Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bagage koersfiets - Forum Wereldfietser

Bagage koersfiets

Deze zomer ga ik van kust naar kust fietsen door de franse pyreneeën. Hiervoor ga ik mijn koersfiets gebruiken (carbon).
Afbeelding
http://www.dobovedo.com/wp-content/uplo ... 509011.jpg

PS: Deze foto's zijn een vb van hoe ik graag zou reizen. Dit is niet mijn fiets of mijn huidige set-up. Vooral een zadeltas zoals in de 2de link ziet er goed uit maar kan ik niet vinden in Europa.

Dit soort constructies lijken mij ideaal voor hetgeen ik van plan ben.
Een rugzakje en zo een zadeltas lijkt mij goed voor wat kleren + slaapzak en wat extra kleinigheden. Dit gewicht zal niet meer dan 5kg zijn denk ik.
We zouden ook graag een tent meenemen om de kosten te drukken, de lichtste betaalbare tent die ik kon vinden was 1 van 2kg voor 2 personen. Zouden we deze gewoon aan ons stuur kunnen hangen zonder veel last tijdens het fietsen.

Andere opties zijn een bagagerek monteren, maar welke tassen gebruik je hierop?
En wat denken jullie van een bagagerek aan de zadelpen?

De fietskwaliteit blijft zeer belangrijk, het is veel klimmen dus ik het mag zeker niet vervelend zijn om uit het zadel te komen. Dat het trager gaat door het extra gewicht is geen ontkomen aan natuurlijk.
Het is nooit een erg goed idee om reis te gaan met zo'n fiets, maar als je je best doet kan het net een beetje beter. Gelukkig heb je geen moderne fantasiewielen met weinig spaken. Monteer verder de breedste banden die passen, met eventueel een klein beetje profiel (Panaracer Pasela?). Zorg dat je lichtste verzet licht genoeg is. Hou de bagage zo licht als mogelijk. Een heel kleine tent voor twee personen heb je al voor 1,4 kilo: http://www.outdoorfair.de/p-en-3201-pow ... antID=5985
Matjes zijn er vanaf ruim 400 gram (exped synmat ul) en slaapzakken van iets van 500-600 gram.
Eerlijk gezegd zijn dit soort tochten veel beter te doen op een oude stalen racefiets met diepere 57 mm remmen waaronder nog 32 mm banden passen.
Wim
the_tiger schreef:Deze zomer ga ik van kust naar kust fietsen door de franse pyreneeën. Hiervoor ga ik mijn koersfiets gebruiken (carbon).

Een rugzakje en zo een zadeltas lijkt mij goed voor wat kleren + slaapzak en wat extra kleinigheden. Dit gewicht zal niet meer dan 5kg zijn denk ik.
We zouden ook graag een tent meenemen om de kosten te drukken, de lichtste betaalbare tent die ik kon vinden was 1 van 2kg voor 2 personen. Zouden we deze gewoon aan ons stuur kunnen hangen zonder veel last tijdens het fietsen.

Andere opties zijn een bagagerek monteren, maar welke tassen gebruik je hierop?
En wat denken jullie van een bagagerek aan de zadelpen?

De fietskwaliteit blijft zeer belangrijk, het is veel klimmen dus ik het mag zeker niet vervelend zijn om uit het zadel te komen. Dat het trager gaat door het extra gewicht is geen ontkomen aan natuurlijk.
Fietsen is een georganiseerde vreetbui, een stuurtas met grijpklaar eten waar je ook je camera etc in kunt bewaren is misschien wel zo practisch. Eten uit een rugzak trekken valt tegen

Een tent bestaat uit een aantal onderdelen, die kun je verspreid aan de fietsen hangen

Dragers aan de bagagedrager verdraaien meestal al bij het parkeren

Verkijk je niet op het laagste verzet, een compact en de dikste achterkrans die je kunt monteren (mtb derailleur? ) blijkt achteraf altijd een goed idee
Beste mijnheer of mevrouw The Tiger. Volgens mij woont u ver weg van Groningen voor een goed advies, maar als het goed is hebt u op 1 mei een vrije dag. In Nederland is op 1 mei alles open!
the_tiger schreef:Deze zomer ga ik van kust naar kust fietsen door de franse pyreneeën. Hiervoor ga ik mijn koersfiets gebruiken (carbon).
Heb die route afgelopen zomer gefietst, mooi en nog best pittig ook!

Mijn koersfiets is van alu en ik gebruikte een Tubus Fly i.c.m. twee lowridertassen. In de Pyreneeën zijn overal gites e.d. te vinden, campingspul hebben wij thuis gelaten.

Met 'normale' 32-spaaks wielen, 25mm bandjes en 30-25 hadden we nul problemen, maar verzet zou ik de volgende keer lichter kiezen.

Bij het naar beneden knallen zou ik niet heel veel meer bagage op mijn racefiets willen...

Kleine dingen qua eten haal uit mijn fietsshirt, voor de rest lange leve de Franse bakkers :)

Sjors
De route, de fiets, ... gaat allemaal niet veranderen dat ligt vast. Ik weet dat het mogelijk is en desnoods prop ik alles in een gewone rugzak.
Het voornaamste is de bagage, hoeveel kunnen we veilig en comfortabel meenemen op de koersfiets. Kamperen of b&b zal dus vooral daarvan afhangen. Vooral links naar en ervaringen met bepaald materiaal zijn zeer interessant.

Ervaringen met bepaalde fietsrugzakken zijn ook zeer welkom.

@Sjors: Jouw topic ben ik al tegengekomen op dit forum, Jij had wss geen rugzak mee vermoed ik? Kan je eens een link geven naar zulke tassen? Hoeveel kg had je ongeveer mee? en wat was de invloed op het fietsen?
Hoeveel koste een overnachting gemiddeld?
Ik heb momenteel 30x25 als lichtste versnelling maar ga zeker overwegen om achteraan een 27 te steken.
Moderne koersfietsen zijn hiervoor zoals gezegd niet ideaal, en carbon fietsen al helemaal niet. Je kunt er immers niet zomaar met een klemmetje of zo een dragertje op monteren. Bovendien zijn ze niet ontworpen op ongebruikelijke belastingen. Dus:
1 neem zo min mogelijk mee, maar dat had je al bedacht.
2 verspreid het gewicht over je fiets. Misschien kun je de relatief zware tentstokken aan het frame binden, en de haringen in een klein frametasje stoppen.
3 de enige bruikbare drager lijkt me een Tubus Fly. Die bevestig je met een speciale beugel aan de uitvalassen en aan de bevestiging van de achterrem. Maar belast de drager niet te zwaar want je belast het frame met iets waar het niet voor ontworpen is.
4 Klassiek is een Carradice zadeltas, maar wel met een steunbeugel. In dit geval kan dat niet aan het frame, dus blijft over de SQR beugel http://www.carradice.co.uk/products/other/sqrclamp Dan moet de zadelpen wel diep genoeg het frame in zitten, en wil je geen carbon zadelpen.
5 vermijd een rugzak
6 Ik zou eerder gaan voor een 30t grootste achtertandwiel. De meeste Shimano derailleurs kunnen dat wel hebben, desnoods met een langer B boutje als je achterpad een beetje ongunstige vorm heeft.

Veel plezier - het lijkt me een leuk plan. Laatst stond er in de Bicycle Quarterly een verslag van Jan Heine die de Raid Pyreneen had gedaan in iets van 50 uur als ik me goed herinner - dan hoef je helemaal geen tent mee te nemen. :D
Wim
Wim schreef: 5 vermijd een rugzak
kan anders niet zeggen dat ik er bij het MTB-en zo'n last van heb
6 Ik zou eerder gaan voor een 30t grootste achtertandwiel. De meeste Shimano derailleurs kunnen dat wel hebben, desnoods met een langer B boutje als je achterpad een beetje ongunstige vorm heeft.
+1, 2 tandjes meer is niks
Rugzak.... Tja, sommige mensen vinden het geen probleem, zelf heb ik er een hekel aan. Je hebt eerder last van zadelpijn en de belasting op de polsen is hoger, het is zweterig op de rug en staan op de pedalen voelt niet fijn (eerder onbalans)..

Een carbon fiets en extra spul erop knopen... ik zou het niet doen.
Zelf gebruik ik wel een 'racer' voor lichte tochten, maar dat is een redelijk degelijk alu kader met behoorlijk vlees over.. Stuurtas en zadelpentas met lowridertasjes eraan..

Heb je geen MTB die je kan aanpassen of eventueel een trailer achter kan hangen?

Groeten
Eric
m-gineering schreef:+1, 2 tandjes meer is niks
Veel verschil is anders, maar als je de gelegenheid hebt is het een kleine moeite. Dan is het verhoudingsgewijs weer iets dat je niet moet nalaten.
Leon
Leon schreef:
m-gineering schreef:+1, 2 tandjes meer is niks
Veel verschil is anders, maar als je de gelegenheid hebt is het een kleine moeite. Dan is het verhoudingsgewijs weer iets dat je niet moet nalaten.
Leon
een 12-30 kost minder dan een 12-27 10V
the_tiger schreef:PS: Deze foto's zijn een vb van hoe ik graag zou reizen. Dit is niet mijn fiets of mijn huidige set-up. Vooral een zadeltas zoals in de 2de link ziet er goed uit maar kan ik niet vinden in Europa.
Dat is een tas van Revelate Designs LLC. In Nederland bijvoorbeeld verkocht door singlespeed.nl.
m-gineering schreef: Ik zou eerder gaan voor een 30t grootste achtertandwiel. De meeste Shimano derailleurs kunnen dat wel hebben, desnoods met een langer B boutje als je achterpad een beetje ongunstige vorm heeft.
+1, 2 tandjes meer is niks[/quote]

Inderdaad!
Zelfs 32t is geen probleem meer, ook niet voor dubbele achterderailleurs. Zelfs de Sora-derailleur 3500 voor dubbele crank schakelt officieel tot 32t en Cube combineert die met een 34t cassette, maar dat kan heel goed aan de afmeting van de cube-derailleurpad liggen. Neem het verzet mee, dat je niet nodig denkt te hebben. Heb je toch een mtb-derailleur nodig en heb je 10v systeem, denk erom, dan moet je zeker geen 10v mtb-derailleur nemen, maar een 9v mtb derailleur. Deore is goed genoeg. Schakelratio is heel anders dan voor alle andere groepen.
(Niet dat ik een Sora-derailleur wil aanbevelen....)
Ik ga van de zomer ook met m'n racer weg en heb dezelfde tassen als op de eerste foto (Sea to Summit drysack). Heb bewust niet voor dragers met bijbehorende tassen gekozen: zijn véél duurder, zwaarder en denk dat het op een racer niet prettig fietsen is.
Ik heb 2 medium 14liter drysack, wegen 140gr en koste 15 euro per stuk. Eentje aan het stuur en een onder het zadel.
Met 't Vaude Hogan tentje 1600gr (tentstokken aan het frame), NeoAir Xtherm slaapmatje 410gr en de Haglöfs slaapzak 460gr zit ik nu op 2.5 kg wat betreft het slapen. Maar de slaapzak zal waarschijnlijk een ander worden, deze is eigenlijk te koud.
Het slaapmatje gaat in een soort bidonhouder (Salsa anything case). Dan nog een frametasje (3 liter), een bovenbuistasje en een Camelbak. Die laatste moet ik nog aanschaffen, maar zal waarschijnlijk een Charge ultralight 10liter (met 2L water) worden.
Geen kookspullen mee (ik ben toch op vakantie) dus verder alleen kleren, wat gereedschap en eten. Moet kunnen met 14 + 14 + 3 + 8 liter (+ 2lt water).
Ik twijfel alleen nog over sterkere wielen (reis gaat ongeveer 5500km worden).

Een belangrijk ding is ook je eigen gewicht, ben zelf niet een van de zwaarste dus dat scheelt.

Succes!
Hoe bevestig je die zakken aan je zadel/stuur? Heb je ze al eens kort getest? Geen onverwachte problemen tijdens het fietsen met zo een zak aan je stuur/zadel? Zou het lukken om groter dan 14L te gaan zonder dat dit gaat schuren tegen je benen?
Waar heb je deze zakken gekocht en welk type, want er is precies wel heel veel keuze.
the_tiger schreef:Hoe bevestig je die zakken aan je zadel/stuur? Heb je ze al eens kort getest? Geen onverwachte problemen tijdens het fietsen met zo een zak aan je stuur/zadel? Zou het lukken om groter dan 14L te gaan zonder dat dit gaat schuren tegen je benen?
Waar heb je deze zakken gekocht en welk type, want er is precies wel heel veel keuze.
Ik heb de Sea to Summit compression drybag: http://www.seatosummit.com/products/display/1 , gekocht hier in Zweden dus daar heb je weinig aan maar ff googlen en je vindt vast wel adressen in NL of in het vaak goedkopere Duitsland.
De stuurtas zit met twee spanbandjes wonderbaarlijk prima op zijn plek en geeft geen krimp. De zadeltas kun je met z'n eigen banden aan je zadel/buis bevestigen (net als op de foto) maar zelf heb ik daar ook twee spanbandjes voor gebruikt. Daarmee trek ik hem smaller en ik wil niet alleen maar op de zak vertrouwen, mocht hij een scheurtje krijgen zit je gelijk met de (water-)ellende.

Geen problemen met m'n benen, de tas hangt toch ook achter je?

Ik weet alleen niet hoe het is bij regen en geen spatbordjes hebben. Normaal gesproken zit dan de blubber op m'n helm dus dat zal dan op de tas terechtkomen. Tja en hoe vervelend dat is?

Ben nog niet met volle uitrusting wezen kamperen, het vriest hier nog en zou niet weten hoe ik nu een zware winterslaapzak mee moet zeulen en daarbij heb ik ook nog geen camelbak. Maar denk dat het in de zomer zeker gaat lukken.
Met een camelbag fietsen heb ik ook nog nooit gedaan en ben wel benieuwd hoe dat zal zijn. Ben alleen vrij smal gebouwd maar met alleen het allerlichtste spul erin moet het vast wel lukken.

Nu ga ik alleen (dus kan niet het gewicht aan bagage verdelen), ga door hoog Zweden en Noorwegen (dus moet voldoende warme en droge kleding mee) en er zijn daar weinig winkels (dus moet ook veel eten mee) en denk dat ik daardoor meer bagage zal hebben dan jij. Dus als ik het kan kan jij het ook!

Groet, Yopie
the_tiger schreef:Jij had wss geen rugzak mee vermoed ik? Kan je eens een link geven naar zulke tassen? Hoeveel kg had je ongeveer mee? en wat was de invloed op het fietsen?
Hoeveel koste een overnachting gemiddeld?
Geen rugzak idd, op de atb vind ik dat een stuk anders dan op de racefiets. Mijn tassen zijn gewoon Frontrollers/een oude set Quorum voortassen waarvan de kleur weer in de mode begint te raken ;)

Gewicht geen idee, tassen zaten amper halfvol, maar met maar 1 tas leek me ook zo uit balans, bovendien moet je af en toe proviand bunkeren.

Prijzen van overnachtingen weet ik niet meer, maar viel me steeds erg mee.

Sjors
Yopie schreef: Ik heb de Sea to Summit compression drybag: http://www.seatosummit.com/products/display/1 , gekocht hier in Zweden dus daar heb je weinig aan maar ff googlen en je vindt vast wel adressen in NL of in het vaak goedkopere Duitsland.
De stuurtas zit met twee spanbandjes wonderbaarlijk prima op zijn plek en geeft geen krimp. De zadeltas kun je met z'n eigen banden aan je zadel/buis bevestigen (net als op de foto) maar zelf heb ik daar ook twee spanbandjes voor gebruikt. Daarmee trek ik hem smaller en ik wil niet alleen maar op de zak vertrouwen, mocht hij een scheurtje krijgen zit je gelijk met de (water-)ellende.

Geen problemen met m'n benen, de tas hangt toch ook achter je?
Merci, dit zal het wss worden, economisch, visueel en praktisch is dit het makkelijkst om te realiseren. Zal eens zo een zak bestellen en testen hoe het mij bevalt.
Veel dingen zijn al gezegd. Toch wil ik nog even reageren. Als ik me snel door Europa wil verplaatsen per fiets, kies ik soms ook voor de koersfiets. Dan combineer ik een paar van de opties die hier aangehaald zijn.
2 verspreid het gewicht over je fiets. Misschien kun je de relatief zware tentstokken aan het frame binden, en de haringen in een klein frametasje stoppen.
4 Klassiek is een Carradice zadeltas, maar wel met een steunbeugel. In dit geval kan dat niet aan het frame, dus blijft over de SQR beugel http://www.carradice.co.uk/products/other/sqrclamp Dan moet de zadelpen wel diep genoeg het frame in zitten, en wil je geen carbon zadelpen.
5 vermijd een rugzak
[/quote]

Heb hierbij geen carbon zadelpen. De fiets is ook geen carbon. Maar ik gebruik de Bagman2 support Expedition:
http://www.carradice.co.uk/index.php?pa ... uct_id=103

En ik heb hierbij gebruik gemaakt van een seatpost collar:
http://www.carradice.co.uk/index.php?pa ... uct_id=121

Dat in combinatie met een stuurtas laat mij toe om de noodzakelijke bagage (een minimum) voor een paar dagen mee te nemen.

Een tent neem ik niet mee, maar slaap dan in een hangmat. Bivakzak is ook een optie. De hangmat gaat in de stuurtas. Slaapzak en matje achterop, samen met wat reservekleding.
Ik doe het zo:

Afbeelding

Ik zou vóór zeker wat opslagruimte adviseren, ipv zo'n domme plastic ortliep tas heb ik gekozen voor een toptube-tasje van Topeak voor camera, geld, pasjes e.d.

Achter een Caradice Nelson Longflap met gereedschap en toiletspullen in zijvakken, slaapzak, liner, matje, en wat extra kleding in hoofdcompartiment, de tent heb ik buiten de tas vastgemaakt. Geheel weegt iets van 18kg en is wat degelijker dan een racefiets (32/36spaaks wielset met lichte velg vóór en dubbel gebuste exal lx17 velg achter, met 35mm kojak-bandjes ook wat meer mogelijkheden dan die dunne racebandjes zonder op snelheid in te leveren, probeer iig de meest brede band eronder te zetten!).