Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen Cumulus Lite Line 300 - Forum Wereldfietser

Ervaringen Cumulus Lite Line 300

Sinds ik in een 1 persoons tent slaap heb ik nogal last van condens in mijn tent. Nu is dat niet zo erg ook gezien mijn huidige slaapzak daar prima tegen kan. Alleen is deze slaapzak nogal volumineus en ben ik om die reden op zoek naar een wat compactere slaapzak.

Mijn oog is gevallen op de Cumulus Lite Line 300. Vanwege mijn condens probleem zou ik deze slaapzak willen aanpassen naar Pertex Endurence. De slaapzak is dan 70 gram zwaarder. Maar evengoed nog veel lichter dan mijn huidige slaapzak! En het is ook mogelijk de slaapzak korter te maken. Ik ben nl niet de grootste;-)

Maar voordat ik deze ga aanschaffen ben ik wel benieuwd naar ervaringen van anderen over deze slaapzak. Vooral als het gaat om condensvorming. Via de zoekfunctie van het forum kon ik daar niks over vinden.

Ook ben ik benieuwd of deze slaapzak werkelijk comfortabel is bij -2, iemand daar ervaring mee, die net als ik een koukleum is? Lastige vraag natuurlijk gezien het nogal persoonlijk is, maar ik ben toch benieuwd.

Alvast bedankt!
Het overgrote deel van de condens in de tent is afkomstig uit je uitgeademde lucht. En dan nog, vocht in je slaapzak willen houden om de tent droog te houden lijkt me geen comfortabele keuze.
Omdat niet ademen geen optie is, zul je, als je er behoefte aan hebt, iets aan de andere variabelen moeten doen:
* tent meer open zetten.
* op een droge plaats en/of op een plek met meer wind gaan kamperen.
* een tent kopen die minder tot de grond doorloopt rondom en met grotere ventilatieopeningen en/of grover mesh.
Wat is overigens de last die je hebt? Drupt het?
Leon
Ik heb mijn Lite line 300 (aangepast naar 250) nu rond 180 nachten gebruikt. Ik vind de ratings van Cumulus redelijk ambitieus en moet zelf 3-5 graden af halen.

Verder zijn het goede slaapzakken maar ik betwijfel het of de Pertex Endurence veel verschil zal maken.
Shane schreef:Verder zijn het goede slaapzakken maar ik betwijfel het of de Pertex Endurence veel verschil zal maken.
Ik ben een complete leek op dit vlak, dus ik ben even benieuwd waarom je denkt dat het weinig uitmaakt? Op hun site staat nl dit http://pertex.com/fabrics/endurance/
Hoi Martie,

Ik heb ook een Excuistic 1000 met de endurance buiten kant en het is me gelukt om de dons rondom de opening nat te krijgen met de condens van mijn adem die op de binnen kant van mijn bivvy zak zat.

Heel misschien dat er een deel via de binnnen kant is gegaan maar dan lijkt het dat de Endurance niet zo veel ademt als je zou hopen (net als met veel andere stoffen).

Het zal heus wel wat helpen anders zouden de leuke mensen van Cumulus het niet gebruiken, maar het is niet zo heillig als je zou willen :lol:
Ik heb zelf een Cumulus 400 Liteline; bij -2 is die zeker comfortabel. Deze bevalt mij prima. In een kleine tent heb je wel meer condens en kan je beter niet geheel afsluiten. De winddichtheid en waterafstotendheid van endurance-tijk is bij bivak zonder tent wel een plus. Heb je een PB gestuurd met het adres van iemand met een Cumulus met endurance-tijk.
Roel
Shane schreef: de Endurance niet zo veel ademt als je zou hopen (net als met veel andere stoffen).

O,..wellicht niet zo handig dan om endurance voor de zomer te gaan gebruiken. Na wat meer gegoogle begrijp ik nu ook waarom Cumulus daar niet voor kiest bij deze slaapzak, en waarom ik in mijn huidige slaapzak lig te zweten in de zomer....

Het wordt dus de Lite Line 300 zonder endurance en ga deze puur voor de zomer gebruiken. Dan heb ik ook wat meer ventilatie mogelijkheden. Mijn huidige slaapzak gebruik ik dan voor dit soort wintervoorjaar/najaar weer;-)

Bedankt voor de tips en het meedenken!
Als het toch te warm is/onvoldoende ventileert: koop er een liner oid, dan kun je die als het echt warm is als slaapzak gebruiken (slaapzak standby leggen als de kou toch tegenvalt snachts) en als lakenhoes om op te liggen, dan gebruik je de slaapzak als deken!

Wat voor tent heb je? Je kunt veel ventilatieproblemen v/d tent ook oplossen door de tent juist te plaatsen op het terrein/windrichting...
Matthie9000 schreef:Als het toch te warm is/onvoldoende ventileert: koop er een liner oid, dan kun je die als het echt warm is als slaapzak gebruiken (slaapzak standby leggen als de kou toch tegenvalt snachts) en als lakenhoes om op te liggen, dan gebruik je de slaapzak als deken!
Zo heb ik dat tot nu toe ook altijd opgelost. Alleen is dat vorig jaar zomer in ene niet meer zo goed bevallen. Zal de leeftijd wel zijn :wink: .
Ik heb twee liners, een zijden en een lite thermo. En in eerste instantie ben ik op zoek naar een compactere slaapzak.
Matthie9000 schreef:Wat voor tent heb je? Je kunt veel ventilatieproblemen v/d tent ook oplossen door de tent juist te plaatsen op het terrein/windrichting...
Ik heb een Hubba Hp. Dank voor de ventilatietip, maar mijn ervaring is dat in welke windrichting je je tent ook zet, de wind evengoed onder je buitendoek door je gaas van de binnentent waait. Vergeet ook niet dat ik een koukleum ben. Vandaar dat ik ook t.z.t een warmere winterslaapzak ga kopen. Dan kan ik in de winter ook wat beter ventileren. Maar op zich vind ik condens niet erg zolang de slaapzak daar maar tegen kan.
Hallo, hopelijk kan iemand mij goed adviseren... Ik ben voor mijn vriendin en mij op zoek naar goede slaapzakken welke wij kunnen gebruiken tijdens fietstrips. Nu heb ik erg goede recensies gelezen over de Cumulus Lite Line 300 en 400, maar twijfel over wat wij nu het beste kunnen kiezen. Wij zijn in principe 'mooi weer-fietsers', dus zullen waarschijnlijk alleen met de slaapzakken op pad gaan als het boven 10 gr is, dus in het 'warmere' seizoen. Kunnen wij dan beter toch voor de warmere slaapzakken gaan, of zou de Lite Line 300 bijvoorbeeld voor ons goed voldoen? Ik ben benieuwd naar jullie advies hierin. Alvast bedankt!
Een beetje reserve is altijd erg fijn. Zelfs in de zomer kan het ineens koud zijn, en hetzelfde geldt als je op bijvoorbeeld 1000 meter hoogte kampeert. Een donsvest is ook een manier om een paar graden extra reserve te krijgen.
Weet je zeker dat je twee eenpersons slaapzakken wilt? Wij hebben een tweepersoons topbag van Tatteljee en dat is behalve erg licht ook comfortabel. Voor de isolatie aan de onderkant gebruiken we moderne matjes. Voor een plaatje zie hier: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Wim
Er zijn niet zo veel bestemmingen waar het niet kouder dan 10 graden wordt. Waar gaat het naar toe en wanneer? Wat voor matjes hebben jullie? Matjes maken veel uit.
Een slaapzak met een bereik tot 0 graden is in combinatie met een goed matje wel plettig voor de veel voorkomende zomerbestemmingen. Wil je ook in voor en najaar op pad, maar niet naar hooggelegen bestemmingen, dan neem je een slaapzak met comforttemperatuur van -5.
Leon
Bedankt voor jullie snelle en uitgebreide reacties! In eerste instantie zullen we ze waarschijnlijk in Nederland en Finland (mijn vriendin komt uit Finland) gebruiken, maar wel alleen als het niet te koud is. Afgaande op jullie reacties lijkt het toch verstandiger om voor de Lite Line 400 te gaan, zodat we wat 'reserve' hebben. Nu nog een slaapzak vinden voor ons zoontje van 4, als jullie hiervoor ook nog goede tips hebben... Omdat hij nog groeit zouden we hiervoor liefst een niet te dure oplossing vinden, of iets waarin hij kan groeien nog.
Hey Jan,

Ik heb een liteline 300 laten bijvullen zodat boven en onderkant evenveel dons hebben (standaard zit bij cumulus onderaan minder dons, wat niet handig is als je draait 's nachts). Hij heeft nu dus 375g dons. Dat gaat goed tot ongeveer het vriespunt, daaronder los ik het op met mijn donsjas die ik bij dergelijke temperaturen toch sowieso bij heb.

Op die manier heb ik eigenlijk al heel lang mijn winterslaapzak, die een halve kilo meer weegt, niet meer gebruikt en had ik het toch lekker warm 's nachts! Afgelopen paasweekend maar weer eens getest en goed bevonden :-)

Groetjes,

An
Annetje schreef:Ik heb een liteline 300 laten bijvullen zodat boven en onderkant evenveel dons hebben (standaard zit bij cumulus onderaan minder dons, wat niet handig is als je draait 's nachts).
Hoe zeer mensen verschillen! Ik slaap vrijwel altijd alleen met de zak over me heen, onder lig ik gewoon in mijn hemd op het matje. Als ik op mijn wintermatje (downmat 7) lig is dat altijd warm genoeg, ook als het bijna vriest.
Leon
Leuk, zoveel mensen, zoveel meningen... ;-) Bedankt voor jullie reacties. Waarschijnlijk gaan we dan toch voor de Lite Line 400, zodat we geen kou hoeven lijden. Nu alleen dan nog voor ons 4 jaar oude manneke een goede slaapzak zoeken.
janvaneldik schreef:Leuk, zoveel mensen, zoveel meningen... ;-) Bedankt voor jullie reacties. Waarschijnlijk gaan we dan toch voor de Lite Line 400, zodat we geen kou hoeven lijden. Nu alleen dan nog voor ons 4 jaar oude manneke een goede slaapzak zoeken.
Blijft de belangrijke vraag wat voor matje je hebt. Want zoals Leon al terecht aangaf, dat maakt een wereld van verschil.

Renaat
Leon schreef:
Annetje schreef:Ik heb een liteline 300 laten bijvullen zodat boven en onderkant evenveel dons hebben (standaard zit bij cumulus onderaan minder dons, wat niet handig is als je draait 's nachts).
Hoe zeer mensen verschillen! Ik slaap vrijwel altijd alleen met de zak over me heen, onder lig ik gewoon in mijn hemd op het matje. Als ik op mijn wintermatje (downmat 7) lig is dat altijd warm genoeg, ook als het bijna vriest.
Leon
Leon,

Dat zal ook wel werken (ik heb ook wel eens over een quilt gedacht), maar een mummy met onderin minder dons werkt voor mij niet want ik word heel vaak wakker met de onderkant van de mummy op in plaats van onder me :D
Wat de Cumulus zakken betreft; op hun site staat geen lengte genoemd; wel 'geschikt voor lichaamslengte tot 185cm'. Het lijkt me dus dat de slaapzakken aan de korte kant zijn; iets om op te letten. Wellicht verklaart dat ook de lage gewichten.
Overigens kan ik bij Cumulus nergens info vinden over de 'diervriendelijkheid' van het gebruikte dons. Evenmin geeft men aan of de temperatuur-classificatie tot stand is gekomen volgens de zgn Europese 'EN' testnormen.

Ik heb zelf geen ervaring met de Cumulus producten, maar dit zijn dingen die mij opvallen. Bij andere producenten worden dergelijke zaken wel genoemd/verklaard.
Wij hebben als kinderslaapzakken steeds relatief betaalbare maar wel goede kunststofslaapzakken gekocht van Lestra. Op het eind nog uit de opruiming een kort vallende Ajungilak voor kleine volwassenen.
Kunststof is veel goedkoper, en dat is fijn als ze er niet meer dan twee of drie zomers mee doen. En het is wat makkelijker te wassen. Ze gaan niet zolang mee als dons, maar lang genoeg. We hebben er na afloop steeds anderen weer blij mee kunnen maken.
Een ruime tweepersoons voor de ouders lijkt mij overigens fijner dan twee van die smalle mummies. Kun je je kind ook nog eens bij je nemen.
Wim