Additionally, paste this code immediately after the opening tag: post eens een foto van je vakantiefiets - Pagina 84 - Forum Wereldfietser

post eens een foto van je vakantiefiets

3722 berichten
Jep das inclusief fiets; bagage is 8kg waarvan 2kg kleren (aan), fiets weegt met deze setup dus iets van 12kg.

Ik heb er gedurende 3 dagen (grotendeels) de route van Bert van Sprang gefietst (kan helaas niet met pinksterweekend). Fietste erg fijn, die kojaks doen het goed; gaat ook prima op grindpaden e.d.

Afbeelding
Voila, mijn eerste fietsvakantietje zit erop. Het was een soort test-of-het-bevalt...
De route was Zwalm-Vogelwaarde-Groede-Zwalm (98-65-88km). Steeds wind tegen gehad. Vooral zaterdag was het toch redelijke wind.
Qua gewicht zit ik vermoedelijk niet meteen bij de lichte fietsers :roll:
Ikzelf met schoenen, kleren, leatherman en telefoon aan riem,... 83 kg
Totaalgewicht fiets+bagage+mezelf = 124kg.
Aan welke gewichten komen de niet-extreem-lichtgewicht-fietsers normaal? (Mag verwijzing naar zo'n topic zijn, maar meestal vind ik hier enkel de extreem lichtgewicht-gegevens terug).
De zelfgemaakte fietstassen hebben het goed uitgehouden.

En dan terug on-topic hier foto's, niet met de ambitie een schoonheidsprijs te krijgen: :wink:
Afbeelding

Afbeelding
Xyuny schreef:Voila, mijn eerste fietsvakantietje zit erop. Het was een soort test-of-het-bevalt...
De route was Zwalm-Vogelwaarde-Groede-Zwalm (98-65-88km). Steeds wind tegen gehad. Vooral zaterdag was het toch redelijke wind.
Qua gewicht zit ik vermoedelijk niet meteen bij de lichte fietsers :roll:
Ikzelf met schoenen, kleren, leatherman en telefoon aan riem,... 83 kg
Totaalgewicht fiets+bagage+mezelf = 124kg.
Aan welke gewichten komen de niet-extreem-lichtgewicht-fietsers normaal? (Mag verwijzing naar zo'n topic zijn, maar meestal vind ik hier enkel de extreem lichtgewicht-gegevens terug).
De zelfgemaakte fietstassen hebben het goed uitgehouden.

En dan terug on-topic hier foto's, niet met de ambitie een schoonheidsprijs te krijgen: :wink:
Afbeelding

Afbeelding
Dat ziet er toch prima uit? Hoe is het als geheel bevallen? Was het leuk? Ik ga komende donderdag voor het eerst 4 dagen... maar ik denk dat het wel gaat bevallen:).
Travelmaster schreef:Dat ziet er toch prima uit? Hoe is het als geheel bevallen? Was het leuk? Ik ga komende donderdag voor het eerst 4 dagen... maar ik denk dat het wel gaat bevallen:).
Ja, hoor, qua uitzicht valt het nog wel mee, maar ik heb hier al veel mooiere fietsen zien passeren waar ik toch een klein beetje jaloers naar keek. :wink:

Wel, het is me globaal genomen wel goed bevallen. Enkele indrukken:

- mijn route had ik via fietsnet uitgestippeld dmv het fietsknooppuntennetwerk. Dit is heel interessant: je komt via fietsbaantjes die je anders niet zou vinden (met bvb google, of basecamp,...) en waarvan veel kans is dat je doorkunt. (veel van de baantjes op de NGI-kaarten in België zijn door boeren ingepalmd, door villa-eigenaars afgezet, omgeploegd,...) Nadeel daarvan is wel dat je heel veel zigzagt op weg naar je bestemming en dat het dus zeker niet de kortste route is.
- in het fietsvriendelijk Nederland heb ik me redelijk moeten aanpassen aan de ronde punten. Daar waar ik me in België naar het midden van het ronde punt werk het daar inpalm om voorrang te hebben tot ik er weer van ga, krijg je in Nederland met de veilige apart liggen de fietspaden vele haaietandjes te overbruggen. Het telkens weer opnieuw die 123kg in beweging zetten is weinig motiverend. Maar relatief gezien ben ik er nu ook weer niet zo heel veel tegengekomen.
- het grootste risico in dit soort fietsvakantie ligt volgens mij bij het kamperen. Een eerste punt is de nachtrust: ik slaap er minder goed dan thuis. Ik kruip er wel vroeger in, maar ik ontwaak regelmatig. Als de dag dan begint aan te breken begin ik de vogelgeluiden te determineren (=het grootste genot aan het kamperen vind ik), maar ondertussen slaap je dus niet. Ik vrees dat het tekort aan nachtrust, samen met de fysieke vermoeidheid van het fietsen op langere duur het plezier kan bederven.
- tweede punt mbt kamperen: de vochtigheid. Beide ochtenden was de tent kletsnat, zowel binnenkant als buitenkant, zowel binnentent als buitentent. Nochtans had ik alle gaasraampjes opengezet en in de deur van het slaapgedeelte ook een groot stuk gaas vrijgelaten. De tent gaat dus kletsnat de compressiezak in. Als je die dan bij aankomst 's avonds weer opzet is die nog steeds kletsnat. Ook de binnentent. Op het grondzeil van de binnentent liggen dikke druppels die je nog eerst mag opdrogen met je handdoek (waar je straks nog mee gaat douchen)
-Voor de lol heb ik de eerste avond bij aankomst mijn shirt en fietsbroek (dat ik als onderbroek gebruik) gewassen. 's avonds nog wat laten drogen en dan 's nachts binnenin de tent gelegd. 's ochtends bijlange niet klaar voor gebruik dus achterop de drager gelegd om te drogen, wat wel goed lukt: tegen 's avonds moet dat wel droog geweest zijn. Dus zo kun je toekomen met twee sets onderkleren: één aan en één drogend. Maar dit dus met mooi weer. Wat met slecht weer? Zondagavond was er een buitje van een uur en moest ik noodgedwongen in de tent. Als al je kleren nat zijn door een bui overdag? Dan kom je toch in de problemen?
- heel tevreden van mijn Cumulus "Mysterious Traveler 500" slaapzakje. Was niet te warm.
- de tent Nordisk Norheim: volgens de afmetingen groot genoeg, maar het dak van de binnentent is niet gespannen en zakt dramatisch in. Daardoor verlies je de laatste 50cm van de binnenruimte. Dat werd hier al voorspeld (Leon dacht ik) en weet je dus maar door de tent te gaan testen, waar ik geen tijd voor genomen heb. Dit heb ik opgelost door mijn pak batterijen aan het voeteind te leggen zodat de schuine achterwand meer gespannen staat. Ook het voeteind van mijn slaapzak heb ik in mijn regenjas gestopt om de slaapzak wat van vocht te sparen. Dit is iets dat ik niet begrijp: door de binnentent iets kleiner te maken (kwestie van centimeters) in de lengte zou die toch meer gespannen staan en minder inzakken en win je toch volume?
- de materiaalruimte/voortent is me heel goed van pas gekomen met mijn 5 tassen.
- Een groot verschil tussen de ruimtelijke ordening in België t.o.v. Nederland. De Belgen hebben nog veel te leren van de Nederlanders op dat vlak. Fietsen in Nederland was een aaneenschakeling van mooie vochtige gebiedjes (moest me bedwingen niet overal te stoppen) terwijl ik het noorden van mijn provincie Oost-Vlaanderen eigenlijk het fietsen niet waard vind, afgezien van enkele mooie pittoreske plaatsjes in een gesloten landschap met weinig uitzicht (anders is 't naar de maan :cry: ). Nu dat hebben we ook aan onszelf te wijten natuurlijk: ik zou het toch moeilijk hebben om te leven in die typische kleine Nederlandse huisjes. Hoewel ik dan weer onder de indruk was van de toegepaste (stads-)architectuur in nieuwe wijken (bvb de wijk Othene in Terneuzen): creatieve architectuur van (sommige) woningen en in de wijk ruim plaats voor water en groen.
- Alleen is maar alleen. Als niemand van mijn gezin kan/wil meegaan zit er niets anders op. Ik ben wel gewoon van veel alleen te werken e.d. Toch moet zo'n solo-trip niet langer duren dan een dag of vijf: heb ik ook ondervonden toen ik eens alleen ging vogels fotograferen in Frankrijk. Na vijf dagen ben ik toch blij terug te keren naar huis. Typisch Belgisch naar het schijnt: een Belg gaat graag op reis maar keert nog liever terug.
- Een beetje pech gehad met de wind: had ik steeds grotendeels tegen. De wind is dan ook gedraaid zodat ik die tegen bleef hebben. Dit merk je wel als je eens toevallig in een kort stukje met wind mee met dezelfde krachtsinspanning plots gemakkelijk 5 à 10km/u sneller gaat...
- met het gewicht aan het voorwiel is het niet leuk maar zwaar sturen. Dat was me ook al opgevallen met enkele de stuurtas. Fietsen zonder handen is niet meer mogelijk. Ik begrijp de mensen wel die geen voortassen willen. Ik vrees niet zonder te kunnen met mijn bagagegewicht... Stuurtas is wel handig: al rijdend fototoestel nemen en een stukje filmen/fotograferen...


De totale indruk is dus wel heel positief: voor herhaling vatbaar, maar dan zonder het stuk Vlaanderen erbij. En misschien toch iets aan het bagagegewicht doen: waarom had ik die tweede felle zaklamp mee? En mijn autosleutels? Maar ik kan me niet zo dadelijk vermijdbare zware zaken bedenken...
Zo, da's een heel relaas zeg! Dank voor het opschrijven! Mooi om te lezen wat jouw eerste ervaringen zijn, maar zoals ik het lees is dat dus niet heel anders dan "gewoon" tentkamperen. Ik ga donderdag dus 4 dagen weg, en het weerbericht wordt almaar slechter, dus ik krijg het waarschijnlijk ook aardig voor mijn kiezen. Een zeem meenemen om de tent af te nemen is dus geen overbodige luxe...

Misschien is het fietsen van hotel naar hotel meer iets voor jou, of B&B naar B&B, als het kamperen je niet bevalt?

Ik zal hier ook posten hoe het was!
Xyuny schreef:{verhaal}
Een goed en duidelijk verhaal. Jammer dat je een stuk van België niet mooi vond. Er zijn vast nog grote stukken België die je wel mooi zult vinden. Ik heb een deel van de knooppunten routes ten oostejn van Antwerpen en het grootste deel van de knooppuntenroutes in Belgisch Limburg gefietst en die zijn toch meer dan aardig, om niet te zeggebn top.

Ja je hebt regen en regen. Een fikse bui van een uur of zlefs twee waarna alles weer opklaart en droog waait is geen enkel probleem, maar als het de hele dag nat en 100% vochtig blijft wel, zeker ook als het wat warmer is. Het enige wat je op termijn kunt doen is zodra je voorraad aan droge kleren op is een camping met wasdroger nemen of in een hotel gaan om te wassen en drogen. En zelfs dan zal op de camping de droger soms meer dan tweemaal zijn program moeten draaien als de wasmachine niet goed centrifugeert en de door vochtige omgeving de droogtrommel zijn best moet doen.
Tijdens weekenden tot 4 dagen neem ik dan ook altijd 4 setjes ondergoed, fietsbroeken en sokken mee, dan heb je gewoon geen probleem en frisse kleren.
Leon
Xyuny schreef: Een eerste punt is de nachtrust: ik slaap er minder goed dan thuis. Ik kruip er wel vroeger in, maar ik ontwaak regelmatig. Als de dag dan begint aan te breken begin ik de vogelgeluiden te determineren (=het grootste genot aan het kamperen vind ik), maar ondertussen slaap je dus niet. Ik vrees dat het tekort aan nachtrust, samen met de fysieke vermoeidheid van het fietsen op langere duur het plezier kan bederven.
Er komt een tijd als je vaak genoeg in je tent slaapt dat je liever buiten slaapt dan binnen. Er is ook niets mis met een wat natuurlijker slaap routine, op tijd naar bed en wakker als het licht word.

Maar van je lekker bedje thuis tot lekker in je tent slapen kan wat tijd kosten, dus toch voortaan elke weekend fiets kamperen :D

Is misschien ook geen slecht idee om in het begin wat minder kilometers te maken tot dat je wat routine/gemak hebt met kamperen.
Xyuny schreef:- in het fietsvriendelijk Nederland heb ik me redelijk moeten aanpassen aan de ronde punten. Daar waar ik me in België naar het midden van het ronde punt werk het daar inpalm om voorrang te hebben tot ik er weer van ga, krijg je in Nederland met de veilige apart liggen de fietspaden vele haaietandjes te overbruggen.
Alleen bij het oprijden van de rotonde toch? Daarna heb je als het goed is doorgaans voorrang.
- het grootste risico in dit soort fietsvakantie ligt volgens mij bij het kamperen. Een eerste punt is de nachtrust: ik slaap er minder goed dan thuis. Ik kruip er wel vroeger in, maar ik ontwaak regelmatig.
Misschien een nuttige tip; zorg dat je het warm genoeg hebt. Ik heb het soms ietsje te koud, zonder dat ik dat zelf merk. Als ik onrustig slaap, rits ik tegenwoordig mijn slaapzak wat verder dicht (of kruip erin als ik hem los over me heen heb) en dan val ik vaak als een blok in slaap. Oordopjes kunnen mij ook enorm helpen om rustiger te slapen, maar dan mis je dus wel die vogelgeluiden 's ochtends waar jij zo van geniet.
De tent gaat dus kletsnat de compressiezak in. Als je die dan bij aankomst 's avonds weer opzet is die nog steeds kletsnat.
Tent bij je middagpauze even uit de zak en uitgespreid in het zonnetje leggen. Of een minder waterdichte (mesh?) opbergzak.
- met het gewicht aan het voorwiel is het niet leuk maar zwaar sturen. Dat was me ook al opgevallen met enkele de stuurtas.
Het oogt alsof je stuurtas wel erg ongunstig geplaatst is, kun je daar misschien nog wat in veranderen?

Terug on topic: Mooi fietsje! :) Veel plezier ermee,

Carl
Niks mis met een natte tent, niks mis met zwaar sturen (puur wennen), en niks mis met dat fietsje! Lekker fietsen!
Xyuny schreef: - met het gewicht aan het voorwiel is het niet leuk maar zwaar sturen. Dat was me ook al opgevallen met enkele de stuurtas. Fietsen zonder handen is niet meer mogelijk. Ik begrijp de mensen wel die geen voortassen willen. Ik vrees niet zonder te kunnen met mijn bagagegewicht... Stuurtas is wel handig: al rijdend fototoestel nemen en een stukje filmen/fotograferen....
Voortassen en stuurtassen moeten niet te zwaar zijn. Het is wennen om daarmee te rijden want het voelt als een vrachtwagen. Vorig jaar heb ik 4 dagen door de Eifel getoert zonder voortassen en vond het maar wat eng, dat er juist geen gewicht op m'n voorwiel lag. Tassen voor en achter verdelen het gewicht nl beter.
Xyuny schreef: De totale indruk is dus wel heel positief: voor herhaling vatbaar, maar dan zonder het stuk Vlaanderen erbij. En misschien toch iets aan het bagagegewicht doen: waarom had ik die tweede felle zaklamp mee? En mijn autosleutels? Maar ik kan me niet zo dadelijk vermijdbare zware zaken bedenken...
Bekijk de div paklijsten op de site eens, misschien geeft dat nog inspiratie tot vermindering. Mijn zaklamp bv is de voorlamp van m'n fiets. Daarnaast nog een klein hoofdlampje om te lezen 's avonds of als je in het donker met je afwas naar het sanitair moet en je je derde hand mist ;-) .

Goed, beetje off-topic allemaal, maar wel nuttig lijkt mij.

Groet,
Carl schreef:
Xyuny schreef:- in het fietsvriendelijk Nederland heb ik me redelijk moeten aanpassen aan de ronde punten. Daar waar ik me in België naar het midden van het ronde punt werk het daar inpalm om voorrang te hebben tot ik er weer van ga, krijg je in Nederland met de veilige apart liggen de fietspaden vele haaietandjes te overbruggen.
Alleen bij het oprijden van de rotonde toch? Daarna heb je als het goed is doorgaans voorrang.
Dat verschilt helaas per gemeente nog al eens. Ik wil me dan ook nog wel eens vervelend vergissen als ik bij mijn ouders ben. Daar moet je als fietser voorrang verlenen aan de afslaande auto's. In mijn woonplaats (en de gehele regio eigenlijk) is dat net andersom...
Henrie schreef:
Carl schreef:
Xyuny schreef:- in het fietsvriendelijk Nederland heb ik me redelijk moeten aanpassen aan de ronde punten. Daar waar ik me in België naar het midden van het ronde punt werk het daar inpalm om voorrang te hebben tot ik er weer van ga, krijg je in Nederland met de veilige apart liggen de fietspaden vele haaietandjes te overbruggen.
Alleen bij het oprijden van de rotonde toch? Daarna heb je als het goed is doorgaans voorrang.
Dat verschilt helaas per gemeente nog al eens. Ik wil me dan ook nog wel eens vervelend vergissen als ik bij mijn ouders ben. Daar moet je als fietser voorrang verlenen aan de afslaande auto's. In mijn woonplaats (en de gehele regio eigenlijk) is dat net andersom...
Hoe het precies geregeld is weet Robert-Jan misschien, wat ik hier in de omgeving merk is dat buiten de bebouwde kom je als fietser op rotondes vaak uit de voorrang gehaald wordt terwijl dat 100 meter verderop weer anders om is.
Bedankt voor de tips allemaal. Er staan erg nuttige bij. Zoals ervoor zorgen dat je niet te al te fysiek uitgeput raakt, want dat gaat aan je moreel vreten...

Het reisje is me wel heel goed bevallen hoor. De meeste tekst gaat wel over enkele bedenkingen die ik had en kan dan misschien eerder negatief overkomen.

Enkele kiekjes van langs de baan heb ik in een filmpje opgelijst. 'k Heb er heel weinig tijd voor genomen bij de opname - 'k had andere prioriteiten - de kwaliteit is er soms dan ook naar. Voor velen zal het ook oeverloos saai zijn, vrees ik. U weze gewaarschuwd :wink:
https://vimeo.com/65657628 Omdat ik er om de ruis te overstemmen wat muziek bij gezet heb (en dat eigenlijk niet mag) heb ik er passwordje op gezet: "Xyuny". Misschien hou ik dit filmpje daarom niet zo lang online.
Xyuny,

Mooi verslag, complimenten.
Heb jij de nordisk 2?
Ik heb die ook en kreeg ook de binnentent niet lekker op spanning.
ook het condens was best heftig, al kan het ook komen omdat ik met mijn dronken kop vergeten was het gaas en afdichting binnentent rits te openen:)
En knap dat jij hem terug krijgt in de zak. mij lukt dat niet meer met stokken en haringen.
Ik heb er een 35liter ortlib voor gekocht.
Xyuny schreef: Aan welke gewichten komen de niet-extreem-lichtgewicht-fietsers normaal? (Mag verwijzing naar zo'n topic zijn, maar meestal vind ik hier enkel de extreem lichtgewicht-gegevens terug).
Fietsen met weinig spullen is haalbaar en vaak ook aangenamer. Het is even wennen maar als je het eenmaal proeft dan wil je niet meer terug.

Ik fiets ook graag zo licht mogelijk maar val niet binnen de extreem-licht-gewicht-categorie en ook niet binnen de zwaar beladen fietsers. Voor deze tocht in de bergen van Marokko b.v. had ik rond de 15 kilo op een lichte fiets van 10 kilo. Ik had kookspullen, kleren, eten, drinken en een tarp. Alles past in 2 tassen en dat fietst erg lekker:

Afbeelding
Dank je voor dit bericht. Twee dingen vallen mij op: de condensatie en je bagagegewicht.
Moderne kunststof tenten hebben altijd last van condens, maar bij jou lijkt het wel heel erg te zijn geweest. Je hebt toch niet per ongeluk in de tent gekookt? En ja, in deze tijd is de buitentent 's ochtends vaak nog nat. Als je 's avonds geen natte binnentent wilt hebben kun je de binnentent er eerst uithalen en apart opvouwen in een andere zak.
Voor een tocht zoals jij gemaakt hebt zou 15 kg bagage genoeg moeten zijn zonder dat je heel speciaal dure spullen koopt of inlevert op comfort.
WIm
@ wimmert: condens zal wellicht steeds een probleem zijn in deze periode: je merkt het al zo aan je adem die direct in mist verandert. De tentzak is bij mij geen enkel probleem: heel ruim. Ik heb er nog een volledig grondzeil voor gemaakt en ik plooi alles samen op en samen met de stokken en piketten past dit (ook nat) in de zak. Door dan goed te comprimere wordt alle water dan overal doorgedrukt, ook in de binnentent.
De binnentent apart wegstoppen zou beter zijn, maar die is ook nat 's ochtends dus dit isdan toch nog niet de ideale oplossing.

@ Wim: ja het gewicht... Tarp in plaats van tent (-2,5kg), mijn fiets is ietske zwaarde dan de jouwe (-4kg), ik heb wat hobbys voor onderweg: verrekijker (+0,8kg), fotogerief (+1kg), had zwaar abus bordo slot mee (+0,7kg), steeds vertrekken met 2,5l water waarvan ik 's avonds nog 1l over had... En zo zijn er nog wel zaken... De volgende keer tracht ik toch wat te bezuinigen. Ik post elders misschien nog eens mijn bagagelijst.
Misschien heb je hier ook nog wat aan: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Wim schreef:Misschien heb je hier ook nog wat aan: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Handig stuk, had 'm al een keer gelezen. Het grootste struikelblok waar ik tegenaanloop is het volume van mijn synthetische slaapzak: die vult (in z'n compressiezak) makkelijk een achtertas. Ik heb 'm nu, voor een betere verdeling, achterop de fiets in een waterdichte tas, nu nog samen met de tent. Allemaal spul dat ik nog had liggen, maar misschien, als dit niet bevalt, toch nog maar eens kijken naar zo'n donzen cumulus.
Travelmaster schreef:Het grootste struikelblok waar ik tegenaanloop is het volume van mijn synthetische slaapzak: die vult (in z'n compressiezak) makkelijk een achtertas. ... toch nog maar eens kijken naar zo'n donzen cumulus.
Dat lijkt me dus investeringsitem nummer 1.
Leon