nieuwe fiets gehaald. Mooie winkel bike4travel! Wel wat gekke plek maar ze hebben mooie fietsen en spullen er om heen.

Hierbij de beloofde foto's. Ben er erg blij; mooie fiets voor goede prijs. Nu nog goede km teller ... draadloos wellicht.
Gefeliciteerd met je prachtige fiets! Is het frame helemaal nieuw of had je nog gebruik kunnen maken van het ingeruilde frame dat ik in onderstaande reactie noemde?
jazzz75 schreef:Informeer eens bij bike4travel.nl / avaghon.nl
Daar hadden ze nog een vrijwel nieuw zwart Avaghon S28 stalen frame over, maat 68cm.
Nieuwprijs 900 euro. Ze boden het mij aan 450 euro (waarschijnlijk omdat ze het aan de straatstenen niet kwijt kunnen en er een klein krasje op zat), maar het was te groot voor mij (1m90).
Misschien kun je in combinatie met een volledige opbouw naar wens er nog wel een grotere korting bedingen.