Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets tool - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

fiets tool

Kwaliteit. Klopt de volgende bewering: alleen met hoogwaardig gereedschap voorkom je dat RVS bouten/moeren/inbus (vooral die laatsten) gaan roesten?

Welke gereedschap je – minimaal – nodig hebt hangt ook van je fiets en uitrusting af. Zo had ik vroeguh ergens een héél klein inbusje voor nodig, dat niet op een multi-tool zit.

Rohloff, Schijfrem, Otlieb tassen vereisen allen torx sleutels en bovendien in drie verschillende maten: T15, T20, T25. Welke multi-tool heeft ze alle drie?

Torx en kruiskop zijn kwetsbaar. Goede kwaliteit is hier belangrijk. Zie de kruiskop op mijn zakmes: inmiddels bijna volledig onbruikbaar.

Ringsleutel heeft de voorkeur boven steeksleutel. Maar kun je alle bouten/mouten bereiken met een ringsleutel? Op al mijn fietsen heb ik een steeksleutel nodig voor de onderste bevestiging van het achterspatbord, achter het bracket.

Volstaat één sleutel van x mm.?
Of heb je er twee nodig: één voor de bout één voor de moer (als het geen inbusbout is). Of vervang zonodig alle bouten door inbusbouten. Pas dus je fiets aan aan het gereedschap.

Volstaat één sleutel van x mm.?
Vorig jaar brak een bout van een voordrager af. Het resterende draadeind zit in de voorvork en hoe krijg je dat er uit?
Antwoord: twee dunne moertjes (dus niet de zelfborgende types) op elkaar klemmen met een ringsleutel en een steeksleutel, waarna je het geheel kunt losdraaien.

Heb je een (combinatie) tangetje nodig?
Ik heb het één keer nodig gehad toen de draad uit mijn Conti Top Touring band was gebroken en uitstak. Het absurd dure en extreem lichtgewicht tangetje heeft het voor elkaar gekregen, maar niet overleeft.
Misschien nog een andere toepassing: als een zeskant bout/moer is beschadigd krijg je hem niet meer los met een steek-of ringsleutel.
Een kabelknipper kun je uitsparen door het overtollige gedeelte van de remkabel met tyraps op te binden (tot je bij een fietsenmaker komt).
Een Leatherman lost dit allemaal op, maar ja... ‘zwaar’... ik probeer al jaren te overleven zonder.

Waarom zou je een cranktrekker meenemen?
Heb je dan ook een reserve crank bij je? Of een reserve trapas? Of kun je die trapas open krijgen en repareren? Of gaat je crank losziten na x1000 km en kom je nooit langs een fietsenmaker?

Voor Rohloff is een kettingpons alleen nuttig als je óók een stukje ketting bij je hebt.

Een Pignon afnemer is nooit aanwezig in de eerste boerderij. Maar daar hebben ze wel een baco.
Hetzelfde geldt voor een hulpstukje om een pedaal open te krijgen.

Ik mis tot nu toe een bladboutsleutel. Zonder valt het niet mee om een voor-tandwiel los te krijgen. Als je een trippel hebt: afvijlen tot het ook past tussen twee bladen.

'2 bandenlichters plastic': is er één te weinig als er één verloren gaat. Dus 3.

Mijn frustratie:
Ik heb al 30 jaar een paar gecombineerde steek-ring sleuteltjes. Extreem klein, extreem licht en de kwaliteit is blijkbaar voldoende. Als ik die ooit kwijt raak zou ik niet weten waar ik nieuwe kan kopen.
Als je ze regelmatig of meerdere jaren na elkaar gebruikt verslijten (inbus) sleutels vanzelf. Met als gevolg sneller beschadigde bouten etc. Dus of dan een nieuwe multitool of iets gebruiken waar je bitjes oid in kan doen.

Bitjes vind ik ook handig voor hele kleine (1mm) en hele grote (10mm) maten. En zijn makkelijk te vernieuwen. Zelfde geldt voor torx en verschillende maten kruiskop. Bitjes zijn bovendien als je wilt in zeer goede kwaliteit te koop.

Ik ben erg tevreden met mijn kleine bahco: ik kan overal bij, hij is goed + groot genoeg om veel kracht mee te kunnen zetten en hij kan veel maten aan (heb helaas een fiets met veel verschillende maten moeren/boutjes). En nog redelijk qua gewicht, hoewel de meningen daar wel over zullen verschillen. Helaas geen ringsleutel.

Als tweede sleutel gebruik ik in noodgevallen het tangetje van mijn Leatherman. Sloopt bouten/moeren dus alleen voor noodgevallen. En een Leatherman heeft ook mes + kabelknipper + schroevendraaier 2x + vijl + priem + lineaal + kurketrekker + fles/blikopener. Als ik dat los mee moet nemen zit ik ongeveer aan hetzelfde gewicht (ik denk helaas iets minder) en nu heb ik ook een tang. En ik gebruik de Laetherman als houder voor mijn bitjes mbv een adapter.

Cranktrekker zit bij mij in de crank. Ik haal ze er wel eens af (1x tot nu toe :-)) om mijn aslagers te kunnen vervangen (as op industrielagers, heb de lagers bij me en zijn ook de lagers van mijn voor en achternaaf). Heb ik een 1mm + 10mm inbus + 34mm steeksleutel voor nodig die ik dus ook allemaal meesleep.

Een pignonafnemer heb ik nodig om een spaak te vervangen. Helaas soms per direct als het wiel te erg beschadigd/scheef is. Kan ik dus niet op de volgende bahcoplaats wachten want dan doet mijn wiel het niet meer (heb hem ooit nodig gehad met de volgende bahcoplaats op 60km en 1 auto per dag).

Mijn bandenlichters heb ik aan elkaar vast gemaakt, ik ben er inderdaad voordat ik dat deed ooit 1 kwijtgeraakt. Nu 2 of geen :roll: .
Als bladboutsleutel gebruik ik een gemodificeerd schroevendraaierbitje.

Omdat ik niet afhankelijk wil zijn van fietsenmakers ga ik er alleen vanuit dat ik wel ergens een hamer (of steen) + grote bahco voor lompe noodgevallen kan vinden. Dat lukt meestal wel.
JaapG schreef:... ga ik er alleen vanuit dat ik wel ergens een ... kan vinden. Dat lukt meestal wel.
Ik heb eens een wat ouder Italiaans boerenechtpaar uit hun middagslaapje gehaald. Heel erg vriendelijk waren ze niet, maar de gebruikelijke dingen had hij wel in de schuur, alles in de kleur bruin uiteraard :D
Leon
O ja, die vergeet ik: Next Best Thing om je pignon af te nemen zonder zware baco.
En zonder afhankelijk te zijn van die boerderij.
(Maar ja, Rohloff, dus logisch dat ik dat nu vergeet).

Is het je trouwens wel eens gelukt om pignon/achtertandwiel af te nemen zonder bankschroef? Mij niet in ieder geval. (Tandem maakt het natuurlijk ook wel weer lastiger. Daar zit het spul achter 2x zo vast als vast).
ankeric schreef:Is het je trouwens wel eens gelukt om pignon/achtertanwiel af te nemen zonder bankschroef? Mij niet in ieder geval. (Tandem maakt het natuurlijk ook wel weer lastiger. Daar zit het spul achter 2x zo vast als vast).
Pignon (body) wel, lange pijp op inbus deed het hem. En zelfs eens een keer gewoon zo met een helemaal nieuwe ongebruikte naaf. Wel beide zonder tandem :wink: .
Cassette ook geen probleem met een hypercracker/nbt, wel altijd thuis net erop gezet met sluitmoer goed gevet en met momentsleutel vastgezet. Los achtertandwiel weet ik niet want Rohloff ken ik niet.
Een compacttool van Gedore dan maar?
18 of 20-delig, nr 6166-18 en 6166-20 in hun catalogus, zie www.gedore.nl
Aldi heeft nu iets goedkoops (€8) liggen. Geen ervaring mee maar heb het even uit het doosje gehaald en vond het goed genoeg voor bij de ritjes met de racefiets.
m-gineering schreef:
meosky schreef:Dag wereldfietsers ,,

Graag wil ik een fietstool kopen maar heb geen flauw idee welke de goed/beste is ,, zelf heb ik een TOPeak Alien in gedachte,,,Heeft iemand een andere tip.
Hoor graag van jullie.

Meosky
koop de goedkoopste, ze zijn toch shit. :evil: Vervolgens heb je nog budget voor losse sleuteltjes waar wel mee valt te werken :roll:
------
Beter en efficienter werken is allemaal aparte goede kwaliteit gereedschapjes meenemen die precies op je fiets passen. Je neemt niets mee wat je niet gebruikt en in gewicht scheelt het echt niet. Door de ene tool op een cobinatie set te gebruiken zit het andere tooltje je weer in de weg. Rob
Kwam vandaag dit tooltje tegen op WWW. Leek me een goed basis ding. Je kan de bitjes mee nemen die voor jou fiets nodig zijn. Met twee banden lichters.
Afbeelding

online te verkrijgen via http://www.manufactum.de/werkzeug-rf-p1462395/?c=193840, niet goedkoop 35 euro.