Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies: zadel voor iemand die weinig onderhoud onderhoudt - Forum Wereldfietser

Advies: zadel voor iemand die weinig onderhoud onderhoudt

Net terug van een korte fietsvakantie met mijn vrouw (jazeker, voor het eerst, en het is haar nog bevallen ook!) merk ik dat mijn Brookszadel toch wel aan het eind is. Hij valt niet goed meer op te spannen gezien de bout er al bijna van voren uit komt en is nogal scheef gezakt. Punt is dat ik er het hele seizoen op fiets, in weer en wind (uitgezonderd pekel) en dus niet alleen tijdens mijn fietsvakanties. Tweede punt is dat ik slecht ben in onderhoud. Ik ben dus iemand die weinig onderhoud onderhoudt. Vanmiddag ga ik even advies vragen aan de vier huis tuin en keuken fietswinkels hier in Sneek en mijn oor bij hen te luisteren leggen. Wat zouden jullie me als advies geven?

Ik vrees - en weet uit ervaring - dat ik qua slecht onderhouden onverbeterlijk ben, dus daar is geen winst uit te halen. Wel wil ik met mijn ruim 100 kg weer lekker en comfortabel pijnvrij lang op mijn zadel kunnen zitten. Graag hoor ik van jullie!
Gilles Berthoud maakt zadels die in tegenstelling tot Brooks zadels wel degelijk zijn en niet in no-time uitzakken, onderhoud is... een keer per jaar insmeren met een of adnere wasachtig spul, is dat weinig genoeg?

Afbeelding
Nou Matthie,

Eén keer per jaar is mogelijk vol te houden ja. Moet er ook 'gespand' worden?
't Is trouwens wel een dure jongen zo zie ik (180 euro) en hij geeft ook af. Dat is minder. Want ik rijd er voor mijn werk ook op.
Nog even wachten op de Brooks Cambium?
Aart,

Als je een stevig postuur hebt en het stuur van de fiets wat hoger staat dan het zadel, kun je overwegen de Gilles Berthoud Mente aan te schaffen. Zit rond de 119 euro. Kan bij het inrijden wat kleur af geven.

http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=3147

Piet.
Voor een Gilles Berthoud is de afstand tussen je zitbotjes belangrijk, omdat het vrij smalle zadels zijn. Het leer is erg dik en stevig en vraagt zeker duizend km inrijden. GB adviseert het leer elke paar maanden zowel onder als boven licht in te smeren met leervet. Voor alle leren zadels geldt dat je ze niet drijfnat laat worden, dus goed afdekken als ze buiten staan. Mocht het zadel toch nat worden, ga er dan vooral niet op zitten/fietsen, dan rekt het helemaal uit en dat proces is onomkeerbaar.
GB is er ook in honingkleur, die geeft niet af en wordt na een tijd mooi patina van kleur. Verder een geweldig zadel met een opspansysteem waarbij dat van Brooks middeleeuws geknutsel is.
Aart Veldhuizen schreef:Net terug van een korte fietsvakantie met mijn vrouw (jazeker, voor het eerst, en het is haar nog bevallen ook!) merk ik dat mijn Brookszadel toch wel aan het eind is. Hij valt niet goed meer op te spannen gezien de bout er al bijna van voren uit komt en is nogal scheef gezakt. Punt is dat ik er het hele seizoen op fiets, in weer en wind (uitgezonderd pekel) en dus niet alleen tijdens mijn fietsvakanties. Tweede punt is dat ik slecht ben in onderhoud. Ik ben dus iemand die weinig onderhoud onderhoudt. Vanmiddag ga ik even advies vragen aan de vier huis tuin en keuken fietswinkels hier in Sneek en mijn oor bij hen te luisteren leggen. Wat zouden jullie me als advies geven?

Ik vrees - en weet uit ervaring - dat ik qua slecht onderhouden onverbeterlijk ben, dus daar is geen winst uit te halen. Wel wil ik met mijn ruim 100 kg weer lekker en comfortabel pijnvrij lang op mijn zadel kunnen zitten. Graag hoor ik van jullie!
Zou ik toch eens gaan nadenken over een vol kunststof ' plastomatic' , als dat op hele lange tochten niet prettig is kun je altijd speciaal voor vakantie een leren zadel erbij nemen (op zijn eigen zadelpen met streepje als je erg lui bent) ;)
Dank voor jullie ervaringen allemaal.

Ik zit tamelijk rechtop op de fiets met mijn stuur op ongeveer gelijke hoogte als mijn zadel. Wat er verteld wordt over het GB zadel is dat er toch weer gesmeerd moet worden. En dat hij kan afgeven, terwijl ik een tot tweemaal per week ook de fiets (met zadel) naar mijn werk neem (Sneek - Bolsward of Sneek - Joure).

Mijn ervaringen met de Brooks zijn niet positief. Eigenlijk heb ik hem maar vier jaar gehad, zo'n 15.000 km. En hij is nu echt helemaal op en doet alweer zeer aan mijn achterste. Het geeft aan dat ik morgen niet eens zin in een fietstochtje heb, terwijl het toch prachtig weer is.

Vroeger eigenlijk nooit zadelpijn gehad, alleen met mijn allerlaatste gel-zadel, maar die was me te breed. Ik vind het ook wel heel verleidelijk om gewoon een wat sportiever gel-zadel te proberen. Ik keek vanmiddag voor een Giant, Koga of Manufactur (zeker, ook in Sneek te koop!) voor mijn vrouw en daar zitten allemaal van die wat rankere kunststofzadels op. Zou ik ook weer eens kunnen proberen, of raden jullie me dat af?

Maar ik zal eerste de breedte tussen mijn zitbotjes eens meten. Met een stukje karton op een harde bank gaan zitten in mijn blote niksie, en dan kijken waar de deukjes komen. Zo moet dat toch?
Er zijn ook zadels met een leren zadeldek maar gespannen over een 'normaal' frame en padding. Ik rij al jaren op zoiets en bevalt me prima. Selle Italia heeft ze in het assortiment, en online ook bij Rose.
Voor mij het beste van beide... Een zadel wat niet broeit, niet afgeeft en gewoon zijn vorm behoudt zonder allerlei onderhoudskunstenarijen...
@ Aart: Ongeveer ja. Ga vooral óp het karton zitten en dan even de voeten van de vloer om al je gewicht op het karton over te brengen. De deuken in het karton hart op hart meten en dan heb je de juiste afstand. Meestal ergens tussen de 11 en de 15 cm. Voor een GB Aspin wordt meer dan 13,5 al lastig, dan zit je op de kunststof rand ipv op het leer.
Het advies van Marten is op zich een goed plan: plastic zadel voor ww-fietsen, leren zadel voor langere vakantietochten.
Daarnet in blote kont (ik bespaar op de details) op een harde houten bank gezeten op een stuk karton om de afstand tussen mijn zitbotjes te meten. Uitslag (in real live op het achterwerk zelf nagemeten door mijn vrouw) is dat er tussen mijn botjes slecht 10 cm zit. Vermoedelijk noemen ze dat klein geschapen (1 meter 86 en 103 kg) maar het maakt we wel wat onzeker, omdat ik hier eerder afstanden van 13cm voorbij hoorde komen. Ben ik uitzonderlijk smalletjes? Nooit iets van gemerkt trouwens. Betekent dat dat ik een smal zadel moet kopen? En kan het zijn dat mijn Brooks achteraf te breed was?

In Augustus rijd ik een 800 km in een dag of tien. Het zou fijn zijn als ik dan lekker zit. Met jullie hulp zal dat wel lukken.
eric190173 schreef:Er zijn ook zadels met een leren zadeldek maar gespannen over een 'normaal' frame en padding. Ik rij al jaren op zoiets en bevalt me prima. Selle Italia heeft ze in het assortiment, en online ook bij Rose.
Voor mij het beste van beide... Een zadel wat niet broeit, niet afgeeft en gewoon zijn vorm behoudt zonder allerlei onderhoudskunstenarijen...
Precies, ik wou het net gaan neerzetten dat er veel meer is dan het hier bewierookte Brooks en GB.
Ik heb ook twee Selle Italia's en de Brooks die er opzat bij aanschaf is direct doorgeschoven naar een 'liefhebber'.
Van onderhoud met potjes vet nog nooit gehoord en afgeven doen ze volgens mij ook niet;
kortom Aart, kijk verder !! :wink:

Afbeelding
Aart Veldhuizen schreef:... dat er tussen mijn botjes slecht 10 cm zit. Vermoedelijk noemen ze dat klein geschapen (1 meter 86 en 103 kg) ...
10 cm is onwaarschijnlijk smal voor iemand van jouw postuur, daar is iets mis gegaan met het meten lijkt me.

Leg een stukje golfkarton van ca 30x30 cm op een plankje (of stoeptegel) van ongeveer dezelfde maat. Zorg dat e.e.a. precies vlak ligt op ongeveer zithoogte en niet wiebelt. Ga zitten, kantel een klein beetje van de ene op de andere bil, je mag je broek aanhouden :wink:
Zet een streepje door het hart van ieder deukje in het golfkarton. De afstand tussen de streepjes is de bedoelde afstand tussen de zitbotjes.

Frank
Dank Michael,
Zo'n selle italia is wel wat, daar had mijn fietsenmaker - waar ik een aantal jaren geleden mijn Brooks kocht - het ook over.
Ik neem aan dat het gevoel met dat soort zadels meteen goed moet zijn? Het zijn immers geen inrijdzadels toch?
Dag Frank,

Er moet dus opnieuw gemeten worden. Ik ga eerst een even golfkarton op de kop tikken. Ik deed het nu met gewoon karton en de kuiltjes moest ik op de tast zoeken. Hopen maar dat het dan wel lukt en ik hier niet mijn acgterwerk hief te posten.

Overigens veel gelezen op het forum, ook over de zgn 'slaapzak'. Dat heb ik op de Brooks ook meestal gehad. Geen ideaal zadel dus voor mij......
Aart Veldhuizen schreef:Ik neem aan dat het gevoel met dat soort zadels meteen goed moet zijn? Het zijn immers geen inrijdzadels toch?
Klopt Aart, moet direct goed/lekker zitten, ook geen naspanschroeven ed. Let wel op want ook hier zijn heel veel soorten en variaties te koop. Ook Selle Royal heeft trouwens mooie modellen.
Michael W schreef:
Aart Veldhuizen schreef:Ik neem aan dat het gevoel met dat soort zadels meteen goed moet zijn? Het zijn immers geen inrijdzadels toch?
Klopt Aart, moet direct goed/lekker zitten, ook geen naspanschroeven ed. Let wel op want ook hier zijn heel veel soorten en variaties te koop. Ook Selle Royal heeft trouwens mooie modellen.
Klopt helemaal. Tot 60 km zit elk zadel goed. Ook in spijkerbroek. De betere gel gevulde zadels tot 150 km ook prima. Maar voor boven de 150 km daags ga ik over op een wat koeler en harder zadel. De GB Mente wordt het volgende zadel. Ik heb Lepper en Brooks gereden en was matig tevreden over de Brooks.

Piet.
PietV schreef:Klopt helemaal. Tot 60 km zit elk zadel goed.
Als ik op zo'n smal ding ga zitten - niet eens heel smal - doet mijn achterste al binnen 600 meter pijn. Ik heb ook ooit een gelgevuld zadel gehad en ik kon binnen 30 km niet meer voelen of ik een mannetje of een vrouwtje was; ik wist niet hoe ik het ding er snel genoeg af kon krijgen :shock:
Mensen verschillen dus.
Leon
Leon schreef:Mensen verschillen dus.
Zadels ook 8)