Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lezyne CO2 Pressure Drive - Forum Wereldfietser

Lezyne CO2 Pressure Drive

Ik zoek voor m'n racefiets een licht pompje. Eentje waar ik zonder 200 x pompen, lamme armen en veel gevloek de bandjes knoerthard mee op kan pompen (circa 8 bar).
Nu kwam ik op m'n zoektocht een site tegen waar minipompjes werden getest en waar ook stond dat de kracht die een vrouw kan uitoefenen een 2/3 deel is van de kracht van een man. Dus als een man er met moeite 8 bar in weet te krijgen haal ik er net 5? :shock:
http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/ ... ex_nl.html

Heb dus maar besloten een CO2pompje te kopen en kwam uit op deze: Lezyne CO2 Pressure Drive CHF minipompje
http://www.bike2build.nl/product/PU0289 ... cAodchgAZQ

Mooi pompje (104gr) en mochten de gaspatronen op zijn kun je altijd nog op de hand verder pompen. Lijkt me wel handig, wat vinden jullie? Iemand ervaring met deze pomp of anders goede tips?

Groetjes Yopie
Voor mij telt het milieubezwaar toch wel. Voor de racefiets vind ik een Zefal HPX prima.
Wim
Zonder 200x pompen en toch licht (100 gram) en tot 8 bar kan volgens mij alleen met een co2 versie. Alle andere varianten zijn of zwaarder (roadmorph oid), veel pompen (300 keer) voor kleine minipompen, of halen de 8 bar niet (kleine mtb pompen).

Bedenk dat co2 veel kleiner is dan stikstof, dus een met co2 opgepompte band loopt veel sneller leeg dan een met lucht opgepompte band. Je moet een co2 opgepompte band dus eigenlijk snel (binnen een paar dagen) nog een keer oppompen met echte lucht.

Als je het niet erg vindt 300 keer te pompen (went wel, gewoon wat tijd voor nemen zeg 3 keer 100 met 5 minuten rust ertussen elke keer. Moet toch vanwege de warmteontwikkeling) dan gaat het prima wat betreft de kracht als je een dunne pomp neemt. De pomp moet vooral dun zijn, hoe dunner hoe minder kracht. En sterk om de 8 bar te halen, dus van goede kwaliteit alu/carbon. En hoe langer hoe minder slagen. Er zijn er genoeg die hier aan voldoen.

Co2 is ook eigenlijk bedoelt voor dikke (mtb) banden omdat je je anders echt een ongeluk pompt, 200 is niets. Voor 8 bar zou ik gewoon voor een goede hogedruk pomp gaan. En let op de opgegeven max druk: trek er vooral 2 bar vanaf, dus zoek een pomp die minstens 10 bar haalt, bij voorkeur nog meer. Met de Lezyne die jij linked ga je dus geen 8 bar halen. Je hebt echt een hogedruk pomp nodig, niet zo'n tussengeval (lees anders eens wat opmerkingen op http://www.rose.nl/artikel/topeak-race- ... aid:476973, krijg je een idee waar het om gaat).
Zelf heb ik enkele jaren geleden op het fietspad een Lezyne Road Drive gevonden. Wie vele Km's doet vindt door de jaren heen aardig wat. :lol:
Geen goedkoop pompje maar gevonden is gratis... :lol:

Echt een prima en degelijk pompje, volledig in alu met uitzondering van het slangetje en de zuiger. Hoge druk vormt geen probleem en smalle (race)bandjes pomp je er vrij snel mee op. Daar zullen echt geen 200 pompslagen voor nodig zijn denk ik.

Ik ben volledig akkoord met Wim wat betreft het milieuaspect van die CO2 patronen. Afgezien van het feit dat het wegwerpproducten zijn zie ik dat die patronen simpelweg in de bermen langs fietspaden worden geworpen. Dat sommige fietsers hun afval (binnenbanden, CO2-patronen,...) zomaar langs de kant van de weg dumpen... :evil:

Greetz,
Bram
Had zelf nog niet aan het milieuaspect gedacht (ja, schaamteloos) en denk dat het internet wat beter afstruinen nog niet zo'n gek idee is.
En jammer dat je pompjes niet even kan testen voor je ze koopt.

Dank voor de reacties!
Natuurlijk ietsje zwaarder (194g), maar een degelijk pompje dat gemaakt is voor hoge druk (tot 11 bar) en dat je op de grond kunt zetten:
http://www.lezyne.com/en/products/hand- ... sure#tab-2
Verder hoef je toch hooguit elke keer alleen maar bij te pompen? Het 'zware werk' doe je toch vooral thuis voordat je de weg op gaat? Of krijg je in Zweden heel veel lekke banden :wink: ?
wimmo17 schreef:Natuurlijk ietsje zwaarder (194g), maar een degelijk pompje dat gemaakt is voor hoge druk (tot 11 bar) en dat je op de grond kunt zetten:
http://www.lezyne.com/en/products/hand- ... sure#tab-2
Verder hoef je toch hooguit elke keer alleen maar bij te pompen? Het 'zware werk' doe je toch vooral thuis voordat je de weg op gaat? Of krijg je in Zweden heel veel lekke banden :wink: ?
Mooi pompje, ik lees dat ie 80gr weegt? Vind Lezyne pompjes ook wel de mooiste, en denk dat het ook zo ééntje gaat worden.

En ik wil met de racer van Zweden naar Nederland (heen en terug), oa door Noorwegen dus heb wel een goede pomp nodig.

Dank!
€ 54,90 voor een pompje? Ik ben toch niet gestoord?
In de jaren dat ik de ene lekke band had na de andere heb ik mijn banden talloze keren opgepompt met een plastic pomp van f 7,95, waarmee je dunlop- en Franse ventielen op kunt pompen zonder omschakelen. Het ding weegt 120 g en zit nog steeds aan mijn fiets. Geen CO2-patronen nodig.
Leon

P.s. bang voor uitscheurend ventiel haal je het wiel uit de fiets en hang je het op aan het pompje tijdens het pompen.
Ik denk toch dat wimmo17 de "Micro Floor Drive HPG" bedoelt. De website van Lezyne leent zich niet zo goed voor het direct linken naar het juiste product. Deze weegt overigens 194 gram in het model HPG, waarbij de G staat voor "gauge", oftewel drukmeter. Zonder drukmeter (maar dat wil je niet) weegt de uitvoering HP volgens Lezyne 150 gram.
Het model ziet er dus zo uit:
Afbeelding
Qua milieu-aspecten nog ter overweging:
zowel plastic als aluminium vragen een tol van de omgeving bij het ophalen van het materiaal uit de grond. Ook bij recycling kost het bij beiden energie. Zal lastig zijn om te zeggen welke het minste de omgeving belast. Kies gewoon wat je het mooiste/handigste vindt. :wink:
Robertjan schreef:Qua milieu-aspecten nog ter overweging:
zowel plastic als aluminium vragen een tol van de omgeving bij het ophalen van het materiaal uit de grond. Ook bij recycling kost het bij beiden energie. Zal lastig zijn om te zeggen welke het minste de omgeving belast.
In dit geval: plastic en wel met vlag en wimpel.
Aluminiumerts kost meer moeite om uit de grond te halen, het kost meer om er metaal van te maken, het kost meer om te transporteren, het kost meer om er een pompje van te maken (en daarom allemaal is het duurder*) en het kost meer om te recyclen.
Recycling is iets moois voor dingen als auto's die uiteindelijk verzameld en gedemonteerd zouden (!) kunnen worden maar bij een pompje moet je er van uitgaan dat ze op zijn best in de vuilverbrandig komen. Dan is een plastic pompje helemaal in het voordeel want het levert energie op in plaats van dat het kost.
Leon

*: mijn stelling: iets wat erg duur is, is per definitie milieu-onvriendelijk omdat er met het geld dingen gebeuren die weer milieu-onvriendelijk zijn. Rutte noemt dat overigens economie.
Robertjan schreef:Deze weegt overigens 194 gram in het model HPG, waarbij de G staat voor "gauge", oftewel drukmeter. Zonder drukmeter (maar dat wil je niet) weegt de uitvoering HP volgens Lezyne 150 gram.
Een betrouwbare drukmeter als de schwalbe airmax weegt 34gram, dus dat wil je wel degelijk!! De drukmeter op mijn topeak turbo morph geeft bijvoorbeeld bijna 1 bar te laag aan, ik ben benieuwd of dit ding het veel beter doet...
Wat mij op praktisch vlak het vervelendst lijkt aan die CO2-patronen is dat je na gebruik steeds terug naar de fietsenwinkel moet om nieuwe te kopen terwijl je met een goede, klassieke pomp gewoon doorrijdt. Zo gehaast zijn de meeste mensen toch niet tijdens hun vakantie, dat die paar minuten pompen een probleem worden?

Ik zou voor gebruik op een koersfiets een Zéfal HPX proberen, daarmee zou je makkelijk 7 bar halen in 140 slagen (als ze nu nog zouden vermelden hoe breed de gebruikte band was...). Maar ik zou ook overwegen de banden gewoon hard genoeg op te pompen in plaats van 'knoerthard'.
Leon schreef:In dit geval: plastic en wel met vlag en wimpel.
Aluminiumerts kost meer moeite om uit de grond te halen, het kost meer om er metaal van te maken, het kost meer om te transporteren, het kost meer om er een pompje van te maken (en daarom allemaal is het duurder*) en het kost meer om te recyclen.
Recycling is iets moois voor dingen als auto's die uiteindelijk verzameld en gedemonteerd zouden (!) kunnen worden maar bij een pompje moet je er van uitgaan dat ze op zijn best in de vuilverbrandig komen. Dan is een plastic pompje helemaal in het voordeel want het levert energie op in plaats van dat het kost.
Leon

*: mijn stelling: iets wat erg duur is, is per definitie milieu-onvriendelijk omdat er met het geld dingen gebeuren die weer milieu-onvriendelijk zijn. Rutte noemt dat overigens economie.
Excuses voor het verder off-topic gaan, maar bovenstaande lijkt mij veel te simplistisch en in veel gevallen incorrect.
Vergeet niet dat plastics in praktijk bijna niet gerecycled worden, tenzij het om PMD gaat of inderdaad speciale stromen die makkelijk gesplitst worden, terwijl metalen eenvoudig automatisch gesplitst worden van andere afvalstromen op basis van ferromagnetisme en soortelijk gewicht. Vergeet ook niet dat veel plastics in het milieu (in de oceanen bv) accumuleren waar ze biologische problemen kunnen veroorzaken. Vergeet ook de gebruiksduur van voorwerpen niet, welke vaak korter is voor plastic dan voor aluminium voorwerpen. ...
Om maar te zeggen dat het onderzoeken van de milieu-impact absoluut niet zo eenvoudig is als het vergelijken van de stukprijs. Vergelijk plastic wegwerpbekers maar met herbruikbare glazen of plastic winkelzakjes met stoffen boodschappentassen of standaard katoen met bio-katoen of standaard spoelmiddel met Ecover of Froggy of in Nederland handgemaakt met derdewereld massaproductie of ...
Waarmee ik niet zeg dat een aluminium pomp milieuvriendelijker is dan een plastic pomp, om daar gefundeerde uitspraken over te doen zou ik een artikel moeten vinden dat de vergelijking maakt of nog een thesis moeten schrijven ;) Mijn intuïtie geeft wel de voorkeur aan dat stevige aluminium ding trouwens.
Ik heb het expres ongenuanceerd opgeschreven omdat het maken van de volledige nuance zo'n lap tekst zou opleveren dat het een echte milieumisdaad zou zijn om je beeldscherm zo lang aan te laten staan dat je het helemaal kunt lezen. Het is ook van mij maar een intuïtie uiteraard.

Komt er Nederlands huisvuil in de oceaan terecht?

Leon
Lasse schreef:Wat mij op praktisch vlak het vervelendst lijkt aan die CO2-patronen is dat je na gebruik steeds terug naar de fietsenwinkel moet om nieuwe te kopen terwijl je met een goede, klassieke pomp gewoon doorrijdt. Zo gehaast zijn de meeste mensen toch niet tijdens hun vakantie, dat die paar minuten pompen een probleem worden?
Dat gaspatronen idee kwam doordat ik me bang had laten maken door het spookverhaal dat vrouwen minder spierkracht hebben en mogelijk nooit een racebandje op 8 bar krijgen. Met het handpompje dat ik voor m'n mtb en vakantiefiets gebruik krijg ik de racebandjes nl ook niet op druk. Het pompje wordt alleen maar heet en mijn humeur stijgt ook tot het kookpunt dus moet helaas echt een ander.

Dit is m'n laatste lijstje:

CO2 pompjes: klein, licht en geen lamme armen maar ook milieuonvriendelijker en je moet altijd 2 patronen bij je hebben (en die zijn niet gratis)

Topeak:
turbo 280 gr, te zwaar
master blaster 115 gr
race rocket 78 gr
micro pocket cb 55 gr

Zefal HPX 230 gr, te zwaar

Lezyne:
micro floor drive 190 gr, ziet er groot uit. Waar laat je die?
carbon road drive 80 gr

Ze geven alle 11 bar (als je het mag geloven) behalve de Zefal HPX (12 bar)

Nu nog de prijsvergelijk plus een framehouder en oja ben vergeten om te kijken of ze een slangetje hebben :( Vind ik zelf nl wel belangrijk, heb weinig zin in kapotte ventielen.

Thanks!
Ik bedoelde inderdaad de Lezyne micro floor drive HP(G). Ziet er groot uit maar is het niet. Wel degelijk, met slang en op de grond te zetten (dus geen 'tegenkracht' nodig). Drie flinke voordelen. Vastmaken op je fiets met een framehouder of met een dun spanbandje aan bv. je zadelbuis, je bovenbuis of naast een bidonhouder.
Ik heb de HV versie voor mijn vakantiefiets met brede banden en ben daarover zeer tevreden.
Voor m'n racefiets gebruik ik al jaren deze. Adapter op ventiel schroeven, patroon opschroeven, en klaar.
Amper 10 gram, en in enkele seconden 8 bar in het bandje. Kan je perfect nog een paar honderd km mee verder rijden alvorens bij te pompen.
Waarom zou je een duur en zwaarder pompje meenemen? Dit kost €5 en weegt 10 gram. Patronen koop ik in een grote doe-het-zelf zaak à 0.75€/stuk (fietsenmaker vraagt €2.50). Voor die paar lekke banden per jaar een prima oplossing.
Thuis gebruik ik een SKS voetpomp.
k_a_r_e_l schreef: Dit kost €5 en weegt 10 gram.
Wat weegt zo'n patroon eigenlijk?
Leon
16 gr patroon (voor racefiets) weegt 58 gram.
12 gr patroon (MTB en toerfiets) weegt 28 gram.
Kijk bij aankoop van patronen wel uit welke soort je nodig hebt. Je hebt er met schroefverbinding en zonder.
Met zo'n Zefal adapter heb je schroefverbinding nodig.
Types als die Lezyne pompen zijn vaak zonder schroefverbinding.
k_a_r_e_l schreef:Voor m'n racefiets gebruik ik al jaren deze. Adapter op ventiel schroeven, patroon opschroeven, en klaar.
Amper 10 gram, en in enkele seconden 8 bar in het bandje. Kan je perfect nog een paar honderd km mee verder rijden alvorens bij te pompen.
Waarom zou je een duur en zwaarder pompje meenemen? Dit kost €5 en weegt 10 gram. Patronen koop ik in een grote doe-het-zelf zaak à 0.75€/stuk (fietsenmaker vraagt €2.50). Voor die paar lekke banden per jaar een prima oplossing.
Thuis gebruik ik een SKS voetpomp.
Ja waarom eigenlijk moeilijk doen als het makkelijk kan? Kost weinig, weegt niets, is wel erg verleidelijk klein en ik ga d'r gelijk eentje bestellen! Voor dagtochten op de racer lijkt het me ideaal (heb altijd een extra bandje bij me zodat ik het plakken thuis kan doen). Maar heb ook al jaren geen lekke band gehad dus misschien hoef ik hem wel nooit te gebruiken (naast fietsen is dromen ook een heerlijke bezigheid).

Maar voor langere tochten heb je wel een pompje nodig want je moet toch het lek zien op te speuren? En dat kan ook wel bij benzinepompen etc maar het is toch fijner als je daar niet afhankelijk van bent en daarbij moet ik soms ook grote afstanden afleggen voor ik wat tegenkom. De route naar NL ligt nog lang niet vast maar in Zweden is er weinig keus. Er is bv een stuk van 154 km waar alleen maar bossen, moerassen en muggen zijn.

Het pompje wordt denk ik de Lezyne Road Drive, en niet die van carbon want van dat geld kan ik veel leukere dingen kopen.

Bedankt!