Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rondje Nederland - naar Zeeuws Vlaanderen via Antwerpen? - Forum Wereldfietser

Rondje Nederland - naar Zeeuws Vlaanderen via Antwerpen?

Eind deze maand hoop ik m'n eerste voorzichtige fietsreisstapjes te maken met een rondje Nederland. Het lijkt me aardig om het meest zuidelijke stukje strand van het land (overzeese gebieden niet meegerekend) aan te doen, voordat ik op weg ga naar de 'Noordkaap' in Groningen. Alleen in Zeeuws Vlaanderen kom je niet zo makkelijk: het veer naar Perkpolder vaart nog niet, Vlissingen-Breskens vertik ik (het is een rondje, dus ik ga niet heen en weer met dezelfde boot), dus eigenlijk blijft alleen Antwerpen over. Nu heb ik het niet zo op steden, dus ik vraag me af hoe de ervaringen zijn wat betreft fietsen in Antwerpen. Is dit 10km ellende, of is er een prettige route die me lachend richting de Sint-Annatunnel draagt? Wie heeft er tips?

Andere opties zijn met een grote boog om Antwerpen heen (kost tijd), of Zeeuws Vlaanderen bewaren voor een 'rondje België' ergens in de toekomst...
Het forumlid "Revanho" woont in Antwerpen. Die heeft vast tips.
urje schreef:Vlissingen-Breskens vertik ik (het is een rondje, dus ik ga niet heen en weer met dezelfde boot)
ik meen te weten dat de fiets mee mag op de bus door de tunnel, hoef je geen principe geweld aan te doen, tenzij je ook principiëel elke kilometer wilt fietsen... :lol:

Frank
Antwerpen heeft best wel fietspaden die er goed bijliggen, niet overal, en sommige zijn ronduit slecht.

Een eenvoudige route om in Antwerpen te komen is het kanaal Turnhout-Schoten, voorafgegaan door het Bels Lijntje een voormalig treinspoor tussen Tilburg en Turnhout.

Eens in Schoten ben je erg dicht bij Antwerpen-Stad

En is het een beetje zoeken naar een mooie toegang tot de stad al is er een route via het Rivierenhof( Deurne ) daar zijn heel wat knooppuntenbordjes. En kom je redelijk eenvoudig tot aan de mooie oude voetgangerstunnel aan het Zand.

Eens aan de andere kant van de Schelde weet ik het zo direct niet. Persoonlijk zou ik langs de Schelde blijven fietsen tot Gent en dan richting Breskens fietsen, heb ik zelf wel eens gedaan, maar ben ook wel eens via een wat mindere route in de Clinge gekomen.

Nu ja er zijn nog meer aanrijroutes van Nederland naar Antwerpen, Roosendaal via Brasschaat langs een militair domein, en dan Schoten.

Maar misschien weet Renaat het wel beter.

Willem
Je kunt de pont nemen bij Lillo naar Doel, gratis, alleen in weekend en (Belgische)feestdagen:
http://www.vvvzeeland.nl/nl/vakantie/ve ... cteristics

Anders kun je de Schelde oversteken door de Annatunnel in het centrum van Antwerpen.
Aardige route vanaf Nederland kan zijn: Huijbergen(NL) naar Kamthout(B) over de Kalmthoutse heide, dan door het Mastenbos naar Kapellen en Ekeren. In het havengebied liggen veel fietspaden richting Antwerpen centrum. Daar zou ik toch zeker een Bolleke doen!
Bedankt voor alle reacties! Ik denk dat het wel goed gaat komen. Dat pontje had ik helemaal over het hoofd gezien, en ik denk er op zondag langs te komen, dus dat is een goede optie. En anders lijken die routes richting Antwerpen ook goed: met Google Streetview zag ik idd prima fietspaden, en zo eng is Vlaanderen nou ook weer niet ;)