Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spaken, wielen en andere rare dingen - Forum Wereldfietser

Spaken, wielen en andere rare dingen

Sinds eind januari heb ik een vsf t-900 model 2012. Als vervanging van de racefiets voor woon - werk verkeer en voor training. Fantastische fiets, sinds ik haar heb, nog niet weer op de racefiets gezeten! Zelfs de toerritten doe ik hier mee. En de racefiets staat op de nominatie om verkocht te worden!

Alleen, de spaken! waar ik bij de racefiets nooit last van heb gehad, gebeurt nu met de regelmaat van de klok! Spaakbreuk! Na de derde maal dat er een spaak brak het hele wiel maar opnieuw laten opbouwen met dt competition spaken. Nu een kleine 800 km verder en bij 500 km laten na spannen weer een spaak kapot!

Wat voor spaken moeten hierin? en waarom heb ik hier nooit last van gehad met een derailleurfiets terwijl daar dezelfde spaken in zaten? Heeft iemand een idee?

Groet Hendik.
Hendrik1976 schreef: Na de derde maal dat er een spaak brak het hele wiel maar opnieuw laten opbouwen met dt competition spaken. Nu een kleine 800 km verder en bij 500 km laten na spannen weer een spaak kapot!
De wijze van wielen bouwen maakt meer uit dan het type spaak. Na 500km na moeten spannen wijst meestal op [kuch] iemand die niet kan wielen bouwen
Hendrik1976 schreef:Heeft iemand een idee?
Ik vrees dat Marten zoals gebruikelijk weer gelijk heeft. Wat weeg je? (als je heel zwaar bent had de herspaker een vermoeden mogen melden). Wanneer en waar (winkel, particulier etc.) heb je de fiets gekocht?
Waar breken/braken de spaken? Hoeveel spanning zat/zit erop?
Met het type spaken is niks mis, met het type fiets ook niet.
Leon
Zijn het de achterwielspaken? Breken ze altijd bij/in de nippel? Als het antwoord 2 keer ja is, denk ik dat het aan de velg ligt. Heb je een gebuste velg? Dan is dat volgens mij de oorzaak. Koop een speciale velg voor Rohloff-naven (bijv. Rigida Andra 30).

Gerd
De fiets nieuw gekocht! Aangezien er bij mij hier in de buurt geen dealer te vinden is heb ik de fiets maar uit duitsland gehaald. VSF wil van niets weten, spaken vallen niet onder de garantie! dat was het antwoord.

Het opnieuw laten spaken heb ik bij het rennershuis in leeuwarden laten doen, moet ik bij zeggen dat ik nog nooit een probleem met ze heb gehad.

ik weeg 90 kilo, de bagage die ik meeneem hooguit 4, de velg is de originele velg, wat volgens mij een velg is die hiervoor bedoeld is! en inderdaad breken ze bij de nippel af!

Ga zo wel even naar het rennershuis en anders maar even een ritje naar kiel-windeweer. is hier ook niet ver vandaan.
Kiel Windeweer lijkt me een strak plan. De kwaliteit van de wielbouwer is doorslaggevend.
Wim
> vallen niet onder de garantie! dat was het antwoord.
Ik zou zeggen dat ik er niet van gediend zou zijn dat mij een onveilig produkt is geleverd.
Je recht halen in een ander land valt inderdaad vies tegen. Ik ben ook eerder genaaid door Nikon Duitsland die meer vernielde dan maakte. Maar ja, wat doe je? Hoeveel uren kun je vruchteloos naar instanties bellen die je niet echt kent?
Leon
Hendrik1976 schreef: ik weeg 90 kilo, de bagage die ik meeneem hooguit 4, de velg is de originele velg, wat volgens mij een velg is die hiervoor bedoeld is! en inderdaad breken ze bij de nippel af!
Hoe lang zijn die spaken? Als er kruis 3*) gevlochten is gaan ze gegarandeerd stuk

*) kruis 3: dan passeert iedere spaak drie spaken die de andere kant op staan
Daar had ik dus ook geen behoefte aan, eindeloos bellen en dan nog niets bereiken!

Volgens mij passeerd elke spaak twee andere spaken, maar dat zal ik nog even moeten nakijken.
Hendrik1976 schreef:Daar had ik dus ook geen behoefte aan, eindeloos bellen en dan nog niets bereiken!

Volgens mij passeerd elke spaak twee andere spaken, maar dat zal ik nog even moeten nakijken.
Afbeelding
zo ziet 3x er uit bij een Rohloff*). Het eerste kruis verscholen achter de flens, en een vreselijke knik achter de spaaknippel


*) de prijswinnende transportfiets op de Bespoke show ;)
Volgens de website heeft T-900 inderdaad een dubbel gebuste velg: de Exal XT 19. Toen ik mijn Rohloff-fiets tig jaar geleden kocht zat er ook een dubbel gebuste velg op. Tijdens mijn eerste fietsvakantie op deze fiets haalde ik het record: 9 gebroken spaken.
Na afloop kreeg ik wel netjes een nieuwe velg van de fabrikant: de Andra 30. Met deze nieuwe velg ben ik inmiddels 4 keer op fietsvakantie geweest zonder een enkele gebroken spaak.
Ik geef toe: ik heb een 26"-fiets en daarbij is de kans op spaakbreuk door de combinatie Rohloff-naaf en gebuste velg groter dan bij een 28"-fiets. Maar ik zou toch eens goed kijken. Ik kon duidelijk zien dat de richting van de nippel en de richting van de spaak niet in elkaars verlengde lagen en dat er dus een knik in de spaak zichtbaar was.

Gerd
m-gineering schreef:
Hendrik1976 schreef: Na de derde maal dat er een spaak brak het hele wiel maar opnieuw laten opbouwen met dt competition spaken. Nu een kleine 800 km verder en bij 500 km laten na spannen weer een spaak kapot!
De wijze van wielen bouwen maakt meer uit dan het type spaak. Na 500km na moeten spannen wijst meestal op [kuch] iemand die niet kan wielen bouwen
Ja, ik heb ooit twee wielen ergens in een donker schuur laten bouwen, een keer per jaar even controlen gedaan maar nu meer dan 15,000km fietsplezier over slechte wegen en wel tot 55kg bagage mee gehad, nul spaak breuken..
Die donkere schuur in Kiel Windeweer is nu vervangen door een mooie lichte ruimte. Overigens is de SP19 velg ook dubbel gebust, en geeft geen problemen. Had jij ook SP 19 velgen Shane? Ik wel. Het zit hem allemaal in de wielbouwer.
Wim
Wim schreef:Die donkere schuur in Kiel Windeweer is nu vervangen door een mooie lichte ruimte. Overigens is de SP19 velg ook dubbel gebust, en geeft geen problemen. Had jij ook SP 19 velgen Shane? Ik wel. Het zit hem allemaal in de wielbouwer.
Wim


Ik heb een stel Rigida Sputnik, ook uit die donkere schuur :wink:
Thans 26.000 km mee afgelegd en nog steeds geen enkel probleem :D
Op mijn vorige fiets (Koga) regelmatig spaakbreuk.
Het heeft dus in belangrijke mate te maken met vaardigheden van de wielenbouwer!

Jan
Ik heb ooit een wielset bij rose besteld en dat leek werkelijk nergens naar; dan kun je het beter zelf doen. Ik spaak wielen mbv een minoura wielstandaard en park tool spaakspanningsmeter en heb nog nooit een spaakbreuk gehad. Goede wielen kunnen dus ook gewoon uit je eigen (al dan niet) donkere schuur komen :D.
@Wim ik heb ook het variant Sputnik.

Ben trouwens een paar weken geleden naar de nieuwe lichte ruimte geweest. Is wel erg mooi geworden, je zou bijna entree moeten betalen voor zo'n mooi fiets museum.

Afbeelding
Wim schreef:Die donkere schuur in Kiel Windeweer is nu vervangen door een mooie lichte ruimte. Overigens is de SP19 velg ook dubbel gebust, en geeft geen problemen. Had jij ook SP 19 velgen Shane? Ik wel. Het zit hem allemaal in de wielbouwer.
Wim
Ik heet dan wel geen Shane, maar heb wel 26" met dubbel gebuste velgen. Niet gebouwd in die donkere schuur, maar in het deel naast de keuken. Warmer, voorzien van kat, lijnzaadolie en instrumentarium voor het bouwen van een goed wiel. Het gaat inderdaad om de bouwer! 25.000 + km zonder problemen over alle wegen (en geen wegen).
Ervaring met MTB-prutswielen heb ik ook (10 spaken in twee dagen) gebouwd door de de LBS in zuid-limburg

Sjirk
Het wiel is zo opgebouwd dat 1 spaak, 2 spaken kruist. De velg is een exal mx19, en niet tx19. Maar hoe zou die dan opgebouwt moeten worden?

De wielbouwer staat zelf voor een raadsel, heeft meerdere wielen met rohloff naaf zo opgebouwd en dit nog niet meegemaakt. En ik kan dit bevestigen, een paar vrienden van mij hebben ook door hem opgebouwde wielen, en nog nooit een probleem gehad, terwijl zij harder rijden, in terrein en veel ruwer met hun spullen om gaan dan ik en ik rij eigenlijk alleen over asfalt, incidenteel een klinkerweggetje.
Als het echt kruis 2 is en er worden degelijke spaken, velgen, etc zonder fabricagefouten gebruikt dan ligt het aan de bouwer: de spaakspanning is niet gelijkmatig verdeeld. Hoe je het presteert om een (niet-paraplu gespaakt!!!!) rohloff-wiel, kruis 2 te verkl*()&*(ten snap ik ook niet: met die velg, naaf en dt comp spaken is niks mis!!
Hendrik1976 schreef:De wielbouwer staat zelf voor een raadsel, heeft meerdere wielen met rohloff naaf zo opgebouwd en dit nog niet meegemaakt. En ik kan dit bevestigen, een paar vrienden van mij hebben ook door hem opgebouwde wielen, en nog nooit een probleem gehad, terwijl zij harder rijden, in terrein en veel ruwer met hun spullen om gaan dan ik en ik rij eigenlijk alleen over asfalt, incidenteel een klinkerweggetje.
Ik vind het gevaarlijk om de vakkundigheid van iemand te beoordelen op basis van zo weinig informatie.
Maar als deze wielbouwer het zelf 'normaal' vindt dat spaken na 500 km moeten worden na gespannen (wat je lijkt te suggereren in je eerste post), dan is hij toch niet zo vakkundig als jij lijkt te denken. Want een goed gespaakt wiel moet immers helemaal niet na gespannen worden.

Renaat